Gå til innhold

Regulerbar brems på fluesnella. Hva er poenget?


GeirD

Anbefalte innlegg

Bruker dere bremsen på fluesnella til vanlig ørretfiske? Alle mine fluesneller er innstilt med minimal brems, og kun slik at jeg kan flekke av snøre uten å lage backclash. Jeg regulerer aldri bremsen under fiske. Motstand ved kjøring regulerer jeg med hvor høyt jeg holder stanga, og bremsing med handa på snellehjulet.

I mine øyne er en regulerbar brems helt bortkasta, og gjør snellene unødvendig tunge og dyre. Jeg fatter heller ikke hvorfor en del sneller er så dyre som de er. Det er jo så banalt enkel konstruksjon!

Ei fluesnelle med en fast innstilling med lett motstand er greit for meg til vanlig ørretfiske. Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fineste snellene mine har fast motstand og kan ikke reguleres. Akkurat nok til at overløp forhindres. En annen favoritt - Ross Reels San Miguel har akkurat nok bremsejustering til at den forhindrer overløp.

Har en Billy Pate snelle med Anti revers system og det er noe skikkelig dritt på vanlig størrelse fisk. Stiller den inn som en vanlig sluksnelle der den kun gir line ved max belastning. Men da er den tung å dra ut lina på under kasting. Og brutal på fisk under 2 kilo.

Skal sende den til Tibor for ombygging til direct drive. Da blir den god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjønte en svenske ved navn Danielsson for 25 år siden, og det endret snelleindustrien for alltid.

At brems kan ha noe for seg når en fisker etter tropiske monstre eller storlaks i elv, kan jeg forstå, men til alt ørretfiske og alt fiske i stillestående vann, ser jeg ikke behovet for brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke så lenge sida at det ei ok snelle hette Hardy Marquis, og laksesneller av denne karakteren har landet svært mange flere fisker enn enn sneller med de nye bremsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kommer langt med overløpsbrems til ørretfiske, men når man først treffer grisen med flua så er det å foretrekke snelle med brems for mitt vedkommende selv om jeg klarer meg fint uten og har flere med kun overløpsbrems. Men selv om de klarte å lande laks for flere hundre år siden uten brems så er det i mine øyne ikke synonymt med at alt var bedre i gamledager ;)

Hilsen en som ønsker nytenkning og teknologi velkommen, men som ofte tar til takke med førtidens prinsipper  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fineste snellene mine har fast motstand og kan ikke reguleres. Akkurat nok til at overløp forhindres. En annen favoritt - Ross Reels San Miguel har akkurat nok bremsejustering til at den forhindrer overløp.

Har en Billy Pate snelle med Anti revers system og det er noe skikkelig dritt på vanlig størrelse fisk. Stiller den inn som en vanlig sluksnelle der den kun gir line ved max belastning. Men da er den tung å dra ut lina på under kasting. Og brutal på fisk under 2 kilo.

Skal sende den til Tibor for ombygging til direct drive. Da blir den god.

Fåes disse Billy Pate snellene med direct drive eller må de bygges om? Er utrolig sugen på ei sånn snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har hatt en Hardy Marquis ja. Det synger i øra enda. Fytti flate for en lyd! Får man på noe som drar skikkelig på den så hører man ingenting på 2-3 dager.  :D

De fleste store fiskene som ofte også er litt vanskelige står som regel på plasser hvor ikke alt er som et stuegulv. Enkelte steder lurer jeg jaggu på hva jeg skulle gjort uten en skikkelig brems da. Å bremse med den ledige hånda kan nemlig være farlig enkelte av de stedene jeg fisker. Jeg må rett og slett bruke den ledige til å holde balansen, støtte meg eller holde meg fast mens jeg forsøker å bli med gærningene nedover eller oppover elva. Ellers kan det fort bli en våt og rimelig farlig tur. Så hva jeg skulle gjort annet enn å vinke farvel når de verste drar ivei det lurer jeg på om jeg skulle hatt kun overløpsbrems. Men til vanlig går det fint med akkurat såpass at det ikke blir såkalt backlash (hva nå det er for et ord).  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Eikre. Det høres ut for meg som om De har dratt på årene. Holde seg fast? Redd for vannet?

