Gå til innhold

I Østfolds dype skoger...


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

tok en tur til skogs på søndag... Norge er vakkert på denne tiden av året, og man trenger ikke å dra langt av sted ...

[attachimg=1]

dette er et øyeblikk jeg har lengtet etter noen måneder... årets første kast i ferskvann... i hvert fall her til lands... noen øyeblikk tidligere vaket en brunørrett på minst 8 hg rett bortenfor...

[attachimg=2]

...og så lå det der... snøret i ferskvann... og pulsen øker lett, for selv om det er tidlig på året, kan den bite på... fjærmyggen klekker og vi ser et og annet vak... livet er gavmildt på sånne dager...

[attachimg=3]

gamle aardahl nyter den friske skogsluften og speider etter vak...

[attachimg=4]

og det er bra med gode venner som også er glad i det naturen har å by på...

[attachimg=5]

.... skikkelig latmannsfiske... 2 menn og 3 stenger... kaste ut, og vente... vanskelig med lucky-luke tilslag her ;)

[attachimg=6]

så kom sola... bare litt igjen av dagen... fargene ble skarpe... og vi hadde en time å gå...

om vi fikk noe fisk? - tja, gjorde vi det, tro ..? er'e så nøye'a?

[attachimg=7]

post-3912-13949877596882_thumb.jpg

post-3912-13949877597467_thumb.jpg

post-3912-13949877597907_thumb.jpg

post-3912-13949877598377_thumb.jpg

post-3912-13949877598749_thumb.jpg

post-3912-13949877599199_thumb.jpg

post-3912-13949877599807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei - litt tidlig...

...men jeg tok med meg vinterens innkjøp for å teste stenger, sneller og snører ;)

kompisen kjører en Hardy Gem #3'er med ei nydelig Hardy snelle og snøre, sammen med min #4 Z-axis/ULA purist/SA Sharskin og #3 Orvis Frequent Flyer/Vision GT 2-4(sinnsyk grom lyd)/4-Cast, så var vi nærmest psykotisk engasjert i kasteopplevelser...

men bare vent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig rapport :)

Det er noe spessielt med vår i skogen. Alle luktene og alle lydene. Det spirer og gror og insektene kommer for harde livet.

Det er deilig tid vi er inne i nå :) Så foressten flaggermusene jaktet fjærmygg i kveld for førte gang i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tore, om du dufter som østfold-skau i april når du trenger en dusj, ville jeg oppsøkt lege ;D

...

Hehe, men ETTER dusjen dufter jeg av maiblomster. Ihvertfall hvis jeg bruker shampoen til kona  :).

Hva, har du kuttet ut  Timotei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra denne tiden av sesongen er at "sure" vann med myrområder og mudderbunn trenger noen uker for å "lufte seg". Vann med stein- og sandbunn og/eller større variasjon byr raskere på fjærmyggklekkinger og vak etter isløsning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var i fjella i helga, men det virket da veldig dødt...veldig få vak.  Vannet var kaldt ennå...håper det bedrer seg snart.  Klaffet bedre uka før, årsdebuterte da med en på 800g.  :)  Det var et mindre myrvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja si där....drog en tur med skaparen avd enna tråden för livs-premiär av brun-ørret fiske.....små löjliga flugor med smygfiske och misshandel av knän... ;) Kommer fram till ett otroligt fint vatten som tyvärr är helt bilkk, men men...ytan bryts av konstanta vak....över hela sjön=)=)=)

Efter ett par kast i granar och allehanda buskar så får jag till slut ut fluga i vattnet....på 3 eller 4 kastet så smäller det på....eller rättare sagt nafsar det till...3-4 ggr innan den "sitter"....ett sjö-odjur på ca 30 cm (400-500g)....otroligt kul att på sin första tur vara så lyckosam.....blir fler turer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbragte pinseaften i lavvo med gode venner ved en stor sjø langt inne i østfolds dype skoger. fantastisk tur i godværet, men fisket var så som så, ble mye abbor(ja, på flue) og et par ørretter, våren er tydelig sen i år, og det var nesten ikke vak-aktivitet. bilder kommer senere...

men da vi sprettet den største ørretten (7 hg og mat må vi ha) oppdaget vi at magen var full av bitte små snegler størrelse pepperkorn... fint om noen som kjenner til det, kan si litt om disse sneglene og hvordan man fisker på fisk som spiser dem - også flue-imitasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil rette en STOR takk til F.E som tok meg med på tur te det hemmelige godvannet for tørrfluefiske. Detta ble min andre tur som tørrfluefisker,første endte med en liten fisk på snaut 200gr. Vi satt avgårde og begynte fisket,det vaka godt og jamt.Jeg luska meg ned på myra å fikk lagt snøre ca 50-80cm ut over kanten. Skulle til å sette meg ned når jeg så noe tok flua. Stanga opp og........JAAAAAAA der satt det en fisk,en for meg hvertfall stor fisk.Ropte på F.E på andre siden, han kom løpende med håven som jeg ikke hadde trua på at jeg ville få bruk for ;D Men så lå den der i håven, jeg skalv som ett løv.Å shit den var fin,ble helt skjelven i knea og våt i kroken :) Rart det der! Satt meg ned med håven mens F.E lura frem kamera.Fikk ut Maur flua som satt pent i munnvika ja,men da hadde den fått nok,reiste seg på halen å sa see you. Litt synd uten bilde men jeg fikk mitt livs fiskeeventyr te nå ;D Har jo vitne men betyr ikke så mye.Jeg veit ;) Så er nok blitt hekta på tørt og nå da...hehe PS. F.E med noen år på baken som fluefisker tippa fiskens vekt mellom 1,3-1,5.

Gratulerer med en den fantastiske opplevelsen! 1,3-1,5 kilo i Østfold? Skulle likt å sett bilde av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...