Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

Synest det er artig å lese her nå, kan forsikre om at dette er "utprøvd og endelig resultat bestemt utifra ett eneste sted på jorden, Hemsedal"...så laget ferdig ved meget høyt respektert "stangsurreri i østen" som ikke er kjent for dårlige lønninger og barnearbeid.

Bare slik at det er sagt. Dette er ordentlige saker som kun en person har besluttet å lage så identisk opp mot sine ønsker for fiskestenger i ulike klasser og lengder.

Eikre har kunnskap ...selvsagt  mye gjennom siste år i utstyrsbransjen og kontaktene med leverandører/stangsurrerier.

Han har utelukkende ett ønske; bidra til økt fiskeinteresse!!!!!

Og snellen; ja, den er unik, designet av nordmann som Erik selv ba om hjelp...

Legg dette dødt nå, eller hiver adm oss alle ut for skikkelige avsporinger, det skulle være unødig i slik trivelig tråd.

Andre tråder får løpe sitt liv, denne fortjener det samme, og salget er selvsagt godt igang selv om det "offesielt" ennå ikke er på deres hjemmesider, og forhandlere landet rundt venter nok besøk utover...prisen på produktet er lav...man får skikkelige varer for et ærlig prispunkt..det skjønner nok de fleste som ramler borti noen av stengene og snellen for den slags skyld..

OBS; ja, jeg har betalt for alle mine stenger og snellen...100% sant. Jeg skal være uavhengig..det bestemte jeg meg for etter et par år med Streamstix sponsing...jeg ønsker benytte meg av akkurat det jeg føler fo å bruke akkurat når jeg vil...slik håper jeg det vil fortsette å være...med mindre noen tilbyr meg 1 mill i lønn for å fiske med kun ett merke (men da bør det i tillegg være veeeeeelig bra ;))

Håper Staffan fikk alle sine svar og torbjørn også.... ;)

Nå...hvem vil ha mer "rod action reviews"???;D

Vener til annen dag, trøtt nå :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

en morsom diskusjon.....en ting er sikkert Eikrestengene er verdt sin pris da de sikkert klarer de oppgave de er satt til i en utøvers hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de Staffan. Micke er glad i Fluvius 9' #5. Denne mente jeg ble for stiv for meg etter å ha prøvd den litt på gress. Lånte stanga av Micke og tok den med meg i elva. Koste meg virkelig med Venator 9'6" #4, men så sluttet det å vake. Eneste synkeliner jeg hadde med var #5 så jeg satte disse på Fluvius'en. Da fikk jeg en annen opplevelse enn det jeg faktisk hadde forventet. Skjønner mer hvorfor Micke liker denne stanga såpass godt. Stanga passet meg bedre og bedre ettersom jeg ble vant til den.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i går var jeg i vannet for første gang med Venator #3 9'9....jeg kommer tilbake med annet enn denne kopi av sms til en venn;

(altså mer nøyaktig beskrivelse av aksjon og bruksområde)

" :D :D :D, stangen kaster jo som en slags "rask" stang med rikelig flex, toppen jobber nydelig først....kastet ut Highwaterlinen lekende lett gang på gang og det er ikke vanlig med en lang #3 stang.

Jeg har lenge drømt om å få en lengre utgave av den fantastiske Winston BIIx #4 9', noe ikke Winston har klart foreløpig, og så får jeg denne EikreFly stangen i hånden og gir meg slikt jeg drømte om ;D ;D.

Jeg har tenkt på denne stange som utelukkende "kortlinestang", nå tenker jeg mange lykkelige Bellybåt timer også, Fy f... hvor gøy dette var"

bare litt sliping av håndtak nå, slik at den minner om mine grønne venner, så er vi i boks ;)

Og jeg sier ikke dette bare for å si det...legg merke til detalj om håndtak, fant da noe mindre fordelaktig for mine små hender :D :D

Andre vil nok finne det helt passelig, men på mine nymfestenger skal det være absolutt kontakt med hver milimeter klinge. :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Rodsvinger, nå har jo du en skikkelig god allrounder i din #4 9'6.