Har dog opplevet en gang at stor fisk har tatt et langt brutalt utras, for så å hoppe høyt, da har jeg fått noen pene løkker på spolen.

Mye av hemmeligheten med ei god snelle er en lettest mulig spole, ikke bremsen. Lamson og Daniellson traditional er gode eksempler. Og Orvis CFO og Marquis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Herr Eikre. Det høres ut for meg som om De har dratt på årene. Holde seg fast? Redd for vannet?

Det har du nok rett i på alle måter. Jeg er blitt gammel nok til å ha respekt for stryk og mye vann. Dessuten hender det at steiner er ganske store og en del hardere enn nøtta mi også. Ikke like tomme da, men... Og når man i tillegg svømmer like godt og grasiøst som ei lecablokk så sier det seg selv at man holder seg fast. Knallhardt!

old2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at snella mi har en jevn og god brems som jeg kan stille på.. Skjønner at det at det de fleste tilfellene holder med "overrun" typ Loop/danielsson Dryfly, men er i et par tilfeller der jeg fisker hvor det kan være en fordel med hardere brems..

Opplevd f.eks på Hardangervidda, der det kan være store veldig store steiner  på bunnen hvor fisken drar seg ned mot, og klarer den det, ja da er det mest sannsynlig kjørt. I det tilfellet så må(burde) man legge hardt press for at ørreten ikke kommer seg ned dit.Det samme kan gjelde hvis det er mye siv/planter som den har lyst til å surre seg inn i.. I disse 2 tilfellene som jeg nevner her så er det jo klart at fisken er forholdvis stor slik at med "overrunnen" så vil det dras ut snøret, men man kan jo da også bruke hånda for å gi enda mere brems, er i og for seg spennende det og det funker som regel (vender seg litt til å bremse med hånda i tillegg) men ville personlig foretrukket en snelle med jevn stillbar brems. Har begge deler.(Danielson dryfly(overrun) og Loop Evotec FW two-six nydelig brems)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg brukte sneller uten brems tidligere, det gjør jeg aldri mer for å si det sånn.

Det er plasser i Rena hvor jeg takker gudene for en god brems :D

Jeg har forøvrig en del "tunge" sneller, de balanserer stanga meget godt. Så hva er egentlig en tung snelle ? ? ? ? ?

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Terje. Er jeg ute etter storfisk i vriene elver er det godt å ha en skikkelig brems. Jeg må dog si at 90% av fiskene jeg har fått over 2 kilo, både i Norge og utlandet er tatt på danielson dryfly og resten hadde jeg nok også fått opp uten brems, så prekert er det nok ikke med brems på ørretstanga, men det er kjekt å ha på ugreie steder der du ikke kan følge etter fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lamson-mann har jeg falt helt for Danielsson Dry Fly. Synes den er nydelig når den strammes litt til. Null antydning til overslag, jevn og fin og uten den utras-lyden som jeg bare synes er superharry (folke som er nyforelska i fluefiske har ofte et hang-up på dette, men det er helt teit å lage innretninger som har null annen nytte enn å lage lyd. Ja, pokker så teit.). Har man først vendt seg av med lyden, så er det et utyske å fiske med lydsneller. Det holder å sette på min gamle BFR noen ganger. De gangene jeg har brukt for brems i løpet av en sesong er helt ignorerbare, og da strammer jeg et knepp til på Danielsson og tar resten  med håndbaken (regner jeg med da  :rolleyes: ).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lamson-mann har jeg falt helt for Danielsson Dry Fly. Synes den er nydelig når den strammes litt til. Null antydning til overslag, jevn og fin og uten den utras-lyden som jeg bare synes er superharry (folke som er nyforelska i fluefiske har ofte et hang-up på dette, men det er helt teit å lage innretninger som har null annen nytte enn å lage lyd. Ja, pokker så teit.). Har man først vendt seg av med lyden, så er det et utyske å fiske med lydsneller. Det holder å sette på min gamle BFR noen ganger. De gangene jeg har brukt for brems i løpet av en sesong er helt ignorerbare, og da strammer jeg et knepp til på Danielsson og tar resten på med hånda (regner jeg med da  :rolleyes: ). 

