Gå til innhold

guideline highwater vs. guideline presentation


Anbefalte innlegg

snakk norsk da sjur  ;) utdyp litt ?

High Water har 14 meter lang klump og er bra på lange kast i større elver.

Presentation har en kort 8 meter lang klump som er glimrende i små elver der det er trangt.

Altså: du må ha begge! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk norsk da sjur  ;) utdyp litt ?

High Water har 14 meter lang klump og er bra på lange kast i større elver.

Presentation har en kort 8 meter lang klump som er glimrende i små elver der det er trangt.

Altså: du må ha begge! ;D

hmm...jeg tror jeg må prøvekaste begge... huff att det skal være så vanskelig... kanskje jeg burde droppe begge og gå for loop sit? sikler litt på det snøret og  :rolleyes: hmm.... synes  highwater snøret var vanskelig og holde i lufta under lange kast ?  stanga for myk og dermed klumpen for tung, følte att det tok nedi bakmeg for mange ganger til att jeg kan skylde på alt for dårlig kastekunskaper , eller så må jeg øke hastigheten på kastet og skyte ut? :rolleyes:  ???

SNORRE ? hvilke presentation snøre fikk jeg låne av deg til den stanga her? det var ikke guideline?

har kastet med highwater klasse 5 med en lpxe, den stanga er stivere og føler att det snøret passer en stivere stang enn den 4 ern min som er ganske så myk ?? noen som har noen tips angående det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk norsk da sjur  ;) utdyp litt ?

High Water har 14 meter lang klump og er bra på lange kast i større elver.

Presentation har en kort 8 meter lang klump som er glimrende i små elver der det er trangt.

Altså: du må ha begge! ;D

Kan hålla med Sjur till viss del men älv fiske över lag så räcker det med en presentation lina har använt båda linor o inser att det blir fler kast upp till 15m istället för 15+m men då gäller det fiske efter harr o öring o detta är min personliga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore .

Har begge linene til min Fario 4'r. 4 cast var mitt første valg, og er det fortsatt til enkelte fiskesituasjoner, higwater'n min blir bare liggende på en ubrukt snelle da jeg kjøpte presentation. Vil nok våge å påsta at du underhåndskaster litt lengre med highwater pga klump lengden. Litt for mye overheng med presentation, og rett i dass.

Synes presentation er den lina jeg trives best med i alle situasjoner (nå), bruker den nå til alle ørretstengene mine.. Må nesten begrunne det med at jeg er vant til fisking med både fluer og liner som veldig få av oss fisker med, og ditto du får en egen kaste teknikk. Kort klump på presentation, og hvis du kaster rolig og behersket , knall for alle, men hvis du vil oppnå de uoppnålige lengder lina er beregnet for så vil den klappe sammen med for mye line i lufta. Jeg kan ikke forklare det på noen måte rent kastemessig på fagspråk, men jo mere line jeg har i lufta jo mere øker jeg armbevegleser og sikkert ditto dobbeltrekk, og linehastighet. Jeg kaster ihvertfall nesten like langt med presentation som med andre liner. For meg handler ofte presentasjon om levere fort og rask, med få luftkast, og da er presentation min favortitt. Jeg får mine fleste fine fisker langt under 20 meters grensa.  I nesten alle fiskesituasjoner denne sommeren tenker jeg ikke engang om hva og hvorfor, Presentation sitter på alle stengene , 3-4 -5 . Kun vårfiske jeg ville anbefalt noe annet, da 4 cast har desidert minst minne av de 3 nevnte, en fordel ved buzzerfiske. Bare min efaring så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk norsk da sjur  ;) utdyp litt ?

High Water har 14 meter lang klump og er bra på lange kast i større elver.

Presentation har en kort 8 meter lang klump som er glimrende i små elver der det er trangt.

Altså: du må ha begge! ;D

hmm...jeg tror jeg må prøvekaste begge... huff att det skal være så vanskelig... kanskje jeg burde droppe begge og gå for loop sit? sikler litt på det snøret og  :rolleyes: hmm.... synes  highwater snøret var vanskelig og holde i lufta under lange kast ?  stanga for myk og dermed klumpen for tung, følte att det tok nedi bakmeg for mange ganger til att jeg kan skylde på alt for dårlig kastekunskaper , eller så må jeg øke hastigheten på kastet og skyte ut? :rolleyes:  ???

