Gå til innhold
  • 0

Hva bruker dere når det blåser...?


Gary

Spørsmål

- Var på ei ukes fjellfiske nord-vest for Ål i siste del av juli. Været var bra det, men det blåste. Så mye at jeg lot fluestanga ligge igjen i hytta. 1100 m +/- o.h., åpent landskap og lite som bremset vinden. Det ble å bruke alternative metoder. Tragisk, for i perioder vaket det mye, og det pågikk klekking av både vårfluer og døgnfluer så vidt jeg kunne se. Og ørreten var fin - de fleste jeg fikk var 6 hekto ++.  Men siste dagen så jeg faktisk en fluefisker som gikk og fisket - og det så ut som det fungerte. Midt i verste blåsten. Dessverre var vi på hver vår side av vannet, så jeg fikk ikke spurt hvordan dette gikk an.

Selv har jeg utstyr i #5.

Spørsmålet mitt er: Hva må en bruke for å ha muligheter under slike forhold? Spesielle snøreprofiler, eller tyngre stang-/snøreklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

- Takk igjen, alle sammen - for gode og utdypende svar, og en virkelig lærerik "session"!

Jeg er imponert over denne Sareptas krukke av erfaringer og kunnskaper som dette forumet er! Og hvor villige dere er til å stille opp når noen lurer på noe...

Min alder og erfaring til tross - hva innlandsfisking angår - som fluefisker regner jeg meg som nybegynner. Og i disse spaltene er det fantastisk mye å hente av både lærdom og inspirasjon. Som 7-åring begynte jeg å fordype meg i "Ørretboken" av Jacob D. Sømme (trykket i 1937) - og boka var utslitt før jeg var konfirmert. Men når det gjelder relevant opplysning i dette emnet er dette forum i særklasse etter min mening. Som sagt - jeg befinner meg i nærheten av startgropa her - og det lønner seg vel å ta ett steg i gangen.

Etter dette er min forløpige konklusjon:

1. Det var dumt å ikke prøve flueutstyret i vindværet ved Bukketjønn (og andre vann der oppe).

2. Tror jeg har stang som kan brukes i vind - GL LPXe 9' #5 - som sies å ha 1/2-aksjon og som jeg tror er middels rask +.

3. Til denne har jeg foreløpig et  GL Highwater WF5F og et SA AirCel WF5F (som jeg kaster mest med). Kompletteres med et Rio Grand WF5F. (Håper ikke endeløkka skaper trøbbel - her er det vel ekstra uheldig med en grisehale i ny og ne...)

4. Trene kasting videre - også når det er vind.

5. Teste forskjellige fortomsløsninger.

PS: Lørdag 28/8 stiller jeg på kastekurs med Toggi i Skien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du er en fornuftig herremann i startgropa.

En ørretfisker med stang og utvalg snører med ulike taperinger og egenskaper er myyyye mere skodd for et effektivt fiske enn en ørretfisker som har den dyreste av de dyre stenger, men kun et snøre.

Husk å trene med de ulike snørene også. Lær deg å kjenne de. Hvor er klumpen, hvilke fortommer bør og kan jeg ha på se ulike snørene. Få gjerne Toggi til å innstruere deg med et annet snøre i tillegg i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du er en fornuftig herremann i startgropa.

En ørretfisker med stang og utvalg snører med ulike taperinger og egenskaper er myyyye mere skodd for et effektivt fiske enn en ørretfisker som har den dyreste av de dyre stenger, men kun et snøre.

Husk å trene med de ulike snørene også. Lær deg å kjenne de. Hvor er klumpen, hvilke fortommer bør og kan jeg ha på se ulike snørene. Få gjerne Toggi til å innstruere deg med et annet snøre i tillegg i morgen.

godt sagt. tar heller 5 snører og en ok priset stang, enn en snøre og en sykt dyr stang :)

selv bruker jeg en 5er. skal mye vind til for at man ikke skal klare å få en fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Lær underhåndskast. Sjelden det blåser like hardt rett over vannflata selv om det er bølger. Kan kaste langt med stanga rett ut til siden også. MÅ ikke over hodet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lær underhåndskast. Sjelden det blåser like hardt rett over vannflata selv om det er bølger. Kan kaste langt med stanga rett ut til siden også. MÅ ikke over hodet.....