Den stangen var det beste de skapte i den serien!!!

Likevel er denne Venator stangen en enda lettere og lengre utgave, således skiller den seg ifra mine tidligere erfaringer med de letteste og lengste "kortline" stengene.

#3 9'9 er laget slik at den skal kaste med toppdel alene hvis man skal flikke ut lange fortommer og lite line ute, a la "kortlinefiske"...både tørt og vått.

Likevel kommer stangen fort med i dansen nedover, men fastere der naturlig nok (ikke stivt altså...fortsatt en #3 stang men uten den "wobbly-wobbly-slafseraje følelsen man fort kan få på slike stenger).

Derfor kaster den så godt også ;)

Og den gir følelse av at du holder en veldig lett stang i dine hender, tynn blanks...delikat.

#4 9'6 Venator er jo for kaste/fiskemaskin å regne :)...noen få prosent strammere enn f.eks min favoritt fra ifjor, Stealth #4 9'6. Mye like egenskaper.

Kaster fenomenalt med Highwater linen denne også, har ikke prøvd den på nymfing, skal ikke utale meg enda.

"4 10'3 kommer til å bli "tsjekker " favoritten, hvor man trenger det mest følsomme redskapen, og ikke minst lengden/lettheten/kraften til å svinge de tyngste nymfene uti, om att og om att.

Veldig følsom stang, med mer stivhet i toppen enn f.eks #3 9'9 (naturlig nok, disse er forskjellige stenger til ulikt fiske)

Jeg fisket meg 8 små ørret bak campen på Førde sist helg, jeg så inkke mye grunnet dårlig lys/motlys, og selv om jeg fisket kortlinestil med høy stangføring oglang fortom som hang å dinglet litt, så "følte" jeg fisken før jeg så utslag....det er en god følelse :D

Jevnere bøyningskurve på denne stangen, altså ikke så preget toppaksjon.

Kaster godt denne også (rar følelse med slik lang stang egentlig),

men tregere i takten enn #3 9'9.

Denne overrasket meg mest, fordi jeg tenkte lang/seig/tung og ikke minst slafseraje framtung når jeg hørte om den.

Den er ingen av delene :D

Man skjønner fort at her er det en som har jobbet godt over lang tid, veldig godt..for dette er  bra stangutvikling gutter og jenter.

Gode 9' #4 og #5 lager jo nær sagt "alle", men disse spesialstengene er toppet enda mer i forhold til de utmerkede produktene fremskaffet tidligere år...for de er også hlt knall i forhold til hva man trenger.

Men glad det endelig er laget en slik sak som #3 9'9, den får jeg brukt mye vil jeg tro :)

Og hvis i veldig stor elv med tunge fluer, blir nok #4 10'3 tatt med også ;)

post-1338-13949881388284_thumb.jpg

post-1338-13949881388937_thumb.jpg

post-1338-1394988138939_thumb.jpg

post-1338-13949881389726_thumb.jpg

post-1338-13949881390327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg etpar tanker til konkuransefiske.

Det gjelder å få opp flest fisk på kortest mulig tid,ikke sant ?

Men hva med stor fisk,hvis man får det....det tar jo nødvendigvis lengre tid å få stor fisk på land,enn små.....!

Og der mener jeg Stealth'en foreløpig er uovertruffen.

Ei mykere stang med mindre rygg,gir vel lengre "kjøretid",det er ikke bare å hause en fisk på kiloen-halvannen rett opp av vannet....? ;)

Tok endel harr i Rena i sommer på ca halvmeter'n(vi målte dem,ja  ;) )og både med Winston-stanga (8,6 #4) og Midgestix'en (8,1 #3) tok det jammen sin tid å få dem på land.(Men selvføgelig,skikkelig morro.) ;)

En dag med skikkelig blåst og null vak,monterte jeg en rigg på Stealth'en(jigg,vårfluelarve,mikronymfe),halvmetersharren sto nå på en par meters dyp,men der tok de også,og det var en helt annen opplevelse å dra dem inn,har sagt det før:den stanga knekker kilosfisk som erter  ;) .

