Gå til innhold
  • 0

Fersk fluefisker!


Larsen Fotografen

Spørsmål

Heisann alle sammen!

Jeg heter Tommy og er en 22 år gammel gutt fra Tromøya i Arendal. Frem til nå er det fotografering og snowboard som har vært det helt store for meg, men nå har fluefiske blitt en del av den lista. Jeg er en ivrig freelance fotograf som jobber mest med actionsport, og da mest snowboard og skateboard. Ser frem til å kunne prøve meg på litt fiskebilder og etterhvert  :)

Forrige tirsdag var jeg på mitt første fluefiskekurs med Jakt & Friluft og er allerede hekta. Skal opp og kjøpe meg stang i morra og på nytt kurs neste tirsdag igjen =D Etter neste tirsdag mente han som har kurset at jeg skulle være klar for å kunne prøve å fiske litt, og jeg lurer da på om noen er kjent med hvor det er bra i området. Er det noen flere fra Arendalsområdet som har noen tips om hvor man kan prøve seg på litt ørretfiske? Får sommerfugler i magen bare ved tanken på å få min første ørret på flue, så dette er noe jeg er virkelig gira på! Jeg flytter forresten til Trondheim til høsten for å begynne på Fotofagskolen, så tips om ørretelver/vann i Trondheimsområdet setter og stor pris på!

Også hadde det vært greit å vite om det er "regler" for hvor store fisk som kan tas med hjem til steikepanna og hvilke som helst skal settes ut igjen, bare så ikke jeg gjør noe galt her  :) Har lest på forumet her at det er slik enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Har du vært på kurs med Harald og Tommy? Trivelige folk det. De bør vel ha noen gode råd til deg ang. hvor du bør fiske! Nå er det relativt varmt i kystnære vann og vassdrag, så mye skjer ikke på dagtid. Vårfluene er på gang over hele fjøla - helt opp i 1000 m.o.h,  helst ettermiddag og kveld. Alternativt har du havabbor rundt Tromøya. Det er tid for det nå! Ellers tar du veldig fine bilder. Hyggelig å finne kjentfolk fra Grimstad blant portrettene dine.

På tampen: Det å havne på fluefiskeforum som dette, er sannsynligvis det verste som har skjedd privatøkonomien din - What so ever! Men så er det en kanonfin hobby også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen til forumet og fluefisket. Gleder meg til å se fiskebilder fra deg, ser ut som du er en veldig god fotograf :)

Jeg er selv ganske fersk fluefisker og fluebinder (en hobby jeg anbefaler sterkt som tillegg til fisket), og dette forumet vil du se er et veldig fint sted for nybegynnere. Masse folk med erfaring og vilje til å formidle denne til folk i oppstarten. Tilogmed en bønsj med folk som er flinke fotografer :) (sjekk under media)

Minstemål og maksmål er forskjellig fra sted til sted - det står som regel på fiskekort/regler.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

På tampen: Det å havne på fluefiskeforum som dette, er sannsynligvis det verste som har skjedd privatøkonomien din - What so ever! Men så er det en kanonfin hobby også da ;)

..og foto i tillegg, da :)

Mitt tips er at du finner deg en fiskekompis og noen fine elver. Så kan du legge ut noen flotte bilder her på forumet, etterhvert  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Heisann alle sammen!

Jeg heter Tommy og er en 22 år gammel gutt fra Tromøya i Arendal. Frem til nå er det fotografering og snowboard som har vært det helt store for meg, men nå har fluefiske blitt en del av den lista. Jeg er en ivrig freelance fotograf som jobber mest med actionsport, og da mest snowboard og skateboard. Ser frem til å kunne prøve meg på litt fiskebilder og etterhvert  :)

Forrige tirsdag var jeg på mitt første fluefiskekurs med Jakt & Friluft og er allerede hekta. Skal opp og kjøpe meg stang i morra og på nytt kurs neste tirsdag igjen =D Etter neste tirsdag mente han som har kurset at jeg skulle være klar for å kunne prøve å fiske litt, og jeg lurer da på om noen er kjent med hvor det er bra i området. Er det noen flere fra Arendalsområdet som har noen tips om hvor man kan prøve seg på litt ørretfiske? Får sommerfugler i magen bare ved tanken på å få min første ørret på flue, så dette er noe jeg er virkelig gira på! Jeg flytter forresten til Trondheim til høsten for å begynne på Fotofagskolen, så tips om ørretelver/vann i Trondheimsområdet setter og stor pris på!

Også hadde det vært greit å vite om det er "regler" for hvor store fisk som kan tas med hjem til steikepanna og hvilke som helst skal settes ut igjen, bare så ikke jeg gjør noe galt her  :) Har lest på forumet her at det er slik enkelte steder.

Velkommen til en gal verden..... Eller kondolerer :)

Ekstremt bra bilder på siden din. Skal bli en fornøyelse å se hva fiskebilder du kommer med etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hey!

