Gå til innhold

New Zealand vinteren 10/11


Nofish

Anbefalte innlegg

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I forhold til mat, bruker jeg gjerne og bunkre opp en del energibarer og ha i sekken. ikke så dumt hvis dagens tur blir litt lengre en man hadde planlagt ;D Bumper Bars gjør susen ;D Fins en del real turmat varianter som kan være greit og ha i bakhånd. eller så bruker jeg mye frokostblandinger som er gul sammen med litt tørkafrukt og tørrmelk.

Har du ordna deg med kartverk ruffen? hvis dere skal ha med PC vil jeg anbefale Topo Map. Får kjøpt det i de fleste fiske og tur shappen der nede. finner det sikker på nettet også. Hvis dere skal mye i bushen, langt fra folk er det lurt og leie en nødpeilesender. kjipt og brekke beinet  lang f.... inn i bushen uten mobildekning.

Gisle

Jeg har ikke ordna meg med skikkelig kartverk Gisle. Tror ikke jeg vil ha med noe pc. Jeg vil ha fri! Jeg har hatt 2 ganger 1 uke ferie i år (også) så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å være "utilgjengelig". Eller det går jo an å ikke koble seg på nett da, men man har kn 5 kg håndbagasje og den tipper jeg at jeg er avhengig av. Vet du om noe sted å kjøpe et greit "planlegningskart" over sørøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du flyr inn til en avsidesliggende elv så har du ingen garanti for at du ikke treffer folk. Ja, til og med nordmenn!  :o Det skjedde med 3 glade nordmenn i fjor. Tenk det da; fly i 35 timer fra Norge til NZ. Fly med helikopter inn i bushen, og treffe på fluefiskende nordmenn! Og siden de kom sist måtte de fiske bak dem...  :-\

Mange av elvene man får lov til å lande ved har forholdsvis stort press. Så det lønner seg å gjøre skikkelig research. Jeg ville faktisk heller brukt penger på en god guide enn chopper.

Nei, lange grusveier inn i ukjente daler etter godsnakking med bønder (og smøring med Speight's) er langt per interessant IMO. Eller begge deler, for den saks skyld. Men på sørøya har jeg uten tvil hatt best fiske langs mindre kjente elver. Kjøp boka til Kent og les mellom linjene.

...en kompis som var her i fjor innrømmet at han hadde bedre opplevelser den 1,5 uken han tilbrakte langs elver på Nordøya enn han hadde under 4 uker på Sørøya. Det er lettere å få bomtur i Sør enn Nord, fiskemessig. Men Sørøya er så utrolig vakker at man kan ikke reise så  langt uten å få det med seg. Så reis til steder hvor det er flott natur, og ta et evt godt fiske som en bonus! 4-hjulstrekker er et stort pluss...

Denne gangen blir det sørøya. Vi har bare 16 dager med fiske så vi velger å ikke bruke for mye tid på å reise. Vi får ta nordøya neste gang.

JK ville abselutt til sørøya fordi han tør ikke reise der alene. Han påstår det er så mye kuer der og de er i følge han livsfarlige ;D ;D

Han vet imidlertidig at jeg ikke har noen problemer med å legge en tyr på rygg med bare hendene og kjile den til den lærer å holde seg unna.

Tenk å være å redd for noen dumme kuer. Jeg tar med meg et rødt håndkle og lager litt action  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mat, bruker jeg gjerne og bunkre opp en del energibarer og ha i sekken. ikke så dumt hvis dagens tur blir litt lengre en man hadde planlagt ;D Bumper Bars gjør susen ;D Fins en del real turmat varianter som kan være greit og ha i bakhånd. eller så bruker jeg mye frokostblandinger som er gul sammen med litt tørkafrukt og tørrmelk.

Har du ordna deg med kartverk ruffen? hvis dere skal ha med PC vil jeg anbefale Topo Map. Får kjøpt det i de fleste fiske og tur shappen der nede. finner det sikker på nettet også. Hvis dere skal mye i bushen, langt fra folk er det lurt og leie en nødpeilesender. kjipt og brekke beinet  lang f.... inn i bushen uten mobildekning.

