Gå til innhold

Oppdrettslaks NEI TAKK


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Jeg foreviger dette her og nå: Jeg har sluttet å spise oppdrettslaks.

Aldri mer oppdrettslaks på meg. Om noen spør meg om o-laks vil jeg poengtere at jeg tar avstand fra å støtte en bransje som raserer naturen på denne måten.

Senest forrige uke fant Mattilsynet over 100 lus pr fisk i anleggene her oppe. Grensen er 2 pr fisk før noe må gjøres. Kvaliteteslederen i Fjordlaks sier de talte under 1 lus pr fisk uka før og at det har måttet skjedd noe helt spesielt... Hvor lenge skal de få holde på slik?

Den eneste positive med Berg Hansen er (som SMP´s Svein Aam uttalte det), er at hun har gitt lakselusa et ansikt...

Du har muligheten ved å påvirke denne utviklingen. Ganske enkelt ved å ikke spise o-laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest forrige uke fant Mattilsynet over 100 lus pr fisk i anleggene her oppe. Grensen er 2 pr fisk før noe må gjøres. Kvaliteteslederen i Fjordlaks sier de talte under 1 lus pr fisk uka før og at det har måttet skjedd noe helt spesielt... Hvor lenge skal de få holde på slik?

Ja sikkert er det slik at de har holdt på en stund ja.  Men er vel som ofte ellers, ikke kom å se i korta, for da kan jo noe dritt komme frem.  100 til 2 ja, sier vel nok det svaret der. Nei 0-laks (null-laks) blir det her også.  Går herved over til ansjovis i jula og så får vi ha selvfanget feite fine SØ evnt spedd på med litt sursild i forskjellige varianter.  Tror det skal dekke omega-3 behovet neste år.  Så driter vi i mærefangsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til næringen tar tak og får orden på problemene sine gjør jeg det samme. Det finnes muligens oppdrettere som har rent mel i posen. Kunne vært greit om en kunne selektere og velge disse produktene. Blir på en måte feil å generalisere og ta alle over en kam, men frem til det er mulig lar jeg være å kjøpe noe som helst.

Trist utvikling det der. Trist for oppdrettslaksen, villaksen, miljøet i fjordene  og de som har sine arbeidsplasser tilknyttet næringen.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hey hey...

Har holdt meg langt unna oppdrettslaks i flere år, men måtte spise litt sushi(rå laks) i japan for ca 10 uker siden. Det var med en veldig vond følelse i magen... Var gjest og følte at jeg ikke kunne si nei...

Neste gang skal jeg informere i forkant for å slippe å havne i det samme "marerittet".

Har også nektet å drikke Fransk Rødvin i mange, mange år, pga av diverse prøvesprengninger...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Næringen er ganske enkelt pillråtten og det er helt utrolig at de har fått slik beskyttelse fra staten i så mange år bare pga pengene. Staten burde vært anmeldt for grov miljøkriminalitet, manipulering av regelverk og innflytelse i lovsystemet med motivet om penger som eneste drivkraft. Mafia kalle man sånt! Det er så stygt at...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tilltak Nicolaj

riktig og boikotte o-Laks. Men som jeg nevte i en annen del av forumet. Det finnes faktisk oppdrettere som bør få en egen innpakning hvor det står lukket annlegg.! dette er annlegg som tar seg av driten sin og renser og behandler avfall på riktig måte, vist faen koster detta penger men de driver med Gode overskudd. Og det er vel disse som er vinnerne når denna aksjon er over.

Sluttet selv og spise o-laks for 3 år siden.!

Toppen av kaka var vel når SAS Hotellet i bodø serverte dette på landsmøte til NJFF, Der ble det grisemat på bonden lenge framover

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne selvfølgelig latt være å skrive her, eller jeg kunne skrevet og løyet! Det siste kan jeg jo ikke nå rett før jul. Nissen kunne jo se det ;D Jeg valgte å skrive og da skrive sant!

Dette er et kjempebra tiltak med meget gode intensjoner, som jeg egentlig støtter fullt ut. Men (dere hørte vel et men der). Jeg kvier meg enda mer for å spise villfisk enn o-laks. Denne karen kommer derfor til å kose seg med røyka O-laks til jul.

Jeg håper at de nå heller skal få bukt med luseproblemet ved hjelp av nedslaktinger, restriksjoner og kjemikalier.

