Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

10 min chinese

kylling/kalkun/svin/what ever

1 stor løk i skiver

3 hakkede fedd hvitløk

1-2 gulroter, i tynne skiver

2x3 cm med ingefær, i store biter så man kan plukke det ut når man spiser (er tross alt nesten bark ;D )

1 paprika i strimler

litt vannkastanjer, bambusskudd og slik annet asiatisk

sweet chili sauce, oyster sauce, soya, om ønskelig fish sauce (kan egentlig ikke lage asiatisk uten, men det har en spes smak)

litt vann til å øke mengden saus

olje til steking, NB! noe som har neutral smak. kan tilsettes NOEN DRÅPER sesam olje

ris/nudler

for at dette skal gå fort må alt kuttes opp på forhånd. meg tar det ca 10 min, men så er jeg kokk ;D

fres kjøttet, tilsett grønnsakene og fres litt, ha i sausene (så mye man vil), fres litt til, ha i litt vann. ferdig

og kok risen på forhånd, under lokk og på ovnen holder den seg varm lenge nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

10 min chinese

kylling/kalkun/svin/what ever

1 stor løk i skiver

3 hakkede fedd hvitløk

1-2 gulroter, i tynne skiver

2x3 cm med ingefær, i store biter så man kan plukke det ut når man spiser (er tross alt nesten bark ;D )

1 paprika i strimler

litt vannkastanjer, bambusskudd og slik annet asiatisk

sweet chili sauce, oyster sauce, soya, om ønskelig fish sauce (kan egentlig ikke lage asiatisk uten, men det har en spes smak)

litt vann til å øke mengden saus

olje til steking, NB! noe som har neutral smak. kan tilsettes NOEN DRÅPER sesam olje

ris/nudler

for at dette skal gå fort må alt kuttes opp på forhånd. meg tar det ca 10 min, men så er jeg kokk ;D

fres kjøttet, tilsett grønnsakene og fres litt, ha i sausene (så mye man vil), fres litt til, ha i litt vann. ferdig

og kok risen på forhånd, under lokk og på ovnen holder den seg varm lenge nok

den frista litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei sulten igjen nå Igor :)

Dagens her ble noe mere usunn :P

Yrfilet av svin, (kiwi god helg),

1 stk firstprice bacon, klippet i biter

1/3 liter kremfløte

En dert eller to soyassaus, tre er godt det åsså :)

En stk piri piri (figaro). Tas ut før servering og klemmes mot øsa, all safta skal ut. Bruker flere når poden ikke skal spise.

Litt Negro for litt mere delikat farge

Kokte poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min chinese

kylling/kalkun/svin/what ever

1 stor løk i skiver

3 hakkede fedd hvitløk

1-2 gulroter, i tynne skiver

2x3 cm med ingefær, i store biter så man kan plukke det ut når man spiser (er tross alt nesten bark ;D )

1 paprika i strimler

litt vannkastanjer, bambusskudd og slik annet asiatisk

sweet chili sauce, oyster sauce, soya, om ønskelig fish sauce (kan egentlig ikke lage asiatisk uten, men det har en spes smak)

litt vann til å øke mengden saus

olje til steking, NB! noe som har neutral smak. kan tilsettes NOEN DRÅPER sesam olje

ris/nudler

for at dette skal gå fort må alt kuttes opp på forhånd. meg tar det ca 10 min, men så er jeg kokk ;D

fres kjøttet, tilsett grønnsakene og fres litt, ha i sausene (så mye man vil), fres litt til, ha i litt vann. ferdig

og kok risen på forhånd, under lokk og på ovnen holder den seg varm lenge nok

Dette var godt. Laget det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det barnefri kveld, så da ble det en pakke big one burgere og en 6 pack med Heinecken på butikken  ;D

;D ;D ;D

Seriøst, for dere som er glad i burgere. Kjøp Hamburgerkrydder ferdig mix fra black boy til 10 spenn, og bland det inn i en pakke kjøttdeig med et egg. Du kan lage de største og beste burgerne. Enkelt og kjapt å steike med osteskive på toppen. Skjær så opp rødløk og tomat, og legg et salatblad under hele hærligheta, og klin på en god dressing. MMM det skal jeg lage nå  8)

Tilbehør trengs ikke!

Var det sånne du mente.

[attachimg=1]

Den døpte jeg omgående til:Dobbeleksponering. ;D

...også lurte jeg på åssen kjevene dine er hengsla..... ;)

Bon apètit !