Gisle

Jeg har ikke ordna meg med skikkelig kartverk Gisle. Tror ikke jeg vil ha med noe pc. Jeg vil ha fri! Jeg har hatt 2 ganger 1 uke ferie i år (også) så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å være "utilgjengelig". Eller det går jo an å ikke koble seg på nett da, men man har kn 5 kg håndbagasje og den tipper jeg at jeg er avhengig av. Vet du om noe sted å kjøpe et greit "planlegningskart" over sørøya?

Du får ta en tur innom din lokale bokhandler og se om de kan bestille noe til deg. Veldig greit og ha et kart med et par ringer på før du reiser, ringene kan jeg hjelpe deg med ;)  Nå har vel kanskje kompisen du reiser med noe på lur? når du kommer ned ditt finner du lett det du trenger av kartverk på turistinfo osv.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mat, bruker jeg gjerne og bunkre opp en del energibarer og ha i sekken. ikke så dumt hvis dagens tur blir litt lengre en man hadde planlagt ;D Bumper Bars gjør susen ;D Fins en del real turmat varianter som kan være greit og ha i bakhånd. eller så bruker jeg mye frokostblandinger som er gul sammen med litt tørkafrukt og tørrmelk.

Har du ordna deg med kartverk ruffen? hvis dere skal ha med PC vil jeg anbefale Topo Map. Får kjøpt det i de fleste fiske og tur shappen der nede. finner det sikker på nettet også. Hvis dere skal mye i bushen, langt fra folk er det lurt og leie en nødpeilesender. kjipt og brekke beinet  lang f.... inn i bushen uten mobildekning.

Gisle

Jeg har ikke ordna meg med skikkelig kartverk Gisle. Tror ikke jeg vil ha med noe pc. Jeg vil ha fri! Jeg har hatt 2 ganger 1 uke ferie i år (også) så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å være "utilgjengelig". Eller det går jo an å ikke koble seg på nett da, men man har kn 5 kg håndbagasje og den tipper jeg at jeg er avhengig av. Vet du om noe sted å kjøpe et greit "planlegningskart" over sørøya?

Du får ta en tur innom din lokale bokhandler og se om de kan bestille noe til deg. Veldig greit og ha et kart med et par ringer på før du reiser, ringene kan jeg hjelpe deg med ;)  Nå har vel kanskje kompisen du reiser med noe på lur? når du kommer ned ditt finner du lett det du trenger av kartverk på turistinfo osv.

Gisle

Du er en kjærnekar Gisle :) Jeg ringer deg til uka hvis det passer for deg. Jeg er rimelig utslitt nå etter en litt for intens arbeidsperiode. Har gått døgnet rundt i det siste. Ja du vet hvordan det kan være i våres brangsje til tider. Heldigvis vanlig dag i morra :)

Det skal bli så deilig å komme seg ned og pakke bilen full av godsaker og bare luffe rundt og kose seg sammen med en god kompis i over to uker.

For en drømm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Mapworld i Manchesterstreet i Christchurch. Trenger du billig overnating så prøv http://www.yha.co.nz/default

En god gps med topokart er gull. Men det finnes masser av kart også

http://www.mapworld.co.nz/

Jeg vil anbefale å ta med en pc, Da kan du sjekke ut info på denne siden

http://www.nzfishing.com/ og holde deg oppdatert på vær og andre viktige ting.

http://www.metservice.com/national/index

Kan tenkes du må overføre litt ekstra pæng og da er det kjekt med pc. De fleste campingplassen har trådløse soner.

Ps! Et strømgjerde holder ikke på en skremt okse. Det fikk jeg erfare da jeg uforvarende kom opp fra elven og rett inntil et inngjerdet område med okser. Plutselig stod den på samme side av gjerdet som meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar det gjelder vaeret er denne mer paalitelig: http://metvuw.com/forecast/

Det finnes internetcafeer veldig mange steder, saa tror jeg hadde droppet laptop. Pluss at det er utrolig mange bilinnbrudd i det landet her. Ikke la verdigjenstander ligge i bilen!

Gisle, den oksen ligner faelt paa en jeg moette ved Oreti!

[attachimg=1]

Men saa lenge man snakker samme spraak er de bare vennlige.

[attachimg=2]

post-148-13949883800612_thumb.jpg

post-148-13949883801336_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har notert paa kalenderen at jeg skal ned i februar. Kona bare ler rart hver gang ho ser det men...

