Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har jeg endelig fått testet #3 9,9" Venator fra Eikre Fly

Første intrykk jeg fikk når jeg hadde satt sammen stangen var slafsete og myk, minnet meg veldig om Scierra SST+ noe som skulle vise seg og være totalt feil ;D , videre satt jeg på en #3 Highwater line, begynte med å lobbe ut fortom, videre ha ca 1 meter line og vippe ut en flue.

Så langt veldig happy med egenskapene til stangen :) dette er jo en nymfe stang..

Videre begynte jeg å kaste, bakslengen gikk mye raskere en jeg hadde trodd noe som gjør at en får lange kast framover :D fantastisk god spenst i stangen, rolig rytme på kastingen og hele linen forsvant ut, og linen ligger snorbeint i vannet gang på gang. utrolig presentasjon på denne stangen selv på lange kast:) Og dette er en stang som brukes til nymfing, men jeg vil si dette er en stang som egner seg meget godt til finfiske med tørrfluer :) selv på lange kast presenterer den meget godt :)

jeg prøvde den med en GPX #4 line og bare for å se om stangen ville knele, men neida gikk veldig fint :) men den var best med Highwater #3

Allsidig stang :) myk og spennstig :) selv småfisk er morsomt på denne stangen :)

Christian

Christian

Aaaah, denne høres veldig spennende ut!  :D

Jeg må se å få prøvd den i løpet av høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig.

Hvor meget vejer Fluvius M  9´ #4  ?

Og kaster den ligeså godt som #5 ? ...... (jeg er jo bare til #4´ere)  ;)

Mange hilsner

Torben, DK

Hei Torben

Eksakt vekt vet jeg ikke, men mener vi er på ca 80 gr.

Ja, grøss og gru..#5 er jo rett og slett en stang man ikke skal sammenlikne noe med har jeg funnet ut (håper førsteinntrykket gjentar seg når den kommer til Norge i ferdig versjon...jeg gleder meg ja :D)

#4  er lik i aksjonen, bare de % lettere på alle måter som gjør at den havner i riktig kategori for anda lettere finfiske....den var også ok å fiske litt nymfe med, grunnet toppens finavstemte bøyningskurve...disse stengene er mer toppaksjonsstenger enn noe annet jeg kan komme på av beskrivelse, men der er hele fornøyelsen, de glir raskt dypere ved økt belastning...smarting han der stangmakeren fra dalen oppi fjellet ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

stanga var for stiv for min del..  rask stang er det jo.. følte bare at det heller var en stang for casting interesserte. og folk som liker raske aksjoner.. noe jeg ikke gjør

Høres ut som en fluestang som kanskje ville passe meg! Er alltid på jakt etter gode femmere med aksjonen langt opp.

Lages nesten bare dype stenger i dag, og de blir litt kjedelig i lengden. :(

Har lest raskt gjennom tråden for å finne litt matnyttig info om den stiveste 9 fots femmeren.

Men har ikke blitt så veldig mye klokere til tross for mange "gode" beskrivelser. ???

Spørsmål:

1. Hvilken aksjon har den stiveste femmeren? (1/4, 1/3 eller kanskje halvaksjon?)

2. Hvor stiv er egentlig stanga? Er den f.eks nærmere AFTM 6?  (Hvis det er vanskelig å beskrive stivheten, oppgi den gjerne i ERN.)

3. Hvor mye veier stanga?

Flott hvis noen kan svare på mine spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

jeg mener at det er en rett vi forbrukere har er at vi får vite oprinnelsesland på et produkt enten ved at det står på produktet som det gjør på datamaskina mi f.eks. For meg behøver det ikke stå på stanga, men det kan oppgis av importør, og tror vel det finnes ett eller annet i loven om det......selvom jeg ikke vet det.........synes det er riktig at vi forbrukere skal ha så mye kontroll på produktene vi handler......eller er jeg ute på viddene nå........ Når jeg skriver slike tig vet jeg at det provoserer mange, men jeg vil vite hva jeg kjøper på en måte og det burde alle få vite når de kjøper et produkt og inntil da dette er oppfylt.......BOIKOTT >:(

Boikott! Hallo... :o

Har kontakt med svært mange fluefiskere (via en fluefiskeforening), og noen er jo uheldig og knekker stangtupper osv.

