Gå til innhold

Fluestenger å sånn !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Dette er tiden på året da de forskjellige stang-produsentene kommer med "nyheter", og vi brukere bør selvfølgelig kjenne vår besøkelsestid, om vi ikke skal havne i bakleksa og kløne rundt med utdaterte stenger neste sesong  ;D

Det er ihvertfall hva reklamen gir utrykk for, der de forskjellige aktørene overgår hverandre i å komme opp med fantastiske ord og utrykk for å beskrive deres nyeste teknologier og materiale. De har selvfølgelig forlengst skjønt av vi lar oss imponere over ord vi ikke aner betydningen av, som "nano-technology (G.Loomis)", "Gen.5 technology (Sage)", "Baft (T&T)" osv, jeg kunne sikkert fortsatt i det uendelige om jeg hadde husket alt jeg har lest/hørt  :D

Lurer på om ikke flere av aktørene bruker omtrent like mye energi og tid på å finne på slike fancy utrykk som på å komme opp med noe nytt som faktisk er merkbart bedre enn utgående modell ?

Og sånn må det kanskje bli, inntil man evt kommer opp med et helt nytt materiale som virkelig utgjør merkbar forskjell fra det som benyttes i stenger i dag ?

Mitt inntrykk er ihvertfall at siden midten av 90-tallet så har "nyhetene" til dels dreid seg om nytt navn og kanskje annen farge enn forgjengeren.

Ny teknologi ? Javel, men hvilken interesse har det, om den eneste forskjellen vi merker er prisøkningen ?

Hvilken av de store usa-aktørene : Sage, Scott, T&T, Orvis, G.Loomis, Winston lager vesentlig bedre fluestenger i 2010 enn de gjorde i 1995 ?

Jeg tror til og med det heller går andre veien på flere områder ; billigere løsninger, dårligere kork, i det hele tatt . . . Tror ikke så mange andre bransjer kunne forsvart prisøkningen på produktene sine med så minimal utvikling å vise til.

Dette gjelder først og fremst usa-merkene, østen-produserte stenger virker å ha holdt et langt mer stabilt prisnivå.

Loop gjorde jo en litt sjelden vri : De erstattet sin tidligere topp-serie Greyline med langt rimeligere stenger, Multi, som de hevder er en videreutviklet Greyline.

Jeg skjønner at det kanskje er nødvendig for å opprettholde nysgjerrigheten fra kundemassene, men syntes nye stang-serier erstatter gamle vel hyppig hos enkelte merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hvis du vil finne ut hva som har skjedd under denne tiden, kjenn på en Loomis IMX og en NRX i samme lengde og klasse.

Eller en Sage SP og ZXL eller Z-Axis i samme klasse.

Generelt så har stengene blitt lettere i forhold til spenst. De dempes også mye raskere. I det store hele lettere å kaste med.

De mest markante endringene er et par av de du nevner. Det er mer vanlig å bruke karbon i kjernen istedet for glassfiber. Ihvertfall blant de største. De billigere merkene bruker fortsatt glassfiber "scrim" som forsterkning mot ovalisering. Karbon gjør stanga lettere og spensigere.

Den neste store endringen, slik jeg ser det, er nettopp den såkalte "nano" teknologien. Og det er 3M som har kommet med denne. Det betyr at man blander ørsmå silica partickler inn i resinen, og det bindes dermed mye bedre til karbonet. Stengene blir lettere og betydelig sterkere.

Det gikk opp for meg hvor MYE som har skjedd da jeg kjøpte og restaurerte en SP 590 for et par måneder siden. Ble faktisk ganske overrasket over hvor treig og framtung den var. Det var ikke slik jeg husket den. Og der ligger mye av greia tror jeg. De fleste selger unna gamle stenger og skaffer nye. Derfor merker vi ikke så godt disse endringene.

Det som gjør fluefiske litt spesielt i forhold til andre ting er at hva som er "bra" eller ikke er 100% subjektivt. Derfor pleier jeg å si at stengene har endret seg en god del, men det betyr ikke nødvendigvis at de har blitt bedre. Det spørs hva du legger i uttrykket. Hvis du mener lettere, spenstigere og mer lettkastet så mener jeg at de har blitt merkbart bedre.

