Gå til innhold

SAGE-NYHET!


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

Hmm interresant tråd !

Etter mye prøving av Sage ZXL i vår, endte jeg opp med å beholde min Sage VPS light.  Et konsept fra 90-tallet.  (LL-serien) Det skal sies at ZXL'en var superbra, men ikke nok til å tukte VPS'en.

Z-Axis må kunne sies å være flere skritt tilbake iforhold til XP. En kar jeg kjenner som er så svoren sage fan at han nesten har et SAGE alter i fiskeboden sin.. solgte sine to, før han nesten hadde pakket de ut av tuben ;D Det samme med ZXL, tror han er urolig nå, hvordan skal det gå med SAGE :o

Makan til gjeng . . . Hva er IKKE perfekt med ZXL ? :o Stanga er jo gjennomført deilig ! Ikke for slækk, ikke for kjapp  :D

Ellers er jeg helt enig i at Z-Axis er noe dritt, for den har jeg ikke prøvd  ;)

Har hørt fra Sage hold at z-axis er deres mest solgte stenger noensinne, men det rimer dårlig med hva folk gir uttrykk for, ikke minst i usa . . . Virker som det er stor enighet om at det var en dårlig erstatning for xp.

Nei, det beste er nok å ikke være "merke-avhengig", for da kan man boltre seg med akkurat de stenger og aksjoner man ønsker der og da  :)

Omtrent som deg da,Lars? Ikke for slækk, og ikke for kjapp....? Trur nok jeg må ta en telefon til fruen din, for å få bekreftet/avkreftet dette:D

Av alle de Sage-stengene jeg har prøvd, er det kun SP`en som har gitt meg en virkelig god følelse! Om det sier mest om stanga eller meg, får dere guruer avgjøre...

Personlig mener jeg at SP`en er noe av det deiligste som er laget av stenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Hmm interresant tråd !

Etter mye prøving av Sage ZXL i vår, endte jeg opp med å beholde min Sage VPS light.  Et konsept fra 90-tallet.  (LL-serien) Det skal sies at ZXL'en var superbra, men ikke nok til å tukte VPS'en.

Z-Axis må kunne sies å være flere skritt tilbake iforhold til XP. En kar jeg kjenner som er så svoren sage fan at han nesten har et SAGE alter i fiskeboden sin.. solgte sine to, før han nesten hadde pakket de ut av tuben ;D Det samme med ZXL, tror han er urolig nå, hvordan skal det gå med SAGE :o

Makan til gjeng . . . Hva er IKKE perfekt med ZXL ? :o Stanga er jo gjennomført deilig ! Ikke for slækk, ikke for kjapp  :D

Ellers er jeg helt enig i at Z-Axis er noe dritt, for den har jeg ikke prøvd  ;)

Har hørt fra Sage hold at z-axis er deres mest solgte stenger noensinne, men det rimer dårlig med hva folk gir uttrykk for, ikke minst i usa . . . Virker som det er stor enighet om at det var en dårlig erstatning for xp.

Nei, det beste er nok å ikke være "merke-avhengig", for da kan man boltre seg med akkurat de stenger og aksjoner man ønsker der og da  :)

Riktig Lars.

Men Sage-lista ligger veldig veldig høyt, vi snakker nyanser her !

Z-axis dårlig ???

Da er det ut ifra den omtalte lista til Sage som ligger oppunder taket et sted.

ZXL er kanskje det beste som er på markedet i dag etter mitt syn. men SLT var smoothere ! Det er vel der "skoen trykker"

Før SLT var det VPS light (min stang)  forskjellen til ZXL er mere "variasjoner over samme tema" på en måte.... Dvs produsetene har kommet til etslags holt, hvor mye bedre kan det bli ?

Koreastengene er oppe på US nivå nå,(mer eller mindre, det kommer fremdeles noe ræl derifra som USA ikke leverer) og Amerianerne må reposisjonere seg, glansdagene nermer seg en "peak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men midt oppe i alt dette tekno-greiene saa glemmer man det viktigste av alt, nemlig det man foer kalte "feel", og som var selve signaturen til Sage. Og faktisk grunnen til at jeg holdt meg til samme merke siden '88. Og 'feel' er ikke noe man ser paa computerskjermen. Noe Sage og mange andre bruker under utvikling av nye stenger.

Her synes jeg du har et godt poeng, Tore.