Hvordan kommer disse stengene til Mr.Eikre ut i forhold til det ? :o

Ser ut som 10,3 foter'n kanskje egner seg best i vassdrag med stor fisk ?

Er nysjerrig nå,serr'u . ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vifta litt med både 9,9" 3 og 10,3" 4 i dag og det kjennes TOPP ut. Klasse 3 til micronymphing etc. (Samt tørt) Og klasse 4 til nymfe og tsjekkerfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøner godt at du er nysgjerrig Rodswinger...og ja, din Stealth er en god stang, veldig god....selvsagt holdt jeg på å si :D

Stor fisk på tynn fortom og små fluer er jeg ikke engstelig for å ikke få i land, men nå er jeg ikke kjent for å fiske så svær fisk da...er alltid på feil sted til feil tid virker det som...men du kan jo spørre lillebror Erlend og hans bravader i stor elv og stor og sterk ørret med Winston BIIx #4 9'....den blir nok nærme #3 9'9 venatoren til Eikre, slik jeg kan føle dem.

Og rygg har nok stangen til å bære avgårde 26 meter (kappet en meter for plass på snella) Highwater line i en fei....stenger uten rygg vil neppe gjøre den jobben like lekent :)

Sjekk inn om en time, venter på "Upload"....bilder sier mer enn et par og tyvehundre ord :D

Skal se om jeg ikke kan fange meg en svær fisk på den snart også, bare for å ha mitt på det tørre :)

Og ja, #4 10'3 er nok enda mer egnet i svær og tung elv med svære fluer....den blir som en fot lengre Stealth utgave.

Svær fisk i konkurranser tar tid, men ikke lengre tid enn småfisk...ihvertfall ikke hvis den røper sin standplass, da sparer man tid inn på å ikke leite etter mulige fisk i alle tenkelige skjuleplasser.

Som konkurransefisker er man likefullt en fisker som nyter å være ute, å se stor fisk...man fisker selvsagt etter den.

TomSkyrud fikk en ca .5 kilos i ene  båtøkten, tror ikke han brukte så lang tid....verre med småfisken som såvidt bøyer stangen og man ikke tørr dra for hard avgårde mot håv på mothakeløs krok, stor fisk gir bedre kroking og tryggere kjøring....slik opplever jeg det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Rena ei tung elv,og Rena-harren sterk og strid(må nok til Finnmark for å finne bedre),men i hvilken grad teller stor fisk i konkuranse ?

Også 5 kilo........ :o

Merket meg forskjellen på stor og liten fisk,i Ekso spratt jo fisken nesten av kroken,mens de fine i Rena hang godt på helt inn når de først var kroket. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada BR; Den skal også brukes kort, testet den i en kulp her ute idag, men har besluttet å ligge litt lavt i antall supperlativer...jeg har problemer med det skjønner dere, stangen blir bare mer og mer overbevisende til at dette må være en av de desi.... ...... ..... ... ... .... .. ....... ;)

HAr sett dere begge kaste, dere hadde gjort akkurat det samme Willy og BR...god line sikkert..ho-ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kaster,god line og en sju h#&?es god stang he he

Tenker fortsatt bruke den til kort, men ett og annet sleivskudd i horisonten blir det sikkert ;)

;D ;D ;D

Jeg har sett The Stig kaste,og skal ikke sammenligne meg mot det,er nok atskillig bedre teknikk hos den karen.

Men stanga er sikkert god,vi vet jo hvem som har utviklet den,og han er jo kjent for litt mer enn "kortlinetørt"! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger, kikke på denne kulpen (vet du har vært der ;D)

vanvittig kult sted idag bare for å teste "spjong" følelsen i Venatoren 9'9.

Nevnte for annen kar her på sidene at kun 2 ganger tidligere har jeg hatt samme følelse, på Loomis GLX #3 9' (to delt) og Winston BIIx #4 9' til dels.

Den lette og balanserte følelsen av at stangen "spjonger" (vet ikke om dere vet hva jeg mener, men motsatt av "noodle" og "sagging")

Så snart disse to amerikanske høykvalitetsprodusentene prøvde å lage lengre stenger i samme klasser har de kun oppnådd èn ting; tyngre stang, med langt ifra samme karakteristika som i de lette og delikate 9' utgavene.

