Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er M versjonen vi snakker om Pål :)

Tror også at med rett snøre, så hadde stanga blitt bedre. Men fortsatt er 4'ern den beste av de to, og det med ganske stor margin

Gøy å høre ulike tilbakemeldinger Raymond.

Skal bare opplyse om at Robert peker på en vesentlig ting her; M#5 er NØYAKTIG en klasse opp fra #4M, helt lik aksjon, akkurat samme verdier, en klasse opp.

Da kan jeg bare konstantere at stangen er HELT FERDIG Raymond ;)

Den femmeren der er og blir rimelig "Il fantastico" :D....for meg og i henhold til "#5 klassifisering"

Jeg har selvsagt prøvd den med både Highwater og presentation i #5, det er gode liner og jeg traff nok innertier der med en gang.

Også Carron #5 er super på stangen.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Carron ble prøvd Stig og jeg syntes ikke det var noe spektakulært ihvertfall, men nå er det engang sånn at vi alle har forskjellige smak. Hadde Erik som nevnt gjort den ørlite mykere, ville den nok ha blitt enda bedre tror jeg. Slik den fremstår nå er den rett og slett kjedelig, mens 4'ern er betydelig bedre. Den likte jeg som sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å teste disse Fluvius M stengene.. har kjent på både 4er og 5er og likte godt aksjonen. Jeg tror absolutt Erik & Co. har et spennende produkt her. Prismessig ligger jo disse stengene godt under halvparten av hva f.eks. Sage, Scott, Winston.. osv. koster... og bruksmessig er det temmelig sikkert minst like gode :)

Garanti og reklamasjon er også meget gunstig her. Du vet hva du får og det er god kvalitet. Ikke noe dilldall og fiksfakseri. Rett og slett en knallgod fiskestang!

Bra jobba Erik.

-: R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en lang tråd, dette . . .

Har fulgt tråden fra starten, selv om jeg ikke er på utkikk etter ny stang selv.

Men om det skulle dukke opp noe helt ekstraordinært ser jeg ikke bort ifra at jeg alikevel har plass til enda ei stang i samlinga  :D

Har skjønt at dette er gode stenger, "alt" er jo det nå til dags.

Så det jeg lurer på er selvfølgelig om det er helt åpenbare grunner (utover å støtte et "norsk" merke :)) til at jeg burde kjøpe feks en Fluvius fremfor andre stenger i samme prissjikt, som Guideline, Loop, Scierra, Slate osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du den andre posten min litt lengre oppe, vil du se hva som ble prøvd bjorni :)

Sorry Raymond! Øya er vel det en blir først blind på, siden så går det utover synet... :)

Prøvde 5M selv i sommer, riktignok prototype. Følte på ingen måte at den var uferdig, og har derfor både 4M og 5M i bestilling.

Tror heller ikke at Micke, dobbelt verdensmester i kasting, hadde promotert et uferdig produkt. Er det noen som er petimeter på kasting, så er det Micke. Der skal ALT stemme. Det er ikke uten grunn at han har nådd dit han er i dag! Selvfølgelig er det rå teknikk og styrke men utstyret betyr nok noe det også.

Men, at vi har ulike preferanser det er en helt annen sak. Det blir nok aldri slik at "one size fits all". Slik vil hverken 4M, eller 5M "*****" alle. Men, noen vil garantert få en god dag i elva  ;D

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Så det jeg lurer på er selvfølgelig om det er helt åpenbare grunner (utover å støtte et "norsk" merke :)) til at jeg burde kjøpe feks en Fluvius fremfor andre stenger i samme prissjikt, som Guideline, Loop, Scierra, Slate osv. ?

Ikke still sånne "realismespørsmål" Lars !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg lurer på er selvfølgelig om det er helt åpenbare grunner (utover å støtte et "norsk" merke :)) til at jeg burde kjøpe feks en Fluvius fremfor andre stenger i samme prissjikt, som Guideline, Loop, Scierra, Slate osv. ?

Ikke still sånne "realismespørsmål" Lars !

