Gå til innhold

Fly casting Extreme på Youtube


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

det finnes særtilfeller som ikke klarer det, men det er hva jeg erfarer greit å lære seg det dersom riktige pedagogiske håndgep blir tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Så vist man ikke kaster ut lina etter et par dager så er man ubrukelig eller så har man fått gal opplæring?

Ærlig talt staffan. Dette går sikker greit for enkelte men du kan ikke forvente at alle skal klare det, mener nå jeg :)

Jeg har sitt Sraffan lære bort kasting, så jeg er faktisk ikke i tvil. Et par enkelttillfeller finnes det nok, men du skal være rimelig lam i hjerner om du ikke lære å kaste av staffan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Så vist man ikke kaster ut lina etter et par dager så er man ubrukelig eller så har man fått gal opplæring?

Ærlig talt staffan. Dette går sikker greit for enkelte men du kan ikke forvente at alle skal klare det, mener nå jeg :)

Jeg har sitt Sraffan lære bort kasting, så jeg er faktisk ikke i tvil. Et par enkelttillfeller finnes det nok, men du skal være rimelig lam i hjerner om du ikke lære å kaste av staffan :)

takk Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist man ikke kaster ut lina etter et par dager så er man ubrukelig eller så har man fått gal opplæring?

Ærlig talt staffan. Dette går sikker greit for enkelte men du kan ikke forvente at alle skal klare det, mener nå jeg :)

Jeg har sitt Sraffan lære bort kasting, så jeg er faktisk ikke i tvil. Et par enkelttillfeller finnes det nok, men du skal være rimelig lam i hjerner om du ikke lære å kaste av staffan :)

Slik som meg mener du ;D Joda jeg har hørt mye bra om det når det gjelder staffan. Men fra å lære å kaste til man kaster ut mellom 25 og 30 meter pleier det å gå litt mer en par dager. Men hva vet vel jeg om det. Jeg stoler på at dere har rett :)

Ps: Nå synes jeg ikke at dere som kansje ikke kaster ut ei hel line etter forex, en hel sessong ikke trenger å føle dere ubrukelige. Dere er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er fra der du står til der flua har lagt, det er et kast på 30 meter vil dersom man måler det ca være man ha ca 35 meter ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lina mi er 30 meter lang. klumpen er på 10.5 meter. Betyr det at jeg burde klare å skyte ut 19,5 meter med et teknisk riktig utført kast?

Regnestykket blir kanskje litt annerledes: Om du kaster et vanlig fiskekast (uten ekstremt overheng), så har du bakenden på klumpen omtrent 1 meter utenfor toppringen, du holder i snøret omtrent 5 meter innenfor det igjen (litt avhengig av armlengde/dobbelttrekklengde/stanglengde). Da kan du legge til 6 meter. For å kaste ut hele snøret trenger du da å skyte 13,5 meter. Hvor langt man skyter varierer selvfølgelig med teknikk, klumplengde, tykkelse på skyteline og vindforhold. Å skyte 13,5 meter er ganske mye med det fleste vanlig WF-snører.

Jeg gjorde en liten test for meg selv der jeg kastet med en Joan Wulff signature #6 (omtrent lik TT'en) med en T&T Hz 9' #6. Med dette snøret kunne jeg ikke skyte mer enn 9 meter med fullstendig kontroll ("kontrollert tørrfluekast"). Om jeg skjøt mer, måtte jeg sette så stor fart at snøret blafret litt. Med et mer ekstremt snøre som Snowbee XS ED (18 meter lang klump og svært tynn skyteline) i god medvind kan jeg skyte det dobbelte. Det er med andre ord veldig vanskelig å si noe generelt om hvor langt man kan skyte med et WF-snøre uten å vite en del om kasteren, utstyret og kastesituasjonen.

NB! Når vi snakker om å skyte snøre, så er det mange som løfter stangtoppen på slutten av kastet slik at 5 meter ekstra med skyteline går gjennom ringene uten at kastet går så mye som en milimeter lengre. Med dette "trikset" kaster man selvfølgelig alltid ut snøret!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg sliter litt, for jeg har aldri kastet 30 meter med utstyr lettere enn #7, og knapt nok da heller  ;D

Det snakkes om at man lett bør kunne kaste 30 meter etter et par dagers kurs, men det sies ikke noe om med hvilke snøreklasser . . .

