Gå til innhold

New Zealand vinteren 10/11


Nofish

Anbefalte innlegg

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Å herregud hvor reiseklar jeg er nå, etter å ha sett på disse rapportene. I tillegg hadde jeg og jk en trivelig prat med Gisle på tlf,en i sted.

Det gjorde ikke saken mye bedre......

En måned igjen. Den kommer til å gå sent...

Det er bare å glede seg. New Zealand leverte til langt over forventning. Krystallklare elver og stor fisk stort sett over alt. Ikke lett å få på kroken, men går man forisktig frem og buker litt tid så står som oftest belønningen i stil med innsatsen. Tok den siste ørreten i går, 3,2 kg på en liten nymfe. Nå sitter vi på Hotel SO i Christchurch og er klar for en tur ut for noe god mat og noen pils før vi border flyet for 35-timersreisen hjem i morgen.

Har vært dårlig med internett og telefon generelt, men Anders har fått oppdatert bloggen sin fra telefonen så ofte det har latt seg gjøre. Er vel oppdatert tilogmed for et par dager siden. Legger derfor ved den siste fisken som vi tok i en sideelv til Hope River i går.

Totalt nærmer vi oss nok 30.000 pr pers i kostnader inkl fly, leiebil, bensin, mat og div., men det må jeg si det er verdt for å komme seg vekk fra julestri og sprengkulde i tre uker, når man i tillegg får fiske på grov ørret i så idylliske omgivelser. Har et ønske om å gjøre dette til en årlig greie.

Ellers var det trist å se hvor hardt Didymo har angrepet en del av elvene. Ser helt for jævli ut, og elver som tidligere hadde lys sand og steinbunn var nå brune og slimete, fisken vanskelig å spotte og gyteplasser ødelagt. Regner med det også går utover bugsa som lever i elvegrusen. Viktig å ikke glemme å rense utstyr skikkelig når man beveger seg mellom de ulike vassdragene.

Ellers har NZ vært en udelt positiv overraskelse. Hyggelige "locals", fine og raske veier og generelt ryddig og ordentlig over alt. For eksempel er stort sett alt av elver og bekker man kjøre over langs veien skiltet med navn, og mange elver har merkede access points (fish&game). Generelt veldig lett å komme seg rundt og finne frem..

Nå er Anders hissig på å komme seg ut, så nå runder jeg av. Kommer noen nye bloggposter i løpet av kvelden/dagen.

http://wartiainen.com/Dagbok

[attachimg=1]

post-526-13949884467978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager med regn hadde dere på de 3 ukene? I følge div statistikker er desember den våteste sommermnd.

Med du verden så frodig det ser ut i forhold til februar- mars.

Heisan. Vi hadde noen dager med gråvær og noen med litt regn også, men ikke mye, og vi fikk stort sett fisk de dagene også. Nede i (indre) Southland, og Otago spesielt, er vel været generelt litt mer stabilt enn ved vestkysten, så der har det ikke vært mye regn de siste ukene. Grådagene der nede brukte vi i Mataura, hvor det klekket og vaket bra (antagelig bedre enn vanlig?) i litt duskregn. I vestkystområdet hvor vi var den siste uka hadde det ifølge de lokale vært en uvanlig varm og tørr forsommer, så de ventet på regnet skulle komme. Det kom nå de siste dagene. Men det var ikke værre enn at vi greide å spotte fisk og elvene hadde ikke rukket å stige merkverdig eller bli veldig farget. Mulig vi har vært heldige, men vi har ikke fått så mange dager ødelagt av vær. Tror vi timet turen bra. Eneste vi manglet var sikadene, selv om de også visstnok var tidlig ute i år, men vi så ingen på vingene.

Flott fisk Øyvind! Ser ikke dumt ut det der i stedet for vinterkulden her hjemme  :)

Skal sette meg ned å lese bloggen deres. God tur hjem.

Takk for det. Et par pils på flyet og noen melatonin for å snu fikser nok det værste jetlagget også. Så er det hjem og vente på våren og isfrie vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om dere har hatt en knalltur Oeyvind. Good on ya mate  ;).

Vaaren og forsommeren har vaert uvanlig toerr og varm stort sett over hele landet. Jeg har gaatt i shorts siden oktober.

