Gå til innhold

New Zealand vinteren 10/11


Nofish

Anbefalte innlegg

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Interessant lesning. Er det steder også på sørøya hvor man bør ha fiskarsen lett tilgjengelig? Kan jo til en viss grad fostå at Maoriene er litt pissed på den hvite mannen, er jo bare knappe 100 år siden de ble fratatt mer enn 95% av sitt land. Kan vi risikere å treffe sinte Maorier i bushen, eller er de blitt integrert i egne ghettoer i tettstedene nå? Tror jeg må se Once Were Warriors på nytt snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Det er noen Marijuana plantasjer på vestkysten av sørøya som du rett og slett ikke bør komme i nærheten av. Det kan bli det siste du gjør, men utover det er det ikke no store problemer på Sørøya som jeg vet om. Er nok mye mer belastet nordøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning. Er det steder også på sørøya hvor man bør ha fiskarsen lett tilgjengelig? Kan jo til en viss grad fostå at Maoriene er litt pissed på den hvite mannen, er jo bare knappe 100 år siden de ble fratatt mer enn 95% av sitt land. Kan vi risikere å treffe sinte Maorier i bushen, eller er de blitt integrert i egne ghettoer i tettstedene nå? Tror jeg må se Once Were Warriors på nytt snart.

Som Boerge sier.

Det er et lant stoerre problem paa Nordoeya. Spesielt rundt Te Urewera National Forest. Tuhoe, en stamme som bor paa oestkysten og innover i Urewera signerte aldri Waitangi avtalen med den hvite mann (Pakeha). Og mange snakker fortsatt om at de vil ha en egen Tuhoe nasjon. Rykter om revolusjonaere tendenser gjorde at terrorpolitiet raidet en hel landsby for 3 aar siden. Tidlig om morgenen mens folk var paa vei til jobb og skole. De gjennomsoekte t.o.m. skolebusser. I tiden etter fisket jeg ikke i Minginui...  :-X

Det er ogsaa en paagaaende stor politisk diskusjon om hvem som skal ha eieretten til strandomraadene i NZ, den saakalte "foreshore & seabed" saken. Og den skaper fiendtlighet mellom hvite og maori baade titt og ofte.

Men som sagt er det enklere paa Soer Oeya. Det er stort sett Ngai Tahu som raader, og de er ekstremt godt organisert. Det viktigste der nede er aa respektere boendene. Spoer alltid om lov foer du krysser eller beveger deg paa deres omraader. FAktisk greit aa ha noen ekstra oel og/eller vin i bilen. Det kan gi kjoeretillatelse paa veier du normalt ikke ville faatt tilgang til.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

maoriene er urbefolkning........over alt hvor den hvite mann har man undertrykt dem levevis ved innføring av lover og regler som er totalt uforstålig for naturfolk, skjønner at de blir krimminelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

maoriene er urbefolkning........over alt hvor den hvite mann har man undertrykt dem levevis ved innføring av lover og regler som er totalt uforstålig for naturfolk, skjønner at de blir krimminelle

Verden er nok ikke saa enkel...

nei det er ikke så enkelt for oss hvite å skulle ta over et sted som egentlig tilhører et annets folks område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å reise til NZ på fisketur alene? Bil og overnatting blir dobbelt så dyrt. Og det er kansje ikke smart å dra på tur i bushen aleine i tilfelle det skulle skje noe. Så da blir det fort en tur med begrensninger?

Kan jo si det samme om turer alle plasser. Jeg ville nok ikke reist i nz alene his ikke det var for at je aldri kunne få med noen.

Det med å være i fjellet ol, alene er sterkt overdrevet farlig. Jeg har hatt ukesturer på finnmarksvidda alene uten at jeg ofret sikkerheten en tanke.

Jeg tenker som slik at det er mange-mange ganger så farlig å ta seg en tur på byen!!!

Treffer du visse gjenger alene i ei mørk gate da er du meget langt i fra trygg. Spessielt den somaliergjengen som herjer rundt og gjør som de vil.

Hadde valget vært mellom å reise alene eller ikke reise og du trivdes i eget selvskap så hadde jeg reist uten tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i NZ alene og med andre flereganger. Overnatting blir jo stort sett dobbelt pris og leiebil blir dobbelpris. Jeg kjøpte MC og hadde med telt. Det ble billig da... Men det er jo koseligere å dele opplevelsen selvfølgelig. På en annen side møter en ofte folk der nede som blir gode kompiser. Begge deler har sine positive sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Noen som har erfaring med å reise til NZ på fisketur alene? Bil og overnatting blir dobbelt så dyrt. Og det er kansje ikke smart å dra på tur i bushen aleine i tilfelle det skulle skje noe. Så da blir det fort en tur med begrensninger?

jepp, 2 ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter folkens ;) Helt klart viktig å trives i eget selskap og være utadvent. Traff vel ikke akkurat mange i samme ærende sist jeg var der. Hadde trodd at det var flere ute for å fiske. Men det er jo bare bra å slippe unna massene.