Velkommen. Det ligger sykt masse informasjon på ffs.no! Her er det bare å suge til seg! Teknikker,fluer,bilder,insektslære,tips og triks osv osv......

Bare ikke la deg skremme det hender det blir noen diskusjoner som tar av!  ;D

Her har du en kategori som heter nybegynner http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?board=43.0 , her vil du nok finne masse svar på ting du lurer på i starten, hvis ikke lager du en post.

foto og media var vel du også interesert i : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?board=37.0

Det jeg synes er helt konge med fluefiske er at man studerer naturer, dvs at vi ofte vet hva som skjer forskjellige steder. F.eks da hvilke døgnfluer som er når på året. Så binder vi opp disse imitasjonene å går ut å lurer naturen/fisken. Man kan selv velge hvor langt man vil dra dette....... Du kan også ha 4 fluer å få like mye fisk ( ingen diskusjon takk  ;D ) Derfor vil jeg anbefalle at du i vinter leser en bok eller to. Denne boken her er krutt! http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3060103

Advarsel! Når du har fått din første på tørrflue er det ingen vei tilbake! Du kommer til å nedprioritere alt i gitte perioder av året!  ;D

Tips: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9231.0

Noen faguttrykk : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11340.0

Under nybegynnertråden, vil du også finne tips til type stang. Lurer du så spørr! Finnes masse bra på markedet!

Skitt fiske!

Ps: Det kan virke som at det er en jungel av ting du må kunne! Men bitene faller fort på plass så ikke la deg skremme!  ;)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

vet ikke om jeg skal gratulere eller kondolere med fluefiskeinteresse, he he.... Men, som det er nevnt, finn noen å dra på tur med, helst noen som har litt erfaring og ikke absolutte holdninger til absolutt alt, for de finner du nok av. Står det ikke noe på kortet, så ta den fisken du vil, og spis den med god samvittighet. Lær deg litt om de viktigste fluene, når de klekker og hvordan de fiskes. Det er ekstremt med info her på siden. Noen debatter har litt høy temperatur, ikke heng deg for mye opp i disse.  Finner du ingen Arendal som kan ta deg med på tur, så får du heller ta turen til Skien.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen til fluefiske og et sant helvette på jord. Har du først blitt hekta så er det vel ingen vei tilbake. Sorry!! Håper noen her kan at godt vare på deg. Vet om den del skatere som har blitt med på denne galskapen også, dog laksefiske. Så det må være en parallell mellom disse livsstilene, kan tenkes selvpining :)

Uansett velkommen og vær ikke redd for å spørre

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallå Tommy og velkommen skal du være!

Jeg har selv vært skater og snowboarder i mange år og flere av mine kompiser også. Nå fisker vi flue og digger det max! Vi er jo også ganske vant til å filme/fotografere når vi kjører brett så det ble naturlig å fortsette med det som fluefiskere også. Vi er ikke like gode med kamera som deg ut i fra det jeg så på siden din, men jobber hardt med saken. Du kommer til å like fluefiske godt, det er jeg sikker på! Det tekniske ved det hele appellerer ofte til sånne som oss. Samt at vi liker å være mye ute i naturen enten det er med brett eller stang. Som mange har sagt før meg, så vil du finne mange svar og mye nyttig info på dette forumet. Lykke til videre! :)

Ps: Jeg fisker mye i Aust-Agder selv da jeg bodde "der nede" i 6 år. Har en del fine plasser, så kan sikkert gi deg noen tips. Send meg PM bare.

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Halla Larsen Fotografen!

Fluefiske er sykt fett! Godt valg av hobby.  ;)

Har ikke noen tips ang. fiskesteder, men anbefaler deg å få tak i filmene til freestylefish. Ligger på nettet til streaming.

Snowboard og skating i skjønn forening med fluefiske :P

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar alle sammen! Virker som et flott forum å være medlem av dette her  :)

Jeg fikk kjøpt meg stang og diverse i dag på Jakt & Friluft, og klarte å svi av 8 lapper, noe jeg egentlig ikke har råd til i det hele tatt! Det ble en Sage Vantage #5 med Sage 1650 snelle, så tror det skal gjøre susen  ;D Kjøpte også telt, sovepose, liggeunderlag og det meste som skal til for en bra tur i fjell og natur  ;)

Så nå er det bare å finne seg en flombelyst parkeringsplass og trene fletta av meg frem til neste tirsdag når det er nytt kurs med Tommy fra Jakt & Friluft, noe jeg gleder meg latterlig mye til  ;D Så blir det vel å prøve å få til en fisketur neste helg hvis jeg føler jeg har lært nok!

Igjen takk for svar alle sammen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det finnes jo endel bra Norske fiskefilmer du kan se litt på også. Nevner bl.a. Tørrfluelandet 1, 2 og 3, Ørretboms 1-4, Fluefiske til Fjells og To Fortapte menn. Norske fluefilmer rocker!!! :)

Utenom det så ta deg en tur på biblioteket eller bokklubben.no eller noe. Pål Krogvold har flere gode titler og Staffan Lindstrøm med Bare ett kast til er gode bøker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei å velkommen til noe du garantert kommer til å angre på at du begynnte med. Ta kontakt med Raymond og Igor på forumet de kan gi deg noen tips til fiske i nidelva så har du en start. masse vann i malvikmarka og bymarka du kan fiske i som gir mye fisk, skjeldent noe stor fisk men det regner jeg betyr lite.