For eksempel, stive topper og myk bunn gir lettvinne og enkle kast for alle, men det gir så utrolig liten feeling. Man føler man er litt "uttafor" selve kastet. Men alle takler slike stenger og de blir populære - greie å kjøre fisk på er de også. Men feelingen. Feelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men midt oppe i alt dette tekno-greiene saa glemmer man det viktigste av alt, nemlig det man foer kalte "feel", og som var selve signaturen til Sage. Og faktisk grunnen til at jeg holdt meg til samme merke siden '88. Og 'feel' er ikke noe man ser paa computerskjermen. Noe Sage og mange andre bruker under utvikling av nye stenger.

Her synes jeg du har et godt poeng, Tore.

For eksempel, stive topper og myk bunn gir lettvinne og enkle kast for alle, men det gir så utrolig liten feeling. Man føler man er litt "uttafor" selve kastet. Men alle takler slike stenger og de blir populære - greie å kjøre fisk på er de også. Men feelingen. Feelingen.

Enig Andre, godt poeng. Det er X-faktoren.  Den kan ikke beskrives. Og kanskje den ikke er merkbar før etter noen sesonger som aktiv fluefisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Andre, godt poeng. Det er X-faktoren.  Den kan ikke beskrives. Og kanskje den ikke er merkbar før etter noen sesonger som aktiv fluefisker...

Jepp, Fredrik  :) Jeg har vært igjennom mine år med nydelige RPL og SP jeg også, og har bare gode minner fra det  :) Trollspöet som Sp'n ble kalt til vannkast  :)

Har faktisk en SP490 og en RPL590 oppe på fluebinderrommet når jeg tenker meg om, og jammen tror jeg ikke at jeg skal ta de med ut i hagen for en nostalgisk trivelig stund i morgen tidlig gitt  :) Skal lade dem med et par Opti Stillwater- snører, og jammen tror jeg ikke det kan være en god kombo  :)

SP'n er ikke så ulik Evotec'n aksjonsmessig om jeg husker SP'n rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Andre, godt poeng. Det er X-faktoren.  Den kan ikke beskrives. Og kanskje den ikke er merkbar før etter noen sesonger som aktiv fluefisker...

Jepp, Fredrik  :) Jeg har vært igjennom mine år med nydelige RPL og SP jeg også, og har bare gode minner fra det  :)

Har faktisk en SP490 og en RPL590 oppe på fluebinderrommet når jeg tenker meg om, og jammen tror jeg ikke at jeg skal ta de med ut i hagen for en nostalgisk trivelig stund i morgen gitt  :) Skal lade dem med et par Opti Stillwater- snører, og jammen tror jeg ikke det kan være en god kombo  :)

SP og Stillwater er iallefall en grei kombo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm interresant tråd !

Etter mye prøving av Sage ZXL i vår, endte jeg opp med å beholde min Sage VPS light.  Et konsept fra 90-tallet.  (LL-serien) Det skal sies at ZXL'en var superbra, men ikke nok til å tukte VPS'en.

Z-Axis må kunne sies å være flere skritt tilbake iforhold til XP. En kar jeg kjenner som er så svoren sage fan at han nesten har et SAGE alter i fiskeboden sin.. solgte sine to, før han nesten hadde pakket de ut av tuben ;D Det samme med ZXL, tror han er urolig nå, hvordan skal det gå med SAGE :o

Makan til gjeng . . . Hva er IKKE perfekt med ZXL ? :o Stanga er jo gjennomført deilig ! Ikke for slækk, ikke for kjapp  :D

Ellers er jeg helt enig i at Z-Axis er noe dritt, for den har jeg ikke prøvd  ;)

Har hørt fra Sage hold at z-axis er deres mest solgte stenger noensinne, men det rimer dårlig med hva folk gir uttrykk for, ikke minst i usa . . . Virker som det er stor enighet om at det var en dårlig erstatning for xp.

Nei, det beste er nok å ikke være "merke-avhengig", for da kan man boltre seg med akkurat de stenger og aksjoner man ønsker der og da  :)

Riktig Lars.

Men Sage-lista ligger veldig veldig høyt, vi snakker nyanser her !

Z-axis dårlig ???

Da er det ut ifra den omtalte lista til Sage som ligger oppunder taket et sted.

ZXL er kanskje det beste som er på markedet i dag etter mitt syn. men SLT var smoothere ! Det er vel der "skoen trykker"

Før SLT var det VPS light (min stang)  forskjellen til ZXL er mere "variasjoner over samme tema" på en måte.... Dvs produsetene har kommet til etslags holt, hvor mye bedre kan det bli ?