For se hvor mye pæng og ferie som er til overs.  Nz dollaren har gått opp betraktelig siden siste tur.

Har dere noe erfaring med guider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter folkens ;) Helt klart viktig å trives i eget selskap og være utadvent. Traff vel ikke akkurat mange i samme ærende sist jeg var der. Hadde trodd at det var flere ute for å fiske. Men det er jo bare bra å slippe unna massene.

For se hvor mye pæng og ferie som er til overs.  Nz dollaren har gått opp betraktelig siden siste tur.

Har dere noe erfaring med guider?

Er jo bare digg og slippe å treffe mye folk i elvene ihvertfall.

Dollaren er drøy nå ja og det har guideprisene blitt også. Disse har ett godt rykte veit jeg http://www.strikeadventure.com/ men med 795$ blir det jo nesten 3700 kr for en dag ! .

Sjekk filmer : http://www.youtube.com/user/troutmannz#p/u/3/cLeW3PRrv3g  og http://www.youtube.com/user/troutmannz#p/u/4/N3m7wDpduGE

I Murchinson området guider en som heter Pete Carty , han jobbet vel med firma over før , dyktig kar som binder veldig bra fluer og har kul humor.

Veldig godt kjent og han delte raust ut tips og plasser.

Ellers hadde jeg og kompis en superdag med en guide som hadde jetboat . Rått å frese avgårde på grunt vann mellom hølene , og båtkjøringa er like kult som fisket  :D

Men med sånne priser så får man vel også ett langt helikopter løft også ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de prisene er ink helikopter.

Er ei side her med guider både nord og sørøya. http://www.flyfishingnz.co.nz/fly_fishing_south_island.htm

http://www.flyfishingnz.co.nz/fly_fishing_napier_options.htm

Helicopter Rates

Rates will vary from local $550.00 per day trip to $1,200 for locations beyond the local area if river conditions change.

Two anglers flying will split the total helicopter rate between.

Får spandere på en lottokupong og krysse fingra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene varierer nok en del. Ser Dean harrison tar 650 dollar for en full dag ink lunsj.  http://www.flyfishingadventures.co.nz/prices.php del dette på 10 timers dag så har du timeprisen. det generelle lønnsnivået ligger nok noe lavere en i norge. men er ikke så veldig stor forskjell, men dette vet sikkert Tore mer om en meg.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene varierer nok en del. Ser Dean harrison tar 650 dollar for en full dag ink lunsj.  http://www.flyfishingadventures.co.nz/prices.php del dette på 10 timers dag så har du timeprisen. det generelle lønnsnivået ligger nok noe lavere en i norge. men er ikke så veldig stor forskjell, men dette vet sikkert Tore mer om en meg.

Gisle

Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle for min del. Tror nok ikke det er så mange som hadde betalt den summen for å bli guidet i ei god elv her til lands.

Men men denne diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden. Da blir det bare furting...

Vi får se om leier oss en guide, vi holder alle muligheter oppe :)

Er det pr person eller er det samme pris om man er flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står greit forklart hvis du klikker på linken. Hvis dere skal leie guide, så er det nok greit og være litt tidlig ute. de mest populære gutta blir fort fullbooket i den mest popiulære tiden har jeg forstå. Men har kompisen din vært der før er det vel neppe noe særlig behov vil eg tro. Når det gjelder prisnivået så synes jeg det ikke er så galt.  hvis jeg skulle ha leid deg Frode en dag i din jobb, måtte jeg nok betalt både 2 og 3 ganger så mye ;)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står greit forklart hvis du klikker på linken. Hvis dere skal leie guide, så er det nok greit og være litt tidlig ute. de mest populære gutta blir fort fullbooket i den mest popiulære tiden har jeg forstå. Men har kompisen din vært der før er det vel neppe noe særlig behov vil eg tro. Når det gjelder prisnivået så synes jeg det ikke er så galt.  hvis jeg skulle ha leid deg Frode en dag i din jobb, måtte jeg nok betalt både 2 og 3 ganger så mye ;)

Gisle

Hehehe, kvalitet koster vet du ;)

Dette er et tilbud man kan velge og benytte seg av og det er jo fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...