Helt enig. Jeg underhåndskaster alltid mellom vindlagene når det er røft.

Husk at jeg er selvutnevnt verdensmester på det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest nicolaj brekke

Vind på fjellvan samtidig som det klekker OG vaker! Det er jo en gullsituasjon! Fisken er jo utrolig lite lettskremt og den tar flua uten å nøle. Når det gjelder kastet så er det (nå har jeg ikke lest hele tråden her) bare å finne riktig vinkel slik at snøret oppfører seg tilnermet normalt. Skrått fra venstre bakfra er jo en vinkel som du kan oppnå rekordlenger på om det er det man trenger. Ellers så går det fint med vind rett bakfra bare man justerer buktene litt. Åkaste rett motvind funker jo også bare bukta er spiss nok og har høy nok hastighet. Holder du tilbake snøre før det lander, men mens det enda har hastighet så strekker du fortommen din også perfekt.

Hadde perfekt fiske i slik vind i Jotunheimen sist helg. Satt på et nes der vinden laget en strømkant. Der kom det ny fisk hele tiden som plukket bibioer. Så jeg et vak gikk jeg bare ned til vannet la flua ut i vinden og BANG. Holdt på slik noen timer :)) Mista en på over 2kg også forresten :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lær underhåndskast. Sjelden det blåser like hardt rett over vannflata selv om det er bølger. Kan kaste langt med stanga rett ut til siden også. MÅ ikke over hodet.....

Helt enig. Jeg underhåndskaster alltid mellom vindlagene når det er røft.

Husk at jeg er selvutnevnt verdensmester på det meste ;)

trener endel på underhodeoverhåndkast... sette trange bukter bare centimetre over lyngen... stanga peker ned når du kaster... ille bra i høy vind, og med litt trening kaster du under løvverket i busker og kratt... men avhengig av lang klump, kort og tjukk fortom og for guds skyld ingen kulehode...

8)

PS. glem overheng - det blir dyrt...

PPS. glem å få fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Lær underhåndskast. Sjelden det blåser like hardt rett over vannflata selv om det er bølger. Kan kaste langt med stanga rett ut til siden også. MÅ ikke over hodet.....

Helt enig. Jeg underhåndskaster alltid mellom vindlagene når det er røft.

Husk at jeg er selvutnevnt verdensmester på det meste ;)

Mulig jeg tar feil, men aner en VISS sarkasme her. For ordens skyld, her er en enkel forklaring på underhåndskast, beskrevet i litteratur for over 60 år siden:

Underhåndskastet: Denne betegnelse

brukes for et kast som i prinsippet er det

samme som overhåndskastet. Forskjellen

er bare at man fører stangspissen

meget lavere, rett ut til siden. Sitt navn

har kastet fått fordi hånden kommer til å

ligge under håndtaket på stengerne under

kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Åssen klarte du å få denne forklaringen ( sitat fra ørretboka) til å bli til grep om snellefeste????? Hold stanga normalt men kast horisontalt. Hvor er hånda da? JO under håndtaket. Festlig å komme med konstruktive forslag her skjønner jeg !!???

NB. Kastet går i dag under betegnelsen "Side arm cast". Denne beskrivelsen fant jeg på: http://www.fishingworks.com/fishing-videos/fly-fishing/?ID=240

How to properly execute a side arm cast and the ways to use this cast. The expert demonstrates the reasons why this cast is crucial to learn by discussing cheating the wind, casting underneath an obstacle, and not startling the fish.

