Gå til innhold

TYA, EN ADVARSEL...


Anbefalte innlegg

De som betaler mye gjør dette ofte over flere år i samme terreng - derfor er de mer bevisste. Spiser bonden såkornet er døden nær.

Fenomenet du beskriver finnes etter min erfaring mer på finnmarksvidda men der er det ikke jaktkort som er den store kostnaden.

Hørt om jegere som har lagt igjen ryper på flyplassen for de gad ikke å betale ekstra for overvekten.

Bare for å si det så redigerte jeg mens du skrev.  Ikke bevisst. :)

Det fenomenet finner du og i sørnorge der hvor jeg har ferdes. Områdene innefor Borteli er slik. Nå har de imidlertidig skutt de ned hører jeg...

Men for at ikke jeg og du skal dra dette over på andre ting så handler det om Tya :) Min feil. (Hvor er en hvis mod? Normalt skulle jeg vært modda fem ganger nå?)

Så jeg tror at hvis Tya skal nå sine gamle høyder (som jeg ikke har opplevd dessverre) så må det til et eng, rundt elva og det oppnår du ikke med høye priser eller et skikkelig regulert regime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mange bra innlegg her nå. Vi fiskere må ikke glemme at vi har et ansvar selv om det ikke er skrevet noen regler på papiret. Jeg har fisket i denne elva i mange år. Når Tya Flyfishing tok styringa en del av sesongen, fiska jeg litt før og etter. Traff sjelden fiskere før i tida. Nå tror jeg det er mange som reiser til Tya og Tydal i troen om at nå skal virkelig trofeet sikres, og som reiser hjem skikkelig skuffa. HEldigvis har mange fisker berget seg fordi mange av fiskerne jeg har sett har vært like inkompetente kastere som 5-åringen min, og like gode vadere som begge gordonsetterne mine tilsammen (altså plasker rett ut til midten av elva...). Er skikkelig lei meg for at ting har utviklet seg slik, MEN VIL POENGTERE SÅ INGEN MISFORSTÅR MEG: HAR IKKE KRITISERT TYA FLYFISHING. DE HAR VIRKELIG PRØVD Å FÅ TIL NOE I TYA ETTER FILM OSV. KANSKJE ELVA BERGET SEG ET PAR SESONGER LENGRE MED DERES INNSATS...

Ansvaret ligger både hos oss fluefiskere (som valfarter til ei elv som er filma og skrevet om = lett løsning??) og grunneierne. Det vi kan gjøre er å ta tak i oss og de vi fisker med, og kanskje ta en prat med de som styrer elva hvis det høver slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å fiske i kø.. Men det er nå min smak! Jeg liker å treffe fluefiskere langs elva. Rett og slett trivelig er det. Men folkeansamlinger lans kulpene. Da slentrer jeg ned og tar en prat. Går til fjells eller i annen elv og koser meg. Uansett fiskestørrelse!

Enig. Jeg har aldri skjønt hvorfor 99,9% av oss fluefiskere på skal klumpe oss sammen på 0,01% av fiskeplassene. Bare å ta en titt ut av flyvinduet. Eller for den saks skyld surfe litt på atlas.no. Det er mye ferskvann i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å fiske i kø.. Men det er nå min smak! Jeg liker å treffe fluefiskere langs elva. Rett og slett trivelig er det. Men folkeansamlinger lans kulpene. Da slentrer jeg ned og tar en prat. Går til fjells eller i annen elv og koser meg. Uansett fiskestørrelse!

Enig. Jeg har aldri skjønt hvorfor 99,9% av oss fluefiskere på skal klumpe oss sammen på 0,01% av fiskeplassene. Bare å ta en titt ut av flyvinduet. Eller for den saks skyld surfe litt på atlas.no. Det er mye ferskvann i Norge!

Gjør vi det da Håvard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig enkelt å se en film, få bekreftet at der er det storfisk, og dermed slippe å komme til en lovende plass fult av Bic-fisk...

