Gå til innhold
  • 0

Dårlige selvlagde fluer !?


Reidar

Spørsmål

For to år siden, startet jeg opp, UTEN noen som helst forkunnskap å binde fluer. Med dertil utseender. Jeg bandt og bandt, og frustrasjonen bredte seg i sjela.

I vinter tok jeg et oppgjør med meg selv, og tok et binde kurs.

Etter dette har jeg gått igjennom alle gamle fluer, og ser at mer eller mindre alle kan kasseres :(

Dette vill si 50- 60 fluer.

Så kommer spørsmålet. Dette er fluer som ikke er brukt, og jeg syns det er litt for mange fluer å kaste. Tok derfor en flue og dyppet den i litt Rødsprit og brant den opp, skrapet så av resten av bindematriellet.

Noen som har noen formening om dette vil ødlegge/ svekke kroken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har fortsatt de første fluene jeg laget... De er regelrette søppelfluer, men gud hvor jeg elsker de. Penger kan ikke få meg til å brenne de små misfostrene.. Husker jeg tullet de sammen når jeg som seksåring var ferdig med leksene. Satt sammen med min broder og lagde superpuppan, maur og slikt. De kastes ikke for å si det sånn

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De gamle fanger helt sikkert fisk de også :-)

Å brenne fluene dine skal ikke føre til at temperaturen blir høy nok for at de ødelegges, men krokene er veldig tynne så det er vanskelig å si.

Jeg ville uansett ikke tatt sjansen.

Gjør heller som de foreslår over her. Le av hvor stygge de er og etterhvert så tar du de med ut i elva/vannet og fanger fisk med de.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

For to år siden, startet jeg opp, UTEN noen som helst forkunnskap å binde fluer. Med dertil utseender. Jeg bandt og bandt, og frustrasjonen bredte seg i sjela.

I vinter tok jeg et oppgjør med meg selv, og tok et binde kurs.

Etter dette har jeg gått igjennom alle gamle fluer, og ser at mer eller mindre alle kan kasseres :(

Dette vill si 50- 60 fluer.

Så kommer spørsmålet. Dette er fluer som ikke er brukt, og jeg syns det er litt for mange fluer å kaste. Tok derfor en flue og dyppet den i litt Rødsprit og brant den opp, skrapet så av resten av bindematriellet.

Noen som har noen formening om dette vil ødlegge/ svekke kroken ?

Jeg gjorde det samme for mange år siden.

Krokene ble fullstendig ødelagt.  Stammen var uten herding og bøyde seg lett ved binding av nytt materiele.  

Kast de å bind på nye kroker. Så dyrt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Putt dem i en biltemaboks til 19 kroner og selg dem for en liten slant penger.

500 koner er bensin eller mat for en tur det. Eller noen bokser med kroker.

-Bestandig noen som ikke er så kritisk som du er, og som vil synes de er prima vare.

Har lagt fluene i en egen boks ja, men selv Stevie Wonder og hans likesinnede vil se ( på lang avstand) at disse fluene i allefall ikke ligner på noen fluer jeg har sett.

Så å legge de ut for salg tror jeg ikke er et så alt for godt alternativ. Kan jo hende jeg kommer til å møte stakkaren som har kjøpt dem.

Og jeg vet at hvis jeg hadde kjøpt fluer av noen, og fått de i en slik kvalitet, for deretter å møte vedkommende, ville jeg brukt dem til å trene presisjonskastmot vedkommende :):rolleyes:

Jeg ville heller satt de opp på et brett og hengt de på veggen.  Så kan du med jevne mellomrom kikke opp på de første fluene du bandt og smile etter hvert som du blir durkdreven fluebinder.

Tror jeg lar de ligge bortgjemt noen tiår før jeg tar de opp for å se på og le av dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Jeg skulle ønske at jeg hadde fluene fra -68, da 12 åringen satt å knota i redskapsbua med stor skrustikke, sytråd, kråkefjær, nøtteskrike vinger selvskutt med .kal 20 i Andebuskauene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som egentlig er mest flaut, er at jeg ikke var 6 - 10 eller 12 år når jeg begynte, men 30!!!!

Men det er visst aldri forseint å bli smittet av denne galskapen.... F...n så morro!!! Nå må man bare snart få kommet seg en tur ut og få prøvd noe

av den slevkreerte kunsten som begynner å fylle opp flueboksen...

I år skal det kun fiskes med egenbindte fluer SÅ DET SÅ :);D:)

( så får status ved sessong slutt avgjøre om det var et godt valg :)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er ofte slik at da fluene blir slitte å pjuskete, begynner de å fange fisk. Rett før du trodde de hadde for lite fjær og var klare til å kaste i bøøta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skulle ønske at jeg hadde fluene fra -68, da 12 åringen satt å knota i redskapsbua med stor skrustikke, sytråd, kråkefjær, nøtteskrike vinger selvskutt med .kal 20 i Andebuskauene

Ha ha. Har faktisk min første flue liggende i en boks.

Denne ble bundet på midten av 80tallet med noe hjelp.

post-3215-13949877302214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har vell egentlig bestemt meg for å la fluene ligge bortgjemt lenge nok til at jeg kan ta de fram se ironien i dem, og le.....

Har jo tatt kurs nå, og fluene begynner å ligne på noe :)

Desverre har man ikke nok tid til å sette seg ned å binde. Med tre unger er ikke det alltid like lett. Når kvelden kommer og de er i seng, og man endelig kan sette seg ned ved stikka er det ikke sjelden man er så sliten at man har sovnet etter to fluer, våkner etter noen timer, bare må pakke bort igjen for at unga ikke skal plukke på utstyret dagen etter :)

Tok jo faktisk fisk på egenlagde forrige sommer også, men størst problemet var at flesteparten ikke landet den vegen jeg ville de skulle lande... :) kan dette ha med proposjoner mon tro  ;D ;D ;D

Har ikke følt meg helt klar for å bli med i bindecupen enda, men kanskje neste år :)

Uansett utrolig morro å se hvor mange utrolig flinke bindere det er der ute :) Gir iallefall meg inspirasjon til å fortsette!!! Til alle dere Takk for UTROLIG GOD inspirasjon  ;D ;D ;D

Morro er det lell ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Haha! Det der er kunstverk i forhold til min første flue!

Jeg klarte kunstykket å binde en ørretflue på laksekrok med materialer for laksefluer ;D

Den henger på veggen i stua.. Ser på den av og til og flirer med meg selv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Er DET søppel ?

Ikke f...

Jeg kan binde pene velproposjonerte fluer, men når jeg trenger fluer til en en eller annen fisketur, er de "dårlige" din absolutt godkjent.

Og vet du hva, Det er fullt mulig at de "dårlige" fisker bedre !

Husk fluer for ditt øye, og fluer for fiskens øye er ofte ikke det samme.

Det er noen av verdens mest anerkjente fluefiskere som mener at flua skal gi inntrykk av å være en type insekt, ikke nødvendigvis likne. Gary Borger og Roman Moser er eksempler på dette.

Hvorfor er Streaking Caddis min favorittflue ?  DEn ser jo ut som en gammel malekost.

Men legg den i et glass vann å se den fra undersiden, da er den veldig fristende som en siluett av vårflua "Phryganea Grandis" Nei, ikke pizzaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...