Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

jeg har ikke kritisert Erik........en generell kritikk til bransjen som kom ut i denne tråden!

Legger forøvrig merke til at www.flue.no forteller at stengene er produsert i Kina, kreditt for opplysningen gis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mange bastante meninger her inne til tider.  Bra at folk har meninger, men til tider undres jeg på om meningsbærerne er klar over hvilken tyngde som KAN ligge bak deres meninger.  Meninger og utsagn som ofte er satt på spissen for å oppnå reaksjoner.  Boikott er et rimelig heavy utsagn.  Skjønner ikke hvorfor heller.  For egen del er det meg knekkende likegyldig om stanga, snøret eller snella er laget her eller der.  Skjønner heller ikke hvorfor det skulle være noe krav til produsenten av utstyret å måtte oppgi dette heller.  Skjønner det i forhold til matvarer, men ikke fiskeutstyr.

Synes det er prisverdig at et norsk firma satser i dette markedet.  Synd dersom noen ekstreme meninger skal "ødelegge" for denne satsingen.  Jeg tenker da ikke bare på den pågående diskusjonen som jeg nå kommenterer, men også på endel andre tråder her inne hvor de bastante meningene sitter løst.

Men det er kun min personlige mening... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan da!!!!

Er ikke dette i underkant av hva du selv skal være bekjent av som fornuftig yttring???

Vi vet jo alle at slike utsagn kommer på bakgrunn av en del "personlighetstrekk" man ikke skal beundre deg for ;)

Seriøst; EikreFly info har ennå tilgode å komme på deres sider, når den tid kommer vil nok all nødvendig info ligge til rette for at også du Staffan kan foreta trygt og godt kjøp med tanke på hvor ekslusive disse produktene egentlig er :)

Hvis det er viktig for deg da....Hvilket jeg betviler slik som du hauset opp den der artige Sølvkroken saken ifjor..

Men nok viss vass om det...finn deg en hobby, gjerne ut å fisk, fisken vaker, mulig for deg å fange en også ;)

God bedring forresten

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg er at det sitter en utstyrsleverandør i Norge og prøver forskjellige rot og bunndeler på stangemner og forskjellige spoler på hus, produsert i Kina, til dem finner noe de synes virker bra. Og så kaller de det for årelang utvikling.

Jeg synes det er fint at vi får norske navn og totalleverandører på fluefiskeutstyret, og ønsker dem lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg er at det sitter en utstyrsleverandør i Norge og prøver forskjellige rot og bunndeler på stangemner og forskjellige spoler på hus, produsert i Kina, til dem finner noe de synes virker bra. Og så kaller de det for årelang utvikling.

Jeg synes det er fint at vi får norske navn og totalleverandører på fluefiskeutstyret, og ønsker dem lykke til.

Jeg kan ihvertfall garantere deg at det ikke er slik de beste skandinaviske aktørene jobber. Men at enkelte billig merker blir til på denne måten har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jeg bare kommentere ut fra egne erfaringer.

- Jeg kjøper fluestenger for å fiske med dem.

- Å vifte med en stang gir meg kun en indikasjon om hvordan stanga er, men jeg er ikke så erfaren at jeg kun ut fra dette, kan gi en endelig konklusjon om hvordan stanga faktisk er å fiske med.

- Å kaste med stanga på plen sier meg en god del mer. Det er mulig at jeg er noe treg og tunglært, men heller ikke dette er godt nok for meg for å bedømme hvordan den er å fiske med.

- Det er kun fisking med en stang over tid,  gjerne med forskjellige snører, som virkelig gjør at jeg kan bedømme om jeg liker den eller ikke. At jeg liker stanga betyr ikke at Ole, Gunn og Petter liker den, det er noe de må bedømme selv.

- Utseende er for meg av mindre betydning enn funksjonalitet, men jeg setter pris på fint arbeid.

Hva andre mener om et produkt sier meg ingenting annet enn at det kan vekke min nyskjerrighet. Produktomtale har derfor liten betydning for meg, med mindre jeg vet at personen som uttaler seg, gjerne har samme preferanser som meg selv, eller at jeg har gode erfaringer med andre produkter fra produsent.  Hvor stanga er produsert er ikke så viktig for meg, så lenge produktet har den kvaliteten jeg etterspør til en pris jeg synes er akseptabel.

