Gå til innhold

Kilosfisken


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Prøver så godt jeg kan gjennom kursvirksomhet/guiding å overbevise deltakere om at "stedet/forholdene og kløkt bak fiskestangen" er det vi er ute etter...å kontrollere vårt fiske i størst mulig grad, uavhengig av str på fisken.

haha....skulle likt å være flue på veggen når du holdt kurs. Er du mot kursdeltagere som du er mot de fleste her inne blir det vel noe alà "Helstrøm rydder opp"  ;D

Trur du hadde blitt overasket ! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Prøver så godt jeg kan gjennom kursvirksomhet/guiding å overbevise deltakere om at "stedet/forholdene og kløkt bak fiskestangen" er det vi er ute etter...å kontrollere vårt fiske i størst mulig grad, uavhengig av str på fisken.

haha....skulle likt å være flue på veggen når du holdt kurs. Er du mot kursdeltagere som du er mot de fleste her inne blir det vel noe alà "Helstrøm rydder opp"  ;D

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Men å "tørre" å si at mitt hovedfiske ikke er basert på "kilosgrensen" det er vel både ærlig og helt stuerent...eller er det ikke det?

Nei, pokker og..tror jeg legger stangen på hylla :-*..neppe :)

Edit; takk Willy :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg vil alltid det å få fisk være hovedmålet med en fisketur. Joda, store ørreter er vel og bra det, men jeg blir ikke lei meg hvis jeg bare får mindre fisk. I sommer fikk jeg ny pers på 9 hekto og var kjempeglad for det, men hadde det minst like morsomt på en tur der jeg tok 15-20 stk i størrelsen 100-400 gram. Nå er det ikke bare fordi jeg er relativt fersk fluefisker jeg skriver dette, jeg har en grei karriere med annet utstyr bak meg og det var samme mål da; få fisk. Størrelsen kom i andre rekke.

Når det er sagt er det jo selvsagt ekstra gull med stor fisk på de lengre turene som går over flere dager. Da er målet liksom litt større fisk, men fortsatt hyggelig med pannefisk da også.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver så godt jeg kan gjennom kursvirksomhet/guiding å overbevise deltakere om at "stedet/forholdene og kløkt bak fiskestangen" er det vi er ute etter...å kontrollere vårt fiske i størst mulig grad, uavhengig av str på fisken.

haha....skulle likt å være flue på veggen når du holdt kurs. Er du mot kursdeltagere som du er mot de fleste her inne blir det vel noe alà "Helstrøm rydder opp"  ;D

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Men å "tørre" å si at mitt hovedfiske ikke er basert på "kilosgrensen" det er vel både ærlig og helt stuerent...eller er det ikke det?

Nei, pokker og..tror jeg legger stangen på hylla :-*..neppe :)

Edit; takk Willy :)

Stig

Såda,det var bare i tilfelle du skulle legge stanga på hylla og selge kremen din billig unna ! ;D

Ellers,og selv om jeg ikke er så opptatt av det jeg heller,fordi jeg har andre parametere for å fiske enn vekt,selv om en stor fisk er morsom/spennende og huskes lengre enn de fleste små(faktisk har jeg en tendens til å huske de jeg mister best,særlig hvis jeg ikke har sett dem  ;) ),som det jo er mange av ;) ,så kan jo Kilosfisk-tråden gjerne inneholde harr og røye,der det faktisk er en større bragd å få kilosfisk enn ved ørretfiske : Hvor mange har sett en firekilos harr ?,æ'kke mulig det,så stor blir den ikke,og fluefanget storrøye er vel heller ikke så vanlig,de fleste av dem går langt dypere enn der vi normalt serverer ei flue.

Så det burde være plass til disse,i stor grad insektspisende artene....og siden de fleste her fisker ørret(og noen bare det  :o ) ville det sikkert ikke fylle opp tråden.

Og hva med en TIKILOS-klubb for fluestangfanget gjedde ?

Vel,det ville vel bare bli Robban,det . :rolleyes:;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Innlegget mitt var en fleip utfra mitt syn på deg. Du arresterer alle som ikke har meninger, fiskemåter og tankegang som deg. "Prater" til dem som de skulle vært dumme barn. Samme som Helstrøm gjør i matveien. Ikke mere enn det :D Og det var ikke kun ment på ditt innlegg i denne tråden  ;)

Men denne tråden handler ikke om dette. Men måtte jo svare på dine spørsmål  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Innlegget mitt var en fleip utfra mitt syn på deg. Du arresterer alle som ikke har meninger, fiskemåter og tankegang som deg. "Prater" til dem som de skulle vært dumme barn. Samme som Helstrøm gjør i matveien. Ikke mere enn det :D Og det var ikke kun ment på ditt innlegg i denne tråden  ;)

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være den første til å innrømme at jeg blir fort lei av 200 grammere?

