Gå til innhold

SAGE-NYHET!


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

Oppgradert XP(!) på veiene nå, skal bli spennende å prøve!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra Feathercraft:

INTRODUCING: SAGE "VXP" FLY ROD SERIES - The biggest and best surprise of the year! Sage rod designer Jerry Siem has taken what was previously known as the "XP" rod series (a worldwide favorite) and revised and tuned the tapers to come up with an ABSOLUTE MASTERPIECE. A lightweight, crisp, fast action, high-line-speed rod that loads beautifully in-close and handles distances with the greatest of ease. Line feel all throughout the cast is perfect. I fished the 9-foot 5 and 6-weights three weeks ago on Monster Lake in WY and The Bighorn River in MT before they were available to sell. I put the rods in the hands of every guide, lodge owner and fellow fly fisher I ran into. I've never seen a more positive response to any rod line ever. 100%, "I've got to own this rod". We fished everything from size-6 hopper/dropper rigs, double nymph rigs to size-22 black CDC caddis on top, the rods couldn't have performed better. In the heavier 7 thru 10-weight models you can expect the same; rods load and throw so smoothly and with such high-line-speed, I can't wait to get them on a saltwater flat. 9 1/2 and 10-foot models available for steelheaders! Starting at just $485, this rod series is going to relegate a lot of $600+ rods to the closet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ifoelge Sage er det eneste felles denne stanga har med tidligere 'XP' 2/3-deler av navnet...

Ellers saa har jeg uttrykt min misnoeye med utviklingsavdelingen til Sage at alt paa doed og liv skal vaere lettere og raskere. De av oss som liker aa fiske med litt roligere saker innimellom har ingen alternativ i Sage familien. Lettere er ikke noedvendigvis bedre. Hvorfor er cane og glass saa populaert igjen? Fisket mye med ikke-Sage stenger forrige sesong.

VT2 var siste spor fra gamle tider i Sage. Den hadde litt RPL i seg. Etter beskrivelsen aa doemme blir den erstattet med noe som er kjappere. Dermed er alle spor etter Don Green sitt verk visket ut. Og, selv salgssjefen til Far Bank, som eier Sage har gamle Lightline 486 som favoritt.

Tror min neste stang blir en Scott G2... (hvorfor har ikke Scott en mellomting mellomg S4 og G2 i toppsjiktet??)

For aa vaere helt aerlig: Stangutvikling de siste aarene har gaatt bakover! Utviklerne fisker for lite tror jeg. Og for aa vaere enda mer aerlig saa har ikke Jerry Siem klart aa utvikle noe som er i naerheten av det Don Green gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg positiv til at XP tas videre, men det er en liten ting, som ikke er så liten egentlig, som gnager meg litt: Jeg kaster godt med XP, men jeg synes jeg mister mye fisk (ryker ikke, bare faller av), og da spesielt fisk som drar på litt (kilosfisk +). Flex'n i håndleddet mitt er sikkert ikke all verden, men jeg lurer litt på om ikke stanga og tuppen er litt for stiv til å kroke og kjøre fisk effektivt? Selvsagt bare en spekulasjon som jeg lufter i et forum, men etter å mistet over en håndfull fin fisk i år, så begynner jeg å lure litt. Dersom noen avfeier dette som det reneste tøv, så blir jeg faktisk litt lettet.  :rolleyes:???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok .. jeg kan avkrefte det som tøv. Du kan puste lettet ut 8) Dessuten er det jo en perfekt form for c&R

Hvis du begynner å tenke slik, vil det iallefall forbli slik. Stenger er medvirkende til kjøring av fisk. Men etter min mening tror jeg ikke det er en stivere tupp som da vil bli problemet. Det er enda viktigere om resten av stanga er med på å ta jobben med kjøringen av fisken. Du kan tenke deg hvordan det hadde vært å stå med bare en tupp i hendene.