Når det gjelder priser på USA stenger så har disse faktisk blitt billigere. Min første Sage betalte jeg 4.400 kroner for i 1989. Det er omregnet til dagens verdi nesten 6.900 kroner. Tilsvarende toppmodell koster i dag 5.395.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Gode innlegg fra begge. Dere har rett begge to.

Det jeg undres på umiddelbart er hvorfor noen merker forsøker seg med 6-7000kroner for stengene sine når sage tar fem og et halvt tusen for sine...

Det reflekterer iallefall ikke status eller teknologisk overlegenhet. For der er vel Sage topp 3. av de "finere" merkene.

ellers er jeg enig med Tore sine betraktninger. En zxl er moe annet enn en vps for eksempel.

Men at den er så forbasket mye bedre enn den 15 år eldre vps'en er jeg slett ikke sikker på.

De store forbedringene har kommet på østenstengene. for kr 2500.- får du en stang som ligger tett opptil usa merkene kvalitetsmessig.

alle som har prøvd en koreastang på 90 tallet ser vel den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tiden på året da de forskjellige stang-produsentene kommer med "nyheter", og vi brukere bør selvfølgelig kjenne vår besøkelsestid, om vi ikke skal havne i bakleksa og kløne rundt med utdaterte stenger neste sesong  ;D

Det er ihvertfall hva reklamen gir utrykk for, der de forskjellige aktørene overgår hverandre i å komme opp med fantastiske ord og utrykk for å beskrive deres nyeste teknologier og materiale. De har selvfølgelig forlengst skjønt av vi lar oss imponere over ord vi ikke aner betydningen av, som "nano-technology (G.Loomis)", "Gen.5 technology (Sage)", "Baft (T&T)" osv, jeg kunne sikkert fortsatt i det uendelige om jeg hadde husket alt jeg har lest/hørt  :D

Lurer på om ikke flere av aktørene bruker omtrent like mye energi og tid på å finne på slike fancy utrykk som på å komme opp med noe nytt som faktisk er merkbart bedre enn utgående modell ?

Og sånn må det kanskje bli, inntil man evt kommer opp med et helt nytt materiale som virkelig utgjør merkbar forskjell fra det som benyttes i stenger i dag ?

Mitt inntrykk er ihvertfall at siden midten av 90-tallet så har "nyhetene" til dels dreid seg om nytt navn og kanskje annen farge enn forgjengeren.

Ny teknologi ? Javel, men hvilken interesse har det, om den eneste forskjellen vi merker er prisøkningen ?

Hvilken av de store usa-aktørene : Sage, Scott, T&T, Orvis, G.Loomis, Winston lager vesentlig bedre fluestenger i 2010 enn de gjorde i 1995 ?

Jeg tror til og med det heller går andre veien på flere områder ; billigere løsninger, dårligere kork, i det hele tatt . . . Tror ikke så mange andre bransjer kunne forsvart prisøkningen på produktene sine med så minimal utvikling å vise til.

Dette gjelder først og fremst usa-merkene, østen-produserte stenger virker å ha holdt et langt mer stabilt prisnivå.

Loop gjorde jo en litt sjelden vri : De erstattet sin tidligere topp-serie Greyline med langt rimeligere stenger, Multi, som de hevder er en videreutviklet Greyline.

Jeg skjønner at det kanskje er nødvendig for å opprettholde nysgjerrigheten fra kundemassene, men syntes nye stang-serier erstatter gamle vel hyppig hos enkelte merker.

Enig, stengene er bra nok nå.

Så spar oss for oralonani i katalogene. Gi oss tørre fakta (CCS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hvis du vil finne ut hva som har skjedd under denne tiden, kjenn på en Loomis IMX og en NRX i samme lengde og klasse.

Eller en Sage SP og ZXL eller Z-Axis i samme klasse.

Generelt så har stengene blitt lettere i forhold til spenst. De dempes også mye raskere. I det store hele lettere å kaste med.

De mest markante endringene er et par av de du nevner. Det er mer vanlig å bruke karbon i kjernen istedet for glassfiber. Ihvertfall blant de største. De billigere merkene bruker fortsatt glassfiber "scrim" som forsterkning mot ovalisering. Karbon gjør stanga lettere og spensigere.