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

torbjørn:

helst bør du har hønsekraft, men terning går ok. det du kan gjøre er å koke kyllingen på forhånd og bruke det til sausen. da puttet du bare litt gulrot, løk og sellerirot når du koker kyllingen.

lag en hvit saus av "kraft", ha i fløte. fløten vi gjøre sausen glatt og rik på smak.

siden det er vinter er vel rotgrønnsaker å foretrekke (sesong er viktig)

gulrot, sellerirot og pastinakk i terninger eller tynne staver

potet i terninger

purreløk i tynne skiver

sjaløttløk i terninger

fres grønnsakene blanke i litt fett

ha i poteter

ha over sausen og la småkoke til alt er mørt

hvis du har kokt kyllingen på forhånd, skal den bare varmes opp i den ferdige gryten. hvis ikke putt den i sammen med potetene

ha i poteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Jeg må teste dette ut i morgen. Ta en handletur.

Tror jeg går for ei hel rå høne/ kylling og koker kraft på denne. Trenger vel en par times koking eller?

vis skal koke de hele, for så å ta av kjøtt:

høne (hvis du skal spise kjøttet) så bør den kokes så lenge at kjøttet nesten slipper beinet. er tross alt ganske seigt, MEN smakfullt :)

høna trenger ikke mer enn par timer.

hvis du skal koke bare bein, er 30 min nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner er billig og godt!

Flott å lage suppe på, litt basilikum gjør seg virkelig og litt cayenne pepper for ekstra trøkk ;D

Serveres med hjemmelaget hvitløks brød.

Du deler ett par fedd, gnir disse inn i 3 dagers gammelt brød, i skiver selvsagt.

Stekes i panne med meierismør, kryddersmør er også greit!

Høne ruler ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karri!!! Man må ha masse karri oppi hønsefrikase!!!

ikke originalen. det blir en indisk versjon. som jeg faktisk måtte lage på fagprøven min ;)

brukte du Jeera da? Den bruker jeg nesten hver dag ;D Løk, hvitløk, chili, jeera, og litt cumin(garam masala) salt, kylling og en dært fløte = Verdens beste carri  (kjøper all krydder i typiske utlendingsjapper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage noe av det beste jeg vet (sier vel det om veldig mye :rolleyes:) nemlig noe så enkelt som blåskjell :)

Det er toppsessong for blåskjell nå.

Man tager:

Et nett med skjell

Hvitløk

Løk

Purre

Litt chilli

Finhakker dette og surrer det i litt usaltet meierismør, skal bare bli blankt. Når det er mykt og blankt så tillsetter jeg litt hvitvin og bare litt vann.

Setter opp varmen og koker opp vesken og heller oppi skjellene. Damp skjellene ca 3-5min eller når de åpner seg. Må ikke dampes for lenge, da blir det viskelær.

Når de er ferdige så tar jeg ut skjellene og legger de i en bolle. Så tillsetter jeg litt fløte som jeg koker med sausen/kraften og smaker til med pepper og salt. Vær litt forsiktig med saltet! (Litt lime er veldig godt i men da bruker jeg kokosmelk i stedet for fløte pluss noen limeblader.)

Men i dag skal jeg bruke basilikum. Hakk en god bundt fint og tilsett sausen, la koke 20sek. Ikke mer!!

Nå tar jeg bare sausen over skjellene og serverer. Susen renner inn i skjellene og det blir bare himmelsk :) :)

Serveres i dype tallerkener med en god loff til som du dypper i sausen :)

Enkelt og helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karri!!! Man må ha masse karri oppi hønsefrikase!!!

ikke originalen. det blir en indisk versjon. som jeg faktisk måtte lage på fagprøven min ;)

brukte du Jeera da? Den bruker jeg nesten hver dag ;D Løk, hvitløk, chili, jeera, og litt cumin(garam masala) salt, kylling og en dært fløte = Verdens beste carri  (kjøper all krydder i typiske utlendingsjapper)

mhm, kjøpt hos "tyrkern" ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage noe av det beste jeg vet (sier vel det om veldig mye :rolleyes:) nemlig noe så enkelt som blåskjell :)

Det er toppsessong for blåskjell nå.

Man tager:

Et nett med skjell

Hvitløk

Løk

Purre

Litt chilli

Finhakker dette og surrer det i litt usaltet meierismør, skal bare bli blankt. Når det er mykt og blankt så tillsetter jeg litt hvitvin og bare litt vann.

Setter opp varmen og koker opp vesken og heller oppi skjellene. Damp skjellene ca 3-5min eller når de åpner seg. Må ikke dampes for lenge, da blir det viskelær.

