Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Synes det var morro at det var en 18 ft. laksestang, perfekt sor steinrøyselvfiske i Finnmarka......... Dvs meitefiske med flue, fiske effektivt rundt steiner......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dere.. hvordan e fluviusen 9' #6 og 9,6 #6 i forskjell... skal brukes på sjøørret fiske og lett laksefiske/sjøørret i elv.... tenker på aksjon.... og fiskemessig.... e det noen som har prøvd en av disse to og har noen synspunkter...

fikk testet 5m i vikingskipet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott stang Erik......... det er like så bra som Orvis eller sage......men det var ikke mye å rette opp på avlange Frode fra kristiansand, men han er nær perfekte kurvekast![attachimg=1]

Den karen var det noe kjent med, ja  :D

Frode er proff til fingerspissene, men selv han har nok noe å lære  ;)

Det er i alle fall helt sikkert.

Må bare føye til at det var med stor glede jeg fikk møte en av mine helter i fra tidligere tider.

Ingen tvil om at Staffan har preget mitt forhold til fluefiske. Det er jeg faktisk takknæmlig for.

Og når det kommer til å se hva folk gjør feil og formidle det på en hyggelig og forstålig måte så stiller denne mannen i en helt egen klasse. Du tar liksom to kast og så kommer det. Til og med på måte du forstår.

Det er ikke mange som har den evnen tør jeg påstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

flott stang Erik......... det er like så bra som Orvis eller sage......men det var ikke mye å rette opp på avlange Frode fra kristiansand, men han er nær perfekte kurvekast![attachimg=1]

Den karen var det noe kjent med, ja  :D

Frode er proff til fingerspissene, men selv han har nok noe å lære  ;)

Det er i alle fall helt sikkert.

Må bare føye til at det var med stor glede jeg fikk møte en av mine helter i fra tidligere tider.

Ingen tvil om at Staffan har preget mitt forhold til fluefiske. Det er jeg faktisk takknæmlig for.

Og når det kommer til å se hva folk gjør feil og formidle det på en hyggelig og forstålig måte så stiller denne mannen i en helt egen klasse. Du tar liksom to kast og så kommer det. Til og med på måte du forstår.

Det er ikke mange som har den evnen tør jeg påstå!

Forenklingen til Staffan er helt topp.

Ikke minst utstyrsmessig ! Der har jeg plukket opp ett og annet fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har jo som Lillevann sin svakhet for markedsføring, blitt båret i vei av nye BIIIx fra Winston.

Også har jo jeg selvsagt erfart at egne vurderinger og inntrykk er minst like tellende som amerikanske testere.

Og når jeg ifjor fikk testet Fluvius var begeistret, og enda mer når M prototypen kom.

Og det har vel vist seg at mine egne inntrykk stemmner riktig fint med flere sine inntrykk, selv om man i utgangspunkt er forskjellige og liker ulike stangaksjoner.

Vi har vel alle kjent igjen det "enkle og forutsigbare" i aksjonene som brer seg gjennom faktisk hele Fluvius serien.

Lange lette stenger digger jeg, korte og lette stenger bruker jeg mindre av, men Winston BIIx #3 8'6 har jeg på en måte slått meg til ro med, før Eikre Fluvius ifjor køddet med hodet mitt :)

Jeg måtta bare kjøpe meg en slik også....da har jeg dem alle til ørretfisket.

Og hvilken opptur det idag morges kl 0700 utpå plenen, før jobb, var.

Heiv på Highwater #3, kastet kort og presist, langt og snorrett presist.

ERN 3.5 og AA 67 (tror jeg)

Dette gir meg en følelse av at stangen er "nesten" toppet...ihvertfall en toppaksjonsstang som er flatere i toppen enn eksempelvis SS EVO2 #3 8'6...hvis noen har kjent den.

En riktig ERN og en slik topp, betyr en "progressiv" opplevelse som er helt digg...toppen begynner først, så glir spennet jevnt nedover i stangen, og bånn er ikke stiv, ikke dyp...

Ja, nå er det sikkert mange som tror jeg skal si "verdens beste #3 stang"...selvsagt sier jeg det ikke høyt, for slikt er situasjonsbetingende...men at dette er en i aller høyeste grad lettkastet, spenstig og meget allsidig "treer", ja det er det vel knapt tvil om, uansett hvem som måtte kjøre en tur med den.