Hehe, feil oey ja. Det er definitivt finere i Soer. Men mye kaldere, og det er mer fisk i Nord. Saa stort sett bedre aa bo paa Nordoeya gjennom et helt aar. Ser f.eks. aldri snoe her oppe. Saa det er greit aa ha Soeroeya som en liten bonus i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar det gjelder vaeret er denne mer paalitelig: http://metvuw.com/forecast/

Det finnes internetcafeer veldig mange steder, saa tror jeg hadde droppet laptop. Pluss at det er utrolig mange bilinnbrudd i det landet her. Ikke la verdigjenstander ligge i bilen!

Gisle, den oksen ligner faelt paa en jeg moette ved Oreti!

He he. den bodde ved Oreti ja ;D ;D ;D Personlig liker jeg og ha med PC for å sjekke været og vannstander rundt om. men som Tore sier så er det mye innbrudd i bilder der nede, så dette er alltid en avveining. Nå er det jo slik at er du et sted med internett tilgang, så fins det alltid en oc og få lånt ;) Er internett kafeer på omtrent hvert gatehjørne i byene der nede

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for innbrudd vil det vel altid være, men helst da i mere siviliserte områder, og du har uansett aldri med deg hele bilens innhold når du forlater den. Det som skjer det skjer. ;)

Fint å kune oganisere bilder og legge til info etter dagens økt ved elva. Erfaringsmessig kommer man hjem med en X antall bilder og har ikke peil på hvor, når, osv de ble tatt. God tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for innbrudd vil det vel altid være, men helst da i mere siviliserte områder, og du har uansett aldri med deg hele bilens innhold når du forlater den. Det som skjer det skjer. ;)

Fint å kune oganisere bilder og legge til info etter dagens økt ved elva. Erfaringsmessig kommer man hjem med en X antall bilder og har ikke peil på hvor, når, osv de ble tatt. God tur 8)

Hehe, mer siviliserte områder ja...  :-X

Hadde turister visst hvor mye kriminalitet det er her nede hadde de nok tenkt seg om før de lot ting ligge i bilen. Dette er ikke Norge. Men det er sikkert greit å ha med en laptop. Men da måtte det blitt en back-up PC som ikke hadde all personlig info osv.

Selv driter jeg i alt som har med data og gjøre på sånne turer. Det får klare seg med en sjekk av mail på telefonen. På kveldene spiser jeg god mat og drikker øl.  :D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for innbrudd vil det vel altid være, men helst da i mere siviliserte områder, og du har uansett aldri med deg hele bilens innhold når du forlater den. Det som skjer det skjer. ;)

Fint å kune oganisere bilder og legge til info etter dagens økt ved elva. Erfaringsmessig kommer man hjem med en X antall bilder og har ikke peil på hvor, når, osv de ble tatt. God tur 8)

Hehe, mer siviliserte områder ja...  :-X

Hadde turister visst hvor mye kriminalitet det er her nede hadde de nok tenkt seg om før de lot ting ligge i bilen. Dette er ikke Norge. Men det er sikkert greit å ha med en laptop. Men da måtte det blitt en back-up PC som ikke hadde all personlig info osv.

Selv driter jeg i alt som har med data og gjøre på sånne turer. Det får klare seg med en sjekk av mail på telefonen. På kveldene spiser jeg god mat og drikker øl.  :D8)

Ikke noe vits i å krisemaksimere. Karen klarer helt sikkert å tenke sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om det. Selv om jeg neppe krisemaksimerer. Risikovurdering er vel en naturlig del av et slikt opplegg vil jeg tro. Har selv hatt flere innbrudd i bilen. Både i nord og sør. Det er ca 4 ganger flere bilinnbrudd i NZ enn i Norge (ca 42000 i 2008).

Problemet er at det finnes svært lite informasjon om dette tilgjengelig. Tvert imot prøver turistnæringen å dekke over problemet, og tegne et bilde av et idyllisk land hvor alle bare smiler til hverandre  :). Kanskje ikke så rart, men dette stemmer altså ikke. Lat som om du er i østeuropa, så går det sikkert greit.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope...det er luksus. Kun røyksignaler som gjelder  ;D.

