Gå til innhold

Guideline Highwater


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Lillevann....(og Håkon)

Jeg har hatt mine første Highwater liner, de grønne i 3 år nå...de glir og glir....og glir, jeg er veldig dårlig på å smøre dem, gjør den nesten ikke.

Den "nye" utgaven fra ifjor med hvit klump og svak oliven runningline har jeg bare i #4, den er mye brukt også etterhvert, men for tidlig for meg å si etter kun et års forbruk om den begynner vise dårlige tegn, men intet tyder på det ennå. Som den grønne, bare glir, og er nydelig.

Vi testet en del stenger med den linen for et par uker siden i Bø, på gress.....om att og om att, og alle var skjønt enige om at den linen matchet stenger med ulike bruksområder på aldeles fortreffelig måte...og gle dårlig gjorde den heller ikke, vi bare stod og lempet hele liner ut gang på gang.

Kan nok hende vi prøvde fantastiske stenger, men linen er helt fabelaktig i mine, og mange, mange flere sine øyne.

Jeg har utelukkende gode erfaringer så lang med begge årganger :)

Stig

Som sagt er jeg fornøyd med kasteegenskapene, men at den har blitt relativt fort trå er det ingen tvil om.  Jeg kan tenke meg at jeg har brukt den 10-15 turer, med et par timers effektiv kasting.  La oss si 30 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lillevann, jeg tviler ikke på at du opplever din som trå....30 timer er jo egentlig en del timer, og kanskje en smørings over med litt middel hjelper...jeg bruker SA sin gel, den ser ut til å være ok for meg.

Og en annen ting; jeg bruker stenger som gjennomgående er "myke"...og disse stengene med relativ jevn dyp aksjon ser ut til å ikke bry seg så mye om skitne liner som raskere stenger...de "schwomper" liksom ut linen okke som....jeg oppdager egentlig sitten/trå line fortere ved tørrfluefiske hvor repeterende kasting over en gitt distanse, gjerne enda fortere med stivere stenger. Føler da at jeg "sliper" på samme sted på linen som skurrer mot toppringen.

Så linene mine blir nok også tråe innimellom, men synest likevel Highwater er av de som er bedre :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har sagt det før, sier det igjen; denne linen er blitt min referanseline og favoritt aalround fiskeline.

Idag skulle jeg teste kliss ny stang for første gang...en raskere/fastere stang enn jeg vanligvis bruker denne fenomenale #5 linen på.

(Idag var det EikreFly Fluvius #5 9' som skulle døpes :))

Denne Highwater linen er så allsidig i sin utforming på nært og langt hold...og til unøyaktige "fiskekast" hvor man ikke hele tiden må time sin kastestil for å få jobben gjort.

Trenger jeg si at jeg likte denne kombi også?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har nå (endelig?) fått prøvd denne så mye omtalte lina i den gamle helgrønne utgaven og må si at den forsvarer all skryt som er gitt, knakende god line. Ble faktisk enda bedre etter en rask dupp i kokende vann med kjemisk farge, ble overrasket over resultatet selv. Lina ble helt stum med null minne og ble enda glattere samt at jeg slapp den skrikende grønnfargen. Alle brude koke og farge linene sine mener nå jeg ;D

Fikk høre at det er forskjell på den gamle helgrønne utgaven og den man får i år, den gamle skal være mye bedre. Noen andre som har erfart det samme? Har selv kun prøv den helgrønne, så jeg kan ikke kommentere annet enn at den er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har nå (endelig?) fått prøvd denne så mye omtalte lina i den gamle helgrønne utgaven og må si at den forsvarer all skryt som er gitt, knakende god line. Ble faktisk enda bedre etter en rask dupp i kokende vann med kjemisk farge, ble overrasket over resultatet selv. Lina ble helt stum med null minne og ble enda glattere samt at jeg slapp den skrikende grønnfargen. Alle brude koke og farge linene sine mener nå jeg ;D

Fikk høre at det er forskjell på den gamle helgrønne utgaven og den man får i år, den gamle skal være mye bedre. Noen andre som har erfart det samme? Har selv kun prøv den helgrønne, så jeg kan ikke kommentere annet enn at den er bra

Testet den grønne her i uken jeg også. Drittbra line. 

Hørte også dette med at den gamle er best, og den nye ikke er slik den gamle var. Hadde vært hyggelig om noen kunne komme med noe konkret ang den saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg herpe tråden, men legger merke til at det også her snakkes om tidligere utgave av samme line, hvor den gamle sies å være best  :o

Dette hører jeg om såpass mange forskjellige snører etterhvert at jeg får lyst til å spørre : Finnes det noen snører hvor den generelle oppfatningen blant brukerne er at nyeste utgave av snøret er bedre enn samtlige tidligere utgaver ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig både Raymond og Henning er inne på noe....man får ihvertfall følelse av at den gamle grønne glir noe inn i hampen...kanskje er det fargen som gir oss det inntrykket, det visuelle lurer oss til å tro at den glir bedre enn den duse fine fiskefargen som er på den nye???

jeg vet ikke helt sikkert, og engstelig for å si noe som for folk til å løpe mann av huse for å shoppe gamle grønne highwater liner, men èn ting er ihvertfall sikkert; på 3 sesongen nå glir den ikke noe dårligere enn når helt ny :)

Interessant fargebehandlig Raymond..kanskje jeg skulle prøve den varianten også :)

Har akkurat bestilt meg den "nye" grønne/limegule Presentation linen etter å ha prøvd naboen sin....virker noe tykkere bakline enn mine gamle grønne Presentation liner, dvs jeg vil få enda bedre kontakt med linen på lange kast med mye overheng, samt bedre kontrollert overslag på lengre presentasjoner.

