Gå til innhold

New Zealand vinteren 10/11


Nofish

Anbefalte innlegg

Etter egentlig å ha avskrevet alt en stund fremover pga noe giftegreier vi hvistnok må være med på langt faen i vold i følge fruen så gikk jeg på en kjempesmell i dag :D

Nz neste  8)

Ps: pokker ta han no-fish!!!

Fuck gifting og sånn. NZ som gjelder!  8)

8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Hjelp meg med å få en vellykket tur da dere :) Dette ser jeg så utrolig frem til!

Laget en liten handleliste for å slippe å kjøre på butikken så alt for ofte. Vi har leid en diger bil så jeg tror ikke vi får plassmangel.

Kom gjerne med innspill og komentarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mat, bruker jeg gjerne og bunkre opp en del energibarer og ha i sekken. ikke så dumt hvis dagens tur blir litt lengre en man hadde planlagt ;D Bumper Bars gjør susen ;D Fins en del real turmat varianter som kan være greit og ha i bakhånd. eller så bruker jeg mye frokostblandinger som er gul sammen med litt tørkafrukt og tørrmelk.

Har du ordna deg med kartverk ruffen? hvis dere skal ha med PC vil jeg anbefale Topo Map. Får kjøpt det i de fleste fiske og tur shappen der nede. finner det sikker på nettet også. Hvis dere skal mye i bushen, langt fra folk er det lurt og leie en nødpeilesender. kjipt og brekke beinet  lang f.... inn i bushen uten mobildekning.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle de gode tipsene dine Gisle :)

Har du lastet ned lista mi?

Bare hyggelig det.

joda, lasta ned og tok en kikk, var vel ikke mye og legge til der. annet en det jeg nevnte. Kommer jo mye an på hva slags løp dere skal kjøre, om det er fiske fra bil, turer i bushen med helikopter, overnattinger med telt eller motell osv. uansett veldig reit og kjøpe seg et par plastkasser til grunnutrustningen. i tilegg er det gull og ha en slik plastdunk til og vaske vadere og vadesko mellom elvene. så det kan du skrive inn på lista de. sammen med såpe til vaskingen. Biletter til DOC hyter er jo greit og få bunkra opp før dere tar forlater de større byene.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle de gode tipsene dine Gisle :)

Har du lastet ned lista mi?

Bare hyggelig det.

joda, lasta ned og tok en kikk, var vel ikke mye og legge til der. annet en det jeg nevnte. Kommer jo mye an på hva slags løp dere skal kjøre, om det er fiske fra bil, turer i bushen med helikopter, overnattinger med telt eller motell osv. uansett veldig reit og kjøpe seg et par plastkasser til grunnutrustningen. i tilegg er det gull og ha en slik plastdunk til og vaske vadere og vadesko mellom elvene. så det kan du skrive inn på lista de. sammen med såpe til vaskingen. Biletter til DOC hyter er jo greit og få bunkra opp før dere tar forlater de større byene.

Gisle

Vi tenker egentlig å ha base ved bilen og ta turer innover bushen på et par dager kansje. Om det blir koptertur har vi ikke bestemt oss for enda. Sikkert ;D

Vi er ikke i havnmed planleggingen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du flyr inn til en avsidesliggende elv så har du ingen garanti for at du ikke treffer folk. Ja, til og med nordmenn!  :o Det skjedde med 3 glade nordmenn i fjor. Tenk det da; fly i 35 timer fra Norge til NZ. Fly med helikopter inn i bushen, og treffe på fluefiskende nordmenn! Og siden de kom sist måtte de fiske bak dem...  :-\

Mange av elvene man får lov til å lande ved har forholdsvis stort press. Så det lønner seg å gjøre skikkelig research. Jeg ville faktisk heller brukt penger på en god guide enn chopper.

Nei, lange grusveier inn i ukjente daler etter godsnakking med bønder (og smøring med Speight's) er langt per interessant IMO. Eller begge deler, for den saks skyld. Men på sørøya har jeg uten tvil hatt best fiske langs mindre kjente elver. Kjøp boka til Kent og les mellom linjene.