Toppen er viktig. Men en dypere rotdel absorberer virkelig fiskens bevegelser. Da vil tynn fortom og liten krok trives godt frampå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok .. jeg kan avkrefte det som tøv. Du kan puste lettet ut 8) Dessuten er det jo en perfekt form for c&R

Hvis du begynner å tenke slik, vil det iallefall forbli slik. Stenger er medvirkende til kjøring av fisk. Men etter min mening tror jeg ikke det er en stivere tupp som da vil bli problemet. Det er enda viktigere om resten av stanga er med på å ta jobben med kjøringen av fisken. Du kan tenke deg hvordan det hadde vært å stå med bare en tupp i hendene.

Toppen er viktig. Men en dypere rotdel absorberer virkelig fiskens bevegelser. Da vil tynn fortom og liten krok trives godt frampå der.

Takk så langt Bjørnar.  ;D Men hva med flexitopp og stiv bunn...? Det snakkes jo en del om gode fiskestenger versus gode kastestenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må passe på å ikke ødelegge en tråd om xp nå. Skulle vært egen tråd om dette.. Typisk vintertråd.

Det er svært interesant å lese det Tore skriver om stangutvikling, da han sitter med en tung bør med kunnskap om emnet. Sitter egentlig og funderer over spørsmål / svar til han. Men vet ikke helt hva jeg skal skrive.

Tore, kan det være slik at det nå er noe ulikt sun rundt omkring i verden på hvordan stenger skal være, og hvilke snører som bør brukes?!?!

Jeg synes nemlig flere merker nå utvikler stenger i en retning jeg liker.

Skulle gjerne vært i en lodge og diskutert med deg over et glass vin en gang.

(Når det gjelder flexitupp, har jeg hørt begrepet men aldri erfart det. En myk stangtupp må gjerne etterfølges av en rygg. Hvis ikke har det en tendens til å bli kokt spagetti. En mere robust tupp kan etterfølges av en mykere rygg og rot. De siste variantene synes jeg gir mere følsomme fiskekjørere. Her er det selvfølgelig rom for diskusjoner og meninger - det er også mange som mener disse ikke blir så effektive å kjøre fisk på. Uansett vil ulike varianter gi ulike egenskaper, som har hver sine fortrinn og ulemper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg positiv til at XP tas videre, men det er en liten ting, som ikke er så liten egentlig, som gnager meg litt: Jeg kaster godt med XP, men jeg synes jeg mister mye fisk (ryker ikke, bare faller av), og da spesielt fisk som drar på litt (kilosfisk +). Flex'n i håndleddet mitt er sikkert ikke all verden, men jeg lurer litt på om ikke stanga og tuppen er litt for stiv til å kroke og kjøre fisk effektivt? Selvsagt bare en spekulasjon som jeg lufter i et forum, men etter å mistet over en håndfull fin fisk i år, så begynner jeg å lure litt. Dersom noen avfeier dette som det reneste tøv, så blir jeg faktisk litt lettet.  :rolleyes:???

Veeeel... Har ikke fasiten her, men under filmingen av Oerretjeger'n saa brukte jeg en ny CD Rods XLS 9' #5 som vi hentet rett fra fabrikken. Hoppet rett i det, og de 12 foerste fiskene jeg kroket datt av!  :o Ingen roeyk, de bara loesnet.

Jeg gjentar - 12! Og jeg var vant til aa bruke XP. Saa laerte jeg meg aa flekse med haandleddet, og da gikk det greit. Men aa flekse med en 2.5 kilos bue paa kroken kan ikke vaere bra for haandleddet i lengden.

Jeg er enig med Bjoernar at det er lengre ned i stanga det sitter. En mykere stang demper slagene over et stoerre "spekter", i mangel paa et bedre uttrykk. Stive toppaksjonsstenger flekser til et punkt, og der blir det veldig stivt. Og problemet er stoerre desto stoerre fisken er. Men det har utrolig mye med teknikk aa gjoere. Hvis du er av typen som lener stanga mot kroppen og niholder sa tror jeg du ryker mye fisk med stiv stang.