Hadde en veldig koselig tur her for en liten stund siden da kom opp i en formidabel myggklekking og intens vaking i ei veldig trivelig elv.

Morro en liten stund men så blir en automatisk penset over på jakt etter de store og jeg lot de jeg trodde var små få vake i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være den første til å innrømme at jeg blir fort lei av 200 grammere?

Ja ! ;D

Morro en liten stund men så blir en automatisk penset over på jakt etter de store og jeg lot de jeg trodde var små få vake i fred.

Helt normalt det,selv for oss småfiskere. ;)

Willy

Hehehe ;D Vi har det ikke så værst vi heller da. Vi lever i alle fall i drømmen om storfisken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.. Ser at mitt innlegg kan virke kranglete. Men er kun ment som litt ertete ovenfor Stig  ;) Ser at "prater til dem som dumme barn" var en dårlig formulering som virker i overkant kranglete/direkte. Ikke meningen! Men kan ikke endre den nå som dere har sitert meg  :D. Uansett, takk Andrè. Du har skjønt meg. Ikke alltid like lett med tekst dette...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.. Ser at mitt innlegg kan virke kranglete. Men er kun ment som litt ertete ovenfor Stig  ;) Ser at "prater til dem som dumme barn" var en dårlig formulering som virker i overkant kranglete/direkte. Ikke meningen! Men kan ikke endre den nå som dere har sitert meg  :D. Uansett, takk Andrè. Du har skjønt meg. Ikke alltid like lett med tekst dette...  :-\

Helt ok når du sier det sånn vi kan alle formulere oss uheldig i blant :)

Jeg fjerner mitt også litt vel direkte og sikkert litt provoserende spörsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Innlegget mitt var en fleip utfra mitt syn på deg. Du arresterer alle som ikke har meninger, fiskemåter og tankegang som deg. "Prater" til dem som de skulle vært dumme barn. Samme som Helstrøm gjør i matveien. Ikke mere enn det :D Og det var ikke kun ment på ditt innlegg i denne tråden  ;)

+1

1+1= 2...dumme barn ;)

Jeg teller ikke mange flere her inne, men gøy at Claus melder seg frivillig...som ventet ;D

Nå er det ikke akkurat jeg som er den som rangerer medlemmer av sidene etter str på fisken, ei helle rangerer på annen måte, det må vel i så tilfelle ha blitt mistolket i hytt og pine :)

fjernet litt jeg, etter å ha lest Stian sin korrigering..det er helt allright....

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer en forflatning innenfor fluefiske som på alle områder i samfunnet. Det er billig underholdning som vinner frem. Enten det er kilosfisk, overdreven konkurransementalitet og "fisk nummer syv" - for gi en referanse til Thomas McGuane. Ubeleste harrytasser har fått et medium, tror plutselig de kan noe og tilriver seg litt oppmerksomhet på billigste vis. Det hele er selvsagt en fornedrelse av av en edel aktivitet. For oss som har en annen innstilling er det selvsagt selvpining å utsette seg for dette. Jeg prøver å se en annen vei så ofte jeg kan, og forhåpentligvis bringe inn noen andre perspektiver. Men nei, jeg er redd kampen er tapt og at man bør trekke sine konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo en solid gjennomlesning av det jeg skrev...godt lest :)

Er da ikke imot de "fleste" innpå sidene her, er jeg vel?

Jeg digger vakkert utstyr, godt fiske og godt kameratskap...er ikke det synonymt med bla dine egne verdier da? :)

Innlegget mitt var en fleip utfra mitt syn på deg. Du arresterer alle som ikke har meninger, fiskemåter og tankegang som deg. "Prater" til dem som de skulle vært dumme barn. Samme som Helstrøm gjør i matveien. Ikke mere enn det :D Og det var ikke kun ment på ditt innlegg i denne tråden  ;)

Men denne tråden handler ikke om dette. Men måtte jo svare på dine spørsmål  :)

Hva holder du på med nå da din kranglefant ??? hvorfor dette påhopp på Stig

Kutt ut a B.R.  :) Stian er ingen kranglefant, og dette var inget påhopp.

Du tolket det som invit til hyggelig meningsutveksling? Du er god å se det positive i situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til mitt syn på " Storfisk jaget " Så skal eg ikkje nekta på at den e kjekk og få, og mange har det blitt gjennom dette året, men og absolutt måtte legge den utpå forumet, e ikkje veldigt viktigt for min del...

Men uannset så gjelder fiske for meg, og kunne komme seg ut og nyte naturen, elva/vatne og kameratskapet rundt og samtidigt flytte tankene sine til nåke som betyr masse for meg og ikkje berre på familie og jobb :)

Og når eg lese at folk flest ikkje syns at det og fiske på 200-500gr fisk, e morsomt, så skjønne eg ikkje heilt korfor ???