...en kompis som var her i fjor innrømmet at han hadde bedre opplevelser den 1,5 uken han tilbrakte langs elver på Nordøya enn han hadde under 4 uker på Sørøya. Det er lettere å få bomtur i Sør enn Nord, fiskemessig. Men Sørøya er så utrolig vakker at man kan ikke reise så  langt uten å få det med seg. Så reis til steder hvor det er flott natur, og ta et evt godt fiske som en bonus! 4-hjulstrekker er et stort pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere maa jo komme dere opp i copperen naar dere er i NZ.

Er jo et fantastisk landskap man faar sett fra lufta.

Dere trenger jo ikke akkurat leie en Ecureuil fins ja mange billig muligheter. :P

Har du noe tips? :)

Tips kommer litt ann på hvor dere skal men Queenstown eller Lake Wanaka er jo konge landskap og få med seg fra lufta.

Jeg har flydd in fra Queenstown til Lochy river 10-15 min fly tur det hva en helt grei dag der oppe.

Er som Tmags sier at det ikke er noe betyr ikke fiske opplevelsen blir bedre. Men så er jo utsikten fra copperen konge som man ikke får fra kjøre rundt med bil.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har ikke blitt syke av å drikke elvevann når vi er langt inne i bushen, så jeg tror man kan kjøre samme løp som her i Norge. Som Gisle sier, hold deg unna kushiten.

Våre turer har stort sett ligget på mellom 50-60 tusen, for to personer inkl fly, bil, possum produkter +++

har vært der alt fra 2-4 uker.

I matveien har det gått mye i pasta. Anbefaller å kjøpe inn pasta, hvitløk, hermetiserte tomater, permesanost og noen sterke pølser (type pepperoni el.l). Det er matvarer som tåler å ligge en stund i en varm bil, og du får en ok middag på ti minutter. Til frokost går det mye i havregrøt med tørmelk, rosiner, sukker og kanel.

Annet som er lurt å ha med er buff, fingerløse vanter, sunblock, bukser som tørker fort og undertøy som ikke gnager når de blir våte. Sandfluene kan være intense, men de klarer ikke å bite igjennom stoff så de kan "kles" ute. Mannen min sverger til et produkt som heter "Bushman", har 80% deet, får huden til å dette av etter et par ukers bruk og du begynner å like contrymusikk. Sikkert kjempe sundt ;o). Ta også med allergipiller. De er gode å ha når man ikke får sove om natten pga kløende stikk. Sola er intens, så ikke glem å pass på ørene og hendene. De blir fort svidd. Har sett noen tilfeller av 2 grads forbrenning.

Kun 84 dager til neste tur for min del:o)

Hilsen

sikkerhetssjef solbjørn ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... ang å drikke vannet: http://www.kiwifamilies.co.nz/Topics/Health/Stomach+Bugs/Giardia.html

Jeg gjør det aldri. Uansett hvor jeg er. Har hørt så mange historier og sett så mye rart at det ikke frister i det hele tatt.

I hele NZ drives det en intens kontroll av skadedyr. Som oftest med det beryktede "1080" giftet som settes i kasser OG droppes fra helikopter. Dyr som er forgiftet søker mot vann og dør ofte i elva/bekken/innsjøen. Der ligger de og råtner...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishermans Loft og Complete Angler har best utvalg.

Det er notert. :)

Begynner å nærme seg avreise nå. Lurer litt på hva slags sko dere anbefaler til wet wading? Har kommet frem til at vanlige fjellsko muligens trekker litt for mye vann. Simms flats sneakers/boot er kanskje en idé? De er jo ment å brukes i sand og saltvann, men de vil kanskje gjøre nytten. Noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vanlige lave fjellsko og som du sier de trekker veldig mye vann og ikke minst blir slaskete etterhvert. De nye Simms flat skoene ser veldig solide ut og er ganske lette så jeg ville gått for dem, men også den nye pursuit skoen ser bra ut. 

http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=28XA , denne kunne også vært noe , hvis den var å få uten filtsåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...