Gå til innhold

Erfaringer med kinesiske fluesneller?


ziggy

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så plaget av dette med Streamstix osv. Jeg synes bare testen ville være lite spennende og egentlig litt meningsløs, siden det er snakk om to snelle til ca samme pris.

Er det ikke bedre å ta en Kinasnelle og sammenligne med en annen Østen-snelle som koster, tja...3-4000 kroner? Hvis man først skal gjøre det mener jeg?

Hovedfeilen med ideen er jo at du som sagt sammenligner "levert fra fabrikk" med "utsalgspris butikk".

Vet du forresten hav sånn ca. veiledende pris vil bli i Norge for et produkt som koster 39 USD fra fabrikk? En bør jo ha litt kunnskap om det og.

Jeg kjenner forholdsvis godt de største snelleprodusentene i Kina, siden jeg har prøver fra de fleste. Så det er sikkert også derfor jeg synes prosjektet er litt "kjedelig". De beste i Korea leverer kvalitet fullt på høyde med Danielsson etc., og de gir ikke designet ditt til noen om de så ble truet med pistol! Så det er faktisk også ganske logisk, at de modellene som ligger allment tilgjengelig for enhver på nettet ikke når helt opp. Men de duger i massevis, akkurat som min gamle ABU.

Jeg legger for ordens skyld til at jeg er i daglig kommunikasjon med produsenter i Sør-Korea og Kina. Jeg vet nøyaktig HVA jeg kan få HVOR, hvilken kvalitet osv. Det er en del av levebrødet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 308
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kim Schjerva

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Det slo meg; jaggu ikke lett å jobbe i et firma som Streamstix. Ikke nok med at de måtte tåle å bli kopiert verden over, men nå skal man jaggu "måle" å se om kopiene er like gode som originalene. Slik at man potensielt slipper å kjøpe Streamstix helt og holdent eller...?

Neste blir Guideline? Loop? Vision? Vekk med de nordiske merkene og kjøp enten amerikansk eller billig fra Kina? De har jo sikkert fått ideene til disse produktene selv...

Flott initiativ...  :-\

Hvor mye tid skal det egentlig legges ned i form av kritikk mot Streamstix?? Synes dette har vært en gjenganger på dette forumet over lang tid nå. Finnes vel ikke det merket i verden som har fått like mye omtale enten det er positivt eller negativt som akkurat Streamstix. I grunn synd at ikke flere kan støtte opp om noe som er klekket ut her på berget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja, ok........ jeg ser den.......vil berømme representanter fra Guideline....Loop, Vision for å ikke ha blandet seg inn i denne diskusjonen på den måten jeg opplever at merke som ikke av meg skal nevne......det blir med tid og stunde foretatt en vurdering av ulike østenimporterte sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da er det bestemt.........det vil ble sendt en kinesisk snelle som minner mest om en Streamstix sammen med en ekte Streamstix inn til Vinghøg på nøtterøy slik at de kan vurderes helheten, materialkvalitet, byggekvalitet. Dette blir spennende!

Det slo meg; jaggu ikke lett å jobbe i et firma som Streamstix. Ikke nok med at de måtte tåle å bli kopiert verden over, men nå skal man jaggu "måle" å se om kopiene er like gode som originalene. Slik at man potensielt slipper å kjøpe Streamstix helt og holdent eller...?

Neste blir Guideline? Loop? Vision? Vekk med de nordiske merkene og kjøp enten amerikansk eller billig fra Kina? De har jo sikkert fått ideene til disse produktene selv...

Flott initiativ...  :-\

Hvor mye tid skal det egentlig legges ned i form av kritikk mot Streamstix?? Synes dette har vært en gjenganger på dette forumet over lang tid nå. Finnes vel ikke det merket i verden som har fått like mye omtale enten det er positivt eller negativt som akkurat Streamstix. I grunn synd at ikke flere kan støtte opp om noe som er klekket ut her på berget...

Noen er fornøyde med Streamstix:  http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12279.0

De leverer jo gode produkter til en ok penge. Enenste negative jeg har hørt om streamstix er på dette forumet som er i "vintermodus", så det velger jeg å ta mindre seriøst siden erfaringer fra mine fiskekompiser veier mer enn folk jeg ikke kjenner....... SRY men slik er det altså.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok........ jeg ser den.......vil berømme representanter fra Guideline....Loop, Vision for å ikke ha blandet seg inn i denne diskusjonen på den måten jeg opplever at merke som ikke av meg skal nevne......det blir med tid og stunde foretatt en vurdering av ulike østenimporterte sneller.