Nåke av det som eg syntes e knall morosmt, e akuratt det og fiske på denne type fisk i knøtt små bekker/elver. Og viss ein også då får muligheten til og tilbringe tida i flotte omgivelser, så e dagen redda for meg :)

Soleklart så reise me også rundt for og prøva og lure den store slappe, men eg har aldri problem med og komme tilbake til heimlige trakter og fiske på mindre fisk :)

Men ja!! eg skal også innrømme at eg lugge meg litt ekstra i rævskjegget når den store, finner ut at han ikkje vil veme i håven, men sånn e livet. Ein får trøste seg med at ein ikkje alltid heller klare og få med seg heim den flotteste jenta på festen heller...    

JonnyS...    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Stian, jeg oppfattet det vel egentlig bare som en uheldig sammensetning av ord og ikke som vondt ment. Langt ifra. Jeg er i alle fall ikke bedre sjøl. Er, som du sier selv, ikke lett å formulere seg riktig til enhver tid. Og litt erting må vel kunne tåles. Bare det ikke sklir helt ut, hehe. Men én ting er i alle fall sikkert: Stig har ALDRI ment å belære andre hva som er riktig! Han legger frem sine synspunkter og that's it. Det kan sikkert, hvis man legger uviljen til, virke noe utilsiktet belærende når noen øser ut enorm kunnskap, men i Stig sitt tilfelle er det kun med ønske om å bidra og for å få en sunn debatt. Såpass kjenner jeg ham. Slik er det også med flere andre her inne. Og denne tråden har, så langt jeg kan se, hatt en sunn, trivelig tone og et relativt seriøst preg med noen artige avstikkere. Akkurat hva jeg håpet på.

:)

Edit. Det var litt bedre for noen innlegg siden... Jonnys er bra da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er fra en kort formiddagstur en tidlig september dag...fokus var å "finfiske", og jeg kan love deg og andre som leser at å fange den første var ikke bare å dure frem...å fange mer enn èn på hvert sted syntes nesten umulig, men det gikk.. :)

Og det er DEN historien jeg heller har lyst å fortelle nybegynnere/eller litt mindre nybegynnere ;), enn hvorvidt fisken bikket kilo eller ikke.

Jeg påstår ikke at disse fiskene er mer lettlurte enn større ørreter, men ærlig talt, disse er jo på størrelse med ørekyte  :o

Min påstand er at man enten må være konkurransefisker eller ute på sin første tur med fluestang for å finne glede i å fange små fisker.

Ikke noe feil med det, men jeg nekter å tro at du finner mange som holder på med fluefiske for å få slike fisker  :)

Jeg justerer også forventningene mine etter hvor jeg fisker, og kan ha stor glede av å få ørret på halvkiloen.

Denne tråden er igjen et godt eksempel på at vi søker forskjellige opplevelser med fluestanga, naturlig nok.

Alikevel tror jeg at samtlige av oss, om vi står ved elva, med en vakende fisk på 200gr rett ut for oss og en vakende 2 kilos 30 meter ovenfor, ville gått for 2 kilosen.

Tilbake til dette med fiskefilmer : Her har vi også forskjellige krav . . . Jeg for min del søker ikke etter lærdom i disse filmene. Jeg ønsker kun underholdning  :)

Sånn er det med praktisk fiske også ; Jeg fisker ikke med det som mål å bli så dyktig som overhodet mulig. Det jeg kan som fluefisker er det som kommer naturlig med erfaring, jeg er ikke ute å "trener".

Slik sett vil jeg aldri bli noen drivende god fluefisker, som kunne hevdet meg i konkurranse, og det er mitt bidrag til det å skåne endel fisk for "ubehagligheter"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok väre litt knekkende for en fersk fluefisker å se sirkus med den ene store purka etter den andre.

Men til kilos fisken 20xx så kan det sikkert for mange väre fint å få dele sin fangst med andre likesinnende for hvem sier vel nei takk til en vakker örret :)

Men har man fiske vann med bare purker så blir nok ikke det så göy heller i lengden når man stadig må jage större og större fisk

da er kansje vestlandet med 200 gr å foretrekke for da blir man jo så glad når man får kilos fisken+

Jeg derimot har mest harr i mine vann så en harr på 1kg+ er for meg en stor bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg påstår ikke at disse fiskene er mer lettlurte enn større ørreter, men ærlig talt, disse er jo på størrelse med ørekyte  :o

Min påstand er at man enten må være konkurransefisker eller ute på sin første tur med fluestang for å finne glede i å fange små fisker.

Ikke noe feil med det, men jeg nekter å tro at du finner mange som holder på med fluefiske for å få slike fisker  :)

Jeg justerer også forventningene mine etter hvor jeg fisker, og kan ha stor glede av å få ørret på halvkiloen.