Synes det er merkelig at når Eikre kommer med et produkt så kommer dette spørsmålet opp med en gang. Men, når andre produkter nevnes så er det ikke et tema overhodet. Hvorfor? Trodde fluefiskesiden skulle være et noenlunde nøytralt forum jeg. Jeg er kanskje litt blåøyd ....

For ordens skyld:

Jeg er ikke sponset med "en millimeter" av Eikre-fly annet enn at jeg fikk en Eikre-Fly Caps av Micke (den var bra  :))

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jeg bare kommentere ut fra egne erfaringer.

Trodde fluefiskesiden skulle være et noenlunde nøytralt forum jeg. Jeg er kanskje litt blåøyd ....

Veldig enig med dine erfaringer Bjorni!

Fluefiskesiden (=Rune S og administratorene) prøver, og klarer i mine øyne, å være nøytrale. Alle forumsdeltagerne vil nok aldri klare å bli nøytrale!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Å distribuere stenger andre har produsert  er ikke noe nytt iallefall. Sånn er verden.

Løvstad, Vangen, Guideline, Streamstix, Redington, Pool 12, LOOP, ABU Garcia, Eikre fly, Slate, Scierra, Zzpey, Greys, Prescision, Cabelas, TFO, Kingfisher, Walton,

Hardy, Clearwater....

Her er det bare å fylle ut...

Hvor disse er produsert er nok interresant for noen (Meg selv inkludert) men uinterresant  for de fleste.

Mange av disse gir folket rimelig kvalitetsutstyr. (Bra !) Andre igjen utgir seg for å være noe langt mere eksklusivt enn det det nødvendigvis er er...    

Vi som ønsker Scott, Sage etc. blir ikke fratatt den muligheten.  (Eller Steimler Productions for den del !) (Han produserer i Norge iallefall !)

Bare en morsom betraktning....   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne vite hvor et produkt er produsert - om ikke annet for å kunne vurdere om prisen er riktig.

Når det er sagt er det jo stor forskjell på å distribuere et hyllevareprodukt og på å utvikle egne produkter for så å få disse produsert i et lavkostland - mye av kostnadene vil jo kunne ligge i utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg er at det sitter en utstyrsleverandør i Norge og prøver forskjellige rot og bunndeler på stangemner og forskjellige spoler på hus, produsert i Kina, til dem finner noe de synes virker bra. Og så kaller de det for årelang utvikling.

Jeg synes det er fint at vi får norske navn og totalleverandører på fluefiskeutstyret, og ønsker dem lykke til.

Hvem gjelder dette Torbjørn? Kan ikke si å ha opplevd dette her i Norge. Nico oppgir jo hvor produktene er laget, så det kan ikke være ham.  ???

Ble nysgjerrig, da jeg har sett dette i diverse andre land (bl.a. her nede), men ikke i Norge...

Både stengene og snellene til Erik er forøvrig produsert i Sør Korea. Sage lager også alle sine sneller på samme fabrikk. Fremgangsmåten mellom et så stort merke som Sage og Eikre-Fly er faktisk helt identisk. Dermed vil du ikke finne verken Sage sneller eller Eikre-Fly sneller under annet navn. Disse gutta driver ikke med sånt.  

Vil du vite litt mer om hvilke andre kjente merker som bruker samme fabrikk, eller hvordan disse prosessene foregår generelt så kan du PM'e meg  ;).

Det kommer nok info på siden til Erik etterhvert. Men mannen fisker jo innemellom også  ;). Han ble sogar Norgesmester med laget sitt i helga!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hadde en hyggelig og svært springende samtale med en av forumets deltagere nettopp.......vi snakket om problemtikken vi her og nå debaterer..... Siden Vidar Steimler ble nevnt her så snakket vi også litt om han i denne debatten.......og et tenkt senaro.......