Koreastengene er oppe på US nivå nå,(mer eller mindre, det kommer fremdeles noe ræl derifra som USA ikke leverer) og Amerianerne må reposisjonere seg, glansdagene nermer seg en "peak"

Hvis du fisker med XP 490 så trenger du egentlig ingen annen stang, hvorfor de da laget Z-axis blir da en gåte. Den stanga har nemlig ikke den samme feelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Z-Axis er en bedre stang enn XP, men det er en annen historie. XP er for stiv etter min smak. Brukte alt fra flyt 4 til synk 7 paa min 5'er. det skal strengt talt ikke en 5'er mestre. Men det var jo kjekt der og da.

ZA er mer lettkastet og har mer feel enn XP pga vekten/materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Z-Axis er en bedre stang enn XP, men det er en annen historie. XP er for stiv etter min smak. Brukte alt fra flyt 4 til synk 7 paa min 5'er. det skal strengt talt ikke en 5'er mestre. Men det var jo kjekt der og da.

ZA er mer lettkastet og har mer feel enn XP pga vekten/materialet.

Har hatt på et 7 flyt (Rio gold) og da slet den. Synk 4 i klasse 6 går, men da bør fluene være lette. Ja, den har spennvidde, men helt ekstremt opplever jeg ikke at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Personlig synes jeg Z-Axis er en bedre stang enn XP, men det er en annen historie. XP er for stiv etter min smak. Brukte alt fra flyt 4 til synk 7 paa min 5'er. det skal strengt talt ikke en 5'er mestre. Men det var jo kjekt der og da.

ZA er mer lettkastet og har mer feel enn XP pga vekten/materialet.

DEt er jeg enig i, og det var vel også intensjonen til Sage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig "feel"? Er ikke det en veldig subjektiv opplevelse, og jeg tipper feel også avhenger av hvor mye man fisker med en og samme stang. Har kastet med stenger som skal ha mye feel. SP f.eks. En skikkelig slaskeraje spør dere meg. Ubrukelig om man vil ha litt manøvreringsfart under ugunstige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XP er nok et godt verktøy for å få ut en 10-12 m snøre og når det skjer så følger jeg deg Jørn, da er det fram med kamera og ta bilde ;D Litt sånn 17 mai følelse hvis det ble nogenlunde snorrett og flua vippet over og landet nesten først ;D  Stivere stenger er godt for oss undermålere, slaskeraier er for ... eh... ja hvem vil ha de?? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lyv på deg tre meter her og der Juvis.  ;D Leste en artikkel en gang om at de fleste ørretene i marka ble tatt på syv meters hold. Det var en god trøst den gang flua ikke ville ut på vannet, men hvem som målte dette aner jeg ikke. Sikkert Justervesenet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig "feel"? Er ikke det en veldig subjektiv opplevelse, og jeg tipper feel også avhenger av hvor mye man fisker med en og samme stang. Har kastet med stenger som skal ha mye feel. SP f.eks. En skikkelig slaskeraje spør dere meg. Ubrukelig om man vil ha litt manøvreringsfart under ugunstige forhold.

Godt spoersmaal, og ikke heeelt lett aa forklare.

Det er en helhet mellom stivhet, aksjon, svingvekt og frekvens. I Sage sitt tilfelle saa betydde det at det til tross for at stanga var rask og hadde krefter saa kjentes det helt ned i haandtaket. Det var faktisk det som var avgjoerende for meg da valget sto mellom Sage RPL og G. Loomis IMX i sin tid. Andre raske stenger var mer foelelsesloese nedover. Spesielt syntes jeg Ironfeather var veldig "doed".

Med nye materialer er det lettere aa faa til, da du kan bruke mindre. I "gamle" dager var en rask stang en stang med tykke vegger og stor diameter. Det fjernet seff mye av foelelsen. Det er derfor Sage har brukt mye av sine utviklingsressurser paa materialet. For aa faa mer foelelse i hoeyere modulus prepregs (duker med karon og resin). Og i dag er selv de raskeste stengene ganske tynne i veggene og i diameter. Og det er dette "jaget" jeg naa mener har gaatt litt for langt; lettere, raskere osv. F.eks. synes jeg at TCX er helt ubrukelig som oerretstang. Samtidig er dette stanga som oftest vises fram paa messer. Det har vel en sammenheng med at mange fluefiskere fortsatt er fascinert av kastelengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har jeg vaert saa heldig aa faa kaste med 690-4 VPX og den nye 4-delte TXL i 7'10" #4.