Dette er den andre fiskeplassen "min" som blir ødelagt av film. Den første har det etterhvert kommet gode regler på, og har kommet seg opp på 50% av det den var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å fiske i kø.. Men det er nå min smak! Jeg liker å treffe fluefiskere langs elva. Rett og slett trivelig er det. Men folkeansamlinger lans kulpene. Da slentrer jeg ned og tar en prat. Går til fjells eller i annen elv og koser meg. Uansett fiskestørrelse!

Enig. Jeg har aldri skjønt hvorfor 99,9% av oss fluefiskere på skal klumpe oss sammen på 0,01% av fiskeplassene. Bare å ta en titt ut av flyvinduet. Eller for den saks skyld surfe litt på atlas.no. Det er mye ferskvann i Norge!

Gjør vi det da Håvard?

Vel, kanskje tallene er litt overdrevet - jeg er jo nordlending ;)

Men det er vel et faktum at noen få profilerte elver har et enormt fisketrykk, mens utallige andre vassdrag knapt ser folk i løpet av et år?

Det er ihvertfall mitt klare inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss Jørgen. Vi er i samme situasjon vi da. Har forøvrig enda ikke fått tilbake god smak i elva med regler ennå jeg da. Men det blir vel.

Håvard! Det finnes også elveparti i nordnorge også som er fullstendig overbefolket i godtida. Det fine der oppe er at det er bare å dra til plasser det ikke prates om. Det er jo bra der også. Der er det heller ikke mye folk. Bare akkurat passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss Jørgen. Vi er i samme situasjon vi da. Har forøvrig enda ikke fått tilbake god smak i elva med regler ennå jeg da. Men det blir vel.

Håvard! Det finnes også elveparti i nordnorge også som er fullstendig overbefolket i godtida. Det fine der oppe er at det er bare å dra til plasser det ikke prates om. Det er jo bra der også. Der er det heller ikke mye folk. Bare akkurat passe :)

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser at grunneierne får all skylda her og at Tya gutta bare har prøvd å "redde Tya". Dette er jo bare tull!! Kjenner litt til storyen - og det er viktig å være klar over at enhver story har flere sider. For det første - det er eksponeringen som har ødelagt Tya - ikke grunneierne - ærlig talt dere i Tya FF - dette bør dere bare innrømme! Uten eksponeringen hadde ikke grunneierne skjønt at Tya var så bra - så oppvakte er de ikke. Uten eksponeringen kunne dere sannsynligvis fortsatt fisket nesten i ensomhet der oppe. Og det er uomtvistelig Tya FF som sto for eksponeringen! Hvorfor?? Trolig fordi de på sikt hadde et ønske om å tjene penger, og kanskje også fordi vi alle liker våre 15 minutter? Tya gutta nedstammer fra Tydal og burde absolutt visst at grunneierne ikke ville bli med på at andre tjente "penning" på å forvalte deres fisk. Dvs en hadde ikke trengt å være særlig smart for å skjønne hvordan det kom til å bli. Når nå situasjonen er blitt som den er så kan vi begynne å skylde på grunneierne - oppvakte er de da ikke - men det er IKKE de som har satt i gang "ødeleggelsen av Tya". Ser at Tya FF beklager - bra! Bare å akseptere beklagelsen og en får håpe at andre lærer av denne misæren!

Sorry om jeg tråkker på tær i kryss og tvers og hytt og pine her - men man kan ikke spsie nøtter uten å knekke tær eller hva det nå var :)

PS) har man sendt inn en artikkel så har man samtykket i at den blir trykt dersom man ikke trekker den - og det er fullt mulig. Og bra med fisk i mellomlaksstørrelse i Nea my a..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at grunneierne får all skylda her og at Tya gutta bare har prøvd å "redde Tya". Dette er jo bare tull!! Kjenner litt til storyen - og det er viktig å være klar over at enhver story har flere sider. For det første - det er eksponeringen som har ødelagt Tya - ikke grunneierne - ærlig talt dere i Tya FF - dette bør dere bare innrømme! Uten eksponeringen hadde ikke grunneierne skjønt at Tya var så bra - så oppvakte er de ikke. Uten eksponeringen kunne dere sannsynligvis fortsatt fisket nesten i ensomhet der oppe. Og det er uomtvistelig Tya FF som sto for eksponeringen! Hvorfor?? Trolig fordi de på sikt hadde et ønske om å tjene penger, og kanskje også fordi vi alle liker våre 15 minutter? Tya gutta nedstammer fra Tydal og burde absolutt visst at grunneierne ikke ville bli med på at andre tjente "penning" på å forvalte deres fisk. Dvs en hadde ikke trengt å være særlig smart for å skjønne hvordan det kom til å bli. Når nå situasjonen er blitt som den er så kan vi begynne å skylde på grunneierne - oppvakte er de da ikke - men det er IKKE de som har satt i gang "ødeleggelsen av Tya". Ser at Tya FF beklager - bra! Bare å akseptere beklagelsen og en får håpe at andre lærer av denne misæren!