Når de er ferdige så tar jeg ut skjellene og legger de i en bolle. Så tillsetter jeg litt fløte som jeg koker med sausen/kraften og smaker til med pepper og salt. Vær litt forsiktig med saltet! (Litt lime er veldig godt i men da bruker jeg kokosmelk i stedet for fløte pluss noen limeblader.)

Men i dag skal jeg bruke basilikum. Hakk en god bundt fint og tilsett sausen, la koke 20sek. Ikke mer!!

Nå tar jeg bare sausen over skjellene og serverer. Susen renner inn i skjellene og det blir bare himmelsk :) :)

Serveres i dype tallerkener med en god loff til som du dypper i sausen :)

Enkelt og helt fantastisk :)

nice! dette må du ta bilde av, er stor fan av sjømat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage noe av det beste jeg vet (sier vel det om veldig mye :rolleyes:) nemlig noe så enkelt som blåskjell :)

Det er toppsessong for blåskjell nå.

Man tager:

Et nett med skjell

Hvitløk

Løk

Purre

Litt chilli

Finhakker dette og surrer det i litt usaltet meierismør, skal bare bli blankt. Når det er mykt og blankt så tillsetter jeg litt hvitvin og bare litt vann.

Setter opp varmen og koker opp vesken og heller oppi skjellene. Damp skjellene ca 3-5min eller når de åpner seg. Må ikke dampes for lenge, da blir det viskelær.

Når de er ferdige så tar jeg ut skjellene og legger de i en bolle. Så tillsetter jeg litt fløte som jeg koker med sausen/kraften og smaker til med pepper og salt. Vær litt forsiktig med saltet! (Litt lime er veldig godt i men da bruker jeg kokosmelk i stedet for fløte pluss noen limeblader.)

Men i dag skal jeg bruke basilikum. Hakk en god bundt fint og tilsett sausen, la koke 20sek. Ikke mer!!

Nå tar jeg bare sausen over skjellene og serverer. Susen renner inn i skjellene og det blir bare himmelsk :) :)

Serveres i dype tallerkener med en god loff til som du dypper i sausen :)

Enkelt og helt fantastisk :)

Hørtes digg ut Frode, mulig det blir middagen min i morgen gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg komme med et supert tips til. Tror jeg har skrevet dette før men pytt-pytt :)

Mitt abselutte førstevalg til forrett!!

Kammskjell med rucula og lime.

Beregn to muskler til hver. Bare bruk de frosne. Fiskeutsalgene har noen veldig fine som de selger stykkvis. Fine de fra "det gode hav" eller hva de nå kaller det. Levende er selvsagt best men de koster 40,- stykket her i alle fall.

Tin de på en avis på benken.

Du trenger:

En pakke ruculasalat.

Litt chilli eller cayanepepper.

En lime i båter.

Balcamicoedikk

Olivenolje.

Loff. Trenger ikke være fersk.

Stek kamskjellene i ca 30-45sek på hver side i blandig av melange og olivenolje. Krydre dem forsiktig med chilli og evt, salt og pepper. Jeg er meget forsiktig med salt og pepper her for det er fort å "stjele" smaken fra skjellene.  Dette er viktig!!! MÅ IKKE VÆRE IGJENNOMSTEKTE!!

Hvis du kutter et fint rutenett på den ene siden ca en halv cm dypt får de et lekkert utseende

Rist loffen i pannen. Jeg pleier å dele de diagonalt så ser det litt bedre ut.

Legg brødet på en tallerken og drypp noen få dråper av fettet som er igjen i panna på.

Hell på LITT balcamico og litt olje, legg på litt rucula  (prøv å få det til å se litt fint ut) legg skjellene oppå og klem over litt limesaft.

Legger en båt på tallerkenen så kan folk styre mengden av syre selv.

Dette balcamico er jo et tema i seg selv. Jeg kjøper en flaske til en 350-400,- Jeg har den et år. Du trenger selvsagt ikke det med det er et helt annet produkt!! Obs! du blir avhengig ;)

Enklere en dette går det vel ikke ann å lage noe? Skive med salami kansje?

Serverer du dette til folk kommer de til å nevne det neste gang du treffe dem. Det garanter jeg ;) Sødmen fra kammskjellene og syren fra ediken og limen pluss det litt bitre fra rucula,en er en perfekt kombinasjon :)

Ubeskrivelig godt!!

Vil gjerne få annbefale en tørr (trocken) riseling med litt restsødme. Ligger på en ca 130,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...