Tipper dere jeg gleder meg til den på Fluvius #5 9'???;D ;D ;D

Artig at disse norske gutta i disse ulike firmaene treffer så til de grader med sin produktutvikling...vi er heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tror neppe det er fargen, skal visst være merkbar forskjell på de gamle og de nye. Personen som fortalte dette, er veldig troverdig og kan å behandle en fluestang for å si det sånn :)

Anbefaler deg å farge linene dine Stig, du vil bli sjokkert hvor stor forskjell det er etterpå ;)

Mulig det funker med bare koking også, men det har ingen av oss prøvd enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Farging av liner funker utrolig godt. jeg tenkte at "dette må da være tull". men var overbevist etter en før/etter test :)

Hvorfor det funker, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte noen gamle liner i rena i forrige uke. Preben hadde med farge og jeg må si det er sykt hvor godt det virker. Snørene får helt andre kvaliteter enn de nye. Hadde ikke hjerte til å koke de jeg kjøpte rett før jeg reiste, men det skal bestilles farge så da blir de farget alle som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har du vært på Kvarven denne sesongen, kan du umulig ha dratt derfra uten å ha kokt minst 1 line ;D

Stoffet heter for Rit og kan bare skaffes fra spesielle butikker, tror Preben måtte søke for å få åpnet en konto hos en butikk i England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...rart Jim, du kjøpte jo Highwater, likevel sier du at du aldri kjøper annet enn "motorhead" :D

Motorhead er sikkert bra, men du verden hvor mye god musikk man da går glipp av ;D ;D

Sorry avsporing...greit med ulike tilbakemeldinger ang glidhastigheten til Highwater.

Men har sagt det før; kanskje er det ringene i din z axis som skal smøres og ikke linen, lilevann hadde jo samme problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida ringene i min Z-axis er det perfect glid i  ;D

men liker enkelt og greit ikke Higwater snøret punktom!

kjøpte nettopp et snøre for en kamerat, men han ble heller ikke imponert

for min del kjøper jeg for det meste 98,56% Loop sine snører

slipper og smøre ringene også da ;)

Loop er tingen!

(3 tabbekjøp av snører= en ny stang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Jim, skal du ikke engste deg for...se videoklipp en gang til, og mål hastigheten til linen opp mot dine egne ;)

Vet ikke hvor mye raskere en line skal gli jeg..he-he.

Legger ut et par "stikk i siden" til deg seinere, vi hadde det litt moro når vi tenkte på din "tråe" opplevelse.

Og kan ikke annet enn å synest det er uheldig opplevelse for deg med slik en flott opplevelse du kunne hatt, ikke minst på fisketuren, med gjentagende positive overslag og pene presentasjoner på langt og kort hold, uten fiks fakseri av tapering ol.

Du digget jo linen i vinter på innendørs kasting, penere kast enn med den linen har jeg aldri sett deg utføre...hmmm, må ha skjedd noe siden den gang, ikke vet jeg hva, de linene du prøvde av meg er 3 år gamle.

Men jeg er altså ikke rett mann å spørre, da jeg også bare har en annen fra den nye versjonen som er 1,5 år gammel og fortsatt glir knall.

Noe må det være med linen som gjør at den ikke "henger" mellom min venstre hånd og nederste stangring ved dobbeltrekk...selv ikke godt inne på klumpen er den "subbingen/slakk i line" noe jeg har opplevd.

Opplever du selv slik "subbing"?? Ofte?? føles den som den skurrer i ringene ved gjentagende kasting på samme distanser??

Hvordan opplever du din line som "treg/uglidelig"(tøft ord forresten...uglidelig :))

Skal prøve få noen fornuftige svar fra Guideline angående dette, de er ærlige og greie å forholde seg til i forhold til endringer/uønskede saker som måtte inntreffe.

Oppdaterer ny videosnutt.....please stay tuned....oooops, en fotballkamp begynner snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvem selger GL HW billigst for tiden? :)

Kjøp den gamle helgrønne, ring rundt og hør om noen har den inne og krev halv pris siden den er en eldre modell ;);D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgrønn i aksjon;

Leser butikkene deres higen etter spotpris, gjør de lurt i å holde fast utsalgspris...kanskje til og med doble den??

En god line som varer og varer over flere år burde jo koste ca 1500.- når man tenker på alle de middelmådige produktene som tilsynelatende varer bare èn sesong og koster 600-700.- :P

Og likevel blir 1500.- for helgrønn Highwater da et realt røverkjøp  :P

Jeg selger ikke min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes så absolutt et fluesnøre burde koste minst 1500kr . . . Tenk hvilken fantastisk romfartsteknologi som ligger bak disse produktene  ;D

Nå må det bli slutt på at fluefiskeprodukter jevnt over skal selges for en slik og ingenting  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Den dagen jeg må betale 1500kr for ei plastline, er dagen jeg legger fluefiske på hylla >:(

Synes prisen på det nye Highwater er dyrt nok, og den er jo ikke like god som den gamle engang! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes så absolutt et fluesnøre burde koste minst 1500kr . . . Tenk hvilken fantastisk romfartsteknologi som ligger bak disse produktene  ;D

Nå må det bli slutt på at fluefiskeprodukter jevnt over skal selges for en slik og ingenting  ;)

:) ja, en line som koster like mye som to dagers fiske i en elv må jo sies å være greit...ihvertfall når man tenker alle timene med pur glede :) kontra mange timers kø ved god spotten...og kanskje en vakende fisk hvis man er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...