Gå til innhold

Belly vs Patong


steve_nor

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av belly eller patong :)

Jeg har null erfaring med noen av de. Derfor lurer jeg litt på de største forskjellene, holdbarhet (levetid med normal behandling), bruksområdet...og generelle erfaringer..hva bør en nybegynner velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør lurt i å finne deg en belly å starte med, men pass deg for å velge en av de billigste med ett flyteelement. Du blir sittende veldig mye lavere i vannet enn du gjør på Guideline eller Pool12 båtene som har 6 flytekamre. Du finner de billige rundt på fiskesidene eller på finn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Her er et kupp som det bare er å slå til på. Bra båt.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=32541

Fordelen med belly er lett å transportere, men padler veldig sakte.

Fordel med pontong er at den kan roes med årer i tillegg til svømmeføtter, så du er langt mere mobil. Ulempen er transport.

Ser at noen distributører kaller noen bellyer for "en mellomting mellom bellybåt og pontongbåt"  Dette er helt tullete, da vitsen med pontongbåt er at den kan roes med årer. 

Belly er belly uansett hvordan flyteelementet er konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er fordeler og bakdeler med begge, og jeg har brukt begge typer.

Flytering har fordelen av å være

- lett å transportere plassmessig

- lett i vekt

- kjappere å gjøre i stand til fiske

- ikke så mye vindavdrift som pontongbåt

- kjappere å svinge rundt med hvis det vaker på siden, bak etc.

Bakdelen(e)

- Ikke så stor aksjonsradius på større vann

- Sitter litt lavere kastemessig, men på den andre siden; også lavere fiskemessig

Fordeler og bakdeler med pontongbåt, blir omtrent motsatt av dette.

+ fordelen at pontongbåt har årer. Og bakdelen at pontongbåt har årer  :)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beate P...

Beklager min skrivefeil her, men ettersom flere ser ut til å forstå hva jeg mente, lar jeg denne stå!

Men skulle du fremdeles ikke forstå hva jeg mente, er du hjertelig velkommen på PM, for forklaring og rettskrivning  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre: Du sier lett å ta med...som i lett å putte i stor rygsekk som man kan gå til fjells med?...isåfall er jo det gull!

Ellers ser jeg både på fordeler og ulemper her, og prøver vel sikkert en BB til å begynne med tror jeg.

En annen sak: Jeg skal gladelig innrømme at det er ikke alltid at flue lander på den ti-øringen jeg vil ;)....regner med at det er greit å ha lappesaker i umiddelbar nærhet? ;) Kan man bruke vanlig lappesaker?

ellers takker jeg alle for kjempefine svar med fordeler og ulemper, og linker!! godt å ha ett slikt forum!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke mye plass til øl hvis du stapper GL driftern i sekken, derfor droppes denne på overnattingsturer for min del.

På dags/kveldsturer i Nordmarka sykler jeg med Drifteren oppblåst på ryggen, fungerer helt fint. Spesielt når man har 2 bikkjer

som kan trekke oppover.  :)

Pontong er kjøpt men ikke sjøsatt ennå. Den brukes kun hvor man får kjørt inn til vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger en Pool 12 bellyboat. Helt ny og ubrukt. Du kan få den for 999 ink. svømmeføtter.

Frakt kommer i tillegg selvfølgelig :)

16940.jpg

Den båten har jeg og den er helt strøken, blås opp og ta på ryggen, lett å bære.

Pontong er kjøpt men ikke sjøsatt ennå. Den brukes kun hvor man får kjørt inn til vannet.

Eller du kan kjøpe pontongbåt med støttehjul for transport frem til vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk i alle fall på hva og hvordan du skal bruke den. For meg er det viktig at det ikke er så mye rigg og styr.

Belly kan man i alle fall bare slenge inn i bilen, røske den ut og hive den på vann og fiske i vei. Jeg vet ikke hvor mye rigg det er på en pontong? Hvor lang tid/hvor mye arbeid er det å få låret den? Gidder dere rigge den hvis dere skal fiske to-tre timer en ettermiddag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mest fra belly, men har også forsøkt pontongbåt, og jeg havner i bellybåten hver gang. Liker godt at jeg sitter i vannet jeg, er sikkert litt rar, for det gir omtrent null avdrift. Enkel å manøvrere og snu seg rundt med, og ufattelig god å sitte i. Har en gammal Caddis Nevada Gold, og selv om mange skriver vakre ord om å sitte høyt, og komme seg fort fram, så beholder jeg den gode gamle. Har hatt en fem seks stykker, og trives best i denne. Fantastisk comfort med luft og selve ringen i ryggen, kan lene meg tilbake som i godstolen hjemme uten problemer.

