Gå til innhold

hvor gamle var dere............ alle må svare


AndersRN

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Min fiskekarriere startet sannsynligvis mens jeg gikk med bleie...he, he!!

Det ble seriøs ørretfisker av meg som 5-åring da jeg berget på land min første selvfangede fjellørret.

Fluefisket tok til i 12 års alderen, etter vel et år med fluebinding. Siden har det gått slag i slag.

Drar frem slukstanga av og til, men det utvilsomt flua som dominerer og har gitt de fineste opplevelsene.

Min størst opplevelse var imidlertid i fjor da jentene mine fanget hvert sitt prakteksemplar av noen sjørøyer. Disse veide hhv. 1,35 og 1,58 kg. Yngstepia var da 4 år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har vært fiskeinteresert så langt tilbake jeg kan huske. Det gjaldt rognekjepp med mark i små bekker når vi var på tur. Hjemme så vekslet vi mellom å spille fotball og fiske "lakstit" i Orkla som vi ga til kattene rundt omkring. Jeg er sikker på at vi gjorde innhugg i produksjonen av laks i Orkla når vi var små...desverre.

Tok min første fisk med tørrflue når jeg var 13. Hørgård Brownick 8, 5 fot klasse 5. Flua en selvbundet coachman i krok 12. Det er faktisk 25årsjubileum i år. Får vente i to år før keg feirer, da jeg jukset litt med 6 grams panthermartin (svart med gule prikker) samt åsenskeia 10 gram et par år før jeg ble purist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettern's sønn og long time flyfishing-buddy lenger opp på sia, Ole Marius, satte meg igang med en fluefiskerenesanse for cirka 7 (?) år sia med spørsmålet "er det der vanskelig" etter å ha sett en gubbe som sto å slang med flue ved Mjøskanten.

"Neeeeeida" sa jeg og fant rett etterpå ut at mye kunne glømmes på noen år med andre hobbyer! :D

 

Oppvokst med Glomma, harr og flue både med fluestang og kastedupp fra så langt tilbake at det er helt umulig å huske.........faktisk husker jeg egentlig ikke om jeg har svart lenger fram i denna tråden heller, men sånt gjør det jo bare arti å væra meg! :)

 

Skylder den da 13 år gamle gjeddefisker'n lenger opp på sia en stor takk som fikk meg på rett kjøl igjen, og trur djupt og hellig på at noe av det fineste barn og unge kan holde på med i fritia si er fluebinding, fiske og å væra ute i natur'n!

Følte meg nesten litt uttafor når jeg hadde sagt det, og må forte meg å si at detta er en intresse uten aldersgrenser......vi kan holde på til vi tryner uten rullator.....er ikke det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gammal tråd dette, men det er interessant å se litt på startidspunkt, erfaringer osv.

 

Selv har jeg gjort meg den lille refleksjonen at det kanskje er enklere å starte i dag pga all tilgjengelig informasjon? Da jeg kjøpte fluestang i 1990 så var det ikke internett med fluefiskeforum, og ikke var det mange spesialbutikker med filmer og bøker heller. I hvert fall ikke i Fredrikstad. Det ble mye prøving og feiling, og selvstudier av noen fluefiskebøker. Ikke hadde jeg noen i familien eller omgangskretsen som drev med dette heller. De synes nok jeg var litt rar, jeg valgte en asosial hobby, mens andre drev med vindsurfing, festing og etterhvert også golf. Det hører også med at jeg i begynnelse først og fremst drev med nattfiske etter SØ, og med dårlig innlært teknikk ble det uhorvelig mye knot og banning i mørket!

 

På den annen side: De som starter opp i dag risikerer "information overload", og ikke minst at kunnskapsgapet kan virke uoverstigelig stort. Hvilket er feil! Det kan kanskje virke som man trenger alt av ustyr, og at man må kunne detaljer om stenger, snører, fortommer, kroktyper, bindematerialer og tråder, bindestikker, døgnfluearter osv. osv. Så til evt nybegynnere som leser dette: Det er ikke slik, det bare virker sånn, og spesielt på et forum som dette. For her er det mange gale fluefiskenerder, som virkelig har havnet på skråplanet  ;D ;D ;D

 

Glad jeg ikke er blant dem  :rolleyes: :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik, det bare virker sånn, og spesielt på et forum som dette. For her er det mange gale fluefiskenerder, som virkelig har havnet på skråplanet  ;D ;D ;D