Det er ingen representanter fra Streamstix som har blandet seg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja, ok........ jeg ser den.......vil berømme representanter fra Guideline....Loop, Vision for å ikke ha blandet seg inn i denne diskusjonen på den måten jeg opplever at merke som ikke av meg skal nevne......det blir med tid og stunde foretatt en vurdering av ulike østenimporterte sneller.

Disse uttalelsene er vel på tide å droppe??? Er vel INGEN fra Streamstix som har blanda seg opp i dette heller??

Det syntes mer og mer for meg at det er Streamstix du er ute etter. DET trodde jeg ikke i begynnelsen av diskusjonen.

Hvem skal foreta vurdering? Du alene? Et panel med "testere" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Veel. Når du deltar i en offentlig debatt har det jo lett for å bli sånn. Dessuten kan det desverre se ut som at hele poenget her er noe annet enn det det høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

kinesere er de flinkeste til å kopiere. se bare på bilindustrien deres.

samme gjelder snelle og annet fiskeutstyr

det man bør passe på er kvaliteten på det. tviler sterkt på at, OG DETTE ER BARE ET EKSEMPEL, ei snelle som ligner på streamstix er like god som originalen, selv om begge er østenprodusert

Er vel antagelig ikke bare kvaliteten, men også moral det er snakk om. Jeg ville ikke kjøpt en ren kopi av et merke. Det er det som kalles plagiat og er helt forkastelig. Uansett merke utstyr eller hvilket land det kommer fra. Å kjøpe et produkt er å betale for mer enn selve produktet. Man betaler mer for utvikling, passion og kvalitet og mindre for svindel og bedrag. Selv om en ekte Kjus jakke nesten ikke kan skilles fra en uekte så vil jeg ikke på noen som helst måte bidra til at denne "skumme-fløten-av-andres-arbeid" virksomheten skal utvikle seg enda mer. De har tross alt omtrent ikke løftet en finger for andre enn sin egen lommebok. Slike bedrifter tar livet av flere ypperlige idéer og merker enn vi aner. Og vi hjelper dem mer enn vi aner.

Kan det tenkes at akkurat dette gjør at produsentene stadig blir tvunget til å måtte utvikle og fornye seg? Fluefiskebransjen har ikke så vondt av det kanskje. Det er ikke så mye revolusjonerende i en fiskesnelle i seg selv. Funksjonen er er den samme på alle. Jeg bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør da være nokk takhøyde for alle meninger her eller? ;) Hallloooo

Jeg kjøper heller aldri utstyr uten å ha prøvd, eller noen som jeg stoler/kjenner har prøvd!

Her er det mange med "bransjetilknytning" eller har hatt det, samt oss forbrukere som bruker det!

Alt i en hærlig smørje!

Om noen her inne synes det er uinteressant om Staffan vil utføre et aldri så lite prosjekt

på noe sneller så er det din mening :-X ...dette er da ikke Russland >:(

Utrolig i grunn at noe så utrolig tullete som en snelle kan skape debatt?

stangen er viktig men snellen er da for svingende bare snørefyll

skulle fint klart meg med hånden som brems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis du ikke har forstått det så er det ikke selve prinsippet med testing som er "debatten", men det faktum at det VIRKER som (ikke veit jeg) at det er underliggende årsaker til at akkurat dette merket blir valgt. Eller i beste fall firmaer med norske "initiativtakere".

Men f.... heller. Test sneller til rævva brenner :) Veit hva jeg liker selv jeg, og det er IKKE piratkopier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare du er litt nærtagen Pål ;D

overskriften handler jo om Kinesiske fluesneller

debatten kom inn på piratkopier..så ble et !Visst! merker jeg ikke skal nevne navnet på nevnt :-X

men spør du meg er det bare prinsippet det gjaldt, og ikke at merket var så sinnsykt

interessant....men nettopp om piratkopier!

kjøper selv kun fra nærbutikken min sånn at det er sagt BergenAktiv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Synes det er en fellesnevner for de fleste fluesneller:

De likner mistenkelig på hverandre flere av dem :D .... så hva som er orginal og hva som er piratkopi kan man jaggu lure på

Her tror jeg de ulike produsentene kikker på hverandre med gjevne mellomrom for å være helt ærlig

Uansett er det bare gøy at man ser litt på kvalitet på såkallte "piratkopier". Ser ikke bort ifra at noen av dem holder overraskende god kvalitet.