Regner med de fleste kaster noe lengre med 6'er enn 3'er, feks  ;)

Og hvis det er så lett å kaste 30 meter, hvorfor er det da så utrolig vanskelig å kaste over 35  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lina mi er 30 meter lang. klumpen er på 10.5 meter. Betyr det at jeg burde klare å skyte ut 19,5 meter med et teknisk riktig utført kast?

Regnestykket blir kanskje litt annerledes: Om du kaster et vanlig fiskekast (uten ekstremt overheng), så har du bakenden på klumpen omtrent 1 meter utenfor toppringen, du holder i snøret omtrent 5 meter innenfor det igjen (litt avhengig av armlengde/dobbelttrekklengde/stanglengde). Da kan du legge til 6 meter. For å kaste ut hele snøret trenger du da å skyte 13,5 meter. Hvor langt man skyter varierer selvfølgelig med teknikk, klumplengde, tykkelse på skyteline og vindforhold. Å skyte 13,5 meter er ganske mye med det fleste vanlig WF-snører.

Jeg gjorde en liten test for meg selv der jeg kastet med en Joan Wulff signature #6 (omtrent lik TT'en) med en T&T Hz 9' #6. Med dette snøret kunne jeg ikke skyte mer enn 9 meter med fullstendig kontroll ("kontrollert tørrfluekast"). Om jeg skjøt mer, måtte jeg sette så stor fart at snøret blafret litt. Med et mer ekstremt snøre som Snowbee XS ED (18 meter lang klump og svært tynn skyteline) i god medvind kan jeg skyte det dobbelte. Det er med andre ord veldig vanskelig å si noe generelt om hvor langt man kan skyte med et WF-snøre uten å vite en del om kasteren, utstyret og kastesituasjonen.

NB! Når vi snakker om å skyte snøre, så er det mange som løfter stangtoppen på slutten av kastet slik at 5 meter ekstra med skyteline går gjennom ringene uten at kastet går så mye som en milimeter lengre. Med dette "trikset" kaster man selvfølgelig alltid ut snøret!  ;D

Og hvis du i tillegg tar et par steg bakover så hjelper det enda mer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Når vi snakker om å skyte snøre, så er det mange som løfter stangtoppen på slutten av kastet slik at 5 meter ekstra med skyteline går gjennom ringene uten at kastet går så mye som en milimeter lengre. Med dette "trikset" kaster man selvfølgelig alltid ut snøret!  ;D

Og hvis du i tillegg tar et par steg bakover så hjelper det enda mer ;D

Ruffen, da høres det ut som vi har et kursopplegg på gang! Med disse to "teknikkene", så kan vi lære hvem som helst å kaste ut hele snøret på bare 5 minutter.

Men hysj! Ikke si det høyt så noen andre kan snappe idèen vår!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Når vi snakker om å skyte snøre, så er det mange som løfter stangtoppen på slutten av kastet slik at 5 meter ekstra med skyteline går gjennom ringene uten at kastet går så mye som en milimeter lengre. Med dette "trikset" kaster man selvfølgelig alltid ut snøret!  ;D

Og hvis du i tillegg tar et par steg bakover så hjelper det enda mer ;D

Ruffen, da høres det ut som vi har et kursopplegg på gang! Med disse to "teknikkene", så kan vi lære hvem som helst å kaste ut hele snøret på bare 5 minutter.

Men hysj! Ikke si det høyt så noen andre kan snappe idèen vår!  ;)

For sent . . . Nå skal det bli 30 meter, og vel så det, på meg også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Det er stor forskjell å kaste ut den ene lina mi som er 27 meter, og sixth sensen som er 32 meter.  Står jeg på land, og skal kast alt jeg klarer med min myke ZXL og sixth sens lina, så er det alltid et par meter igjen med line. Med med foxtail lina mi (er ikke sikker på hvor lang den er men tror 27) så går det veldig veldig greit.

I Rena 2008 rigga jeg stanga til Terje og lekte meg litt. Jeg kasta 20 meter samme faen hva jeg gjorde. Og MANGE fluefiskere har sitt på meg, og etter feil jeg gjorde, men aldri blitt klok. Staffan brukte 10 minutter med meg, og jeg slengte ut line etter line. Med forskjellige stenger. Litt juks er det jo, for det er relativt høyt fra elvebredden og ned til elva på Kvarven, så helt rett blir det jo ikke. Men i så fall.......jeg kasta meg i bilen, kjørte til rena sentrum, inn på polet, og kjøpte den største whiskeyen de hadde der, rett opp igjen, og ga den til Staffan :) Jeg var glad da.

