Gå til innhold

Fly casting Extreme på Youtube


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Det er morsomt å se en av våres beste kastere i aksjon......men jeg kan ikke la være å måtte maksimalisere det. Ikke fordi at

jeg pirke på noe, men fordi at en person som er så dyktig som Micael til kan prøve ut min analyse av sitt eget kast, for å se om det er et forbdringspotensiale i hans kastestil.

Dævven nå ha har jeg lagt eget hode på huggestabben :) :) :-X , men det er ikke ment slik....

men som den kastenissen Micael er tror jeg at han vil dele en ny film med oss snart.........

DETTE VAR MORRO Å SE Micael!!!!!

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Han er veldig god og det presiserte jeg i innlegget mitt......men set er mulighet til å forbedre, og dersom jeg ville se et forbedringspotensiale  hos Micael så ville jeg sett på dette. Det er i få idretsgrener som blir drevet så er utøveren som regel bedre enn den tekniske treneren som regel.........så jeg mener at her har han har KANSKJE noe han kan teste ut for å bringe seg selv et hakk videre.

Vi gjøre obs på at denne tegningen og analysen bl laget i samråd med den beste kasteren jeg kjenner. Ja også en meget kod kasteanalyktiker!!

Presiserer, dette var ikke en kritikk for det Micael gjør er fantastisk flott!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig for Micke å starte kastet fra bakre posisjon direkte uten å drifte.  Mye snøre i lufta og betydelig kraft i i fremslengen, kombinert med en nesten 180 graders bevegelse tilsier at stanga må opp (og følgelig frem) dersom linebanen skal kunne holdes noenlunde rett.  Med over 20 meter i lufta er han nok avhengig av driften for å fange snøret også, slik at hengekøyebukta ikke mister moment og snøret mister høyde før stanga lades til fremkastet.  Eller hva vet nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har behersket å holde 27 meter line i lufta......her vil vi måtte ta stangaksjoner med i bildet også, sansynligvis bruker jeg mye mykere stenger, sågar splitcane. og har ikke særlig referanser på stivere utstyr. jeg har aldri sett Micael live så kunne "lese" bukt, men det er morro å analysere kast. Jeg tror at Micael vil ta stanga med seg ut og gi det en sjangs. og igjen dette var ikke gjort for å være hovmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere..

Først takk for god tilbakemelding Staffan ;D

En av vår beste kastere? Vel sier takk for det, men

jeg er klar over at jeg vil få klar tilbakemelding

ved å legge ut film her..

Litt spesielt å være tema for en diskusjon uten

å føle at du deltar ;D

Hvilken video har du tatt utganspunkt i Staffan?

Kommer å lage mange videoer fremover ;)

Det er sikkert. Forandre kastestil?..

Lillevann svarte egentlig for meg. Bra analysert ;D

Må kompanseres for å holde så mye level line (DT) i lufta.

Videoen jeg la ut var ikke ment som instruksjonsfilm,

bare en helt vanlig treningsrunde fra min side som

kansje kan inspirere å hjelpe noen.

Prøver hele tiden å forbedre kastinga mi og syns det

er litt artig å diskutere hvorfor og hvordan.

Et spørsmål Staffan. Er det nødvendig med lang arbeidsvei bestandig?

Kaster man lenger da?

Sjelden jeg bruker full arbeidsvei egentlig.

Ligger som bjorni sier mye i dobbeltrekket. Ikke i stang hånd.

Den dagen jeg får til et perfekt fluekast kan gutta i hvit frakk

komme å hente meg  ;D

Hva er et perfekt kast forresten? Det som fanger fisk?

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er enig det, arbeidsveien behøver ikke være så lang, paradokset er at du har lengre vei i bakslengen enn framslengen. Dette har noe med stangaksjon å gjøre også. jeg vil tro at du kanskje forsøker å teste det ut. og det ville glede meg veldig om du lar det å en sjans og evaluerer det for oss. du vil få en litt annen kasterytme som er litt uvandt, men du er såååå dyktig å automatisere bevegelser og er strakt tilbake  til den gamle stilen om du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kastere på svært høyt nivå kan ha glede av å prøve ut mindre kastemessige endringer for å utfordre sin egen stil og se om de kan komme enda lengre i sin utvikling som fluekastere.

Her føler jeg imidlertid at begrepet det er snakk om er mer stil enn teknikk. Med teknikk snakker vi om momenter som for eksempel at stangtoppen går i rett linje, akselerasjon, stopp og at man spenner opp bunnen av stangen. Med stil menes det den personlige kastestilen - din måte å kaste teknisk riktig på. Man kan derfor snakke om Rajeff-stilen, Andersson-stilen, Kreh-stilen og Blomberg-stilen – uten at noen av dem kaster teknisk feil, selv om de kaster med forskjellig stil. Dette har vi sett veldig tydelig i castingmiljøet. Over en 10 års periode har 3 kastere som Øyvind Førland, Harald Mæhle (nei, det er ikke barne-TV onkelen  ;D) og Bjørn Roger Larsen alle kastet over 75 meter med enhåndsstang og alle 3 har hevdet seg i den ypperste verdenstoppen, med helt forskjellige fysiske forutsetninger og helt forskjellig kastestil.

Helt generelt kan man si at vi alle bruker lengre kastebevegelse ved lengre kast, men det er vanskeligere å si hva som er optimal lengde på kastebevegelsen for hver av oss. Helt generelt igjen  ;), kan man også si at en lengre kastebevegelse gjør det lettere å spenne opp bunnen av stangen maksimalt og lettere å få kontakt med snøret, men en lengre kastebevegelse vil også kunne øke risikoen for å vri i kastebanen og å slå ned i utkastet. Blir kastebevegelsen alt for  lang vil det være umulig å la stangtoppen følge en rett linje vertikalt, blir den altfor kort blir det umulig å kunne tilføre tilstrekkelig kraft på så kort arbeidsvei – men da snakker vi om de åpenbare ytterpunktene. Det er litt vanskeligere å si nøyaktig hvor lang den optimale arbeidsveien er for hver av oss.

Jeg er usikker på om Micke har noe å tjene på å forlenge arbeidsveien sin noe særlig. Det kan i hvertfall ikke være snakk om store endringen med denne kastestilen. Det er i hvert fall sikkert at han er en ekstremt dyktig fluekaster, jeg vil påstå at han på sitt beste er blant de beste i verden på slik lengdekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet denne tidligere her inne, men fortjener et gjensyn. Dette ER extreme fly fishing!

Det er Pulaski, NY. De fisker 5x 2gr split shot på en mono line. Flue er bare krok med liten bt skum på. Sick and sad to see.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på denne karen her så starter han fremkastet mens snørehånda enda er på vei opp, noe jeg syntes var litt rart.

Dette klippet vises i slow motion, og jeg vet ikke om man ville lagt merke til det ellers . . .

Mulig jeg gjør det samme selv, for alt jeg vet  :D

Og når man snakker om forskjellige kasteteknikker . . . Denne var noe av det mest originale jeg har sett :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på denne karen her så starter han fremkastet mens snørehånda enda er på vei opp, noe jeg syntes var litt rart.

Dette klippet vises i slow motion, og jeg vet ikke om man ville lagt merke til det ellers . . .

Mulig jeg gjør det samme selv, for alt jeg vet  :D

Og når man snakker om forskjellige kasteteknikker . . . Denne var noe av det mest originale jeg har sett :

Tror mest Lasse vil vise TCX'ens efterslag her - ikke selve kastet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...