Hvis det norske markedet skal boikotte o-laks ved å spise villfisk, vil vi skyte oss selv i fote. O-laksindustrien vil være like stor, mens vi i tillegg beskatter villaksestammen unødvendig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med det Bjørnar sier om villfisken... Som en konsekvens av laksekrisen er ikke villaksstammene i en forfatning der beskatning i det hele tatt er forsvarlig. Villaksen bør IMO faktisk totalfredes slik som situasjonen er nå, og vil antakelig bli det på sikt, vi sportsfiskere får vel bare håpe C&R blir en stuerein vri på fredninga, noe lakseturismen burde gi oss gode odds for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg laksefisker - og skal dermed ikke tråkke i noe vepsebol jeg ikke selv har sparket i med vilje (en metafor selvsagt - jeg sparker ikke i vepsebol - ikke av redsel, men fordi man sparker bare ikke i vepsebol  :) )

MEN på det nivået som vi fluefiskere befinner oss, altså i kraft av å være individuelle fiskere/ enkeltpersoner, og sett bort i fra at vi kan påvirke på andre måter, så er det da så enkelt som å 1) droppe å spise laks (ja, prinsipphandling først og fremst, men også et lite bidrag) og 2) slippe ut igjen den laksen dere får? Hallo? Nei, det nytter ikke at bare du slipper ut igjen laks, men du tar et standpunkt i det du slipper ut en laks, og du påvirker andre i det du tar standpunktet å slippe ut en laks, og den praktiske konsekvensen; du slipper ut en laks.  :) Enkelt å ta et standpunkt på individplanet, spør du meg.

Villaksen bør IMO faktisk totalfredes slik som situasjonen er nå, og vil antakelig bli det på sikt, vi sportsfiskere får vel bare håpe C&R blir en stuerein vri på fredninga, noe lakseturismen burde gi oss gode odds for...

Man behøver ikke å håpe på at det blir "en stuerein vri på fredninga". Man må gå foran å lage det til en stuerein vri. Kanskje til og med som den eneste stuereine vrien. Her er vi ørretfiskere mye flinkere, synes jeg i all min enfoldighet. Og den kan selvsagt være feil. Men i hvert fall virker det sånn.

Og å totalfrede, i ordets rette betydning, er jo egentlig, unnskyld uttrykket, tåpelig. Det er det vel til og med vitenskapelig bekreftelse for. Hvorfor? Jo, fordi ildsjelene for å bevare ei elv ofte er de ivrigste og flinkeste laksefiskerne. Å forby disse å fiske og å pleie elva vil i mange aspekter i praksis hindre dem fra å bry seg om elva. Ja, i praksis. Hvis det hindrer noen fra å skjønne det så kan jeg omskrive det med; Folk mister interessen for elva. Slutter å bry seg. Slutter å legge ned frivillige timer. Capice?

Som sagt, jeg er ikke noen laksefisker, og kommer garantert aldri til å bli det, men temaet, spesielt på prinsipielt grunnlag er interesant. Og har overføringsverdi til oss ørretfiskere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Andre.

Dessuten du trenger ikke tro at ørretfiskerne er flinkere. De er det (Da må jeg skynde meg å tilføye at der du og meg mener flink, kan andre være av den motsatte oppfatning). Likevel pr. vår deffinisjon er vi da flinke. Men vi var det heller ikke. Vi har lært det utfra negative opplevelser fra aurestammer. Laksefiskerne er i denne fasen nå. Derfor tror jeg det kun er snakk om en halv - til et par sesonger til de er like flinke også. Da vil de ha en prosentandel av ena nnen oppfatning, akkurat som med oss ørretfiskere. Det er i allefall  bedre enn at ingen tar ansvar for stammen.

Jeg synes det er et annet aspekt laksefiskerne skal ta ansvar for også. Det hyles om at hvis man må sette tilbake fisk, kan de like gjerne fredes! Jeg bor ved ei rimelig kjent lakseelv. Fisket her er av stor betydning - ikke bare for den tilreisende lakseturisten. Men også for alle som bor her. Butikken, bensinstasjonen, vinmonopolet (selv om det ligger i orkdal), grunneiere, ungdom, gamle, skole...alle.