Jeg er en middelmådig overhodekaster i forhold til andre jeg ser på. Mange som er skikkelig gode. Vannkast er jeg drittdårlig på, og kurvekast er det ikke vits å prøve på en gang. Jeg er lobotomert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nå skal det sies at henning er ekstremt dyktig til å ta imot instruksjon så lenge at fisk ikke forstyrrer situasjonen med å vake stadig vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

nå skal det sies at henning er ekstremt dyktig til å ta imot instruksjon så lenge at fisk ikke forstyrrer situasjonen med å vake stadig vekk!

hehe...åhhh pass kjæften din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmål til Staffan:

Du har sikkert lært bort teknikk til totalt nybegynnere..

Hvor mange dager ca i gjennomsnittet måtte du ha brukt på en person for og få denne personen til og kaste minimum 25m?`

Så neste spørsmål:

Om du da skal lære bort en fluefisker som har fisket i noen få år (2-3) bedre teknikk? Ville dette tadt lengere eller kortere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lina mi er 30 meter lang. klumpen er på 10.5 meter. Betyr det at jeg burde klare å skyte ut 19,5 meter med et teknisk riktig utført kast?

Regnestykket blir kanskje litt annerledes: Om du kaster et vanlig fiskekast (uten ekstremt overheng), så har du bakenden på klumpen omtrent 1 meter utenfor toppringen, du holder i snøret omtrent 5 meter innenfor det igjen (litt avhengig av armlengde/dobbelttrekklengde/stanglengde). Da kan du legge til 6 meter. For å kaste ut hele snøret trenger du da å skyte 13,5 meter. Hvor langt man skyter varierer selvfølgelig med teknikk, klumplengde, tykkelse på skyteline og vindforhold. Å skyte 13,5 meter er ganske mye med det fleste vanlig WF-snører.

Jeg gjorde en liten test for meg selv der jeg kastet med en Joan Wulff signature #6 (omtrent lik TT'en) med en T&T Hz 9' #6. Med dette snøret kunne jeg ikke skyte mer enn 9 meter med fullstendig kontroll ("kontrollert tørrfluekast"). Om jeg skjøt mer, måtte jeg sette så stor fart at snøret blafret litt. Med et mer ekstremt snøre som Snowbee XS ED (18 meter lang klump og svært tynn skyteline) i god medvind kan jeg skyte det dobbelte. Det er med andre ord veldig vanskelig å si noe generelt om hvor langt man kan skyte med et WF-snøre uten å vite en del om kasteren, utstyret og kastesituasjonen.

NB! Når vi snakker om å skyte snøre, så er det mange som løfter stangtoppen på slutten av kastet slik at 5 meter ekstra med skyteline går gjennom ringene uten at kastet går så mye som en milimeter lengre. Med dette "trikset" kaster man selvfølgelig alltid ut snøret!  ;D

Takk for at du tok deg tid til dette innlegget. Dette gjorde ting klarere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

spørsmål til Staffan:

Du har sikkert lært bort teknikk til totalt nybegynnere..

Hvor mange dager ca i gjennomsnittet måtte du ha brukt på en person for og få denne personen til og kaste minimum 25m?`

Så neste spørsmål:

Om du da skal lære bort en fluefisker som har fisket i noen få år (2-3) bedre teknikk? Ville dette tadt lengere eller kortere tid?

er personen godt interessert og har et stabilt og sterkthåndledd, det vil si 14 år så behøver den instruksjonsøkta vare mer enn noen få timer, men interessen må være der og evnen til å legge seg under instruksjon. + tilpasset utstyr........jeg kan eksempifisere det ved at jeg i april sist år instruerte en i nordsverige fra toget, når toget sto på stasjonen sto han og kastet på et jorde, først tok vi det mot toget, så fra siden, utfra det jeg så kunne jeg se hva primerfeilen var og via telefon gi han arbeidsoppgave.......han ringte 2 timer senere og fortalte at han var kvitt kasteproblemet. Claus har det tilbudet han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare legge til:

Innen idrett, er "tommelfingerregelen" at man må trene ca 10 000 timer for å nå toppnivå :P

Antar at fluekasting ikke er noe unntak i så måte, så de fleste av oss må kanskje justere målene litt?

Selv har jeg akseptert at "øvelse gjør mester", og prøver å være fornøyd med at jeg faktisk behersker praktisk fiske.

Det som irriterer meg, er at kasteformen bestandig er på topp i oktober ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...