Hva om ho mor slutta å lage lyd. Det hadde vært harry det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lamson-mann har jeg falt helt for Danielsson Dry Fly. Synes den er nydelig når den strammes litt til. Null antydning til overslag, jevn og fin og uten den utras-lyden som jeg bare synes er superharry (folke som er nyforelska i fluefiske har ofte et hang-up på dette, men det er helt teit å lage innretninger som har null annen nytte enn å lage lyd. Ja, pokker så teit.). Har man først vendt seg av med lyden, så er det et utyske å fiske med lydsneller. Det holder å sette på min gamle BFR noen ganger. De gangene jeg har brukt for brems i løpet av en sesong er helt ignorerbare, og da strammer jeg et knepp til på Danielsson og tar resten på med hånda (regner jeg med da  :rolleyes: ). 

Mulig det er superharry, men jeg må innrømme at jeg er veldig svak for lyd. Jo mer, jo bedre.

Bremse gjør jeg med håndbaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sneller uten brems tidligere, det gjør jeg aldri mer for å si det sånn.

Det er plasser i Rena hvor jeg takker gudene for en god brems :D

Jeg har forøvrig en del "tunge" sneller, de balanserer stanga meget godt. Så hva er egentlig en tung snelle ? ? ? ? ?

Terje!

Ja, i renaelva er det viktig med en god brems. Ved kraftig strøm kombinert med sprek fisk gjelder å ha et stabilt og godt bremsesystem :)

Kommer ann på hvor sterk man er det, Terje ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvor stor er fisken du vanligvis får?"

ca 150g ;D Fisken jeg går etter og får tenning på er som regel 400-1000g. Har noen fisker mellom 1 og 2 kilo på tørt, men ikke så veldig mange. Men jeg har en drøss sjøørret og smålaks på 1-4 kg i elv, med SØ-pers på 5,8. Alt på femmerstang. Så ja, jeg tror jeg kan si jeg har kjent litt motstand. Har brukt mest Hardy Marquis SILENT! Denne snella har elendig bremsesystem, men greit nok med håndbrems.

Ser at for mange her så er fluesnelle omtrent det samme som smykker for kvinnfolka. Noe man greit bruker masse penger på fordi man finner de vakre. Men vi lever jo i verdens rikeste land, så hvorfor ikke?

Sage har ei snelle som heter "Click" som ser grei ut etter min smak. Men prisen er jo syk! Lette stenger bør få lette sneller. Skjønner godt at bambus-stenger tåler litt tyngre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler. Er opprinnelig Danielsson mann, og har 4 original sneller. Hadde enda flere før. De 2 første årene her nede brukte jeg Dryfly. Har også brukt Backwinder mye.

Det å ha en riktig justert brems er i visse situasjoner som å kjøre bil med automat. Det er ganske behagelig, og man har en hånd fri til å utføre andre oppgaver. Og det er lettere å justere slik at man får et jevnt press på snøret under kjøring, uten bruk av 2 hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører med til "bremsefolket",ser ikke noen problemer med ei snelle som bremser sjøl,og gir meg frie tøyler/hender.

Ikke det at jeg er så veldig plaget med voldsomme utras,og jeg har lyst på en Danielson/Loop,gjerne en av hver . ;D

Men til vanlig går det fint med akkurat såpass at det ikke blir såkalt backlash (hva nå det er for et ord).  :)

Det er engelsk og betyr bakslag . ;)

Men mer enn det: Det er en psykisk tilstand og kniven sitter løst i slira ! ;D

Willy,som eier noen Ambassadører . 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...