Jeg tenkte litt paa dette med Sage og G. Loomis. Sage har blitt stivere og stivere, og G. Loomis har blitt mykere.

Jeg tror en meget god stang for meg hadde vaert en Streamdance HLS rigget som en Sage stang. Synd de ikke lager HLS blanks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg positiv til at XP tas videre, men det er en liten ting, som ikke er så liten egentlig, som gnager meg litt: Jeg kaster godt med XP, men jeg synes jeg mister mye fisk (ryker ikke, bare faller av), og da spesielt fisk som drar på litt (kilosfisk +). Flex'n i håndleddet mitt er sikkert ikke all verden, men jeg lurer litt på om ikke stanga og tuppen er litt for stiv til å kroke og kjøre fisk effektivt? Selvsagt bare en spekulasjon som jeg lufter i et forum, men etter å mistet over en håndfull fin fisk i år, så begynner jeg å lure litt. Dersom noen avfeier dette som det reneste tøv, så blir jeg faktisk litt lettet.  :rolleyes:???

Veeeel... Har ikke fasiten her, men under filmingen av Oerretjeger'n saa brukte jeg en ny CD Rods XLS 9' #5 som vi hentet rett fra fabrikken. Hoppet rett i det, og de 12 foerste fiskene jeg kroket datt av!  :o Ingen roeyk, de bara loesnet.

Jeg gjentar - 12! Og jeg var vant til aa bruke XP. Saa laerte jeg meg aa flekse med haandleddet, og da gikk det greit. Men aa flekse med en 2.5 kilos bue paa kroken kan ikke vaere bra for haandleddet i lengden.

Jeg er enig med Bjoernar at det er lengre ned i stanga det sitter. En mykere stang demper slagene over et stoerre "spekter", i mangel paa et bedre uttrykk. Stive toppaksjonsstenger flekser til et punkt, og der blir det veldig stivt. Og problemet er stoerre desto stoerre fisken er. Men det har utrolig mye med teknikk aa gjoere. Hvis du er av typen som lener stanga mot kroppen og niholder sa tror jeg du ryker mye fisk med stiv stang.

Jeg tenkte litt paa dette med Sage og G. Loomis. Sage har blitt stivere og stivere, og G. Loomis har blitt mykere.

Jeg tror en meget god stang for meg hadde vaert en Streamdance HLS rigget som en Sage stang. Synd de ikke lager HLS blanks...

Filler'n da tmags... Også fiskekompis Martinsen da som fisker med G.Loomis og ikke mister fisk (dårlig til å kroke er'n riktignok, men det er hans egen skyld - Lucky Luke  ;D ) ... Nå er jeg i tenkeboksen.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjoernar, moljoe har mye aa si for utviklingen av stenger. Og for alle amerikanske merker er det selvfoelgelig USA som teller. Og forskjellige designere setter seg forskjellige maal. Men som sagt saa tror jeg de fisker for lite, og blir FOR opphengt i detaljer. Ett maal er definitivt aa lage saa lettkastede stenger som mulig, og der har de gjort en god jobb. Topp moderne stenger i dag dempes nesten av seg selv. Se paa dette klippet av Jerry:

Men midt oppe i alt dette tekno-greiene saa glemmer man det viktigste av alt, nemlig det man foer kalte "feel", og som var selve signaturen til Sage. Og faktisk grunnen til at jeg holdt meg til samme merke siden '88. Og 'feel' er ikke noe man ser paa computerskjermen. Noe Sage og mange andre bruker under utvikling av nye stenger.