Et av medlemmene møtte opp på trening og knakk stangtuppen i bildøra. Når han kom inn i hallen var han i et svært dårlig humør, forståelig nok. :(

Men, neste trening møtte han opp, strålende av lykke, med en splitter ny fluestang i hånden og sa: ” Tenk, Eirik Eikre sendte meg en helt ny fluestang og jeg trenger ikke betale noe som helst, enda jeg sa at det var en bildør som knakk tuppen. For en hyggelig person og for en service! ”  :D

Hører ofte slike ting om Eirik Eikre, og har selv opplevd hvor langt han strekker seg for kunder som har vært litt "klønete".

God service og tillit til de jeg handler hos betyr mye mer enn hvilket land fluestanga masseproduseres i. (aner jeg litt gammeldags snobberi/aristokrati?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lillebror Erlend (som er en allright fisker ;D) sendte idag himmelske rapporter fra sin første tur med Venator #3 9'9....allsidig ørretfiske i middels stor vestlandselv.

Han var ikke nedpå...tror han mente noe slikt som jeg tidligere har sagt...tror han var glad han ikke leste boikott oppfordringen til Staffan...(for han har lært mye fra Staffan også, og likte ham svært godt).

Tenk hvor dum han hadde vært hvis han hadde hatt litt mindre selvtillitt og følte han måtte gjøre som O'store befalte ;D ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å like en stang vil alltid være en litt subjektiv "greie". Noen liker myke stenger, andre liker stivere stenger og noen vil kun ha veldig stive stenger. Det blir nesten som å stemme på hvilken farge som er finest av blått og rødt. Hva som er best vil en derfor aldri bli enig om. Det viktigste er å finne stanga som passer best for deg, din kastestil, din smak og ditt fiske.

Om et håndtverk er bra utført eller ikke er det lettere å bli enig om.

Jeg skryter av disse stengene fordi de passer meg bra, har sjeldent fisket med noe bedre. Flott laget er de også.  Best av alt, de koster halvparten av dyrere amerikanske stenger jeg sammenligner dem med. Og så er de utviklet av et norsk team som gir mye på forumet her.

Lasse18 har prøvde en stang og uttalte etterpå at han ikke likte den. Det er en helt ærlig sak en må respektere.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik dere skryter av disse Eikre stengene skulle en ikke tro det fantes bedre.  :-\

Jeg har da skrytt av Winston også jeg, som om ikke man skulle tro det fantes bedre, og enda til hørt skryt av Sage innimellom, som om man skulle tro det ikke fantes bedre...huff den listen blir lang gitt.. ;D

men du skal vite èn ting; for meg finnes det ingen bedre enn Venator #3 9'9...som jeg har prøvd, og jeg har da noen slike stenger prøvd....de andre blir en rein subjektiv sak (venator saken er så plankekjøring at den må regnes som høyst objektiv uttalelse ;), med mindre man lukker ute alle følelser, finnes sikker noen som vil prøve det også av reint prinsipielle grunner..he-he)

Men mitt fiske er prinsippløst, meg om det :)

Uavhengig av pris, bare slik at det også kommer frem som uvesentlig hva selve "fisket" angår...fisken bryr seg lite om pris og slikt har jeg skjønt ;)

Og visst går det an å ikke like en slik stang som jeg forherliger, jeg er ingen guru som er alene om å måtte få lov å uttale meg, tvert om. Folk og røvere må selv si sin mening.

De som liker saker og ting sier gjerne noen ord om det...har jeg ikke prøvd en Merce så uttaler jeg meg ikke om den, har jeg prøvd merce men den ikke dekker mine traktorbehov, så må det også komme frem om jeg deltar i mercetråd og skal absolutt si at min volvo traktor er mye mer egnet til mitt bruk(satt på spissen ;))

Stig (som er i det objektive hjørnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det høres veldig moro ut at Erik har fått til superbra utstyr, så jeg vil i hvert fall ønske han skikkelig lykke til.

Og når en mann som Stig sier at det er bra så har jeg min største tillit til at det faktisk er sånn. Stig farer ikke med fanteri, han har tvert imot meget meget stor erfaring.

Så lykke til Erik!  :)

Beste hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det høres veldig moro ut at Erik har fått til superbra utstyr, så jeg vil i hvert fall ønske han skikkelig lykke til.

Og når en mann som Stig sier at det er bra så har jeg min største tillit til at det faktisk er sånn. Stig farer ikke med fanteri, han har tvert imot meget meget stor erfaring.

Så lykke til Erik!  :)

Beste hilsen,

André

André da!!!!