Æsj, så kjedelig, agitt . . . Her snakker vi seriøs festbrems sick0025.gifhappy0029.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carron ble prøvd Stig og jeg syntes ikke det var noe spektakulært ihvertfall, men nå er det engang sånn at vi alle har forskjellige smak. Hadde Erik som nevnt gjort den ørlite mykere, ville den nok ha blitt enda bedre tror jeg. Slik den fremstår nå er den rett og slett kjedelig, mens 4'ern er betydelig bedre. Den likte jeg som sagt :)

Du velger ord som kjedelig Raymond...det er helt ok, men er ikke helt sikker på om vi har kastet samme stang jeg, eller hvor forskjellig vi kaster, men igjen helt på din plass å ha dine oppfatninger Raymond, jeg kritiserer ikke, det vet jeg at du vet :D

Lars er inne på noe uvesentlig her; Hvorfor velge det ene fremfor det andre.

Dette er ikke et utsalgssted hvor vi er selgere som skal selge Lars en stang enten den heter Fluvius eller Winston BIIIx...eller andre gode stenger.

Tråden er lang og den blir nok lengre ut i 2011, da vil nok kanskje en del mennesker svare deg på "hvorfor" .

Personlig vet jo jeg nogenlunde hvem Erik Eikre er, har sett en kar både fiske og kaste, dvs "fiskekaste", og når han endelig gjør det eneste fornuftige han kan; lage stenger akkurat slik han ønsker dem til ulike formål, uten å komprimisse...han har fått dem slik han ønsket dem etter prøving og feiling, fintuning.

Jeg har vært heldig å fått prøve mange av dem, noen eier jeg gjennom kjøp...er glad for det.

Annet enn dette vil jeg selvsagt ikke legge meg ut på med hvorfor dere andre skulle foretrekke en Fluvius til generelt ørretfiske, eller en Venator til litt mer "spisset" fiske.

For meg var det selvsagt like opplagt som om Robban skulle velge en Loomis fremfor en Sage...gutten er jo "best buddy" med en som besørget Loomis...alle skjønner jo det uten at det legges skjul på det.

Og fremdeles må det være lov for ham å lage skrytevideoer av Loomis.

De har sikkert noe som er bra de også :D

Men som dere skjønner, nå føler jeg meg langt mer priviligert enn hans situasjon :D, som kan velge fra stangstall bestående av Fluviuser, Winstons...og en artig Sweetgrass.... (og mange, mange flere som ikke rakk å bli solgt unna i sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars er inne på noe uvesentlig her; Hvorfor velge det ene fremfor det andre.

Dette er ikke et utsalgssted hvor vi er selgere som skal selge Lars en stang enten den heter Fluvius eller Winston BIIIx...eller andre gode stenger

Nei, jeg har nok misforstått her . . . Har tildels fått inntrykk av at intensjonen med flere av innleggene her har vært å få flest mulig til å kjøpe stenger fra Eikre-Fly, jeg . . . Så feil kan man ta  ;)

Ut ifra tidligere innlegg fra deg i tråden her får jeg ikke inntrykk av at du mener det er uvesentlig om man velger det ene fremfor det andre, Stig ?

Ikke misforstå, jeg har god tro på at disse stengene er knall-gode, og kommer helt sikkert til å få teste flere av dem til sommeren  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Leser du den andre posten min litt lengre oppe, vil du se hva som ble prøvd bjorni :)

Sorry Raymond! Øya er vel det en blir først blind på, siden så går det utover synet... :)

Prøvde 5M selv i sommer, riktignok prototype. Følte på ingen måte at den var uferdig, og har derfor både 4M og 5M i bestilling.

Tror heller ikke at Micke, dobbelt verdensmester i kasting, hadde promotert et uferdig produkt. Er det noen som er petimeter på kasting, så er det Micke. Der skal ALT stemme. Det er ikke uten grunn at han har nådd dit han er i dag! Selvfølgelig er det rå teknikk og styrke men utstyret betyr nok noe det også.

Men, at vi har ulike preferanser det er en helt annen sak. Det blir nok aldri slik at "one size fits all". Slik vil hverken 4M, eller 5M "*****" alle. Men, noen vil garantert få en god dag i elva  ;D

:) :)

bjorni

Nå er det ingen automatikk at et produkt blir bra bare fordi det er en verdensmester som er med i utviklingen. Snakker generelt nå, dette er overhodet ingen kritikk mot Micke, Erik eller noen andre her i tråden. Så ikke misforstå..