Den neste store endringen, slik jeg ser det, er nettopp den såkalte "nano" teknologien. Og det er 3M som har kommet med denne. Det betyr at man blander ørsmå silica partickler inn i resinen, og det bindes dermed mye bedre til karbonet. Stengene blir lettere og betydelig sterkere.

Det gikk opp for meg hvor MYE som har skjedd da jeg kjøpte og restaurerte en SP 590 for et par måneder siden. Ble faktisk ganske overrasket over hvor treig og framtung den var. Det var ikke slik jeg husket den. Og der ligger mye av greia tror jeg. De fleste selger unna gamle stenger og skaffer nye. Derfor merker vi ikke så godt disse endringene.

Det som gjør fluefiske litt spesielt i forhold til andre ting er at hva som er "bra" eller ikke er 100% subjektivt. Derfor pleier jeg å si at stengene har endret seg en god del, men det betyr ikke nødvendigvis at de har blitt bedre. Det spørs hva du legger i uttrykket. Hvis du mener lettere, spenstigere og mer lettkastet så mener jeg at de har blitt merkbart bedre.

Når det gjelder priser på USA stenger så har disse faktisk blitt billigere. Min første Sage betalte jeg 4.400 kroner for i 1989. Det er omregnet til dagens verdi nesten 6.900 kroner. Tilsvarende toppmodell koster i dag 5.395.

Veldig godt og informativt svar  :)

Joda, jeg merker at stengene er blitt en smule lettere med årene . . . Jeg har Sp i #4 og Zxl i #5, begge 9 fot. I hånda så kjennes Sp'en ut som 5'eren.

På den annen side : Enhånds kullfiberstenger opp til 9 fot har vel aldri føltes ubehaglig tunge, så jeg vet ikke hvor stort fremskritt dette med vektreduksjon har vært når det kommer til praktisk fiske.

Det virker som lav vekt ikke har gått på bekostning av hva blanksen tåler av belastning, heller tvert imot, og det er jo bra.

Det jeg egentlig lurer på er om det er noe mer enn mikroskopiske nyanser å hente ut av kullfiber som stangmateriale i dag ?

Det finnes vel knapt stang-aksjoner som ikke er testet heller, ihvertfall ikke som er egnet til å kaste et fluesnøre . . .

Kanskje derfor glassfiber og cane er "in" igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig med første innlegg. Stenger har blitt litt lettere, men ikke ellers bedre og ikke sterkere i fohold tik ytre mekansik påvirkning. Jeg fisker regelmessig med stenger som er henholdsvis 8 og 20 år gamle og kan ikke si at dagen stenger er "bedre" i fiskesituasjoner. Kanskje dersom man er en bedre kaster enn meg? På de tyngre klassene, alstå stenger for #5 og tyngre merker man alikevel at de har mindre masse mot toppen.

Korken har også generellt blitt dårligere. Og mange som tidligere bygde gode stenger har gått vekk fra spigot holker og over til løsninger som billig-utførelse merkene har brukt.

Nei, allt var bedre under krigen  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig med første innlegg. Stenger har blitt litt lettere, men ikke ellers bedre og ikke sterkere i fohold tik ytre mekansik påvirkning. Jeg fisker regelmessig med stenger som er henholdsvis 8 og 20 år gamle og kan ikke si at dagen stenger er "bedre" i fiskesituasjoner. Kanskje dersom man er en bedre kaster enn meg? På de tyngre klassene, alstå stenger for #5 og tyngre merker man alikevel at de har mindre masse mot toppen.

Korken har også generellt blitt dårligere. Og mange som tidligere bygde gode stenger har gått vekk fra spigot holker og over til løsninger som billig-utførelse merkene har brukt.

Nei, allt var bedre under krigen  ;D.

Silica-nano resinen gjør stengene sterkere mot ytre påvirkninger også, ifølge produsentene. Gjør dem til og med mer vannavvisende  ;D.

Uansett hva det gjør med stengene ellers så synes jeg det alene er en viktig forbedring. Ulempen med karbon er et det er veldig ømfintlig. Foreløpig kun Loomis og Hardy som bruker dette. Og StCroix, på slukstenger foreløpig...