Tenk om Vidar fant seg en meget dyktig "kinamann", en djælel med høvelen, limet og tilpassingen......Kinamannen har også en Kinakone som er fantastisk dyktig med silketråd og lakk..........så satt Vidar bare hjemme med Rotringtusjen og skrev på stengene hjemme i kjellerstua, mens sønnen Martin sydde stangfoteralene........hadde du da fåt en Steimlerstang?? Bare et eksempel på hvordan ting kan gjøres i sin ytterste konsekvens.....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling det, Staffan. Jeg ville ikke synes jeg hadde fått en Steimlerstang, men det kan jo hende jeg hadde fått en like god stang til mye lavere pris?

Det samme gjelder jo for mange andre produkter - er en bunad sydd etter norsk mønster i Thailand "godkjent" bunad, eller er det bare gamle koner og Husfliden som kan levere det (til 50 tusen kroner)...?

Et produkt som kan sammenlignes med fiskestenger på mange måter er gitarer - der tradisjon, håndtverk, treverk, og feelingen på det ferdige produktet teller. For mange er et par store, tradisjonelle (og dyre, i hvert fall i Norge!) amerikanske merker det eneste som teller. Imidlertid har det etter hvert kommet gitarer fra østen som både ser ut og låter like bra, hvor man bygger på tradisjoner, og i enkelte tilfelle til og med tilfører noe nytt - til mye lavere pris. Noen amerikanske gitarprodusenter har modeller made in USA under ett navn, og like produkter produsert i Mexico eller østen under andre merkenavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå føler jeg at jeg kan delta skikkelig. Selv om dette skulle vært skilt ut i en egen tråd!! Dette er off topic så det holder...

Interessant scenario Staffan. Nei, du hadde ikke fått en Steimler stang. Men da er det heller ikke noe som heter Scott stang, Sage stang, Winston stang, osv. For det eneste som skiller de som MASSEPRODUSERER stengene er at de befinner seg i forskjellige verdens deler. Ingen av de som har utviklet stengene er med i masseproduksjonen. Og de fleste som er med i produksjonen har aldri tatt i en fluestang "in anger". De er ikke fluefiskere. De fleste merker benytter seg av "hjemmesurrere". Det vil si hjemmeværende husmødre som bytter ut hekletøyet med emner og ringer.  ;D

Og der ligger vel problemet med scenarioet ditt -du sammenligner "hjemmebyggere" (ikke negativt ment, men et firma som er 100% basert på ett menneskets talent), med masseproduserte stenger. Fordelen med en Steimler stang, eller en hvilken som helst annen custom bygget stang er at du får et produkt rett fra "skaperens" hender. Det er ingen masseprodusenter som kan gjøre det samme (med unntak av f.eks. T&T Boo stenger, som fortsatt lages av Tom Dorsey himself...).

Det er mer realistisk å sammenligne de som har utviklingsavdelingen/-personene og produksjonslokalene på samme sted. For det er faktisk hovedforskjellen mellom Guideline, Loop, Vision, Eikre-Fly, ++++++ og Sage, Scott, T&T, Gatti, og...hmm...er det flere som lager alt "in-house"?? Ikke som jeg kommer på i farta.

Så hvor stor betydning har det? Vel tidsmessig ganske stor, da de selvfølgelig lager sine egne samples fortløpende og har høy prioritet. Skal de andre være like effektive så må de reise ned til fabrikken, noe som også gjøres.

For å si det kort: Jeg tror ikke Guideline Fario hadde vært en bedre stang hvis den hadde blitt produsert i USA. Og jeg kan med en rimelig grad av sikkerhet si at den antagelig ikke hadde blitt like pen. (Sa Sage mannen... :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hatt noen stor interesse av å vite eksakt hvilket land merker som Guideline, Slate, Streamstix, osv produseres, annet enn at jeg vet det er østen.

Grunnen til det er at jeg syntes de priser produktene sine fornuftig, og jeg syntes man får god valuta for pengene om man kjøper stang fra en av disse.