Uferdig var et feil ord av meg å bruke, men slik stanga fremstår idag, er den ikke like god som sin lillebror. Er noe som mangler, samme om den har en helt lik aksjon som 9' 4. Vet jeg har stukket hånda inn i et vepsebol, men la gå. Litt negativitet må tåles blant all skrytet :)

Var ikke Micke bare med på tohåndsserien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Litt negativitet må tåles blant all skrytet :)

Det har du helt rett i Raymond.   Men vil ikke kalle det negativitet, jeg vil kalle det konstruktivitet.

Og jeg er enig med deg i inntryket du har.

Det var firer'n som brillierte. Ut fra et "mainstream-synspunkt" iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HVA man liker er og blir individuelt. Men minner om at det ikke er veldig mange som har testa M serien ennå, så husk å ikke sammenlikn M 4 og "vanlig" 5. M serien ble laget i klasse 5 først. 4-eren ble deretter "laget" helt lik som femmeren, bare med proposjonale verdier for akkurat 1 vektklasse under. SÅ, det skille ikke skille vesentlig mellom 5 og 4 i M serien.

Som sagt, ikke forveksle testing med M og "vanlig".

Micke har i aller høyeste grad bidratt på enhåndsstenger også. Veit jeg godt, vi sto å testa de første prototypene i januar og -20 ved Drammenselva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Høres litt rart ut at det kan ha skjedd en feil......... Skal spørre Erik.

Neste gang du har mulighet. Test begge ved siden av hverandre med samme type snøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du den andre posten min litt lengre oppe, vil du se hva som ble prøvd bjorni :)

Sorry Raymond! Øya er vel det en blir først blind på, siden så går det utover synet... :)

Prøvde 5M selv i sommer, riktignok prototype. Følte på ingen måte at den var uferdig, og har derfor både 4M og 5M i bestilling.

Tror heller ikke at Micke, dobbelt verdensmester i kasting, hadde promotert et uferdig produkt. Er det noen som er petimeter på kasting, så er det Micke. Der skal ALT stemme. Det er ikke uten grunn at han har nådd dit han er i dag! Selvfølgelig er det rå teknikk og styrke men utstyret betyr nok noe det også.

Men, at vi har ulike preferanser det er en helt annen sak. Det blir nok aldri slik at "one size fits all". Slik vil hverken 4M, eller 5M "*****" alle. Men, noen vil garantert få en god dag i elva  ;D

:) :)

bjorni

Nå er det ingen automatikk at et produkt blir bra bare fordi det er en verdensmester som er med i utviklingen. Snakker generelt nå, dette er overhodet ingen kritikk mot Micke, Erik eller noen andre her i tråden. Så ikke misforstå..

Uferdig var et feil ord av meg å bruke, men slik stanga fremstår idag, er den ikke like god som sin lillebror. Er noe som mangler, samme om den har en helt lik aksjon som 9' 4. Vet jeg har stukket hånda inn i et vepsebol, men la gå. Litt negativitet må tåles blant all skrytet :)

Var ikke Micke bare med på tohåndsserien?

At en produkt har større mulighet for å bli bra når det er kyndige folk som utvikler det, tror jeg de fleste kan være enige om. Men, det betyr ikke nødvendigvis at produktet, som utvikles, passer deg eller meg. :) At det ikke er noen automatikk i at et produkt blir bra selv om en verdensmester utvikler det, er jeg enig med deg i Raymond. Men, ærlig talt, jeg vil heller kjøpe en stang utviklet av en verdensmester i fluekasting, enn av en av noen jeg ikke kjenner kompetansen til.

Å promotere er ikke det samme som å utvikle Raymond, det tror jeg du vet ;) Når det er sagt så vet jeg at Micke, har vært delaktig i utviklingen av Fluvius stengene til det de er i dag.

At du mener Fluvius 5M ikke passer deg, må du selvfølgelig få lov til Raymond og det er sikkert riktig.:) Jeg synes det er helt riktig å gi ærlige tilbakemeldinger, positive som negative, bare de er begrunnet og ut fra faktisk erfaring. Men, jeg tolket innlegget ditt til at du vurderer den til uferdig, og det er det jeg reagerte på. Et uferdig produkt er for meg et produkt som har store mangler eller feil. Det er som at det blir feil av meg å påstå at en bukse i str. 24 er uferdig fordi det jeg faktisk trenger er str. 38.