De som sitter i en helt annen kant av landet og benytter Orkla kun til ferie, synes jeg skal forstå at de som bor her ønsker å bevare fisken også på grunn av det fisket betyr for bygdene her. Det blir da veldig lett å rope fred, fred. Når det faktisk finnes andre skånsomme metoder å bevare villfiskreproduksjon på.

Selv håper jeg at dette blir tatt på alvor lenge før man blir nødt til å drive kunstig åndedrett med utslipp av settefisk. I Orkla opprettholdes ingen bestand pga utslipp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg så "førbainna" er at disse oppdrettskongene med Statens velsignelse får ture fram, bygge opp formuer og samtidig forringe andres næringsgrunnlag og livskvalitet.

At Jens Stoltenberg & co langs store deler av vestlandet og nordover er i ferd med å forvalte bort villaks og sjørret er nok et trist faktum.

Klarer meg veldig bra uten O-laks. >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om totalfredning så er det rett og slett på grunn av fredningssystemet som vanligvis benyttes... Laksen står i direkte fare for å bli utryddet, og vil, spesielt med dagens utvikling, havne på ei rødliste som dokumenterer artens kritiske situasjon... Det blir som med rovfugl eller orkidéer tenker nå jeg... En orkidé som er på vei til å dø ut bør ikke plukkes selv om blomsterplukkeren elsker orkidéer... Den kan helt sikkert luktes på, og nytes synet av, men ikke plukkes... Litt av poenget med truede arter... Når det er sagt støtter jeg selvsagt påstanden om at elvas nærmeste venner er utrolig viktig akkurat nå... Hvem er det vel som drar opp den genetiske forurensninga som utvasker villaksgenene, og banker faenskapet i hodet med ei klubbe? jeg vet... men dette er ikke enkelt... men utrydningstruet er utrydningstruet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis til og støte på en varebil idag på fjellet når jeg var på jobb...

Den varebillen hadde problemer med og komme seg opp en bratt bakke...jeg kunne selvfølgelig dratt opp fyren siden jeg brukte traktoren på jobben, men siden den varebilen skulle levere nettopp O.LAKS lenger inne på fjellet så hadde jeg regel rett ikke lyst til og hjelpe han, jeg hadde jo mere fornuftige ting og gjøre enn og hjelpe til og få levert O.LAKS, sa jeg hadde det VELDIG travelt og ba han ringe redningsbil eller ha på kjetting  ;)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis til og støte på en varebil idag på fjellet når jeg var på jobb...

Den varebillen hadde problemer med og komme seg opp en bratt bakke...jeg kunne selvfølgelig dratt opp fyren siden jeg brukte traktoren på jobben, men siden den varebilen skulle levere nettopp O.LAKS lenger inne på fjellet så hadde jeg regel rett ikke lyst til og hjelpe han, jeg hadde jo mere fornuftige ting og gjøre enn og hjelpe til og få levert O.LAKS, sa jeg hadde det VELDIG travelt og ba han ringe redningsbil eller ha på kjetting  ;)  ;D

He he skulle likt og sett vedkommende.! Var dette en leverandør av fisk (Bil Eier) Så er det jo bare dritbra utført av deg. flirer ganske bra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore da ??? Jeg trodde du var en snill man........

Hvis du kjører inn vestergapet som er fjorden inn til kristiansand fra vest så står det opp til 6 kilenøter bare på den korte strekningen.

Nå vet faktisk ikke jeg hvor mye de får i snitt i slike men det må da være endel? De har innført restriksjoner i elva og PRATET OM Å GJØRE NOE MED REGLENE FOR KILENØTER ??? ??? Hvis jeg forsto det som sto i avisa riktig. Dette rimer ikke!

Det hører og med til historien at de lokale lakseheltene er jævla gode til å fylle opp fryseren. Sjønner ikke hvordan de får igjen lokket......

Dette blir jo solgt og byttet i andre ting. Ingen spiser 30-50 laks på et år!  Eller 20-30 for den saks skyld.

Men så kommer da spørsmålet om hvor mye det har og si da?

Som tidligere nevnt så ser det dårlig ut for julegjestene for mange her hvis de har lyst på røkelaks og gravlaks. Spørs om ikke det vanker en liten laksebit likevell ;) Kansje man får det i julepakka fra jobb ??? Røkelaks er noe av det beste samboeren min vet :rolleyes:

Jeg kommer nok til å ha både røkelaks og gravlaks i kjøleskapet i jula. Og det gjør nok de fleste andre og. Tror jeg.