Dette var kjekt Eikre, gøy for oss på landet...jeg å bruke "henne" masse :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e det ingen som har testet 9,6' #6 eller 9' #6 for sjøørretfiske...

Jeg har testet 9,6`#6. Kansje den beste stangen jeg noen gang har testet i denne kategorien. Men det er meg :)

Prøv hvis du får sjangsen. Jeg kommer til å handle denne stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e det ingen som har testet 9,6' #6 eller 9' #6 for sjøørretfiske...

joda, har kastet og hatt en vedsiden av meg i båtøkt under NM med #6 9'6....jeg ville ikke sagt det var feil av meg hvis jeg brukte den selv :) :)

Og 9' #6 må du bare unne deg en tur med...hvis du tenker saltvann/vind/.

Eikre selv trodde kanskje den var litt for hard (jevn aksjon) for vidunderlinen Airflo Clear ridge #5/6.....men langt derifra, den vannkastet faktisk godt med linen også.

Og vi opplevde ikke veldig ubehag eller vanskeligheter ved å kaste den 32 meter linen ut.

Stangen er som M utgavene..bare litt tightere/strammere i aksjonen. Samme jevnhet og spenst.

Flott stang mao

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e det ingen som har testet 9,6' #6 eller 9' #6 for sjøørretfiske...

Jeg har testet 9,6`#6. Kansje den beste stangen jeg noen gang har testet i denne kategorien. Men det er meg :)

Prøv hvis du får sjangsen. Jeg kommer til å handle denne stangen.

ja trur æ må prøve en sekser stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen jeg kunne valgt en Eikre-stang fremfor amerikansk uansett lommebok, jeg  :)

Så kunne man brukt de 3000kr man sparer til en skikkelig fisketur, istedet for å bruke dem på ei stang man uansett hverken kaster eller fisker bedre med.

Må jeg,etter å ha testet endel av stengene i aktuelle klasser(#3-4-5)si meg enig i.

Og jeg var ikke stort påvirket av The Stig heller,siden han ikke var der. ;)

Mens jeg var på Bergen Aktiv for å plukke litt krok,dukket Mr. Eikre opp i egen(høye) person.

Og det var gutten sin som hadde stenger gitt. ;D

Begynte med (bare Fluviuser dette) det siste skuddet på stammen;8,6'#3 med Presentation #3 på.

Dette er samme snøre som jeg bruker på Winston 8,6'#4,og som jeg synes matcher godt,hvis ikke vindkastene her borte blir for harde.

Vil vel si at den nesten hang med,nydelig tilpasset aksjon,og selv om jeg nok foretrekker den jeg har,er jeg ikke sikker på hva jeg hadde valgt hvis jeg la bort Winson'en et halvår og tok en blindtest.Virkelig bra,dyp fin aksjon som var grei å kontrollere selv om vi hadde noen vindkast under testen og.

#4M med Highwateren #4 var grei,også lettkontrollert dyp,passe rask og fikset både mine korte vannkast og vanlige kast med letthet.

Vanlig #4 ga med samme lina en sånn rakkettfølelse ; baksleng - trekk,la det gå hvor langt du gidder på en måte. :D

Det virket som den komboen kunne kaste til andre siden av hvilken som helst elv : Kjapp og dynamisk,men lett å spenne opp tross den litt kjappere aksjonen.

At #5 M er ei folkestang,kjente jeg med det samme jeg begynte å kaste(tror det var en Highwater #5 på den).

Herlig dyp respons,og god kontroll på det meste,er ikke mer å si om den......jo du skal nok ikke ha kastet mye for å like'n ! 8) Men,desverre ikke en sånn jeg er på jakt etter nå.

Så,fikk jeg Erik til å plukke opp igjen #4 M,satte på Presentetion #3 ,og: Solgt ! Jakta er over !, og i juni bestiller jeg en sånn(må nok vente til skulderen er bedre,for makan til kasteglede den komboen ga,her blir det mye kasting!)

Ikke så lett å sette ord på begeistringen,klarer vel ikke helt å sette fingeren på hva det er,men det gir en sånn følelse av at;med den kombinasjonen kan jeg gjøre alt !,bare jeg øver litt. ;)

Vet ikke om dette er noe for alle,men jeg skal ha en sånn stang,og supplere med en Highwater #3.

Nå tror jeg sommeren(etter juni)blir fin. 8)

(Det er den jo allerede,enda finere,mener jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, moro med kasteglede Willy. Har Fluvius 4M, men ikke testa med #3 Presentation. Skjønner jeg bør prøve det :).