..... og hva er egentlig en "piratkopi"......hmmm....... ække en snelle en snelle uansett da??

Så får vi som forbrukere ta et valg om hvilken snelle som appelerer mest til oss når valget skal taes.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Uansett er det bare gøy at man ser litt på kvalitet på såkallte "piratkopier". Ser ikke bort ifra at noen av dem holder overraskende god kvalitet.

..... og hva er egentlig en "piratkopi"......hmmm....... ække en snelle en snelle uansett da??

Så får vi som forbrukere ta et valg om hvilken snelle som appelerer mest til oss når valget skal taes.

Kan hende jeg er oppdratt feil, men jeg har fått prentet inn gjennom barndommen at urett er urett uansett hvor lite viktig det er for enkelte. Om ei snelle bare er ei snelle uansett så gjør det vel ikke rent plagiat mer stuerent?

Det er jeg enig i men hva er et rent plagiat i en jungel av fluesneller hvor den ene er mer lik den andre enn hva godt er :D......hvordan vet vi da hvem som har plagiert hvem?

Jeg bare spør :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Uansett er det bare gøy at man ser litt på kvalitet på såkallte "piratkopier". Ser ikke bort ifra at noen av dem holder overraskende god kvalitet.

..... og hva er egentlig en "piratkopi"......hmmm....... ække en snelle en snelle uansett da??

Så får vi som forbrukere ta et valg om hvilken snelle som appelerer mest til oss når valget skal taes.

Kan hende jeg er oppdratt feil, men jeg har fått prentet inn gjennom barndommen at urett er urett uansett hvor lite viktig det er for enkelte. Om ei snelle bare er ei snelle uansett så gjør det vel ikke rent plagiat mer stuerent?

Det er jeg enig i men hva er et rent plagiat i en jungel av fluesneller hvor den ene er mer lik den andre enn hva godt er :D......hvordan vet vi da hvem som har plagiert hvem?

Jeg bare spør :)

Terje!

Ofte kommer originalen først.  ;)

Det trur jeg på ;D...... men hvem er egentlig orginalen i denne sammenheng :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Kineserene er meget dyktige, det er de i Korea også, de lager det du vil ha..........gjenstander kan i begge land lage i den prisklassen man vil ha det og med den kvaliteten av materiale man vil ha. Jeg hadde tenk slik og jeg tenker slik i mitt virke.

Hvor mye koster dt å lage gjenstanden et annet sted, et sted som har billigere arbeidshender......men det skal være i en kvalitet som tilvsvarer en fra et vestlig land produserer det for.

At Korea er det dykti land og har er dyktige......Røkke tapte for en Koreansk bedrift idag.

Det er ikke norske eller uansett hvor de kommer fra bedrifter jeg vil til livs, jeg vil til livs med all drit som fra tid til annen kan dukke opp. Som er prissatt feil i forhold til kavalitet og hva de bør tåle av belastning, reklamasjons hyppighet. Som et eksempel har jeg møtt folk på "vidda" som hadde et likt utstyr, og begge hadde problemer med sitt utsyr enda det var det var "norskt utstyr"....for meg er det famme fa.. om det er laget her eller der, men det bør fungere selv på vidda og over tid. Jeg vil at folk skal slitte å måtte reklamere på noe under fisketuren de skal ha.

Det som merkes nå er etforsvar fra en gren av de imorterende i bransjene eller fra folk som har på en eller måte intersse av det.......ved snakk med forbrukermagasinet i NRK så sier de at de kjenner sprelling igjen. Med dette er det viktig å si, jeg går på sak, ikke personer. Det at det ble Streamstix denne gangen var at det ble tatt til orde for å forsvare dette merkedet som daglig forser Norske fluefiskere med kjempegodt utstyr til en rimelig penge......det eneste jeg vet er at norske kvalitetsforbrukere skal kunne kjøpe og vite hva som er bra eller dårlig av det som er i markedet. jeg har for meg ikke satt noen for og imottilstand......jeg vil at fluefiske skal være alment og da trenger man de billige på markedet i alle ledd av fisket.