Så lenge vi har de rikeste folka som landshelter kommer ikke noe til å bli bedre. Vi får akseptere at laksen blir mye dyrere og jobbe for strenge miljøkrav. Dessverre kommer den kampen til å bli tøff når vi ikke har med oss noen mektig org,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore da ??? Jeg trodde du var en snill man........

Hvis du kjører inn vestergapet som er fjorden inn til kristiansand fra vest så står det opp til 6 kilenøter bare på den korte strekningen.

Nå vet faktisk ikke jeg hvor mye de får i snitt i slike men det må da være endel? De har innført restriksjoner i elva og PRATET OM Å GJØRE NOE I MED REGLENE FOR KILENØTER ??? ??? Hvis jeg forsto det som sto i avisa riktig. Dette rimer ikke!

Det hører og med til historien at de lokale lakseheltene er jævla gode til å fylle opp fryseren. Sjønner ikke hvordan de får igjen lokket......

Dette blir jo solgt og byttet i andre ting. Ingen spiser 30-50 laks på et år!  Eller 20-30 for den saks skyld.

Men så kommer da spørsmålet om hvor mye det har og si da?

Som tidligere nevnt så ser det dårlig ut for julegjestene for mange her hvis de har lyst på røkelaks og gravlaks. Spørs om ikke det vanker en liten laksebit likevell ;) Kansje man får det i julepakka fra jobb ??? Røkelaks er noe av det beste samboeren min vet :rolleyes:

Jeg kommer nok til å ha både røkelaks og gravlaks i kjøleskapet i jula. Og det gjør nok de fleste andre og. Tror jeg.

Så lenge vi har de rikeste folka som landshelter kommer ikke noe til å bli bedre. Vi får akseptere at laksen blir mye dyrere og jobbe for strenge miljøkrav. Dessverre kommer den kampen til å bli tøff når vi ikke har med oss noen mektig org,.

har sagt at det bare er og komme og hente fisk til røyking frode!! er ikke lenge til julen ringes inn nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne selvfølgelig latt være å skrive her, eller jeg kunne skrevet og løyet! Det siste kan jeg jo ikke nå rett før jul. Nissen kunne jo se det ;D Jeg valgte å skrive og da skrive sant!

Dette er et kjempebra tiltak med meget gode intensjoner, som jeg egentlig støtter fullt ut. Men (dere hørte vel et men der). Jeg kvier meg enda mer for å spise villfisk enn o-laks. Denne karen kommer derfor til å kose seg med røyka O-laks til jul.

Jeg håper at de nå heller skal få bukt med luseproblemet ved hjelp av nedslaktinger, restriksjoner og kjemikalier.

Hvis det norske markedet skal boikotte o-laks ved å spise villfisk, vil vi skyte oss selv i fote. O-laksindustrien vil være like stor, mens vi i tillegg beskatter villaksestammen unødvendig :(

Dette må en si seg enig i.  Akkurat røkelaks av villfisk til gode måltider i vinterhalvåret har jeg det greit med, men å gå til det skritt å spise røkelaks gjort av gytesjuk lågalaks står jeg over.  Da syntes jeg faktisk røkt O-laks kjøpt på Kiwi til 58,- kg er langt bedre.  Ingen problemer med å spise O-laks, men syntes selvfølgelig villfisk er bedre bortsett fra de gytesjuke da.

Selvfølgelig skal vel disse fanatikerne ha villsvin når de skal ha ribbe og selvfølgelig villsvin-pølser.  Kylling eller kalkun skal vel også være vill liksom sauekjøttet må komme fra villsau.  Selvfølgelig skal alt være selvskutt og tilberedt i naturens ånd hjemme på kjøkkenet. 

Det er det kanskje på tide å komme tilbake til virkeligheten, er det meningen at vi alle skal fylle fryserne våre med villaks, eller vilt for den saks skyld? 

Klart at med slike råvarer blir det fest, det kan da umulig være nødvendig å fortelle dette til enhvær slik at alle skal ha dekket det samme behov.  Spis O-laksen med god samvittighet, (da har du i allefall spart en vill en). 

God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...