Gå til innhold

Knuter til streamerfiske.


Kim W

Anbefalte innlegg

Streamera mine knyter jeg med rapalaknuten. Tørrfluene har jeg knyti litt for enkelt, med enkel slukknute. Ser på den ene linken her at det står " Ikke den sterkeste av slukknutene, holder ca 56% av styrken i sena." :o

Der må det læres noen bedre knuter, helt klart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge streameren har opp eller nedoverbøyd øye så bruker jeg turles knuten. Enkleste utgaven er en helt enkel renneløkke med en "kjerringknute" som fluen tres gjennom. Men blir sterkere med en dobbel turle.

http://www.flyfishingnetwork.org/knots/turle-knot.php

Til storfisk (for min del laks) og små fluer så bruker jeg en løkkeknute slik at jeg kan bruke litt kraftig fortom og fluen fremdeles kan bevege seg fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til løkkeknuten?

Lars L

Den jeg bruker har jeg ikke sett beskrevet noen plass.

Lag en vanlig kjerringknute som du ikke drar til. Tre sena gjennom krokøyet og tilbake gjennom kjerringknuten. Lag så en vanlig slukknute der du trer tampen inn i kjerringknuten. Dra til.

Briljerer med mine fantastiske paint kunnskaper igjen:

[attachimg=1]

post-155-1394987707463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til løkkeknuten?

Lars L

Den jeg bruker har jeg ikke sett beskrevet noen plass.

Lag en vanlig kjerringknute som du ikke drar til. Tre sena gjennom krokøyet og tilbake gjennom kjerringknuten. Lag så en vanlig slukknute der du trer tampen inn i kjerringknuten. Dra til.

Briljerer med mine fantastiske paint kunnskaper igjen:

[attachimg=1]

hvis jeg ikke tar feil så står den knuten i streamer boka til krogvold. og den heter lefty's loop knot. dette skal jeg skjekke straks jeg kommer hjem.

og den knuten der bruker jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Leftys loop stort sett hele tiden, enkel og genial knute :)

Men når jeg vil ha en mer styrende knute, veldig sjeldent og kun i elv, så blir det en dobbel Turle!

Link til Leftys Non Slip Loop Knot :)

http://www.netknots.com/html/non_slip_loop_knot.html

hm trodde det bare var en type av den :D

den som er på klippen du la ut er den eg bruker hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke knuter foretrekker dere til streamere og våtfluer?

Bruker løkke på streamern på vannfiske. en litt mer avansert knute til elve fisket. Vanskelig å forklare den siste der, finner ikke bilder noe sted heller!

Hva er grunnen til at du bruker forskjellig knute i vann og elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke knuter foretrekker dere til streamere og våtfluer?

Bruker løkke på streamern på vannfiske. en litt mer avansert knute til elve fisket. Vanskelig å forklare den siste der, finner ikke bilder noe sted heller!

Hva er grunnen til at du bruker forskjellig knute i vann og elv?

I vann så er man "avhengig" av litt mer bevegelse i flua, at den danser lett opp og ned etc. I elv brukes jo våtluesvingen mye på streamerfisket, så det er det en mer rett bevegelse på flua, uten så mye dans. Derfor: Løkke i vann, annen i elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...