Har funnet ut at når jeg først setter belly'n på vannet, ja så har jeg det ikke travelt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skriver om forskjellene i opplevelse. Er det ikke det vi er ute etter? Min erfaring er at du i en belly får en helt særegen fiskeopplevelse. Det er som om du nesten er i fiskens element. Synsvinkelen er så helt annerledes enn om du står på land. Alt blir på et vis mye tettere og nærmere. Det er herlig. Prøv en gang å se klekkinger med et blikk som er så nær vannoverflaten. For ikke å snakke om nakkebølgen bak ørreten som har full steam ahead mot flua di. Pontongbåt prøvde jeg bare én gang. Likte ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Unknown User

s-fisk, bra beskrevet om forskjellen mellom de to flytetøyen, særlig din konstruktive måte å beskrive pontongbåten.

Alt går på hva du tenkt bruke fartøyet til. Skal du fiske i vann eller i sjøen? Sjøen er stooor og mer liv med tanke på våger og strøm, da er det stabilere med en pontong og enklere å transportere fluene og engangsgrillen lengre strekninger, samt at vannet er salt og da skal du tenke på å ikke kjøpe en rusteburk; som Pool 12 som ikke er bygget i aluminum. Det går så klart fint med en belly også men beregn tre ganger så lang tid og tren opp ræv- og lårmuskulatur samt kjøp et par bra svømmefinner. Skal du ta deg rundt i vann, store eller mindre, kan det ofte være en fordel med belly da den er lettere og enklere å drasse på rundt i skaug og over myr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke mye plass til øl hvis du stapper GL driftern i sekken, derfor droppes denne på overnattingsturer for min del.

På dags/kveldsturer i Nordmarka sykler jeg med Drifteren oppblåst på ryggen, fungerer helt fint. Spesielt når man har 2 bikkjer

som kan trekke oppover.  :)

Pontong er kjøpt men ikke sjøsatt ennå. Den brukes kun hvor man får kjørt inn til vannet.

Båtbutikken på Bryn(Oslo) selger også flytering og "båt". Det var ikke det jeg ville fortelle. I Nordmarka er det kun lov å benytte flytering, i en håndfull med vann, da de drives av svømmeføtter og ikke årer! Noen større vann kan en benytte farkost med årer = båt, kano, pontong etc.

Sikkert tilsvarende regler andre steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her skal brukes i både vann og elv...sakteflytende selvfølgelig  ;)

Jeg har bellybåt også men vil ha en patongbåt og :)

Her på fjellet får du bank av grunneier og fiskeoppsyn om du så mye som våger deg ut i en bellybåt i ett fjellvann.... har lurt den uti i skumringen ett par ganger i ett vann her...effektive greier ;) 

Men kan se att det kan bli ett problem om 15 stk padler rundt i en bellybåt på ett lite fjellvann....menmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly eller Patong blir vel definert som båt....

Er det lov med båt er det lov med Belly.... Dette står gjerne på fiskereglene på de enkelte plassene.

Hadde samme diskusjon med noen som kom til et vann med kano for noen år siden, tok kontakt med kortutsteder som takken for info....

Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly eller Patong blir vel definert som båt....

Er det lov med båt er det lov med Belly....

Enkelt og greit :)

Er det lov med båt er det lov med belly, men i vann som er frigitt for belly kan det være ulovlig med båt.

Da står det på fiskekortet: Farkosten må drives fram av svømmeføtter og ikke årer! ref. OFA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly eller Patong blir vel definert som båt....

Er det lov med båt er det lov med Belly....

Enkelt og greit :)

Er det lov med båt er det lov med belly, men i vann som er frigitt for belly kan det være ulovlig med båt.

Da står det på fiskekortet: Farkosten må drives fram av svømmeføtter og ikke årer! ref. OFA

Dette er en tekst jeg ikke har sett hvor jeg har kjøpt fiskekort, men hvis OFA har egne vann tilatt for Belly er jo det et kjempetilltak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...