Sorry om jeg tråkker på tær i kryss og tvers og hytt og pine her - men man kan ikke spsie nøtter uten å knekke tær eller hva det nå var :)

PS) har man sendt inn en artikkel så har man samtykket i at den blir trykt dersom man ikke trekker den - og det er fullt mulig. Og bra med fisk i mellomlaksstørrelse i Nea my a..  ;D

Hvilken story er det du kjenner til ?  Vi har vel aldri lagt skjul på at vi har stått for markedsføringen til både Tya og Nea. Vi legger heller ikke skjul på at dette er en direkte faktor til at fiskepresset har økt og en inndirekte faktor til at bestandene ikke har tålt uttaket og presset. Vi synes jo dette er utrolig kjedelig og det er synd at det har fått de konsekvensene det har fått. Vi var helt fra starten av klar over at resultatet ville bli katastrofalt om et forvaltningsregime ikke ble iverksatt. Helt fra starten av ga vi grunneiere og prosjektledere dokumenter og veiledning på hva som ville være riktig forvaltning for å bevare og forbedre fisket. Jeg vet ikke hvor mange møter vi har innkalt til for å overbevise om at det måtte innføres riktig forvaltning. Vi var etterhvert så direkte at vi sa at all tidsforbruk og investeringer blir fånyttes om ikke fisket forvaltes riktig. Folk vil dukke opp i hopetall, men de vil også forsvinne lik raskt som de kom. Jeg vil aldri påstå at grunneierne er dumme, men den tradisjonelle tankemåten rundt fiske er så sterk at det er vanskelig å se at det kan fungere på annet vis. Det er nok også som du sier noe vanskelig å ta anbefalninger fra "andre". Når det kommer til vår fortjeneste og påståtte 15 minutter med "fame", så er nok ikke det en sannhet.  De som sitter igjen med pengene er uten tvil lokalsamfunnet og andre aktører enn oss. Vi sitter igjen med smulene av smulene til smulene som kjøttmeisen mister på bakken  når den spiser av brødmulene på fuglebrettet, om man ser på den totale omsetningen som kommer av markedsføringen vi har stått for. Oppstarten av vår virksomhet var tuftet på genuint engasjement og interessen av å kunne skape noe som man ellers ikke kan oppleve så mye av i Norden. Selvfølgelig ser man at det var skammelig feil å markedsføre så sterkt som vi har gjort og det angrer vi på når vi ser resultatet i dag. Vi skulle så gjerne ønsket at det var annerledes. Alt handler om riktig forvaltning.

Vi har vel fått bortimot 150 telefonsamtaler i løpet av sommeren om at fisket i Tya har blitt helt jævlig. Det er trist og beklagelig. Vi kunne godt tenkt oss å forsøke med en ny avtale med øyeblikkelige forandringer, men det blir i såfall 10 lange år med knallhardt arbeid.

Vi skylder ikke på grunneiere eller noe som helst, men vi hadde nok bedømt feil før vi startet med markedsføringen.

Mvh

Ole K Berggård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke forvaltningen vært på plass før markedsføringen??? Høres ut som om man har vært tidlig på avtrekkern her, får håpe det blir rettet opp igjen, at de som har drevet butikk av elva ikke rømmer til neste prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke forvaltningen vært på plass før markedsføringen??? Høres ut som om man har vært tidlig på avtrekkern her, får håpe det blir rettet opp igjen, at de som har drevet butikk av elva ikke rømmer til neste prosjekt.