Kork er og forblir et problem. Folk drikker for mye vin. IKKE DRIKK VIN!! Det er for kvinnfolk!  ;D

Spigot er en dårligere løsning enn dagens holker. Det er også en av de største forskjellene mellom dagens og gårsdagens stenger - holkene. Det vil enhver stangutvikler fra de større merkene fortelle deg. Inkludert Scott gutta, som brukte mye spigot før. Dagens tynne, og nøyaktig tilpassede holker overfører energien mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silica-nano resinen gjør stengene sterkere mot ytre påvirkninger også, ifølge produsentene. Gjør dem til og med mer vannavvisende  ;D.

Uansett hva det gjør med stengene ellers så synes jeg det alene er en viktig forbedring. Ulempen med karbon er et det er veldig ømfintlig. Foreløpig kun Loomis og Hardy som bruker dette. Og StCroix, på slukstenger foreløpig...

Ikke at det er så viktig Tmags. Du er så dyktig når det kommer til facts og kunnskap omkring produsenter osv, derfor I og med at du er såpass lys og klar, jeg må derfor bare få skyte inn at her tar du faktisk litt feil :)

Utover det vil jeg bare få føye til at stort sett mener jeg nyheter er tekmiske framskritt. At noen mener at gamle tanker er bedre får så være. Jeg skal være enige i at noen nyheter oppgjennom likevel sansynligvis har vært kosmetikk. Men verden går uansett framover tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Spigot er en dårligere løsning enn dagens holker. Det er også en av de største forskjellene mellom dagens og gårsdagens stenger - holkene. Det vil enhver stangutvikler fra de større merkene fortelle deg. Inkludert Scott gutta, som brukte mye spigot før. Dagens tynne, og nøyaktig tilpassede holker overfører energien mye bedre.

Ja det ar vel sågar Scott som kom med de moderne "top over" holkene også...   Voyager Series så vidt jeg husker fra midten av 90'erne.

Det nye var at top over holker fikk samme bøyningskurve som resten av emnet ikke bare "flat" del. som gjorde at firedelte stenger fra f.eks Sage eller Loomis m.fl   ble dypere og mindre responsiv enn sine todelte versjoner...

Husker det så noe merkelig spinkelt ut hos Jarle og Bjørnar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er så viktig Tmags. Du er så dyktig når det kommer til facts og kunnskap omkring produsenter osv, derfor I og med at du er såpass lys og klar, jeg må derfor bare få skyte inn at her tar du faktisk litt feil :)

Kan du ikke spesifisere hva han tok feil om?

Venter i spenning jeg også  ;D

I mellomtiden, fra Hardy sin pressemelding:

SINTRIX material provides rods which are 60% stronger, up to 30% lighter and with hugely improved impact resistance over conventional carbon fibre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden, fra Hardy sin pressemelding:

SINTRIX material provides rods which are 60% stronger, up to 30% lighter and with hugely improved impact resistance over conventional carbon fibre.

Men hva menes med konvensjonell karbon fibre. Er det den teknologien konkurrentene bruker i dag, eller den som var vanlig for 15 år siden? Klarer de 30% lettere og 60% sterkere enn dagens stenger fra konkurrentene er det jo en svært markant forbedring.

Tror de største forbedringene som skyldes nano teknologi ligger fram i tid. Kan bli ganske så spennende stenger om hele carbon matta bygger på nanoteknologi og ikke bare resinen. Kanskje kan vi få tilnærmet usynlige stenger også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de største forbedringene som skyldes nano teknologi ligger fram i tid. Kan bli ganske så spennende stenger om hele carbon matta bygger på nanoteknologi og ikke bare resinen. Kanskje kan vi få tilnærmet usynlige stenger også  ;D

Usynlige stenger og usynlige snører. Vi går tilsynelatende rundt med et korkskaft og en tom snelle, eller leter rundt i busker, biler, hytter og telt etter utstyr.   :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kork er og forblir et problem. Folk drikker for mye vin. IKKE DRIKK VIN!! Det er for kvinnfolk!  ;D

