Gå til innhold

Heroes of Norway


-Lars-

Anbefalte innlegg

For de som fortsatt diskuterer lovligheten av gjeddeskyting viser jeg til lov om laksefisk og innlandsfisk m.v, hvor det klart følger at det i utgangspunktet er lov å skyte gjedde.

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

      Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

      Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

      Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

      Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i annet og tredje ledd.

Greit det, men dette er sakset fra loven om dyrevelferd:

§ 12. Avliving

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

     

Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

OG

§ 20. Jakt, fangst og fiske

      Jakt, fangst og fiske skal utøves på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Dette er idioter som om mulig burde straffeforfølges.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er vel under noe andre omstendigheter vil jeg tro willy:) og gjedde er god mat om det er det man ønsker... ikke at jeg tror det var det gutta var ute etter....

Det har du rett i,kompisens "jakt" foregikk på en helt annen måte,og det var nok fordi det var "gammel hevd" i dette vassdraget,og relativt vanlig at noen få utøvde matauken,noe som jo i vårt tilfelle var helt unødvendig,siden vi fisket på disse gjedden etter leiken.

Mener han,etter visse forsøk på overtalelser,gikk over til myggfiske på markaørret på den tiden,etterhvert! ;)

Treffer man skikkelig er det vel ingen sak, men bommer man og gjedda lir skadeskutt er det værre.

Man skyter vel ikke på selve gjedda, men i vannet utmed den så gjedda "besvimer".

Riktig,det ble brukt hjortehagl for å størst mulig trøkk i vannet når skuddet gikk,deretter plukket man så mange gjedder(ei purke kan ha mange beilere,og er ofte omgitt av flere hanngjedder)som mulig før de våknet til live igjen.

Det kunne bli litt plastring etterpå. ;D

Trodde vi var enige om å bli kvitt gjedde jeg ???

hvorfor det?

Kommer vel an på hvor vi snakker om,mange vann/vassdrag er reine hvitfisk-vann med bestand av karpefisker,abbor,gjørs og gjedde,og i disse vannene er det ingen grunn til utryddelse eller bekjempelse av gjedda.

Og mange steder lever gjedde og "edel-fisk" greit side om side,og der gjedda gjør inntog etter innvandring el. tilpasser artene seg som oftest til hverandre,og resultatet kan i endel tilfelle være positivt,med mye større ørret feks. som resultat.

Her på vestlandet har vi fått gjedde i det nærmeste laksevassdraget,noe som endel av de lokale syns er helt forferdelig(de fisker ikke ørret,det er kun laks som gjelder!).Jeg syns heller de skulle bry seg om oppdrettsanleggene i sjøen,som er i ferd med å ta knekken på hele sjø-ørretbestanden,som er desimert kraftig de siste årene.

Men dette her !!!??

Disse folka er sikkert redd for gjedde,oppførselen tyder på det,de tør jo nesten ikke ta i ei istykkerskutt gjedde engang! ;D

OG: De liker sikkert ikke ulv,bjørn,ørn eller lom eller laksand og alt det andre farlige som måtte finne på å spise det samme som oss,bur dem inn,vi nordmenn har gjort nok skade på faunaen,om ikke vandaler skal få gå fri sånn som det der ! >:(

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om å bli kvitt gjedde jeg ???

hvorfor det?

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

galt med fiske etter gjedde da?

så lenge den ikke ble satt ut av tullinger som vil ødelegge vassdrag så fisker jeg mer enn gjerne på den. vi har vel ikke den rettigheten til å utrydde en type fisk bare fordi vi foretrekker ørretifske. og skal man tynne ut en bestand så finnes det vel bedre mpter en villmannsskyting med hagle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

Møkkafisk..??

Jeg blir litt provosert av slike uttalelser.. Gjedda er da ingen møkkafisk!

Den er vakker, og en utrolig spennende og artig sportsfisk! Vi bør ta vare på bestandene der den hører hjemme!

Der gjedda er naturlig, har dumme mennesker ofte ødelagt for ørretbestanden ved å ta ut de store gjeddene.

Uvitenhet og "fiskerasisme" har ført til store uttak av store hunngjedder om våren - noe som selvfølgelig fører til at gjeddebestanden ekspolderer i antall individer, da man tar bort de viktige kanibalene. Storgjedde = beste virkemiddel for å holde en gjeddebestand nede...

Utsatt gjedde i et ørretvassdrag er noe helt annet. Dette er miljøkriminalitet! Men skyld nå ikke på den flotte gjedda for det...!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeddefiske med flue har jeg prøvd to-tre gang, og det var veldig artig.

Finns mange eksempler på at gjedde deler vassdrag med ørret og røye. Noen steder funker det kjempefint, med stor, flott edelfisk som resultat, og noen steder går det rett til hælvete.

Virker som dette avhenger av biotopen. Mange fjellvassdrag har ikke så mange gode gjeddebiotoper, og derfor begrenser utbredelsen seg selv. I lavlandsvassdrag med mye siv og sånt, derimot, tar gjedda lett over hvis den blir introdusert.

Om gjedda er fin eller ikke kommer vel an på øyet som ser?

Dette med gjeddeskyting er vel ikke spesielt lekkert, og disse hillbillyene er jo helt ute.

Men som avlivningsmetode er det vel helt OK hvis det gjøres skikkelig? Går ihvertfall fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om å bli kvitt gjedde jeg ???

hvorfor det?