 

Glad jeg ikke er blant dem  :rolleyes: :-\

 

 

 

Er definitivt en av de på skråplanet, og trives med det ;D ;D ;D ;D

 

Startet med fluefiske i 86-87 og siden har det gått en vei...  ;) Før den tid gikk det i hovedsak i mark og spinner. Informasjonstiden  har definitivt inntatt fluefiske for fult de siste årene. Kunnskap om både fiskesteder og generell fluefaglig kunnskap er lett tilgjengelig i dagens hverdag. Forventer at dagens nybegynnere bruker mye kortere tid på bryte kilosgrensa en det jeg gjorde ;)

 

 

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første fluestang i 1991. Det er 17 år siden. Det hele har nok gått gradvis, men de siste årene har det bare vært fluestang for min del. Før '91 var jeg vel det enkelte kaller "Maggotpurist".

 

Jeg fisker med flue fordi det er det mest morsomme, utfordrende og til tider langt mer effektivt enn andre fiskemetoder med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha dratt opp et uvisst antall ørret ved hjelp av sølvkroken spesial og panther martin siden jeg lærte meg å gå, fikk jeg min første fluestang i bursdagsgave en oktoberdag på slutten av 80-tallet.. en Kassnar ??? kl 6, og da var det gjort. Stava meg gjennom Mel Kriegers "The essence of flycasting" den vinteren, og våren etter var jeg utlært.. trodde jeg  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med fluefiske for ca 3 år siden. Dessverre ETTER at jeg hadde tjenestegjort i tilsammen 2 år i forsvaret ved Bardufoss, Setermoen og Rena. Husker jeg kjedet meg mye og gledet meg til ferie/ perm slik at jeg kunne komme meg vekk derfra...  :o  Etter at fiskefeberen tok meg gleder jeg meg til ferie slik at jeg kan dra tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Startet med fluefiske for ca 3 år siden. Dessverre ETTER at jeg hadde tjenestegjort i tilsammen 2 år i forsvaret ved Bardufoss, Setermoen og Rena. Husker jeg kjedet meg mye og gledet meg til ferie/ perm slik at jeg kunne komme meg vekk derfra...  :o  Etter at fiskefeberen tok meg gleder jeg meg til ferie slik at jeg kan dra tilbake!

 

Velkommen til forumet Am :) :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte faktisk å binde fluer før jeg kastet med de.. :rolleyes:

 

I og med jeg har vært en garvet sluk/markfisker siden barndommen er jeg kjent med ørretarten.

Hadde en lang pause fra fisket siden 13-14-årsalderen til nå i fjor, og spesielt i år.

Husker ikke hvordan men jeg kom over filmene Tørrfluelandet I og Tørrfluelandet II, men dette fisket var særdeles fengende for meg.

 

Merkelig egentlig tatt i betrakning at onkelen min guider tyskere i noen elver i trøndelag og farfaren min er en dyktig fluefisker.

 

 

Uansett;

 

I fjor fikk jeg et fluebindesett av kona i gave og det har bare ballet på seg etterpå med krimskrams man bare MÅ ha..(noen som kjenner seg igjen?;) )

Etterhvert kjøpte jeg meg et billig GL fluestangsett #6/7 for i og med det enda var snø i luften tenkte jeg å fiske etter sjø-ørret. Tatt prisen i betrakning hadde jeg lite å tape.  :)

 

Våren 2007 ble det lite fisk i området jeg prøvde ut. (Les; Bymarka i Trondheim)

Det var så mange joggere, sykelister og barnefamilier at fisket var tilnærmet umulig rundt vannene.

 

Etter en stund får jeg tips av en admin her på forumet om en elv som heter "figga". Det endte med fast fisk på en Zulu og resten kan dere tenke dere selv.  ;D

Kjøper ny stang (#4) og flytter så til Mo i Rana på sensommeren og her tar jeg en goood del småfisk med tørrflue.

 

Ble mye tekst her men sånn var det jeg startet.. Fersking og bitt av fluefiskebasillen.. 8)

 

edit: ffs.no`s forum skal ha creds for god respons for oss som er fersk.. blir litt smartere hver dag jeg leser her..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med fluefiske for ca 3 år siden. Dessverre ETTER at jeg hadde tjenestegjort i tilsammen 2 år i forsvaret ved Bardufoss, Setermoen og Rena. Husker jeg kjedet meg mye og gledet meg til ferie/ perm slik at jeg kunne komme meg vekk derfra...  :o  Etter at fiskefeberen tok meg gleder jeg meg til ferie slik at jeg kan dra tilbake!

