Gå til innhold

New Zealand vinteren 10/11


Nofish

Anbefalte innlegg

Hei,

Har du tenkt deg til New Zealand denne vinteren?

Jeg hadde egentlig slått det fra meg, men det er veeeeldig lenge til vi er i gang igjen her hjemme så...I tillegg har jeg en følelse av at det blir større å større fiskepress på NZ år for år. Andre vet sikkert mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fiskepresset er stort på mange av de kjente plasene på Sørøya i januar/februar. Men tror ikke det er noe større nå enn før. "Problemet" er vel at noen av disse plassene har en natur som man simpelthen BØR få med seg når man først er her nede. Og de fleste som er her for første eller andre gang legger dem inn på ruta. Så gjør gjerne det, men fokuser den SERIØSE fiskedelen av turen til mindre kjente steder. Til og med mindre populære strekker i de mest kjente elvene kan gi godt resultat.

Januar/februar er de sikreste værmånedene, derfor er det mange som reiser da. Men med rundt 400 elver og vann med ørret (på Sørøya alene) er det plass til alle. 

Selv treffer jeg nesten aldri folk der jeg fisker. Det gjør heller ikke kompiser som bor på sørøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer en tur ned i vinter. Er litt usikker på om det blir sør eller nord. Har vært 5 sesonger på sørøya, og bare to på nordøya, så det kunne jo være morro å prøve ut litt mer i nord, pluss kingfishen da... Det hele avheger om frua får råd til tur i vinter. Får hun det blir det nok bonefish heller. Får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepresset er stort på mange av de kjente plasene på Sørøya i januar/februar. Men tror ikke det er noe større nå enn før. "Problemet" er vel at noen av disse plassene har en natur som man simpelthen BØR få med seg når man først er her nede. Og de fleste som er her for første eller andre gang legger dem inn på ruta. Så gjør gjerne det, men fokuser den SERIØSE fiskedelen av turen til mindre kjente steder. Til og med mindre populære strekker i de mest kjente elvene kan gi godt resultat.

Januar/februar er de sikreste værmånedene, derfor er det mange som reiser da. Men med rundt 400 elver og vann med ørret (på Sørøya alene) er det plass til alle. 

Selv treffer jeg nesten aldri folk der jeg fisker. Det gjør heller ikke kompiser som bor på sørøya.

Hvordan er presset og fisket i November/Desember da ? Og er kondisjonen på fisken grei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt mindre press da, Lars. Og kondisjonen er jevnt over bra. I enkelte elver vil man finne utgytt fisk, men de kommer seg utrolig fort på den tiden.

Nicolaj Brekke her vært nede noen turer på den tiden, og etter rapportene å dømme har han hatt knallturer. Det er litt mer usikkert med været, men det kan man løse ved å være fleskibel. Det står som regel fisk i mange av elvene hvor John Kent skriver "worth a try early in the season". Og det betyr ofte stor fisk også.

Tørrfluefisket er som regel også bedre litt senere, og det spiller sikkert også inn for noen. Cicadaene starter som regel sent i desember eller januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut da en langtur er mulig neste år . Har dessverre arbeidsgiver som har høyest belastning i de kalde vintermånedene nå, sa tur etter jul er ikke aktuelt lengre.

Litt utgytt fisk kan man leve med men ikke bare slips. Været er heller ikke noe "problem", blitt rævkjørt av det der nede i Februar før og overlevde det også  ;)

Må vel kjøpe meg den nyeste boka til Kent og begynne å planlegge litt.

Er selvsagt kult med Cicadene men jeg blir nesten like glad hvis en fisk tar nymfer. Ellers er det vel litt døgnfluer på den tiden også ? Og fiske i stille vann burde vel også være brukbart ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser 27.nov til sørøya og blir i tre uker. Førstereis. Har ikke helt gått opp for meg at jeg skal dra enda, så det blir nok panikkbinding og innkjøp de siste dagene før avreise.

Å lykke til!  :)

Misunnelig så det holder.

