Gå til innhold

Fly casting Extreme på Youtube


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Det er mange gode fluekastere i norge. Jeg vet om flere som ikke er "kjendiser" (ikke negativt ladet :)) som er virkelig gode.

Ta robban her på forumet for ex, ....

Å være en god kaster kan jo være så mangt, men lengde er i alle fall målbart.

Jeg synes 5-cuppen er en konkuranse form som skiller ut de gode fra de middels gode da det er flere øvelser og du må bruke "fiskeutstyr". Du får ikke noe god plassering her hvis du bare er god til å "pælme langt".

Når en person har 2 kast over 34meter på tre min, i en konkuranse så er du sykt god!!

Tipper mange tenker at 30 meter ikke er så langt men tar man frem målbandet så tipper jeg en del av de blir skuffet.

Og en ting er å gjøre det  mens man trener, en annen ting er å gjøre det under "press". Man skal være litt sikker på seg selv da.

Men som sagt så er det mange veldig gode kastere her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Det lasse gjør her forteller meg at han har 100% stålkontroll, det er jo ikke praktisk under fiske, men at du har evnen å beherske det meste under fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i ordet en god fluekaster folkens? (Jeg forbinder dette med Casting=en idrett!)

God fluefisker hva er det?

Tror mange her inne mixer masse...

kom med noen innspill folkens ;D

De fleste måler hvor god fluekaster du er etter hvor langt du kan kaste, sånn er det bare  ;)

Tipper de aller fleste fluefiskere først og fremst trener lengde når det evt skal drives kaste-trening.

Selv har jeg et større ønske om å mestre div praktiske fiskekast enn å kunne kaste 30+ meter, men ved trening innendørs eller på plen, så er jo ikke slike kast så lett å øve på.

Hva en god fluefisker er skal jeg ikke engang begi meg ut på, men jeg er jævla god på det viktigste ; å kose seg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært så heldig og kjenne per i mange år, og han har alltid vært flink til og kaste, være seg lengde, press spey etc..

er ofte sånn at de som kaster langt blir klassifisert som gode kastere, men om du pællmer 30 meter, betyr ikke det at du behersker mange typer andre kast, noe som jeg mener er en vesentlig del av og være en god kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i ordet en god fluekaster folkens? (Jeg forbinder dette med Casting=en idrett!)

God fluefisker hva er det?

Tror mange her inne mixer masse...

kom med noen innspill folkens ;D

De fleste måler hvor god fluekaster du er etter hvor langt du kan kaste, sånn er det bare  ;)

Tipper de aller fleste fluefiskere først og fremst trener lengde når det evt skal drives kaste-trening.

Selv har jeg et større ønske om å mestre div praktiske fiskekast enn å kunne kaste 30+ meter, men ved trening innendørs eller på plen, så er jo ikke slike kast så lett å øve på.

Hva en god fluefisker er skal jeg ikke engang begi meg ut på, men jeg er jævla god på det viktigste ; å kose seg  :D

Hvordan måler man hvem som er best til å kose seg?

Kan man kaste 30+ så kan man vel kaste 15- også, bare enda mer kontrollert. Jeg vil tro at en som trener mye for å bli så god til å kaste langt som f.eks. Per også lærer seg noen andre triks på veien. Jeg nekter å tro at disse rekordkasterne ikke også kan gjøre "fiskekast" langt bedre enn de aller fleste. Det handler jo om koordinasjon og forståelse for bevegelser, linjer, lading osv... Det er jo ingen forutsetning at man er god til å kaste for å være god til å fiske, men det hjelper. Jeg skulle også ønske for egen selvfølelse at disse lengdekasterne ikke kunne fiskekaste, men dessverre gjelder ofte samme sak her som ellers; Er man god så er man god.

Helt enig! Det kan vel ikke skade å beherske stanga si bra? Se på han micke, han er jo en ivrig fisker og i følge komisene hans på forumet her flink til det også. Når folk kaster så blir det som regel at de trener lengde fordi det er gøy. Dette er vel diskutert mange ganger og folk har forskjellig mening men jeg kan ikke se en eneste god grunn til at det skulle være en fordel å ikke være god til å kaste? Kom gjerne med en :)

Å fiske blir etter mitt syn noe helt annet en å stå å kaste i hall? Det er to forskjelige ting. Jeg fortrekker å fiske men for å få mest igjen av fiskingen min vil jeg gjerne beherske kastingen min så godt som mulig :) Jeg burde vel egentlig trene mer.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært så heldig og kjenne per i mange år, og han har alltid vært flink til og kaste, være seg lengde, press spey etc..

er ofte sånn at de som kaster langt blir klassifisert som gode kastere, men om du pællmer 30 meter, betyr ikke det at du behersker mange typer andre kast, noe som jeg mener er en vesentlig del av og være en god kaster.