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg forstår ikke den voldsomme aggresjonen mot dette framstøtet.

Etter 31 år med fluefiske har jeg sett mange produkter komme å gå.

Og når "Korea utstyr" (Slapp av, ikke negativt ment !)  legger seg OVER f.eks Sage i pris er det noen som fortjene at det blir tatt opp !

Gå på Staffan !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Staffan i at billig i Kina, spesielt de som bare putter merket sitt på...bør også være billig i Norge. Ikke "tilbudspris" billig, men fast veiledet billig...

Reflektere prisen det kostyer å utvikle/produsere/markedsføre/ha i butikkutstilling...

Så det er nok beklagelig å se navnet til de som ikke har hoppet over noen av disse leddene...og selger bla annet fast veiledet orginalt produkt til 1500-1800 .- i Norge.

Mens andre derimot selger "kopier"/ferdigutviklede eksemplarer til ca 1490.- i Norge...uten at det gjenspeiler produktets reelle kostnader i Kina i det hele tatt.

Uten at noen av dem trenger være gjenstand for dårlig kvalitet.....

Men husk også på; alle andre som har vært i bransjen, slik som jeg var en gang, vil at fluefiskeutstyr skal være allment tilgjengelig i våre lokale butikker.

Vi må bare gjøre fluefiske til noe hyggelig...ikke slenge ut oppfatninger om at fluefiskeutstyr er noe man tjener seg rik på....med mindre man ikke har utgifter til bla utvikling ;)

Synset derfor vi skal vise respekt ovenfor de som utvikler stadig nytt utstyr...ikke det at vi trenger alt av det "nye"...noe av det som er kommet som "nytt" og kommer som "nyheter" skal ikke bare skyves til side...det har en funksjon.

Men det er ofte individuelle vurderinger.

Dessuten Staffan, ikke fremstill deg selv som den eneste i landet som ønsker allment tilgjengelig billig utstyr ;)

Men hvorfor koster ikke et merke du reklamerer for bare halvparten av dagens utsalgspris????

Liner f.eks??

Det er da gøy å tjene noe penger på et merke som allerede er langt unna alle andres priser...for da kan den hyggelige bedriften nordpå tillate å ha større romslighet og sortiment på andre saker, som også har god pris.

For guds skyld, mannen skal leve av dette, og jeg unner ham det av hele mitt hjerte...og derfor finner jeg hele diskusjonen så innmari rar, fordi når jeg unner ham det, så kan jeg også unne meg å se andre også fortjene å ta den pris det må koste for å gidde drive med utvikling av utstyr for allmennheten.

Men ikke rovpris som sagt, eneten det egenutviklet eller kopeier.

jeg skjønner også at ingen vil si nøyaktig hvor mye/lite de tjener på et produkt, men la oss si det slik; det finnes folk/bedrifter som tjener langt mer....laaaangt mer på sine "logo påklistrede" sneller, her i Norge, enn Streamstix.

Hvis dere visste hva disse snellene kostet, så hadde dere funnet det flaut å prute på den i butikk... ;)

Og i likhet med representanter fra Vision, Guideline, så holder Streamstix representanter seg helt unna denne tråden, selv om de ufordelaktig har blitt dradd frem.

Men jeg som bruker av utstyret må få kunne si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var denne episoden slutt.

Hva skjer i neste episode?

Kommer streamstix til å kalle inn spesialtroppene?

Kommer Staffan til å få uventet hjelp fra utlandet?

Får vi svar på hvem som skjuler seg bak denne skumle organisasjonen som kaller seg streamstix?

Kansje er det KGB-ETA-eller tamiltigerene?

Har Staffan flere med seg i dette korstoget mot denne overmakten?

Er staffan egentlig fra CIA?

Eller renner alt ut i sanden for Staffan har klippet håret og fått seg jobb hos windows?

Dette og mye annet får du svar på i neste episode av "snellekrigen"

Følg med!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Alle bør forstå at en ikke blir "feit" av å selge sesongvarar. Jeg synes ikke noen av de norske er "grådige".  

Det er en rett en selger har å ta den prisen markedet vil betale.

Men jeg mener oppriktig at en stang produsert av en fabrikk som utvikler og produserer stengene selv er mere høyverdig enne en som bestiller etter målsøm fra en masseprodusent f.eks i østen

Og det er min rett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...