Det forsvinner turister i bushen og på fjellet hvert eneste år. Noen finner de aldri igjen. Så da er det store spørsmålet - er 120 år nok til å venne urfolk fra kannibalisme...?  ;D

Det er noen som har med seg EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon), ihvertfall hvis de er alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Tipper vi ser så uappetittelige ut etter noen dager at vi slipper å havne i gryta. De der egner seg ikke i sausen engang kommer de til å tenke. Vi kommer nok ikke til å rigge oss med noe peilegreier. Vi er jo to stk så det er sikkert nok.

Får mer lyst til å rigge meg med en diger gønner når jeg leser om kjeltringer under hver busk og ville kanibaler ;D

Det og være uten dekning på tlf i mange dager frister mer en det bekymrer.

Etter det jeg har fått med meg så skulle det ikke være farligere der nede (tenker ikke på kriminalitet) en på fjellet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke bilen blir stjålet. Kjipt å komme tilbake fra en par dagers fiske i bushen og ikke ha bil...  >:(

I så fall kan dere følge dramaet her: http://wartiainen.com/Dagbok    ;D

Skal prøve å oppdatere så ofte som mulig.

Anders...

Her skal det følges med framover, dere drar jo uten meg.........

Regner med at dere unggutta gjør grovarbeidet nå i år, slik at når gamlefar får fri kone og unger til å dra til NZ så er det "on target" og ikke noe surr eller tull ;D ;D

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største faren der som andre steder er deg selv. Gjelder og bruke hue når man klatrer opp skrenter, og vade over dype elver, osv. Har hatt et par klatreturer i forbindelse med noen juv, som i etterpåklokskapens navn, vel trygt kan kalles dustete. :P Ikke noe særlig og ligge inne i bushen med brukket bein.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte gjennom landsbyen Mingunui på nordøya for to år siden. DET er ikke ett sted du vil ha motorstopp! Er forøvrig ved "byeb" Mmurupara en av de mest belastede byer i NZ. Jeg kjørte i sin tid en Kawasaki mc som stod parkert uttafor en takeawaysjappe (forøvrig der de fleste kanibalene spiser) Den ble pissa på gitt... Ventet litt med å hente den sykkelen... Ikke alt er bra i NZ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte gjennom landsbyen Mingunui på nordøya for to år siden. DET er ikke ett sted du vil ha motorstopp! Er forøvrig ved "byeb" Mmurupara en av de mest belastede byer i NZ. Jeg kjørte i sin tid en Kawasaki mc som stod parkert uttafor en takeawaysjappe (forøvrig der de fleste kanibalene spiser) Den ble pissa på gitt... Ventet litt med å hente den sykkelen... Ikke alt er bra i NZ!

;D Minginui er der jeg fisker mest.  ;)

I Murupara for en del år siden stoppet vi for å kjøpe fish & chips. Mens vi sto ved veikanten og ventet på maten kom en pickup med en gjeng maorier kjørende. Samtlige reiste seg, dro ned buksene og viste fram sine mindre sjarmerende kroppsdeler. Inntil nylig var det en høyborg for Black Power. En av to store rivaliserende bander her nede. (Den andre er Mongrel Mob...). Byen, eller landsbyen har et enormt narkotika problem (metaamfetamin), og har til og med avlet et par massemordere. Tragiske historier!

Da jeg kom hjem etter første tur ned dit i år hørte jeg på nyhetene at de hadde funnet et lik ikke langt unna der jeg ofte parkerer.  :o

Visstnok et resultat av en barkrangel.

Murupara har de billigste husene i NZ (merkelig nok...). Du kan få et hus med 3 soverom til rundt 160.000  ;D. (prisene ellers er ikke så langt unna norske priser.)

Det som er sikkert er at det er enorme fiskemuligheter i området. Og det virker som om Minginui har fått en sterk lederskikkelse med bedre verdier. Det er ikke lenger grafitti og skytehull på informasjons plakater og skilt. Og de har begynt å hilse. I det store hele en mer positiv atmosfære.

Dessverre er statistikken for Maori ganske dyster. De utgjør 14% av befolkningen, men er ansvarlig for 65% av lovbrudd. Opp til 80% når det gjelder voldskriminalitet. Drapsmenn helt ned i 12 år har blitt dømt.  :'(

Mye politikk i de tallene der da...

Det er et flott folk! Få med dere en "Haka" mens dere er her nede!

Kona er forøvrig 1/8 Maori. Og jentungen dermed 1/16 Maori. ;D

Joachim nevner forresten to viktige ting. Men mest sannsynlig blir det bare kos!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...