Men igjen. Beklager hvis jeg kommer med tips, Det er jo selvfølgelig KUN ment for å fremstille meg selv som verdensmester, IKKE å være behjelpelig. Dette forumet er vel til for å fremheve seg selv??? PS. Tore Magnus. Denne er nødvendigvis ikke til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vind på fjellvan samtidig som det klekker OG vaker! Det er jo en gullsituasjon! Fisken er jo utrolig lite lettskremt og den tar flua uten å nøle. Når det gjelder kastet så er det (nå har jeg ikke lest hele tråden her) bare å finne riktig vinkel slik at snøret oppfører seg tilnermet normalt. Skrått fra venstre bakfra er jo en vinkel som du kan oppnå rekordlenger på om det er det man trenger. Ellers så går det fint med vind rett bakfra bare man justerer buktene litt. Åkaste rett motvind funker jo også bare bukta er spiss nok og har høy nok hastighet. Holder du tilbake snøre før det lander, men mens det enda har hastighet så strekker du fortommen din også perfekt.

Hadde perfekt fiske i slik vind i Jotunheimen sist helg. Satt på et nes der vinden laget en strømkant. Der kom det ny fisk hele tiden som plukket bibioer. Så jeg et vak gikk jeg bare ned til vannet la flua ut i vinden og BANG. Holdt på slik noen timer :)) Mista en på over 2kg også forresten :))

- Ja da... jeg har nok allerede skjønt hva jeg gikk glipp av.  Hørte mange vak - som jeg ikke så pga. bølgene - og i dette vannet, og den flotte ørreten...  Men, som nevnt i en annen sammenheng - nytt utstyr og dårlige ferdigheter, ingen trening i kasting i vind, redd for å "ødelegge"..

Og nå har jeg fått med meg at underhåndskastet er et alternativ i vind - og ikke minst - hva underhåndskastet egentlig er.

En av de fiine tingene med dette forumet er at en får svar og innspill på så mange spørsmål som en ikke har rukket å stille, og alle gode råd attpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Underhåndskastet: Denne betegnelse

brukes for et kast som i prinsippet er det

samme som overhåndskastet. Forskjellen

er bare at man fører stangspissen

meget lavere, rett ut til siden. Sitt navn

har kastet fått fordi hånden kommer til å

ligge under håndtaket på stengerne under

kastet.

Her er det noe som, dum som jeg er, ikke skjønner : Kan gå med på at mye av hånda vil befinne seg under håndtaket ved slike horisontale kast, men hva med speykastet, som mange nå insisterer på at egentlig skal hete UNDERHÅNDSKAST ?

Tror ikke jeg har hånda nevneverdig mer under håndtaket der enn under vanlig over hodet kast . . . Kanskje en anelse i innkastet, men i fremkastet er det jo som vanlig overhåndskast  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hold stanga horisontalt, vri håndleddet til den posisjonen du ville brukt før du starter bakslengen til et vannkast. Og da er jo hånda så og si "under" håndtaket.

Lars, ved et "vanlig" overhodekast holdes stanga vertikalt.  Man skal aldri ha et vertikalt utgangspunkt i fremslengen til et vannkast.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Underhåndskastet: Denne betegnelse

brukes for et kast som i prinsippet er det

samme som overhåndskastet. Forskjellen

er bare at man fører stangspissen

meget lavere, rett ut til siden. Sitt navn

har kastet fått fordi hånden kommer til å

ligge under håndtaket på stengerne under

kastet.

Her er det noe som, dum som jeg er, ikke skjønner : Kan gå med på at mye av hånda vil befinne seg under håndtaket ved slike horisontale kast, men hva med speykastet, som mange nå insisterer på at egentlig skal hete UNDERHÅNDSKAST ?

Tror ikke jeg har hånda nevneverdig mer under håndtaket der enn under vanlig over hodet kast . . . Kanskje en anelse i innkastet, men i fremkastet er det jo som vanlig overhåndskast  ???

"Som mage nå insisterer" !!??? Var vel G. Andersson som "påberopte" seg å være opphavet til "underhåndskastet" for ca. 20 år siden, OG som insisterte på at moderne "vannkast" skulle kalles dette ? GA trakk senere dett litt tilbake, og "hans" underhåndskast har ingenting med "gammeldags" underhåndskast og gjøre. GA´s kast likner på det som før ble kalt Switchcast/planetkast, selvom dette er nok et avvik fra enkel spey (som kanskje er mer korrekt betegnelse ?).