 

Velkommen til forumet Am :) :) :)

 

Terje!

 

Takk! Har fulgt med her en stund uten å skrive noe selv. Synes det er glimrende med så mye nyttig informasjon på et sted. All honnør til dere som deler på kunnskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, :o jeg var faktisk 33 år når jeg fisket med fluestang for første gang. Da ble jeg mer eller mindre tilfeldig med en arbeidskollega på fisketur til Bjøra i Nord-Trøndelag i 1993 (hele separerings "ballet" og det der gjorde plutselig at jeg hadde mere tid, så det er ikke så gæli at det ikke er godt for noe ;D) og jeg hadde aldri tatt i ei fluestang før og hadde vel ikke fisket på 15-20 år.

 

Det ble faktisk en smålaks på 2,2 kg på den turen på enhånds fluestang (sammen med en laks på 8,3 på sluk). Var det noe rart jeg ble hekta!? ;D

 

Så nå er jeg 47, hutte tu, (det rimet ;D) så dermed har jeg fisket med flue i 14 år. Aktiv fluebinding har jeg vel drevet med i de siste seks-sju årene, uten at jeg binder så veeeldig mye, kun til mitt eget behov.

 

I barndomsårene fisket jeg mye i ei lokal elv kaldt Leira på Romerike, og der fisket vi med mark, sluk, spinnere og med fiskebiter tredt på en trippelkrok til gjørsefiske. Fisket vel til tider i den elva hver dag da.

Den hendte at vi satte ut gjeddesakser også på den tiden.

 

Men nå er det kun fluefiske som gjelder, både med enhånds og tohånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte min første slukstang/haspel en ferietur i 1983- som femåring. To år etter, kjøpte jeg meg min første fluestang til den nette sum av 287 Sek for oppsparte feriepenger! Fikk ikke mange fisk på denne de første årene, men kan love at jeg ødela mange fluer!  Denne stanga varte i 8 år før jeg kjøpte meg ny. Nå går det imidlertid ikke like lenge mellom hver stang...

Fluebinding starta jeg med i 1991, tror jeg, altså som 13-åring.

 

Fisker mest laks, og da bare med flue; ja forresten i elv fisker jeg bare med flue.

Det hender imidlertid at jeg drar frem sluken om jeg skal ha sei eller hyse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første fluestang for snart ti år siden, var vel 18 år tror jeg(er nå 27). De første 2 årene var den et supplement i tillegg til sluk/makk stanga, og den ble de første turne bare liggende i lyngen med masse knuter på fortommen. Jeg gav blaffen i hvilken flue jeg fisket med, men registrerte at den som jeg kalte for "vepse flua" virket som en bankers flue(lærte etterhvert at dette var en montana).

 

Etterhvert ble interessen større, både for insekts liv og for fluefisket generelt. Nymfa blei som oftest droppet for noe tørrt, og jeg lærte meg navna på både fluer og insektene.

 

De siste 5 årene har det bare blitt værre og værre.... (eller bedre vil vel noen si)

Er ikke allergisk mot å ta i en slukstang, men jeg synes det er mye gøyere å ta fisken på flue.

Fisket styrer nå store deler av livet mitt, og det går nok til tider litt mye utover andre ting.

 

For meg er to ting viktig:

1. Familien

2. Fiske

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Terje skriver:

"Jeg begynte med fluefiske alt for sent. En av svært få ting jeg angrer i dette livet."

 

Min første fiskestang fik jeg som 5-åring. Men fluefiskeriet kom først igang da jeg var blevet 24 år.

Nu er jeg dobbelt så gammel og føler mig stadig som fersking. (Er det stavet rigtigt???)

Der er så meget at lære og så meget at blive bedre til.

Desværre kan jeg ikke tillade mig at kalde mig tørrfluepurist. Det er desværre kun på mine 2 - 3 årlige ture nordpå, at jeg har glæde af tørfluefiskeriet. (Åh Gud, hvor er der lang tid til sommer)!!!