SNORRE ? hvilke presentation snøre fikk jeg låne av deg til den stanga her? det var ikke guideline?

har kastet med highwater klasse 5 med en lpxe, den stanga er stivere og føler att det snøret passer en stivere stang enn den 4 ern min som er ganske så myk ?? noen som har noen tips angående det?

Jeg har et eldre High Water snøre og to Presentation snører. Sånn rent teknisk er alle snørene tunge i forhold til AFTM-systemet. Det blir likevel litt rart å bruke dette systemet på moderne snører (som skal tilpasses moderne stenger). Dette gjelder i høyeste grad for presentationsnørene som har en kortere klump enn lengden som skal veies ifølge AFTM.

Jeg registrerer flere her på forumet som skryter mye av begge snørene og som tydeligvis mener de er riktig klassifisert. De fungerer iallefall utmerket! Selv har jeg HW #4 på en Diamondback Classic Trout #4 og det fungerer bra. Hvis du normalt står og kaster med mye line ute, og kanskje noe overheng, vil jeg anbefale å gå en snøreklasse ned når det gjelder HW. Dette er jo igjen avhengig av hvilken stang du har, kastestil osv. Husk at du skal være rimelig stødig kaster for å kunne håndtere 16-18 meter utenfor toppringen. Dette er faktisk mulig med HW, neppe med Presentation. Selv syns jeg det er lettere å kaste med et litt tyngre snøre som spenner stanga tidlig.

I vår startet jeg sesongen med en 6'3'' svært myk bambusfyrstikk påmontert et presentation #3. Det er utrolig lettkastet og behagelig der jeg ferdes. Nå skal de sies at jeg aldri kaster over 15 meter med denne komboen, men det er ikke snøret som er begrensende faktor. Jeg har nå byttet ut presentationsnøret med det eneste estetisk riktige; silke. En dårligere kasteline, men flytet blir uendelig mye bedre. ;)

De to snørene er faktisk to ytterpunkter av flyteliner, men jeg liker begge. Det safe valget vil være HW.

Edit: Diamondback Classic Trout går for å være en myk stang.

Mvh Sjur  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

hvilke av disse to er mest kurant i #4 ?  

prøvekastet highwater, virket som att klumpen var mye tyngre enn presentation snøre ? hvilke ville dere gått for ? skal sitte på ei fiskesnella stang klasse #3/4 , den stanga er ganske myk...?  :) har desverre ikke så god peiling på aksjoner  :rolleyes::P

Finn deg en universal line !

Dvs klumpen er noe imellom de to snørene du spør etter.

Begge de du forespør er Guideline, vet ikke hva som er deres "universal line"  Mistenker at det er 4cast.

Hvis du er relativt ny innen fluefiske er kort klump definitivt å foretrekke.  Et snøre for laange kast kan du kjøpe om  etpar år !

Du bør forresten spørre deg selv, hva skal jeg utføre med lina. Lange kast, kortere kast etc...

Jeg klarer ikke å la være og igjen anbefale Scientific Angler "Air cel"  Et topp snøre for de aller fleste til kr 299.- !   Fås kjøpt nesten overalt.

Les gjennom denne tråden fra i vår !

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11329.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du "sjolvaste selvutnevnte harrkonge", har to ting å foreta deg;

Kast en Highwater, og en presentation på samme stang du bruker, og vær vennlig å finn ut at du trenger begge...hver til sitt bruk. Slik er det bare.....veldig dtor foskjell på dem, men til gjengjeld får du det betse fra to verdener.

Hepta sin anbefaling er også glimrende; Aircel er fenomenal...enkel og grei, funker for alle!!!

Billig også.

4Cast fra GL er også en knall allround line.

Likevel ser jeg at jeg tenderer til Highwater under alle forhold hvor jeg skal "styre" nedlegg, både kort og langt. På både raske og mindre raske stenger. Noen ganger går jeg ned en lineklasse i forhold til stang, andre greit med samme klasse...igjen; Vil jeg ha rask oppspenn av stang eller står jeg utvadet og vil beholde stang raskest mulig for muliggjøre mye snøre i luft før skuddet inn i horisonten? :)

Se denne vimeo linken om en times tid...kaster #3 Highwater og #3 9'9 "nymfestang"...se hvor det bærer flott og beherkset avgårde...heile driden :D

Jeg digger Highwater...den er en skikkelig god line for meg, og den nye Presentation er råbra til sitt bruk, men at den erstatter min Highwater line som "generell" er nok ikke aktuelt.

