Gå til innhold

Hvor lang er din ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

. . . Fortom ?  ;)

Bare litt nysgjerrig på hva andre opererer med av fortomslengder under tørrfluefiske ?

De fleste varierer vel litt på dette, og selv benytter jeg drøyt 18 fot som max, og bruker sjelden kortere enn 12ft.

Og hvor mange taperer hele fortommen selv, kontra de som foretrekker ferdigtaperte ?

Kan godt forstå at mange foretrekker å tapere selv, for min personlige oppfatning er at mange ferdigtaperte er feil-proporsjonert.

Med det mener jeg at buttdelen ofte er alt for tynn, noe som gjerne fører til problemer med å få fortommen til å slå over som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har en forkjærlighet for umpqua sine ferdigtaperte.

Gisle

Interessant . . . Umpqua sine fortommer har jeg faktisk aldri prøvd.

Litt kronglete og få tak i, usikker på om det er noen i norge spm fører dem. kjøper stort sett opp en del når jeg er på NZ. Spring creek taperen deres er uovertruffen. fås også i 15 fot, som faktisk er perfekt til spring creeks ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en forkjærlighet for umpqua sine ferdigtaperte.

Gisle

Interessant . . . Umpqua sine fortommer har jeg faktisk aldri prøvd.

Litt kronglete og få tak i, usikker på om det er noen i norge spm fører dem. kjøper stort sett opp en del når jeg er på NZ. Spring creek taperen deres er uovertruffen. fås også i 15 fot, som faktisk er perfekt til spring creeks ;D

Er dette fluorcarbon, eller vanlig mono ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en forkjærlighet for umpqua sine ferdigtaperte.

Gisle

Interessant . . . Umpqua sine fortommer har jeg faktisk aldri prøvd.

Litt kronglete og få tak i, usikker på om det er noen i norge spm fører dem. kjøper stort sett opp en del når jeg er på NZ. Spring creek taperen deres er uovertruffen. fås også i 15 fot, som faktisk er perfekt til spring creeks ;D

Er dette fluorcarbon, eller vanlig mono ?

Vanlig mono, Usikker på om de har ferdigtapert Carbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nedsunket i det metriske systemet, at når noen begynner å trekke inn uvanlige måleenheter (for Norge) klarer jeg ikke å se for meg hverken lengde, vekt eller areal....

Men når noen drar inn meter som enhet for fluestang og fortom..... da har ikke jeg begrep overhodet..... merkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg var litt skeptisk til å klikke meg inn på denne tråden,men nysgjerrigheten tok overhånd...

og jeg må si jeg ble letta :)...

Denne sesongen har jeg brukt Lamar 12`ferdig taperte fortommer som jeg skjøter på 1-2 ganger med Stroft.

Da blir det bortimot 1,5 -2 stanglengder....

Må si Nicco har fått tak i noen fine saker der ass :)!!Fine fortommer dette!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort som mulig. Kort fortom er tøft! Lang fortom har årsak i dårlig selvtillit! ;D

Fullstendig feil! Lang fortom er viktig for oss som har et godt fluesnøre som slår over skikkelig og i tillegg har god kasteteknikk. Korte fortommer er for femi guttebasser som fisker med brøytestikker (les. cane) og tror på julenissen!  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Stokkebekk turte det jeg ikke turte ;D ;D

Fra spøk til revolver. For kort fortom er rota til alt vondt!!! For det første blir det kastetull. På toppen av det hele biter ikke fisken!!!!

(unntaket får være skikkelig synkeliner.... noe voksne mannfolk med hår på leggene ikke bruker ;D)

Des lengre fortom. des roligere og lengre overslag (når den er rett proporsjonert). Lang fortom er ikke problem. Drlig fortom er problem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke dy meg, mest fleip men litt alvor også. Og du kommer med de riktige poengene Bjørnar.

Synkeliner er unntak, men det er faktisk for folk med skikkelig mye hår på legga Bjørnar. Noe hverken du eller jeg har med det blonde håret. Se på engelskmennene, bleikfeite, mørkt hår og masse hår på legga, og ikke minst! De har sikkert 4 synkeliner hver for å lure "bågen" med rosa killers i reservoaret  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...