Jeg må bare henvise til side 2 og 3 i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg var kanskje litt kjapp på avtrekkern. La meg utdype hvordan jeg oppfatter saken. Det var dere som profilerte elva, satte den på kartet for de som ikke var kjent i området. Området fikk en PR uten like og dette trekker jo folk, masse folk. Jeg ser dere skriver som om dere drev en interesseorganisasjon, det inntrykket jeg har fått av markedsføringen er ikke dette. Jeg så på dette som en komersielt forsøk i likhet til Hemsila f.eks. med strenge regler, kortbegrensning osv. Så plutselig snur eierne av området. Jeg skjønner at det er surt, og helt forferdelig, det skjønner jeg. Det er tragisk rett og slett, for dere hadde jo noe bra på gang, jeg vurderte selv å ta en tur.

Vi har en tendens til å svartmale ting som det her, men gi det litt tid så skal du se at det går seg til igjen. For håpe noen (grunneierne) har skjønt hva de har gjort og gjør den jobben som kreves for å rette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tendens til å svartmale ting som det her, men gi det litt tid så skal du se at det går seg til igjen. For håpe noen (grunneierne) har skjønt hva de har gjort og gjør den jobben som kreves for å rette opp.

Må si jeg misunner denne optimismen når det gjelder forvaltning av norske ørretelver  :D

Min spådom er at det vil gå minst 2-300år før grunneiere og fiskere fleste her i landet begriper at stor ørret har langt større verdi i elva enn i fryseren  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke optimistisk til grunneiere, men de kommer til å glemme fiskerettighetene så fort fiskere ikke frekventerer elva. Og det tror jeg ikke er lenge til, med den nedgangen disse elvene har hatt.

Da får en håpe at det er noen ildsjeler som gjør det arbeidet som ble gjort i elva frem hysteriet tok over!

Å være optimist eller ikke, det gjelder å se løsninger og ikke problemer. Snøen som falt i fjor har for lengst smeltet  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskefilmen fra tya  og nea var heller ikke så godt planlagt, de skulle egentlig fiska i en annen elv, men det var dårlige forold. Så de reiste til nea og tya isteden. Bra for meg, da jeg fisker der filmen egentlig skulle lages. Håper de lærer å skjule hvor de fisker bedre neste gang,vi fisker jo i flokk, som en flokk dumme sauer. Hallo vi bor i Norge, leit sjøl, mange gode elver i Norge :-X :-X Det er bare å leite, å ikke følge sauefloken(ps mener ikke at sauer er dumme dyr) ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Ole K og dere andre i tya FF - ser ut til dere har fått mer enn nok pepper i det siste ja! Skjønner at dere i utgangspunktet ikke mente noe galt med eksponeringen og det virker jo også som om dere har jobba hardt for å unngå dette. Vanskelig å stoppe noe slikt når ballen først har begynt å rulle. Og har full forståelse for at dere har jobbet med svært vanskelig "materie"!!! Penning og atter penning :D I så  måte så tror jeg ikke noen egentlig kunne ha gjort en bedre jobb når det først ble som det ble. Krysser fingre for at Tya kommer seg på fote og er helt enige med dere om hva som må gjøres for at dette skal skje. Personlig synes jeg også at det står respekt av måten dere tar ansvar på! Skitt fiske og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskefilmen fra tya  og nea var heller ikke så godt planlagt, de skulle egentlig fiska i en annen elv, men det var dårlige forold. Så de reiste til nea og tya isteden. Bra for meg, da jeg fisker der filmen egentlig skulle lages. Håper de lærer å skjule hvor de fisker bedre neste gang,vi fisker jo i flokk, som en flokk dumme sauer. Hallo vi bor i Norge, leit sjøl, mange gode elver i Norge :-X :-X Det er bare å leite, å ikke følge sauefloken(ps mener ikke at sauer er dumme dyr) ;D ;D ;D

Er vel ikke helt riktig.. Filmen var et bestillingsverk fra Selbu og Tydal kommune..

http://neafisk.no/08_fangst_reportasjer/kjendisfiske.html

Er forøvrig ikke helt for jævli oppi der. Så mye fin fisk i både Tya og Nea i år(ikke mange av de på land..). Har aldri fiska i nærheten av noen andre i Nea, så der er det i allefall plass nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
men vi hadde nok bedømt feil før vi startet med markedsføringen.