Etter at fransksmenn har tapt terreng som vineksportør i flere år, har de konservative produsentene også tapt terreng. Resultatet er at druer høstes sener for å gi vinene mer fylde og søtpreg. Prestisjemerker, de klassiske Chateu'r, taper mot liberale produsenter/merker i masssemarkedet. Jacques Sans Souci fra Bordeaux er et godt eksempel på sistnevnte. Billigere viner, mer tilpasset den moderne gane og bruksmønster (drikkeviner) og ikke minst med SKRUKORK! Jippi. Det er bare å komme seg på polet å få tak i noen Sans Souci 2009 til ca 120 kroner og drikke uten dårlig samvittighet - for stangprodusentene i det minste. Nyere testing viser også at vin modnes saktere med skrukork. Dette er ikke minst en fordel for hvitviner som da beholder friskheten lenger. Ingen hvite trenger kork!

Og tmags, vin er så definitivt for menn! Menn står bak ideer, produksjon og utvikling av vin gjennom alle tider. De største vindrankerne i verden er også menn (tørr jeg tippe på i hvert fall).  ;)

PS! Dette innlegget var det trådstarter mente med "Fluestenger å sånn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :) At det kun er de du nevner som bruker dette :) :) Fordi det er det ikke. Utover det har du selvfølgelig helt rett Tore i det du skriver. Beklager hvis jeg virket hånete eller annet. Har jobbet og ikke rukket svare før nå.

Forundrer meg ikke Bjoernar. Denne teknologien er aapen for alle. Det er i utgangspunktet bare aa erstatte den resinen man bruker i dag med 3M sin Matrix Resin, og man er i gang! Det ville forundre meg om ikke "alle" bruker denne om kort tid. Det er ingen ny teknologi dette. Man har brukt det innen andre felt i flere aar.

Hvilke andre er det som tar i bruk dette?

Det var en feil til i det jeg skrev; StCroix lanserer 2011 Elite serien med denne teknologien. Samt to streamer stenger. Prisen starter paa 400 dollar, som er meget hyggelig!

Ovalisering er et sterkt redusert problem med dagens stenger som bruker kryssende karbonfiber som kjerne. Denne videoen fra StCroix illustrerer det ganske godt:

Jeg tullet selvfoelgelig JB. Men det var en fin oppklaring du kom med!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kork er og forblir et problem. Folk drikker for mye vin. IKKE DRIKK VIN!! Det er for kvinnfolk!  ;D

Etter at fransksmenn har tapt terreng som vineksportør i flere år, har de konservative produsentene også tapt terreng. Resultatet er at druer høstes sener for å gi vinene mer fylde og søtpreg. Prestisjemerker, de klassiske Chateu'r, taper mot liberale produsenter/merker i masssemarkedet. Jacques Sans Souci fra Bordeaux er et godt eksempel på sistnevnte. Billigere viner, mer tilpasset den moderne gane og bruksmønster (drikkeviner) og ikke minst med SKRUKORK! Jippi. Det er bare å komme seg på polet å få tak i noen Sans Souci 2009 til ca 120 kroner og drikke uten dårlig samvittighet - for stangprodusentene i det minste. Nyere testing viser også at vin modnes saktere med skrukork. Dette er ikke minst en fordel for hvitviner som da beholder friskheten lenger. Ingen hvite trenger kork!

Og tmags, vin er så definitivt for menn! Menn står bak ideer, produksjon og utvikling av vin gjennom alle tider. De største vindrankerne i verden er også menn (tørr jeg tippe på i hvert fall).  ;)

PS! Dette innlegget var det trådstarter mente med "Fluestenger å sånn!"

Det stemmer Jørn, og jeg lar meg imponere over at du kan nesten like mye om vin som tmags kan om produksjon av fluestenger  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kork er og forblir et problem. Folk drikker for mye vin. IKKE DRIKK VIN!! Det er for kvinnfolk!  ;D

Etter at fransksmenn har tapt terreng som vineksportør i flere år, har de konservative produsentene også tapt terreng. Resultatet er at druer høstes sener for å gi vinene mer fylde og søtpreg. Prestisjemerker, de klassiske Chateu'r, taper mot liberale produsenter/merker i masssemarkedet. Jacques Sans Souci fra Bordeaux er et godt eksempel på sistnevnte. Billigere viner, mer tilpasset den moderne gane og bruksmønster (drikkeviner) og ikke minst med SKRUKORK! Jippi. Det er bare å komme seg på polet å få tak i noen Sans Souci 2009 til ca 120 kroner og drikke uten dårlig samvittighet - for stangprodusentene i det minste. Nyere testing viser også at vin modnes saktere med skrukork. Dette er ikke minst en fordel for hvitviner som da beholder friskheten lenger. Ingen hvite trenger kork!