Er tilknyttet saa det holder, sa kan ikke si for mye her. Inntrykket av VPX stemmer IKKE med det de har sagt saa langt om stanga ihvertfall. Til min store glede.

De som vil vite mer kan sende meg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har jeg vaert saa heldig aa faa kaste med 690-4 VPX og den nye 4-delte TXL i 7'10" #4.

Er tilknyttet saa det holder, sa kan ikke si for mye her. Inntrykket av VPX stemmer IKKE med det de har sagt saa langt om stanga ihvertfall. Til min store glede.

De som vil vite mer kan sende meg PM.

Høres artig ut, har du tatt målinger av vpx? Eller vet du om noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har jeg vaert saa heldig aa faa kaste med 690-4 VPX og den nye 4-delte TXL i 7'10" #4.

Er tilknyttet saa det holder, sa kan ikke si for mye her. Inntrykket av VPX stemmer IKKE med det de har sagt saa langt om stanga ihvertfall. Til min store glede.

De som vil vite mer kan sende meg PM.

Høres artig ut, har du tatt målinger av vpx? Eller vet du om noen?

Nei, er litt tidlig ennaa. Stanga har kun vaert i landet i 3 dager, hehe. Saa den skal paa "turne" rundt i landet. Men jeg skal proeve aa faa tak i en 5'er og faa maalt den. Tar nok noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMags: "Godt spoersmaal, og ikke heeelt lett aa forklare.

Det er en helhet mellom stivhet, aksjon, svingvekt og frekvens."

Feel, soul, trodde ikke man kunne beskrive dette med fysikk. Og tror du bommer her.

Hva en fiskestang gir deg ved kasting, fisking av feel, er høyst subjektivt.

- Godt forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMags: "Godt spoersmaal, og ikke heeelt lett aa forklare.

Det er en helhet mellom stivhet, aksjon, svingvekt og frekvens."

Feel, soul, trodde ikke man kunne beskrive dette med fysikk. Og tror du bommer her.

Hva en fiskestang gir deg ved kasting, fisking av feel, er høyst subjektivt.

- Godt forsøk!

Paa et mer abstrakt plan kanskje. Men i denne sammenhengen, "Sage feel" lar det seg faktisk forklare.

Og det ER til syvende og sist disse elementene som gjoer en fluestang til det den er, og dermed er det som gir stanga de egenskapene den har.

Det meste i livet er mindre komplisert enn man tror... (bortsett fra kvinnfolk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er en form for SAGE effekt, ikke feel. Så jeg håper at vi er enige i at feel er og skal bli abstrakt. Kvinnfolk er en helt annen sak.

En fiskestang kan ha feel, en gitarist osv.

Hadde sluttet å fiske med splitcanestengene mine om de ikke hadde hatt en spesiell feel (for all del, det finnes også bambus som er totalt blottet for personlighet).

For den saks skyld, så hadde jeg ikke fisket med Sage eller Scott G heller da. Og heller ikke ønsket meg en T&T Paradigme 905......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er en form for SAGE effekt, ikke feel. Så jeg håper at vi er enige i at feel er og skal bli abstrakt. Kvinnfolk er en helt annen sak.

En fiskestang kan ha feel, en gitarist osv.

Hadde sluttet å fiske med splitcanestengene mine om de ikke hadde hatt en spesiell feel (for all del, det finnes også bambus som er totalt blottet for personlighet).

For den saks skyld, så hadde jeg ikke fisket med Sage eller Scott G heller da. Og heller ikke ønsket meg en T&T Paradigme 905......

Naar man snakker om Sage "feel" saa snakker man om det jeg beskriver. Klart det er en effekt av egenskapene til stanga, men da er vi inne paa ordkloeveri. Akkurat som en "flue" ogsaa kan beskrive en sildeimitasjon, selv om ei sild strengt talt ikke kan fly...

Alle stenger oppfoerer seg slik de gjoer pga de fysiske, og maalbare egenskapene. Ogsaa cane, hvis 'feel' ofte henger sammen med en ganske lav frekvens og hoey svingvekt. Derfor er det oftest de som liker litt mykere stenger som snakker om 'feel'. Noe du forsaavidt understreker ogsaa. Du liker stenger med lav frekvens, lav AA, lav ERN og noe hoeyere svingvekt. Eller "feel", som du selv beskriver det.  ;)

Ikke saa veldig abstrakt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...