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

galt med fiske etter gjedde da?

så lenge den ikke ble satt ut av tullinger som vil ødelegge vassdrag så fisker jeg mer enn gjerne på den. vi har vel ikke den rettigheten til å utrydde en type fisk bare fordi vi foretrekker ørretifske. og skal man tynne ut en bestand så finnes det vel bedre mpter en villmannsskyting med hagle

Ser vel på avatarbildet ditt at du ikke forstår en spøk ;) men dette var et forsøk på humor som kom spontant. Om du fisker gjedda med hagle, flue eller traktor er en dritt for meg, jeg vet den er satt ut  i endel vann og da er det for meg kjipt å tenke på at jeg kanskje kunne ha fisket ørret der. Derfor kommentaren, fisk i vei du, jeg blir hjemme og har ikke noe mot fisken utover at jeg ikke gidder fiske etter den og synes det er helt fint for dere andre som gidder.

Kos deg :)

Edit: Så først nå at jeg hadde tråkket på flere tær....

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

Møkkafisk..??

Jeg blir litt provosert av slike uttalelser.. Gjedda er da ingen møkkafisk!

Den er vakker, og en utrolig spennende og artig sportsfisk! Vi bør ta vare på bestandene der den hører hjemme!

Min subjektive mening om fisken er basert på lang barndom med fiske etter storgjedda i det lokale vannet der jeg bor. Har dratt opp noen og er ganske ferdig med den. At du gleder deg over å fiske flere sorter enn meg, er flott, men jeg liker ikke dyret ;) Sikkert en fin sportsfisk, men jeg fisker kun ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Litt off men.....det var svenska rallare som spredde gjedda, de tok den med til østerdalen, Gudbrandsdalen, ja stort sett de fleste strøk hvor det ble bygget jernbane........ Nordland er dog nesten spart, der hadde de godt med sjøfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om å bli kvitt gjedde jeg ???

hvorfor det?

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

galt med fiske etter gjedde da?

så lenge den ikke ble satt ut av tullinger som vil ødelegge vassdrag så fisker jeg mer enn gjerne på den. vi har vel ikke den rettigheten til å utrydde en type fisk bare fordi vi foretrekker ørretifske. og skal man tynne ut en bestand så finnes det vel bedre mpter en villmannsskyting med hagle

Ser vel på avatarbildet ditt at du ikke forstår en spøk ;) men dette var et forsøk på humor som kom spontant. Om du fisker gjedda med hagle, flue eller traktor er en dritt for meg, jeg vet den er satt ut  i endel vann og da er det for meg kjipt å tenke på at jeg kanskje kunne ha fisket ørret der. Derfor kommentaren, fisk i vei du, jeg blir hjemme og har ikke noe mot fisken utover at jeg ikke gidder fiske etter den og synes det er helt fint for dere andre som gidder.

Kos deg :)

Edit: Så først nå at jeg hadde tråkket på flere tær....

Ufisk som eter det meste og som opptar plass for ørreten i endel vann iallefall her i mitt område av landet. Uten den møkkafisken så hadde vi hatt mye mer å fiske på enkelt og greit.

Møkkafisk..??

Jeg blir litt provosert av slike uttalelser.. Gjedda er da ingen møkkafisk!

Den er vakker, og en utrolig spennende og artig sportsfisk! Vi bør ta vare på bestandene der den hører hjemme!

Min subjektive mening om fisken er basert på lang barndom med fiske etter storgjedda i det lokale vannet der jeg bor. Har dratt opp noen og er ganske ferdig med den. At du gleder deg over å fiske flere sorter enn meg, er flott, men jeg liker ikke dyret ;) Sikkert en fin sportsfisk, men jeg fisker kun ørret.

spøk blir vel fulgt opp av ;D siden man ikke kan høre tonefallet mens man leser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske at dette er unge menn som har mange år på å gjøre feil.

Min sti er ikke ren, og det er mange ting jeg skulle ha ugjort.

Dette er ingen unnskyldning for at enkelte oppfører seg som aper, men et faktum.

Et tegn på intelligens er når man lærer av andres feil, så langt kom jeg aldri.

Det synes jeg egentlig var veldig godt sagt.

Selvsagt ingen unnskyldning for hvordan de gjør det, men en forklaring. Men det mangler tydeligvis en "grunndressur" på våpenhåndtering her i dette klippet gitt  ;D

Og en uutviklet empati for gjedde også, får man si  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske at dette er unge menn som har mange år på å gjøre feil.

Min sti er ikke ren, og det er mange ting jeg skulle ha ugjort.

Dette er ingen unnskyldning for at enkelte oppfører seg som aper, men et faktum.

Et tegn på intelligens er når man lærer av andres feil, så langt kom jeg aldri.

Det synes jeg egentlig var veldig godt sagt.

Selvsagt ingen unnskyldning for hvordan de gjør det, men en forklaring. Men det mangler tydeligvis en "grunndressur" på våpenhåndtering her i dette klippet gitt  ;D

Og en uutviklet empati for gjedde også, får man si  :)

Ikke bare mangel på empati for gjedde her, men total mangel på respekt for levende vesen spør du meg. Og disse gutta er ikke 13 år så vidt jeg kan se, eller kanskje 13-åringer i Brummundal har litt ekstra mye testosteron???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...