Skal innrømme jeg ble nysgjerrig på hvor endel Lts-utstyr ble produsert i sin tid, siden det var dyrere enn usa-merkene  ;)

Selv har jeg ikke hatt gleden av å kaste med noen av Eikre-Fly stengene enda, men jeg er skråsikker på at han ikke ville satt navnet sitt på noe som bare var sånn halvveis vellykket.

Håper disse stengene og snellene vil selge som hakka møkk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

At man GIDDER å bry seg med hvor ting er produsert (altså "masse" produsert). Hvis produktet ønskes ervervet av det enkelte individ er vel dette knekkende likegyldig. Skal man liste opp hvem som produserer limet? Karbonet? Ringene? Koprken? TRENGER vi å vite om sjåføren som kjører varene er keivhendt????? Er vel solid mange produkter som faller utenom.

Sorry, men jeg lukter "muggenhet" og kritikk over at noen prøver å få til noe.. Som i maaaaange andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For noen, (ikke meg !!!!)  blir det veldig nerdete etterhvert. På linje med "Hvilken farge hadde Paul Macartney på sokkene sine under konserten i -63"

Det er bare for morro, men hvis det blir muggent er det ikke SÅ morro...   :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes, at vi stadig er lite flau'e over å fiske med "østen-stang"?

Uansett hvor fordomsfri vi er? ;) - Bare en tanke! ;)

Om stanga er produsert i USA, av innvandrere fra Mexico, som aldrig har fisket eller produsert i østen, er fløjtende ligegyldigt for meg.

Så lenge stanga opfylder mine behov og krav.

Kender selv til en stang som har imponert veldigt. Ingen legger skjul på, at den er produsert i Sør-Korea.

(Vet ikke om det er sannt, men har hørt, at man kan få en master-grad i stang-bygning derude - Kanskje Tore kan svare på det?)

Edit: PS. Gleder meg til å prøve stanga fra Erik ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Andersen

Det er for enkelte viktig å vite hvor ting er produsert, å kalle dette for muggent er rett og slett lavmål. Selv en dåre burde vite bedre. For mitt eget vedkommende så legger jeg ikke penger igjen i bedrifter som ikke verner de ansatte, ei heller de som utnytter de ansatte og de som benytter barnehender. La meg få lov til å tro at jeg handler riktig ved å ikke legge igjen penger der slikt er tilfelle, prakk ned på meg om du må, men jeg liker å tro at min sti er ren.

bjorni

Det å vifte med en stang gir riktignok bare en indikasjon, men når du har kastet med flere stenger enn du har hatt underbukser opp igjennom årene så er det mer enn nok for meg til å vite om dette er noe jeg vil prøve mer eller ikke. La det være med det.

Og når det er sagt, så følte jeg at Fluvio #5 var alt for stiv for min kastestil, den var pen å se på, men for stiv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Andersen

Det er for enkelte viktig å vite hvor ting er produsert, å kalle dette for muggent er rett og slett lavmål. Selv en dåre burde vite bedre. For mitt eget vedkommende så legger jeg ikke penger igjen i bedrifter som ikke verner de ansatte, ei heller de som utnytter de ansatte og de som benytter barnehender. La meg få lov til å tro at jeg handler riktig ved å ikke legge igjen penger der slikt er tilfelle, prakk ned på meg om du må, men jeg liker å tro at min sti er ren.

bjorni

Det å vifte med en stang gir riktignok bare en indikasjon, men når du har kastet med flere stenger enn du har hatt underbukser opp igjennom årene så er det mer enn nok for meg til å vite om dette er noe jeg vil prøve mer eller ikke. La det være med det.

Og når det er sagt, så følte jeg at Fluvio #5 var alt for stiv for min kastestil, den var pen å se på, men for stiv for meg.

Blir man flink av og vifte med flere stenger en andre bruker underbukser? Viste ikke man ble flink av å vifte med flest mulig stenger.

Jeg er enig i at man får en pekepinn og kan pense ut en stang man tror man kommer til å like.