Min nyrestaurerte SP er den stanga jeg koser meg mest med om dagen. Den har den gamle Sage foelelsen i tonnevis. Og dessverre saa understreker denne stanga hvor lite som er igjen av dette i de nyere stengene. De er lette, og det gaar lekende lett aa kaste langt, men det samme kan sies om de fleste nye stenger i dag.

VPX - akkurat som VT2 saa tror jeg den havner mellom to stoler i markedet. Det hadde vaert bedre aa laget en stang som hadde en helt annerledes aksjon og dermed gjort et forsoek paa aa faa med seg noen av dem som foretrekker roligere saker. De som i dag kjoeper Winston LT, Scott G2 osv. En SP variant hadde vaert perfekt. Men dessverre gaar amerikanerne i feil retning i saa maate. T.o.m. Winston strammer opp BIIx stanga og gjoer den raskere. G. Loomis kommer med NRX (etter "rolige" Streamdance)osv.

Dermed er det opp til oss skandinaver aa lage skikkelige fiskestenger!  ;)

Vi tar diskusjonen videre paa lodgen Bjoernar!  ;):D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva sier dette om Z-axis?? Det er vel slutt for den da, etter at Cabelas mfl. solgte ett "opptrykk" av XP for fullt ifjor og nå dette. Skjønner godt jeg aldri har likt den stanga, møkkastang :o

Nettopp Z-Axis er som en XP, bare litt lettere og litt dårligere.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hmm interresant tråd !

Etter mye prøving av Sage ZXL i vår, endte jeg opp med å beholde min Sage VPS light.  Et konsept fra 90-tallet.  (LL-serien) Det skal sies at ZXL'en var superbra, men ikke nok til å tukte VPS'en.

Scott er den fabrikken i min bok som har perfeksjonert de "roligere" stengene. Det har vært Scott hjertebarn siden 1972.  Scott ærklærte at de ikke var med på "modulus-hysteriet" på 90-tallet...

G2'en jeg har nå, (8'8'' #5)  Er det perfekte kompromiss på alt !

Lånte den bort til en gjeng svensker som alle hadde modeller fra norsk/svenske stangmerker, den umiddelbare reaksjonen var: "fy fan grabbar prova den här"

G2'en er helt rå !

Dyp, ultra responsiv, ultrlight og et presentasjons-leketøy i kyndige hender.

Gå for G2 Tore !

Beklager OT og selvskryt av eget utstyr  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva sier dette om Z-axis?? Det er vel slutt for den da, etter at Cabelas mfl. solgte ett "opptrykk" av XP for fullt ifjor og nå dette. Skjønner godt jeg aldri har likt den stanga, møkkastang :o

Nettopp Z-Axis er som en XP, bare litt lettere og litt dårligere.  :rolleyes:

Z-Axis må kunne sies å være flere skritt tilbake iforhold til XP. En kar jeg kjenner som er så svoren sage fan at han nesten har et SAGE alter i fiskeboden sin.. solgte sine to, før han nesten hadde pakket de ut av tuben ;D Det samme med ZXL, tror han er urolig nå, hvordan skal det gå med SAGE :o

Kanskje ikke kompromisset med lettere, lettere, lettere, er det vi vil ha? Om stanga veier 135 eller 85 gram er for meg knakende likegyldig iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre gaar amerikanerne i feil retning i saa maate. T.o.m. Winston strammer opp BIIx stanga og gjoer den raskere.

Når det gjelder Winston ble kanskje BIIx og BIIt litt i likeste laget i en del klasser/lengder, så jeg tror faktisk dette var et nødvendig grep for å differensiere de to stangseriene. Jeg også stiller meg derimot skeptisk til om stengene blir noe bedre av "oppgraderingen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bringe analysen opp på et mer adekvat nivå  ;D velger jeg å tro at man hos Sage for tiden er usikker på i hvilken rettning utviklingen går. Dette sammen med at de sliter med å finne en middelveg mellom fast/slov. Ser ut som om det er enten eller og lite både og.