Det er alltid litt gambling aa reise foer jul, men naar det klaffer er det mindre folk og mer fisk. Og mer jomfruelig farvann.

Da er det bare aa komme seg hjem og planlegge neste tur down under.  :D

God tur hjem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om gutta på tur leser inleggene på FFS. De skriver at de etter 6 timer ikke har fått noe fisk i Ahuriri.

Ahuriri er jo en typisk Trophy river og fisker kansje aller best fra februar mnd når de store gutta kommer opp fra Lake Benmore. De nedre deler inklusive munningen ut i L.Benmore holder på store mengder ørret(1-1.5kg). Hvis jeg ikke husker feil har jeg hatt 4-5 bomturer ovenfor Birchwood Station før det klaffet. 6 timer er forsvinnende lite tid. Tror nok også gutta har fisket for høyt oppe i vassdraget.

Hei Joachim,

vi var nok alt for hoyt oppe litt for tidlig i sesongen. Men vi motte en del fiskere paa vei ut da vi kjorte inn. 3-4 biler fulle av fiskere. De opplevde kanskje det samme som oss, eller skremte bort fisken..hehe.

Ps! Det er som regel ikke lov å campe på innmark uten å spørre først.

Ved den innerste parkeringen der veien slutter var det et stort kart som tydlig sa att det var camping

area der. Tenkte det var greit da...

Anders W...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som skal ned rundt 2 februar eller rimelig tid etter? Vi kommer nok til handle litt saker som er greit å ha der nede.

Plastkar og stekepanne-champingstoler ol. Kjekt hvis vi kunne få gitt bort dette i stedet for å kaste det. Og da slipper andre å handle.

Ta kontakt på pm eller 95794513 i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Zealand satta dype spor i sjelen, og jeg bare må tilbake, og det så fort som mulig. Sitter derfor og pønsker på tur til neste vinter igjen. Noen som har peiling på når de lokale starter ferien der nede? Etter det jeg forstår er det vesentlig mere trafikk i elvene når ferien setter inn. En fordel med å reise litt senere er kanskje mer tørrfluefiske, sikader osv.. Sånn det ser ut nå er det de tre siste ukene i november, evt føste halvdel av februar som er aktuelt. Noen som har erfaring med tidlig vs sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedferien er fra jul og 2-3 uker fremover. Men min erfaring er at det eksploderer av fisketurister rett etter ferien. Da de tenker paa samme maaten.

Fisket forresten med et par meget hyggelige nordmenn for et par dager siden. Toerrfluefisket er virkelig i ferd med i dra seg til naa.  ;)

Tidlig er det fisk "over alt" da fisken fortsatt staar i sideloep osv. Sent er det som regel tryggere med vaeret og bedre toerrfluefiske, som du sier. Eller saa kan man reise enda senere, da de har begynt aa trekke oppover igjen. Men da er det igjen gambling med vaeret. Det er det imidlertid uansett naar man drar. Vi har hatt saakalte hundreaarsflommer her i februar. Men statistisk er det bedre vaer paa den tiden.

Jeg har vaert sorepaa flere ganger i februar og har hatt bra fiske og lite folk. Med fordrer at man unngaar de mest besoekte elvene. Det er ogsaa en stor fordel hvis man kan ta tiden med aa bli kjent med noen lokale fiskere. Da har man oppdaterte tips fortloepende. De gutta jeg fisket med naa sist hadde gjort nettopp det. Da er man naermest garantert godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man gjør jo ikke det ;D Men det ser lovende ut :) Hadde vært morro å hatt skikkelig flaks en gang i livet på en tur.

Det kribbler godt nå. Dagene går sent....

he he kan tenke meg det ja ;D Uansett vær og føre, med riktig strategi er det alltid muligheter et eller annet sted. Gjelder bare og vite hvor man skal satse, og hvor langt du gidder og kjøre for å finne forhold ;D

Men når det er sagt, stille vann er ofte svaret hvis elvene går fulle av gørr, samt at mange større elver har noen småbekker og laguner som ikke blir farge under regn. ørreten liker godt disse klare lagunene, jeg også ;) og for all del, ikke gå forbi en elv som er litt farga med synkende vannstand. ;) Mange sitter og venter til elvene er helt klare før de tester bette, ikke nødvendigvis lurt ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...