Syns ikke Ole i det hele tatt burde komme med en unnskyldning ovenfor noen andre her inne eller for offentligheten sin skyld. Kritikk er det den letteste måten å kommunisere på, hvis man tar tak i noe og setter i gang med et eller annet for å bidra noe gutta her gjorde så syns jeg de fortjener respekt for det. De som kritiserer og hører versjoner om hva som gikk galt er utrolig bestemt på sin side.

Alle saker har 2 sider og politisk finns det hundre sider.

All respekt for de som prøver noe og i fremtiden vil de gutta bak Tya flyfishing få noe igjen for det, gubbevirksomheten vi sliter med her i trøndelag vil til syvende og sist forsvinne sakte og sikkert, men veien er lang :) Og så ung vi er så har vi også god tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpåklokskapen er altid den mest eksakte vitenskap. Så også her. Vi kan rope "fy skam deg" i ettertid. Jeg vet at Tya flyfishing ønsket å organisere noe konstruktivt til det gode for elva. Jeg vet også at de jobbet febrilsk for å få strengere regler allerede før filmen kom ut. Jeg pratet mye med dem om det på villmarksmessa i Lillestrøm, der noen av de var på stand sammen med grunneierne.

Grunneierne er gubber og Tya flyfishing er ubeteksom fordi de prøver å organisere det gubbene ikke greier. I mellomtiden blir elva markedsført - og hardfisket mere enn tilveksten AV FLUEFISKERNE! Jeg mener fremdeles det er de besøkende som kan skamme seg mest her. Det må gå an å vise måtehold når man besøker et hardt presset vassdrag selv om grunneieren intereserer seg mest for sau!

Det er så mange som argumenterer for at man også må nyte fisken på bordet osv... Javel. Men hvis 100 personer "bare skal ta en matfisk" i Tya i løpet av juli - da er det tomt for matfisk på det strekket i august. Enkel populasjonskunnskap for små høns!

Derfor: Ta matfisken der det tåles. Vær skånsom med godt balanserte ørretelver. Da hadde det ikke hatt noe å si om området ble markedsført eller at grunneierne går i felleskjøpetcaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpåklokskapen er altid den mest eksakte vitenskap. Så også her. Vi kan rope "fy skam deg" i ettertid. Jeg vet at Tya flyfishing ønsket å organisere noe konstruktivt til det gode for elva. Jeg vet også at de jobbet febrilsk for å få strengere regler allerede før filmen kom ut. Jeg pratet mye med dem om det på villmarksmessa i Lillestrøm, der noen av de var på stand sammen med grunneierne.

Grunneierne er gubber og Tya flyfishing er ubeteksom fordi de prøver å organisere det gubbene ikke greier. I mellomtiden blir elva markedsført - og hardfisket mere enn tilveksten AV FLUEFISKERNE! Jeg mener fremdeles det er de besøkende som kan skamme seg mest her. Det må gå an å vise måtehold når man besøker et hardt presset vassdrag selv om grunneieren intereserer seg mest for sau!

Det er så mange som argumenterer for at man også må nyte fisken på bordet osv... Javel. Men hvis 100 personer "bare skal ta en matfisk" i Tya i løpet av juli - da er det tomt for matfisk på det strekket i august. Enkel populasjonskunnskap for små høns!

Derfor: Ta matfisken der det tåles. Vær skånsom med godt balanserte ørretelver. Da hadde det ikke hatt noe å si om området ble markedsført eller at grunneierne går i felleskjøpetcaps.

Kjenner ikke Tya, men kjenner meg igjen i det Bjørnar skriver her. Ingen elver er utømmelige! Hvor det er stort fiskepress vil også "bare" en fisk hver pr. dag være med på å kunne tømme en elv. Fiskeren har også definitivt et ansvar!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...