NÅ er vi skikkelig OFF nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Etter innspill i tråden har jeg i ettermiddag gjort mine første alvorlige forsøk på underhåndskast - i skrå motvind...  Og jeg ble overrasket over hvor effektivt det fungerte. Bare korte kast i denne spede begynnelse, de lå på 10 - 15 m og jeg syns ikke det var vanskelig en gang.! Og overraskende lett å kontrollere høyden på snøret i bakslenga - selv om det vel kanskje sier seg selv. Så dette skal det trenes mye på.

Et PS til de senere diskusjoner i tråden: Under mine underhåndkast falt det naturlig med knokene under håndtaket, ca kl. 4 i forhold til håndtakets senterlinje . . . .  (Men videre diskusjoner må jeg nok overlate til de sakkyndige her..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

for oss vanlige dødelige som ikke helt skjønner hva dere snakker om, finnes det noen nettside eller bøker som dekker alle "kastevarianter"?

Ja, Kjetil B Mathisen. Fåes på biblioteket tenker jeg. Svoren Andersson entusiast. (God bok !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det ser ut som det aller meste er dekket inn i denne tråden.

Oddbjørn nevnte hvor viktig det er at bukten er helt ren, om den skal gå gjennom motvind. Små skjønnhetsfeil som tolereres i vindstille, gjør at bukten blir brutalt revet i stykker i sterk vind.

Tore nevnte at en trang bukt har mindre luftmotstand og trenger bedre gjennom vinden. For de fleste er det lettest å sette en trang bukt med høyere hastighet med en rask/toppet stang.

Pål nevnte dette med å kaste lavt over vannet, der vinden ikke er like sterk.

En annen teknikk som kan brukes for å kaste gjennom vind, og gjerne også med en mykere stang, er ved å sette en trekantbukt. Sven Kalmar bruker gjerne denne teknikken i vind. Ved å slå litt gjennom og så reise stangen litt igjen (dette ble ikke veldig godt forklart) vil man kunne sette en trekantbukt med høyere overrullingshastighet. Det er nok lettest å gjøre dette med bakslengen. Dette kastet er også beskrevet i Mathias Lilleheims "Zzzzaapp".

I tillegg vil det være lettere å kaste i vanskelig vind med et snøre med mer tyngde i tuppen og krappere fronttapering, samt en fortom som ikke er for lang. Jeg synes ikke snører som Triangle Taperen er blant de letteste å kontrollere i vind. Om du ikke fisker tørt eller er avhengig av flytesnøre, er det mye lettere å kaste et intermediate eller synk 1 i vind.

Uansett vind er vanskelig, trening og erfaring er det aller viktigste!

Kom deg ut og fisk og kast i all slags vær!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

for oss vanlige dødelige som ikke helt skjønner hva dere snakker om, finnes det noen nettside eller bøker som dekker alle "kastevarianter"?

Ja, Kjetil B Mathisen. Fåes på biblioteket tenker jeg. Svoren Andersson entusiast. (God bok !)

takk, fredrik, fant den som e-bok på nettet ;) helt glimrende 8)

http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2007112904022#&struct=DIV12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vet ikke om det allereder er nevnt. Jeg vet heller ikke hvor lenge du har fisket. Orker ikke lese gjennom hele tråden, begynner å bli sent ;)

Men erfaring har veldig mye å si. Er man i startfasen skal det ikke mye vind til før det blir vanskelig å kaste, og vind fra "feil" side er rett og slett farlig. For min egen del mestrer jeg mye mer vind nå enn før, og kan også kaste med en viss mengde vind fra feil kant.

Man skal aldri være redd for å prøve å kaste i sterk vind, på vanskelige plasser med mye kratt i ryggen, osv.. man vokser veldig på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...