I tillegg att en stor aktør som Cabellas går inn å tvinger de til å produsere en utgått modell er jo ganske enestående.

En løsning er for min del at jeg i fremtiden kanskje må kjøpe en Loomis for så å slipe bort navnet og erstatte det med Sage  ;D (the day hell freezes to ice).

PS1. Jeg har ikke noe alter i boden.

PS2. Thore, har du den prototypen vi kastet med på Tunevannet for mange år siden ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bringe analysen opp på et mer adekvat nivå  ;D velger jeg å tro at man hos Sage for tiden er usikker på i hvilken rettning utviklingen går. Dette sammen med at de sliter med å finne en middelveg mellom fast/slov. Ser ut som om det er enten eller og lite både og.

I tillegg att en stor aktør som Cabellas går inn å tvinger de til å produsere en utgått modell er jo ganske enestående.

En løsning er for min del at jeg i fremtiden kanskje må kjøpe en Loomis for så å slipe bort navnet og erstatte det med Sage  ;D (the day hell freezes to ice).

PS1. Jeg har ikke noe alter i boden.

PS2. Thore, har du den prototypen vi kastet med på Tunevannet for mange år siden ennå?

Enig der Rakker'n, det ER spesielt at Cabelas faar saa stor etterspoersel etter en utgaatt modell at Sage produserer et begrenset opplag til dem (og Angler's Pro) for aa tilfredsstille etterspoerselen, og kanskje forhindre at saanne som oss finner andre loesninger. Jeg er vel "kjoert" uansett, men ikke mye lenger hvis de ikke skjerper seg  ;).

Jeg har ikke den stanga lenger (ikke sikker hvor den er...). Men CTS la paa karbon "helical", ett hakk hoeyere modulus og laget det som i dag er Affinity MX. Jeg har 4 av dem, med forskjellige komponenter. Send meg en mail hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bringe analysen opp på et mer adekvat nivå  ;D velger jeg å tro at man hos Sage for tiden er usikker på i hvilken rettning utviklingen går. Dette sammen med at de sliter med å finne en middelveg mellom fast/slov. Ser ut som om det er enten eller og lite både og.

I tillegg att en stor aktør som Cabellas går inn å tvinger de til å produsere en utgått modell er jo ganske enestående.

En løsning er for min del at jeg i fremtiden kanskje må kjøpe en Loomis for så å slipe bort navnet og erstatte det med Sage  ;D (the day hell freezes to ice).

PS1. Jeg har ikke noe alter i boden.

PS2. Thore, har du den prototypen vi kastet med på Tunevannet for mange år siden ennå?

Enig der Rakker'n, det ER spesielt at Cabelas faar saa stor etterspoersel etter en utgaatt modell at Sage produserer et begrenset opplag til dem (og Angler's Pro) for aa tilfredsstille etterspoerselen, og kanskje forhindre at saanne som oss finner andre loesninger. Jeg er vel "kjoert" uansett, men ikke mye lenger hvis de ikke skjerper seg  ;).

Jeg har ikke den stanga lenger (ikke sikker hvor den er...). Men CTS la paa karbon "helical", ett hakk hoeyere modulus og laget det som i dag er Affinity MX. Jeg har 4 av dem, med forskjellige komponenter. Send meg en mail hvis du er interessert.

Rakker'n?????????????????? lol

Er enig, de må skjerpe seg  8)

Sender en PM senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i tenkeboksen.  8)

Gå ut av den boksen snarest  8) 8) 8)

Kommer ikke til å selge Knukkern, men kanskje supplere med noe annet for sammenligningens skyld. Noe må man drive med. Nå landet det for øvrig to flyvemaur på pepsiboksen min, uten at det vekket særlig fiskelyst. Trenger et par uker hvile nå, og da er mulighetene store for impulskjøp av utstyr jeg overhode ikke trenger. Sånn strengt tatt.  :rolleyes:  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre gaar amerikanerne i feil retning i saa maate. T.o.m. Winston strammer opp BIIx stanga og gjoer den raskere.