Ja dette så vi spessielt før når folk ikke var så gode som de er nå. Du så jo hvem som kunne fiske overalt. Også på plasser de andre ikke klarte å få ut flua. Da hadde de et stort fortrinn av å være en dyktig kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er veldig god til å kaste behersker også å kaste langt.  En som kaster langt behøver nødvendigvis ikke være veldig god til å kaste.  Bare god.  Man kan ved hjelp av intens trening lære seg opp til å kaste langt på relativt kort tid.  Deretter vil det være et spørsmål om tid før man også blir god på alle typer kast, av den enkle grunn at en som er så interessert i kasting at man lærer seg å legge ut over 30 meter ikke vil gi seg, men hele tiden utvikle seg til å bli bedre på det meste.

Derfor: Man kan ikke si man er god til å kaste dersom man ikke kan kaste langt, men man er nødvendigvis ikke meget god selv om man kan kaste langt.  Foreløpig.  Det blir imidlertid et spørsmål om tid og modning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei

Spennende at Micke skal delta i 5#cupen igjen. :)

Mange gode kastere som stiller i Oslo, så det blir nok vanskelig å komme litt opp på resultatlisten. ;)

En som er veldig god til å kaste behersker også å kaste langt. 

Høres riktig ut!

En som kaster langt behøver nødvendigvis ikke være veldig god til å kaste.  Bare god.

Spørs hva du mener med langt? Kaster man rundt 32-34 meter innendørs så ville nok jeg bruke ordet "veldig god".

Man kan ved hjelp av intens trening lære seg opp til å kaste langt på relativt kort tid. 

Det å bli en jevn og god lengdekaster (32-34 meter) tar nok lengre tid enn du tror.

Man kan ha rask fremgang en tid, men så møter man veggen og da kreves det mye arbeid for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veddemålet gjelder selvfølgelig bare hvis han stiller :)

Eller er jeg veldig enig i det du skriver. Og som jonnys skriver så er man meget god hvis man klarer lengder på 34m innendørs.

Det er ikke det samme som å kaste 34m utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan holde mer snøre i lufta med et dt enn et wf snøre og da lettere se hvilke feil en gjør. Tror jeg :rolleyes:

Har ikke kastet med ei dt line siden begynnelsen av 90 tallet. (da jeg startet med fluefiske ;D)

Det er vel bare en del av treningen til enkelte vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ved hjelp av intens trening lære seg opp til å kaste langt på relativt kort tid.

Det å bli en jevn og god lengdekaster (32-34 meter) tar nok lengre tid enn du tror.

Tror?  Her tror vi ikke.

Nå er imidlertid alt relativt.  Hva er langt?  Hva er lang tid?  Det er uproblematisk å trene seg opp til å legge ut over 30 meter i løpet av et par år etter at man har tatt i sin første fluestang.  Med kun 2 år på baken er man nødvendigvis ikke en kaster som kan betraktes som veldig god - til det trengs nok mer erfaring og allsidighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvor mye line kan en god kaster presentere med en klump på 10.5 meter?(fiskesituasjon) og hvor langt kan den kastet med bare klumpen utenfor siste ring?(extreme) :P :)

det spørs hvor du i kastinga du er, det er utenom stor forskjell på meteren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tror at Erik har helt rett her, den som klarer å kaste langt må ha fullstendig kontroll på kastebanen, derfor er han endel bedre på kortere kast også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei......det er mye som taler for at dersom man klarer danne riktige bukter, samt har fått inn dobbelttrekket klarer å kaste lina ut greit.

Fra 0 til lina ut burde gå på et par dager med rett isktruktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det var vel ikke mitt spørsmål staffan? :)

Her er det snakk om 15 meter, altså klumpen + bittelitt line!

vi snakker ikke opp mot max for noen av personene i mitt eksempel

Man holder ikke tilvanlig så mye som 15 leter utenfor toppen i lufta, en vanlig klump er fra 10 - 12 meter, så skyter man resten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist man ikke kaster ut lina etter et par dager så er man ubrukelig eller så har man fått gal opplæring?

Ærlig talt staffan. Dette går sikker greit for enkelte men du kan ikke forvente at alle skal klare det, mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...