Og tmags, vin er så definitivt for menn! Menn står bak ideer, produksjon og utvikling av vin gjennom alle tider. De største vindrankerne i verden er også menn (tørr jeg tippe på i hvert fall).  ;)

PS! Dette innlegget var det trådstarter mente med "Fluestenger å sånn!"

Det stemmer Jørn, og jeg lar meg imponere over at du kan nesten like mye om vin som tmags kan om produksjon av fluestenger  ;D

Det sies at tynt/minkende/såogsiikkeidetheletatt hår, er tekn på viten og høy iq. JB er RIMELIG skarp for å si det slik. ( :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på nanomaterial er: Partiklene i materialet skal være i intervallet 1-100 nanometer, eller rettere sagt er det forslaget fra JRC (Joint Research Center)

Har lest at Hardy jobber med nye stenger med silika som nanomateriale. Gir lette og sterke stenger. Leste det i flyfishing & flytying. Kjøpte i går et blad som heter total flyfishing.

Det benyttes både "rust", leire etc. som nanomaterialer.

Nanomaterialer gir utrolige materialforandringer, men nanoteknologi handler også mye om fare og negative helseeffekter. Jo mindre partiklene er desto lettere tar de seg inn i kroppen, men også partikkelformen bidrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer bekymret for åndedrett og lunger. De fleste har ant lest om alle som har ødelagt lungene på asbest støv/fiber. Bromerte flammehemmere er nå ulovlig i Norge. De som bor rundt Mjøsa har hørt om disse.

Uansett så får vi håpe den gruppe som er satt sammen i EU-kommissionen felles forskningssentrum kommer fram til et "levelig" lovpålegg innom nanoteknologi.

Hadde vært noe dritt å måtte levere inn våre nye fluestenger som miljøavfall og blitt pålagt et gebyr ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værstingen , eller en av de må vel være krok-industrien , før var det 50 kroker i en boks , for 49kr , så ble det 25 kroker i boksen , og prisen økte litt på sikt , men man fikk jo en boks....Det er bare det at den ble tom på halve tida... :rolleyes:

Så skjer det igjen , TMC setter ikke opp prisen , men beholder prisene og tar ut 5 kroker til i pakka , dermed er det 20 kroker til 49kr.....

så går det en tid , så følger vel Mustad , partridge og de andre etter.....

Jeg har lenge lurt på hvem som blir førstemann til å levere tombokser... ;D?

går man i butikkene og saumfarer tmc kroker nå , kan man se at antallet på etiketten er forskjellig , og prisen lik..... så lenge det varer kan man plukke de med høyest antall.

Jeg er klar over at alt går opp ,og lønningene øker osv... Jeg har alltid brukt krok fra Mustad , og nå tmc...bra saker det , men ser man på at antallet i boksene bare går nedover , har prisene pr krok økt ganske mye....

Det er vel først og fremst fluebinderne som liker å ha ett godt utvalg av krok , og som binder mye som merker dette godt.....

Jeg skal prøve ASHIMA kroker jeg nå , til halve prisen hos ABRU IMPORT , er de gode , går jeg kanskje over til dette merket på de som lar seg skaffe.

En annen ting , mustad har begynt med disse poseforpakningene nå , no dritt å ha i krokskuffen syntes jeg , så jeg får ta vare på tomboksene og fylle etter der.

Mye spennende utstyr på vei

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tenk deg en nanostick som knekker. Nanopartikler spruter mot deg i en enorm fart og går rett inn i huden og blodårene. Farlig, farlig  :o

Men tror jeg kanskje ville vært litt skeptisk til å bruke f.eks et impregneringsmiddel med nanopartikler før man vet mer om dette.

Hold pusten om stanga ryker av , ellers risikerer du å få NANO_lunger---- ;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...