Venator #3 9'9 har denne følelsen disse to andre har gitt meg...for en fintfølende og "spjong" stang....selv under kratt/busker/ og trær fikk jeg som forventet; Nemlig meget god hjelp av at stangen er toppaksjonert. Kunne vippe med stangtupp fluer i posisjon med stor presisjon.

Mine tidligere lange og lette stenger har hatt dypere aksjon, med resultat av å kreve mer plass for å svinge/vippe fortom ut til fisk som gjerne ligger under trær.

Det var en koselig dag Erik Eikre, hvis du ikke er stolt nå, så blir du det aldri. Du har laget en stang mange, mange kommer til å forsøke etterlikne, men er ikke sikker på om de klarer det skjønner du ;)

Hvis dette innlegget støter noen får dere bare ha meg unnskyldt, jeg klarer ikke la være, det er bare for vidunderlig å vite jge har fått et verktøy jeg lenge har drømt om, sorry :D

litt fra dagens tur, kameramann fikk ikke med taket, har flere fisk på kamera, skal laste ned seinere...der dere ser "spjonget" når småfisken tar...dritgøy

En audmjuk

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut og fiske litt i kveld tross "dritværet". Ville prøve Fluvius 9" #4 jeg lånte av Micke og nytt Guideline presentation snøre #4 snurret på en Loop Opti Creek snelle jeg var så heldig å bytte til meg. Winston LT 8"9' 5-delt #4 fikk også lov å bli med. Ikke et vak å se og det begynte å blåse og regne fra alle kanter. Normalt går jeg ned i dybden under slike forhold, men ikke i kveld. Veldig fornøyd med det snøret. Perfekt å kaste med i litt trange posisjoner langsmed vannkant med mye vegetasjon. Begge stengene ble brukt og jeg ble litt overasket. Det ble Fluviusen jeg koste meg mest med, hvem skulle trodd det?

Deilig å bare stå og kaste og nyte det som var av rester etter sommeren. Hadde et slag på ei skikkelig busteflue i skumringen, men det var alt. Mangel på fisk gjorde ingenting. Det var deilig å bare stå og kaste litt frem til det ble mørkt. Micke, jeg låner gjerne stanga di noen kvelder til :)

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt du har hatt det da Bjorni...synd du ikke fikk kjenne fisken på den, for den er ikke så ille der heller ;)

En kompis av meg gir samme skussmål som det du sier her, begynner å bli noen...

Presentation er den linen jeg fisket mest med på vidda turen, der vi fisket elv, den nye versjonen av den lina er jo fortreffelig på både #4 og #5 Fluvius (uten M), M utgavene var jo helt skapt for Highwaterlinen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått testet #3 9,9" Venator fra Eikre Fly

Første intrykk jeg fikk når jeg hadde satt sammen stangen var slafsete og myk, minnet meg veldig om Scierra SST+ noe som skulle vise seg og være totalt feil ;D , videre satt jeg på en #3 Highwater line, begynte med å lobbe ut fortom, videre ha ca 1 meter line og vippe ut en flue.

Så langt veldig happy med egenskapene til stangen :) dette er jo en nymfe stang..

Videre begynte jeg å kaste, bakslengen gikk mye raskere en jeg hadde trodd noe som gjør at en får lange kast framover :D fantastisk god spenst i stangen, rolig rytme på kastingen og hele linen forsvant ut, og linen ligger snorbeint i vannet gang på gang. utrolig presentasjon på denne stangen selv på lange kast:) Og dette er en stang som brukes til nymfing, men jeg vil si dette er en stang som egner seg meget godt til finfiske med tørrfluer :) selv på lange kast presenterer den meget godt :)

jeg prøvde den med en GPX #4 line og bare for å se om stangen ville knele, men neida gikk veldig fint :) men den var best med Highwater #3

Allsidig stang :) myk og spennstig :) selv småfisk er morsomt på denne stangen :)

Christian

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...