Nå bekrefter du jo selv at bruken av ordet uferdig ikke var riktig i denne sammenhengen :)

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Vi er skapt ulikt og kaster forskjellig. Vi liker også å fiske forskjellig. Noen liker best å fiske på kort distanse, med myke stenger, med små fluer og med stor presisjon. Andre liker å hive langt for å gi streameren lengst mulig bane. Dette krever ulike ferdigheter hos kaster og ulike egenskaper på utstyret. Det er vel en av grunnene til at de fleste av oss, som har denne sporten som lidenskap, gjerne har flere stenger og snører i skapet.

"Problemet" er at vi bare kan kaste med en stang av gangen og ikke ønsker å drasse med oss et helt arsenal av stenger på tur. Drømmestanga er derfor den ultimate stanga som passer flest mulig situasjoner. Jeg tror ikke at den stanga noen gang vil bli laget. Det er jo egentlig en fysisk umulighet.  Men, den teknologiske utviklingen, sammen med økt kunnskap, gjør at "drømmestanga" vil komme nærmere. Stangutviklingen vil nok fortsette til glede både for deg og meg :)

Nå er det slik at vi utvikler oss selv også hele tiden.  Vi utvikler bedre ferdigheter, økt kunnskap og større innsikt i det som interesserer oss mest. Noe er bevisst og noe er ubevisst. Jeg vet i alle fall at jeg med årene har endret oppfatning av hva som er en god fluestang for meg. Jeg tok frem en av de gamle grom stengene mine her om dagen og undret meg veldig på at jeg kunne like den så godt tidligere. Den virket stiv og ufølsom og blir nok stående i skapet.

Så igjen, til dere som skal kjøpe en fluestang. Prøv alltid flere forskjellige stenger, gjerne av ulikt merke, sammen med forskjellige snører. Vi som har holdt på en stund og ikke er sponset gjør vel alltid det  :rolleyes: ::)

At en verdensmester bruker og liker et produktet er ikke ensbetydende med at produktet er det rette for deg, men er mer en indikasjon på at produktet har potensiale i seg og vil være bra for noen. En verdensmester som promoterer noe som er elendig, vil bare ødelegge sitt eget varemerke.

På samme måte: At kompisen din, eller "eksperten" i butikken liker noe, betyr ikke at det er riktig for deg. Det gir deg bare en indikasjon eller et utgangspunkt.

Som kjøper bør du alltid gjøre dine vurderinger selv. I alle fall når det gjelder fluestenger! I tillegg til de faktiske egenskapene så teller pris, service og garanti.

Håper du ikke leser dette som kritikk av deg Raymond! Synes det er helt greit at du skriver som du gjør. Det var ordet "uferdig" jeg reagerte på fordi jeg har en helt annen oppfatning av produktet. Men det er meg ...

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har ikke lyst til å blande meg i denne tråden, for jeg ønsker Eikre Fly all mulig lykke til med utstyrsalg, han er jo forøvrig heldig med så mange gode hjelpere !  :)

Jeg er 100 % enig med Raymond om femmeren. 

Ser at det ikke er tillatt å komme med motargumenter, men det gjør at jeg får lyst til å fyre løs !

Det samme gjelder forøvrig i Fariotråden, kun hylling er akseptert.

I Fariosammenheng, er det noen meget vellykkede modeller, og noen ikke fullt så vellykkede modeller, Akkurat som for enkelte Scott eller Sagemodeller !

Er det helt hinsides all sunn fornuft at dette kan være tilfelle med Eikrestengene ?

I Eikresammenheng, var 4'ern  MEGET god, 5'ern var mindre god. Men ikke dårlig !

Så der var det ute, jeg føler meg lettet !  :D

Så, da er det bare å fortsette å stryke medhårs  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Kritikk er bare fint det, alltid fordel av noe, men jeg må nok kjøpe meg ei ny Highwater line i klasse 5 for å prøve den med M5, da blir det likt for Raymond og så ser vi hva som skjer :) Enig?

Skal jo ha meg ei ny 5 line uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...