Var ute og fisket litt fra belly sammen med Gary i dag. Det blåste relativt bra, så valget falt på 5M med #5 Carron. Vinden ødela vakfesten, kun 1 fisk ble tatt på kast på vak. Men, det gjorde ingenting å blindkaste litt med det utstyret. Fluvius 5M visste jeg var god, men nå har den blitt førstevalget mitt også.

Selv om det ikke vaket ble det en del fisk også, totalt 20 stk. Alle ble kakket, for i dette vannet består kultiveringsarbeidet av å ta opp fisken.

Hva fisken tok?  Mickes fabelaktige røde bibio !!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på minimesse i Drammen i går, endte opp med en Fluvius 5M.

Har et GPX og et 4Cast, begge i 5. GPX var litt tung, 4Cast kastet godt, men snøret jeg testet i Drammen kjentes bedre.

Det var et mørkegrønnt Teeny snøre, etter å ha sjekket litt på internett kan det tyde på at det er Gary LaFontaine utgaven.

Noen som har 5M og det mørkegrønne Teeny snøret og kan kommentere hvordan det funker til stanga?

Skal jeg kjøpe Teeny eller High Water hvis jeg skal ha et snøre til? Har ikke prøvd High Water på noen stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4Cast fungere godt til stanga det, det var bare det at med Teeny snøret la jeg ut hele snøret uten å anstrenge meg allerede etter 4-5 kast med stanga. For en som er litt rusten når det gjelder kasting etter å ha vært borte fra enhåndsstenger i nesten 15 år føltes dette utrolig bra.

GPX textured snøret ligger og venter på en Zenith som er på veg. Tenkte å kjøpe et snøre som passet perfekt til Fluviusen så kunne gamlesnella med det nye snøret og Fluviusen få fast tilhold på hytta. 4Cast vil helt sikkert fungere topp på begge stengene, har fortsatt til gode å prøve en stang hvor ikke 4Cast funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, moro med kasteglede Willy. Har Fluvius 4M, men ikke testa med #3 Presentation. Skjønner jeg bør prøve det :).

!!

:) :)

bjorni

Javisst bjorni.

Kastingen er en så stor del av fluefisket,at det faktisk spiller en stor rolle. :)

Og selv om man ikke kaster mye(som jeg gjør endel,kaster lite altså ;) ),så er velfungerende utstyr nummer 2 etter det å være ute.

Nå er det jo ikke sikkert alle ville like det med å gå en klasse ned,men synes faktisk mange av dagens stenger er så fleksible at de tåler det greit,og det gir meg,i kombinasjon med lange fortommer,gode lette og presise nedlegg som gjør svært lite av seg på vannet.

Også synes jeg ikke jeg var helt rettferdig overfor 8,6 i #3.

Har prøvd endel lette stenger oppigjennom,og det er mye rart i disse lette klassene(særlig# 2-3),men denne stanga ga ingen sånn"strekker ikke til"-følelse,Tvert i mot,tross fin dybde var den stram og fin og progressiv med masse potensiale nedover i stanga som ga en fin følelse av nok kraft,og ikke tanken på at dette var en stang kun for korte kast.

For å si det sånn: Hadde jeg ikke testet 4 M med #3 tilslutt,hadde det vært den stangen jeg ville husket. ;)

Og Fredrik.Mulig du har rett ang. de snørene(som jeg ikke kjenner),men min erfaring tilsier at hvis "noe" ikke passer,går jeg løs på snøret først. :)

(ja,ja,teknikk da,men det stadiet håper jeg er forbi !) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på minimesse i Drammen i går, endte opp med en Fluvius 5M.

Har et GPX og et 4Cast, begge i 5. GPX var litt tung, 4Cast kastet godt, men snøret jeg testet i Drammen kjentes bedre.

Det var et mørkegrønnt Teeny snøre, etter å ha sjekket litt på internett kan det tyde på at det er Gary LaFontaine utgaven.

Noen som har 5M og det mørkegrønne Teeny snøret og kan kommentere hvordan det funker til stanga?

Skal jeg kjøpe Teeny eller High Water hvis jeg skal ha et snøre til? Har ikke prøvd High Water på noen stang.

Som Pål sier.

Men siden du spør så gikk jeg ut og testet LaFontaine, og det funket meget bra!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...