Når det gjelder Winston ble kanskje BIIx og BIIt litt i likeste laget i en del klasser/lengder, så jeg tror faktisk dette var et nødvendig grep for å differensiere de to stangseriene. Jeg også stiller meg derimot skeptisk til om stengene blir noe bedre av "oppgraderingen"...

BIIx blir nok ikke noe bedre å kjøre fisk på, kanskje bedre for å komme godt ut på "terningkast" tester for å få flere kjøpere med en noe ustø kastehånd, men det er likevel en vesentlig del av suksessfaktoren til BIIx utgavene at de har toppaksjon MEN samtidig flexx nedover i klingen.

BIIx er i noen modeller kanskje litt FOR løs i toppen, det er ikke mange % det er snakk om før den hadde vært helt perfekt i forhold til flere sine behov, og allsidigheten større.

Mange tenker ikke på mothakeløse kroker og småfisk som skal i håv (under 1 kg :D), da vil flate topper være ugreie mot ikke bare å ryke fisk, men den siste biten før håv vil oftere enn man liker resultere i at fisk "spretter" av. Uansett hvor mye klingen i del nr2 og nr3 bøyer seg, så vil toppen av stangen være avgjørende for den siste del av kjøring av fisk mot håven.

Det er hårfine balanseganger ute og går her, for løs topp gir ikke følelse...for stiv/flat topp gir følelse men ikke fisk ;D

(sittert gammel Hardy legende)

Å finne denne balansegangen er ikke gjort helt uten videre, skal ikke nevne andre saker enn Sage i denne tråden, men nylig erfart at det går an å lage kastekanoner som samtidig er flere hakk bedre enn gamle GLX når det gjelder å få toppaksjon til å gli umerkelig over i resten av stangemnet.

vet ikke hva man skal kalle slike aksjoner, men gode er de i alle fall.

Som sverreef nevnte er BIIx og BIIt noe like i de korte utgavene, men store forskjeller merkes ved eksempelvis 9' #4 og #5...og de som har fulgt mine synspunkter/ytringer i Wisnton tråder vil skjønne følgende; Jeg anbefaler alltid BIIx #5 som min "pocket water" stang, grunnet den "løse" toppen og likevel flex i klingen.....

Selv hater jeg stenger med "løs i toppen og hard som fjell i bånn"... ubrukelig for meg personlig, men balansegangen mellom ytterpunktene gir følelse/fisk ;)

Slike stenger vil jeg gjerne bruke til mitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm interresant tråd !

Etter mye prøving av Sage ZXL i vår, endte jeg opp med å beholde min Sage VPS light.  Et konsept fra 90-tallet.  (LL-serien) Det skal sies at ZXL'en var superbra, men ikke nok til å tukte VPS'en.

Z-Axis må kunne sies å være flere skritt tilbake iforhold til XP. En kar jeg kjenner som er så svoren sage fan at han nesten har et SAGE alter i fiskeboden sin.. solgte sine to, før han nesten hadde pakket de ut av tuben ;D Det samme med ZXL, tror han er urolig nå, hvordan skal det gå med SAGE :o

Makan til gjeng . . . Hva er IKKE perfekt med ZXL ? :o Stanga er jo gjennomført deilig ! Ikke for slækk, ikke for kjapp  :D

Ellers er jeg helt enig i at Z-Axis er noe dritt, for den har jeg ikke prøvd  ;)

Har hørt fra Sage hold at z-axis er deres mest solgte stenger noensinne, men det rimer dårlig med hva folk gir uttrykk for, ikke minst i usa . . . Virker som det er stor enighet om at det var en dårlig erstatning for xp.

Nei, det beste er nok å ikke være "merke-avhengig", for da kan man boltre seg med akkurat de stenger og aksjoner man ønsker der og da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...