Jeg er også enig med bjorni i at det beste er å fiske med dem for å teste de grundig. Så sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål Andersen

Det er for enkelte viktig å vite hvor ting er produsert, å kalle dette for muggent er rett og slett lavmål. Selv en dåre burde vite bedre. For mitt eget vedkommende så legger jeg ikke penger igjen i bedrifter som ikke verner de ansatte, ei heller de som utnytter de ansatte og de som benytter barnehender. La meg få lov til å tro at jeg handler riktig ved å ikke legge igjen penger der slikt er tilfelle, prakk ned på meg om du må, men jeg liker å tro at min sti er ren.

bjorni

Det å vifte med en stang gir riktignok bare en indikasjon, men når du har kastet med flere stenger enn du har hatt underbukser opp igjennom årene så er det mer enn nok for meg til å vite om dette er noe jeg vil prøve mer eller ikke. La det være med det.

Og når det er sagt, så følte jeg at Fluvio #5 var alt for stiv for min kastestil, den var pen å se på, men for stiv for meg.

Nå kan det være at det leses LITT mellom linjene da jeg kaller ting muggent. Man skal ikke ha fulgt med mye før i liknende diskusjoner for å skjønne dette- Du behøver ikke kjøre dårekortet for det. Sier vel kanskje mer om deg selv. Kom for pokker ikke å innbill meg at DU sjekker oppr./produksjonssted eller land på hvert eneste j... produkt du kjøper!!!??? Men når det gjelder fluestenger så skal altså leverandør/importører tåle å bli kalt "uærlig" osv...... hvis dette ikke er "malt" over hele produktet. Mener du det er riktig????

Når det er sagt så spiller det vel heller ingen rolle OM produksjonsland hadde vært oppgitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for enkelte viktig å vite hvor ting er produsert, å kalle dette for muggent er rett og slett lavmål. Selv en dåre burde vite bedre. For mitt eget vedkommende så legger jeg ikke penger igjen i bedrifter som ikke verner de ansatte, ei heller de som utnytter de ansatte og de som benytter barnehender. La meg få lov til å tro at jeg handler riktig ved å ikke legge igjen penger der slikt er tilfelle, prakk ned på meg om du må, men jeg liker å tro at min sti er ren.

Kan du forklarer hvorfor det er relevant å opplyse om hvor stengene er produsert? Et argument i gaten barnearbeid, dårlige arbeidsforhold osv. faller på sin egen urimelighet, da du kjøper utallige varer i hverdagen som du GARANTERT ikke har kontroll over hvor/hvordan lages. Apple har innrømmet å ha brukt barnearbeidere. Har du en Iphone, Ipod eller liknende? Er puta, madrassen eller kontorstolen din av merke Jysk? Isåfall kan de være lagd av barnehender, da Jysk har blitt avslørt som brukere av dette. Listen er uendelig lang, men jeg stopper her.

Jeg er helt enig med deg i at dette er et alvorlig problem, og at vi ikke burde støtte bedrifter som driver på en slik måte. Problemet er bare at mange av dere synes å være så utrolig interessert i å gå disse stenge i sømmene for å kunne avsløre ett eller annet negativt, hvorfor? Misunnelse?

Du liker å tro at din sti er ren? Ignorance Is Bliss

Har forresten en Fluvius-stang selv og er meget fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er produsert noe lavmåls snikksnakk her nå. I utgangspunktet snodde spørsmålet/kritikken fra Staffan seg rett mot Eikre-Fly og stengene. Tror dog at dette ikke var ment som kritikk mot nevnte merke, heller et litt uheldig formulert spark til mange/noen aktører. Opprinnelse er sikkert interressant for mange, men at det flere steder gås rett ut mot Eikre-Fly blir jo egentlig totalt feil. Som påpekt er jo hverken hjemmeside og endelig lansering av produkter langt ifra ferdig. Kritikk basert på synsing såpass tidlig i tilværelsen til Eikre-Fly blir jo langt bak mål , og slikt pissprat er forbeholdt dumme kvinnfolk ;D La heller kritikken komme når den er berettiget.

Et nytt, norsk merke fortjener all støtte, spesielt når det er i denne bransjen ;)

Stao no pao, sa`n Tore Andrè...

Gleder meg til å få prøvd produktene til Eikre, selv om mine fleste stenger er født i amerika.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...