Resten af året går med jagten på søørret i vores dejlige fjorde på Sjælland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker men jeg tror jeg feirer 20 ars jubileum som fluefisker i år (startet som15 åring), men det har vært en lang vei. Fisket med både mark og sluk de samtidig helt fram til ca 1997. Fra da av ble det bare fluefiske. Startet med fluebinding ca rundt 1995. Likevel er det først de siste fem-seks årene jeg for alvor har godt inn for sakene. Fluefiske er en fantastisk hobby men jeg bruker mye tid på å spille bass i et rockeband, det er også fantastisk kult.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første fluestang i 1959. Det var en tredelt splitcanestang med to topper, og prisen var kroner 39,50!!!! Hva snella kostet husker jeg ikke, men det sto vel i stil med stangprisen. Synkesnøre og våtfluer var en selvfølge på den tiden, og hjemme i Hobølelva og senere rundt om i Norges land var Olsen og Heggeli på opphengeren mitt suverene førstevalg.

Fiske med tørrflue begynte jeg med tidlig på 70-tallet. Salige Rickvald i OFA (vi arbeidet sammen) skaffet meg en Tjøstheim glassfiberstang til en billig penge. Han undret seg samtidig over hvorfor jeg ikke fisket tørt. Jeg ga en forklaring som gikk på arv og miljø, og han ga meg noen gode tips om tørrfluefisking. Siden da har jeg ikke komplettert våtflueboksen.

Etter at junior ble fluefiskefrelst drypper det mye på meg når det gjelder utstyr og ikke minst insektlære, og jeg er nok blitt en vesentlig bedre fluefisker i løpet av de siste ti årene. Vonde armer og skuldre gjør også at fiske med tørt i vann og forholdsvis sakteflytende elver som f.eks Rena er å foretrekke da kastfrekvensen kan holdes på et forholdsvis lavt nivå.

Dessuten har junior lært meg noe som har redusert slitasjen på utstyret med 95%: Man legger ikke flua på vannet før man har en vakende fisk innenfor rekkevidde!

Jeg kan vel ikke si at jeg gleder meg som en unge til neste sesong, det er så mye annet som skal gjøre det neste halv året, men når neste års vårflom får lagt seg så begynner det nok å krible.

 

Hilsen Truls Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, får si som Terje og Bo - alt for seint. Kjøpte meg noe som blei kalt fluestang i 1962, Kinetic tror jeg pinnen hette. Fikk ikke noe drag på det den gangen. Så da jeg byttet jobb for snart 10 år siden, fikk jeg et gavekort pålydende kr. 3000,- utstedt på Nordisk Fiskeutstyr av min gamle arbeidsgiver. Dette ble vendepunktet, blei anbefalt å kjøpe ei Scott SAS 906 av Svein Røbergshagen, ei stang som fortsatt gir meg mye glede. Fikk ikke noe særlig drag på det de første åra, før jeg og svigersønn var på kastekurs i Åros. Siden da har jeg vært mer og mindre frelst. Fikk fluebinderutstyr i gave på 60-årsdagen for et par år siden, og har ikke siden da kjøpt ei flue, men utrolig mye stæsh til fluebinding. Selv om jeg har fisket siden jeg sluttet å bruke bleier, da med mark og senere med sluk, har det de siste åra bare blitt flue og helst tørt, bortsett fra etter SØ, der blir det helst vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, får si som Terje og Bo - alt for seint. Kjøpte meg noe som blei kalt fluestang i 1962, Kinetic tror jeg pinnen hette. Fikk ikke noe drag på det den gangen. Så da jeg byttet jobb for snart 10 år siden, fikk jeg et gavekort pålydende kr. 3000,- utstedt på Nordisk Fiskeutstyr av min gamle arbeidsgiver. Dette ble vendepunktet, blei anbefalt å kjøpe ei Scott SAS 906 av Svein Røbergshagen, ei stang som fortsatt gir meg mye glede. Fikk ikke noe særlig drag på det de første åra, før jeg og svigersønn var på kastekurs i Åros. Siden da har jeg vært mer og mindre frelst. Fikk fluebinderutstyr i gave på 60-årsdagen for et par år siden, og har ikke siden da kjøpt ei flue, men utrolig mye stæsh til fluebinding. Selv om jeg har fisket siden jeg sluttet å bruke bleier, da med mark og senere med sluk, har det de siste åra bare blitt flue og helst tørt, bortsett fra etter SØ, der blir det helst vått.

 

Når var du på kurs i Åros rbk1?  Kanskje på noen jeg har arrangert?. Mange år som leder for fluegrupa i foreningen.  :D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...