Til det er jeg altfor glad i kontrollert tørrfluefiske ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips folkens  :) den stanga mi er #3/4 7,6 fot... det er noe muffins når jeg kaster med highwateren på den stanga...skulle ikke forundre meg om jeg skulle gått en klasse ned til den stanga..eller gå for presentation snøre i stedet...skal ikke kaste langt egentlig...bruker lpxen i større elver og på større fisk  :) den og trenger jeg ett 5er snøre til...men planen var ett loop stillwater snøre til den stanga  ???

men skal teste snøret på en guideline trout # 3 8 fot, som er en mye stivere stang, og som må ha ett 4er snøre for og være grei og kaste med, kanskje highwateren passer bedre på den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk norsk da sjur  ;) utdyp litt ?

High Water har 14 meter lang klump og er bra på lange kast i større elver.

Presentation har en kort 8 meter lang klump som er glimrende i små elver der det er trangt.

Altså: du må ha begge! ;D

Det var GL pres. i klasse fire. synes du skal gå for den, eller ei anna kortklumpa line til den stanga, du skal jo ikke kaste langt med den.

hmm...jeg tror jeg må prøvekaste begge... huff att det skal være så vanskelig... kanskje jeg burde droppe begge og gå for loop sit? sikler litt på det snøret og  :rolleyes: hmm.... synes  highwater snøret var vanskelig og holde i lufta under lange kast ?  stanga for myk og dermed klumpen for tung, følte att det tok nedi bakmeg for mange ganger til att jeg kan skylde på alt for dårlig kastekunskaper , eller så må jeg øke hastigheten på kastet og skyte ut? :rolleyes:  ???

SNORRE ? hvilke presentation snøre fikk jeg låne av deg til den stanga her? det var ikke guideline?

har kastet med highwater klasse 5 med en lpxe, den stanga er stivere og føler att det snøret passer en stivere stang enn den 4 ern min som er ganske så myk ?? noen som har noen tips angående det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også med til "kortkasterne"(ikke kortline,det er noe annet)og kjøpte (det var salg i lokalsjappa)en Presentation #3 til en MPA#4-5 fordi jeg er veldig glad i lette nedlegg,og syns det funket veldig bra.

Idag (har den nyeste) bruker jeg denne lina i #3 på ei Winston #4 stang og en Midgestix #3.Winstonstanga presenterer finere,mens Midge'en er bedre på underhåndskast,men som Robban sier:Ikke for mye overheng,da går det rett åt skogen! ;)

Syns jeg kan holde mer snøre utenfor med den nye lina ved overhåndskast,enn jeg kunne med den gamle.Er ikke noe jeg bryr meg mye om,jeg bruker færrest mulig blindkast,men syns det er en fordel når jeg må finsikte litt.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du "sjolvaste selvutnevnte harrkonge", har to ting å foreta deg;

Kast en Highwater, og en presentation på samme stang du bruker, og vær vennlig å finn ut at du trenger begge...hver til sitt bruk. Slik er det bare.....veldig dtor foskjell på dem, men til gjengjeld får du det betse fra to verdener.

Hepta sin anbefaling er også glimrende; Aircel er fenomenal...enkel og grei, funker for alle!!!

Billig også.

4Cast fra GL er også en knall allround line.

Likevel ser jeg at jeg tenderer til Highwater under alle forhold hvor jeg skal "styre" nedlegg, både kort og langt. På både raske og mindre raske stenger. Noen ganger går jeg ned en lineklasse i forhold til stang, andre greit med samme klasse...igjen; Vil jeg ha rask oppspenn av stang eller står jeg utvadet og vil beholde stang raskest mulig for muliggjøre mye snøre i luft før skuddet inn i horisonten? :)

Se denne vimeo linken om en times tid...kaster #3 Highwater og #3 9'9 "nymfestang"...se hvor det bærer flott og beherkset avgårde...heile driden :D

Jeg digger Highwater...den er en skikkelig god line for meg, og den nye Presentation er råbra til sitt bruk, men at den erstatter min Highwater line som "generell" er nok ikke aktuelt.

Til det er jeg altfor glad i kontrollert tørrfluefiske ;) ;)

Må si meg veldig enig med det meste stig mener her. Det og kunne ha litt styring på nedlegget synes jeg er kjekt. Selv om man ikke skal kaste langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...