Ai. Herregud, så missunnelig jeg blir... Driver og planlegger en tur(né) med J & FF på omtrent samme tid til neste år. Blir spennende å høre hvordan det går. Vi krever fyldig rapport!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da jeg var nede på 80 tallet godtok de ikke at jeg hadde med fluer bundet av fjør og hårmateriell, iallefall ikke de tollerene jeg traff, gjør de det nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det gutter. Reiser forøvrig med fluefiskejetsetteren Anders W, som har vært på på fisketur både på Kola og Belize tidligere i sommer, for ikke å glemme Sverige, og nå altså New Zealand. Fyldige rapporter kommer selvfølgelig.

God tur Øyvind. :)

Blir ikke noe tur på meg i år heller :(  begynner og bli rimlig sulten på tur igjen nå.... Du får fange et par beist for meg ;D

Gisle

Synd det ikke blir noe tur på deg..

Uansett, send meg en PM med noen go'tips så skal du få fyldig rapport om hvordan det står til med fiskene dine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var nede på 80 tallet godtok de ikke at jeg hadde med fluer bundet av fjør og hårmateriell, iallefall ikke de tollerene jeg traff, gjør de det nå??

Ta med nye fluer så går det bra. Gå på rødt og vis dem boksene om de spør, kryss fingrene for at dem ikke kjører boksene i badekaret. Bindeutstyr (løse fjær etc) er ikke populært.

Du møter blide tollere om du selv oppfører deg ordentlig og har vasket utstyret skikkelig...... ;) Fjern alt av jord/sand/planterester på vadere, sko, teltplugger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser 27.nov til sørøya og blir i tre uker. Førstereis. Har ikke helt gått opp for meg at jeg skal dra enda, så det blir nok panikkbinding og innkjøp de siste dagene før avreise.

Heldiggris. Har desverre aldri vært der på den tiden, men det er jo da det skal være aller best. Har dere en "plan" for turen eller skal dere ta det underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var nede på 80 tallet godtok de ikke at jeg hadde med fluer bundet av fjør og hårmateriell, iallefall ikke de tollerene jeg traff, gjør de det nå??

Ta med nye fluer så går det bra. Gå på rødt og vis dem boksene om de spør, kryss fingrene for at dem ikke kjører boksene i badekaret. Bindeutstyr (løse fjær etc) er ikke populært.

Du møter blide tollere om du selv oppfører deg ordentlig og har vasket utstyret skikkelig...... ;) Fjern alt av jord/sand/planterester på vadere, sko, teltplugger etc.

Dette er viktig, jeg stilte med vasket teltbunn, skurede teltplugger og polerte sko og Tollgutta klappet meg på skuldra med enorme smil  8) . Kompis hadde blodig rusten kniv , møkkete vadere og sko med jord under. Han brukte en god stund lengre før han kom seg ut og var vel nummeret før han fikk smake hansken  :-\ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det gutter. Reiser forøvrig med fluefiskejetsetteren Anders W, som har vært på på fisketur både på Kola og Belize tidligere i sommer, for ikke å glemme Sverige, og nå altså New Zealand. Fyldige rapporter kommer selvfølgelig.

God tur Øyvind. :)

Blir ikke noe tur på meg i år heller :(  begynner og bli rimlig sulten på tur igjen nå.... Du får fange et par beist for meg ;D

Gisle

Synd det ikke blir noe tur på deg..

Uansett, send meg en PM med noen go'tips så skal du få fyldig rapport om hvordan det står til med fiskene dine. ;)

he he ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

da jeg var nede på 80 tallet godtok de ikke at jeg hadde med fluer bundet av fjør og hårmateriell, iallefall ikke de tollerene jeg traff, gjør de det nå??

Ta med nye fluer så går det bra. Gå på rødt og vis dem boksene om de spør, kryss fingrene for at dem ikke kjører boksene i badekaret. Bindeutstyr (løse fjær etc) er ikke populært.

Du møter blide tollere om du selv oppfører deg ordentlig og har vasket utstyret skikkelig...... ;) Fjern alt av jord/sand/planterester på vadere, sko, teltplugger etc.

Og ikke si du er fra Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...