Å lykke til med ny satsingen, gleder meg til å se bilder fra deg :D

Ps hold deg unna agdars sportsfiske når du får inn stipend. han er en jævla bra selger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så nettopp på alle Freestyle Fish sine filmer og digga de  ;)

Jeg sjekka også Bymarka på Gule Sider Kart, og det er under 5 km fra der jeg skal bo, og 2-3 km fra der skolen min ligger  ;D Kunne ikke vært mer fornøyd nå! Så da var det bare det å lære seg å bruke alt utstyret jeg har skaffa meg da  ;)

Jeg kjøpte like gjerne alt utstyret jeg hadde lyst på nå, selv om jeg egentlig ikke har råd til det nettopp fordi jeg skal slippe å se på nytt utstyr når jeg går der oppe, for det vet jeg at jeg hadde gjort om jeg ikke hadde kjøpt det jeg virkelig hadde lyst på nå! Kjenner meg selv såpass godt  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen til forumet, og velkommen som fluefisker! :) Denna siden er en kjempekilde.

"Jeg kjøpte like gjerne alt utstyret jeg hadde lyst på nå, selv om jeg egentlig ikke har råd til det nettopp fordi jeg skal slippe å se på nytt utstyr når jeg går der oppe, for det vet jeg at jeg hadde gjort om jeg ikke hadde kjøpt det jeg virkelig hadde lyst på nå! Kjenner meg selv såpass godt  :P"

Og hvis interessen for hobbyen eskalerer gjennom sesongen så skal du nok få tygge i deg de orda der! ;D

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I dag gikk jeg og en fiskekompis, sammen med en kompis av han ut til et lite koselig vann 10 minutter i bil fra der jeg bor for å prøve å fiske litt ørret. Jeg hadde aldri fått ørret før, så jeg var helt i ekstase når jeg så det vaka som noe jeg aldri har sett liknende til når vi kom dit! Jeg har fiska som en gal i sjøen i en uke nå uten å få noen ting, mens alle andre har fått torsk, sei, lyr, makrell og det som er. Jeg tenkte at grunnen til dette må være at jeg har lest meg grønn på ørretfiske, men ikke noen ting annet, nettopp fordi jeg synes ørret virker som en helt spesiell opplevelse å få på kroken i forhold til alt annet. Så nå følte jeg endelig at jeg var i mitt rette element, ute i skogen ved et stille, vakende vann i dagens siste lyse timer. Rundt vannet var det siv, siv og atter siv, så det var ikke helt ideelt å stå der å kaste med flua akkurat. Så jeg som ikke er så helt dreven med flue i tillegg dro frem haspel stanga mi i steden. Jeg tok med hoven og bana meg vei gjennom sivet ut til vannet, og endte opp med å stå med vann langt opp etter leggene i jeans og joggesko. I et villt sug etter å få min første ørret gjorde dette meg absolutt ingen ting  :D Det vaka over alt, og ørret etter ørret hoppa over vannet bare en meter fra meg. Jeg kasta et par ganger uten å få noe, men på femte eller sjette kastet, så jeg et vak ca 10 meter ute og kasta etter det. Jeg fiska sånn jeg hadde lest på nettet at man skulle fiske ørret, og der satt den! Beste følelsen jeg har hatt på lenge  ;D Det var ikke store saken, men en fin fin ørret på rundt 250-300 gram. Det var da allerede blitt så mørkt at det ble ikke noe bilde av den, men i morra er en ny dag, og gjett om jeg skal tilbake! Jeg har ikke troa på at det er de helt store fiska som går der, men fin trening på ørretfiske er det hvertfall  ;D Så, til uka skal jeg og fiskekompisen min kjøpe en oppblåsbar båt og komme oss ut på vannet og prøve oss med fluestengene  ;D

God kveld og god natt  :)

4781627772_2501e6b612_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

slenger meg på bølgen og ønsker deg velkommen inn i en gal verden ;D

fluefiske er ustyrlig moro! veldig avhengighets dannende om du liker den slags ;)

må bare få komplimentere bildene på hjemmesiden din. der var det mye kult.

du har definitivt en bra fremtid i fotobransjen, stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er fullt klar over det, er helt kjørt! Har drømt om fisking to netter på rad nå, og det er det første jeg tenker på når jeg står opp  :o For en og en halv uke siden bestemte jeg meg for å kjøpe en billig fiskestang på et konkurssalg og nå har jeg brukt 10 000  :P Men sånn går det! Nå skal jeg se to fluefilmer og så tilbake og prøve å få en ørret eller to til  ;D

Ha en fortsatt god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...