Takk, det der kalles smøring ;D

Vi må visst komme sammen vi å filme litt ;)

Super fint at du opplever meg slik, mange gjør nok det, jeg prøver ihvertfall ligge opp til det selv om jeg også ser at det kan bli litt mye innvolveringer fra min side...men pytt-pytt, slik er det nå en gang.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beskylder ingen for fanteri her, jeg sier bare at rosen disse stengene gjennom 11 sider har fått er nesten relgiøs  ;D

Hva er den mykeste stanga til Eikre da? (ta f.eks en #3 stang) Kanskje jeg kunne fått den lokale sportsbutikken til å ta inn en stang slik at det går an å få prøvd de litt. Hvem ringer man som forhandler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du bor, hadde du bodd i nærheten av Bergen skulle du få prøvd hvem du ville av meg ;)

Men leit etter forhandler i dine krins, vet Noroco i Drammensregionen har noe....eller er jeg usikker, det kommer vel til mange rundt forbi etterhvert. Men innsalgsrunden til Eikre starter vel i slutten av september/begynnelsen av oktober.

Ja, #3 9'9 Venator (Venator er "spesialstengene" i #3 9'9, #4 9'6 og #4 10'3)er dypest av de jeg har...så kommer jo Fluvius stengene i M (Medium aksjon) snart...de blir nok folkefavorittene tenker jeg, for de var en Winston gutt som meg veldig behagelige ;)

Eller gi en lyd hvis på gjennomreise en dag...jeg elsker være ute med stenger og se smilende folk...tar meg heller ikke betalt for det, bare hyggelig, akkurat slik jeg gjør med Winston sakene jeg har noen av.

Det går jo uavkortet til god sak; fiskeglede :)

Lykke til med å finne noen der ute

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei liste med forhandlere,så er'e bare å velge. ;)

http://eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=21〈=no

Willy

Korrekt Willy,

Dette er registrerte forhandlere av EikreFly produkter fra siste årene...neppe mange av dem har de nye stengene og snellene ennå, men noen...så fyr gjennom listen for sikkerhetsskyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du har en butikk du ønsker å ha noen stenger sendt til?

Da er det vel utelukkende riktig å henvende deg direkte til Eikre ja.

Enten pr besøk på hans hjemmside, eller send en PM til ham.

Du når ham sikkert, min lokale forhandler har ihvertfall nådd ham når jeg trengte noe, kom rimelig greit til meg et par dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må bare legge inn denne ukas opplevelse i tråden.

Når ett merke leverer sånn service til sluttforbruker uten å kontakte salgsleddet i dette tilfelle blir man imponert.

Saken er som følger:

Var i favorittelva mi onsdag kveld. Og i iveren etter å speide etter fiske putte jeg stanga i vinduet på bilen og kjøre frem og tilbake mellom strekkene. Etterhvert som jeg så noen vak parkerte jeg bilen og skulle ut for å prøve litt. I det jeg parkerer skulle jeg kjøre opp ruta foran på førersida og kjøre ned ruta bak der stanga stod. Trykket tilfeldigvis på feil knapp og det resulterte i en stang som knakk i to i nest nederste delen.

Litt snurt av egen dumskap reiste jeg hjem og sendte av gårde en mail til Eikre-Fly. Dette var da onsdag kveld i 22-23 tida.

Neste morgen hadde jeg allerede fått svar og beskjed om at han skulle forbi der jeg bor denne dagen og tok meg seg stangdelen jeg trengte og leverte den i en butikk rett ved der jeg bor. Som i tillegg ikke er butikken jeg kjøpte stangen i.

Altså under 24 timer etter stangbruddet kunne jeg plukke opp en ny del og nå hygge meg siste helgen i elva med godstanga før den settes bort for vinteren.

Fantastisk service rett og slett!

Fikk til og med beskjed om at oppgjøret tar vi da han var kommet hjem fra turen han skulle på.

Pengene ligger klare. Man betaler selvfølgelig for egen dumskap. Og mer enn gjerne betaler man for sånn service.

Selvom jeg har 10 andre stenger jeg kunne brukt i helga så er det lov å skryte av den gode servicen.

Og stanga er jeg fortsatt like fornøyd med. Både før og etter stangbruddet.

Takk Erik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt noen forstår viktigheten av service. Altså at ting fikses, helst før det går galt  :D

Eksepsjonelt god service kan ofte misforstås med gratis ytelser fra tilbyder, men tvert i mot er det som i dette tilfellet at man får hjelp så snart som mulig, og gjerne tidligere enn hva man selv kunne forvente. Pris? Selvsagt skal man betale for dumskapen, men servicen er likefullt eksepsjonelt bra!  ;) Kudos til Mr. Eikre  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...