Vær glad du ikke bor i Portugal.  ;)

Alikevel tror jeg at samtlige av oss, om vi står ved elva, med en vakende fisk på 200gr rett ut for oss og en vakende 2 kilos 30 meter ovenfor, ville gått for 2 kilosen.

Ikke nødvendigvis riktig. Det spørs vel hvor mange ganger den tokilosen har vært på land. I alle fall for min del. Men så bor jeg og fisker på et helt spesielt sted.

Tilbake til dette med fiskefilmer : Her har vi også forskjellige krav . . . Jeg for min del søker ikke etter lærdom i disse filmene. Jeg ønsker kun underholdning  :)

Jeg vil lære. Fiskere som får fisk ser jeg nok av. Men jeg har selvsagt heller ingen problemer med at andre har et annet syn. Bare fint det.

Men når det er sagt så har vi vel alle det mest moro når det røsker litt ekstra i andre enden. Jeg er bare litt usikker på om vi ikke har gått for langt i vår iver etter stor, større, størst og glemmer litt bort hva vi formidler til nye fluefiskere. Det er jo blitt en slags konkurranse hele greia uansett om det er i Norges-cup eller i "Kilosfisken 20xx", er det ikke? Forskjellen er bare mangel på resultatlister i den ene "konkurransen".

Jeg husker forresten jeg så en vhs fra Orvis hvor hovedpersonen fisket etter Cutthroat og tenkte at "Herregud for en kjedelig film! Bare småfisk." Jeg spolte og spolte og brukte bare noen få minutter på filmen. Noen år senere så jeg den igjen i sin helhet og tenkte "Fy flate så mye jeg har å lære!".

For noen år siden var det også et stort fluefiskemiljø i Hemsedal. Jeg talte godt over tjue ivrige fluefiskende kompiser. De var både flinke og glade. Men så kom jaget etter storfisken og da falt en del av lasset og syntes de ikke fikk det til skikkelig og sluttet med fluefiske for godt. Hadde vi alle vært fornøyd med slik det var så hadde de fleste antagelig fisket enda. Flere av dem jeg har snakket med sluttet av to årsaker - Storfiskjag og alt for mange fiskere på samme sted (les: turisme i tillegg). Den naturlige kosen ble borte. Og så er det selvsagt de som bare mistet interessen uten noen spesiell grunn. Uansett er vi i alle fall ikke over tjue stykker lenger. Men det er vel som med alt annet. Noen faller fra og noen kommer til, men her kommer det nesten ingen til lenger. For gudene skal vite at man skal være bra sta for å gå veien som ny fluefisker i Hemsedal nå. Om det er fordi Tor, Olav, Jørgen, Vera og Erik eller det generelle fluefisket i Hemsedal har dratt det for langt det vet jeg ikke. Det kan godt være at oss Hemsedøler som er mest ivrige er hovedårsaken til frafallet. Mulig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ser for meg en fluefiskefilm hvor man kun fisker ørret mellom 2 og 3 hekto. Den filmen kommer ikke jeg til å kjøpe for å si det sånn :D

Å se en god fluefiskefilm hvor stor og feit ørret stiger å tar en døgnflue, mens alt er perfekt filma, er ren poesi og nytelse for sjela.

Klart det er sånne filmer som trigger de fleste av oss, og jeg tviler på at en film hvor man fisker småørret vil selge nevneverdig og det er i grunn helt forståelig :D

Det var kort om fluefiskefilm ;D

Når det gjelder mitt fiske så trigges jeg bare ikke av å fiske på småørret uansett hvor vakkert landskapet rundt måtte være. Jeg leter bevist etter

så stor vakende fisk som mulig når jeg er ute ved elva og det kommer jeg antakelig til å fortsette med til den dagen jeg ikke lenger er i stand til å svinge

fluestanga.

Jeg kan heller ikke skryte på meg ørret over 2 kilo, men må bare innrømme at drømmen om ørret fra 2 kilo og gjerne større blir bare sterkere og sterkere.

Det er en drivkraft i det, og på en måte er jeg en konkurranse fisker jeg også med den forskjell at jeg konkurerer kun med meg sjøl og ingen andre.

Å reise til et vann eller et sted hvor sannsynligheten for å få ørret over halvkiloen er liten, er rett og slett ikke interessant.

Det må vel være greit å kunne innrømme at man primært jakter på stor ørret. At andre har andre preferanser viser jo bare at vi er forskjellige noe som jeg takker gudene for hver dag, derfor jeg er ikke nevneverdig opptatt hva andre finner interessant å fiske etter . Grunnen til at jeg fisker med tørrflue etter vakende ørret fra kiloen og oppover er kun basert på hva jeg opplever som det rette for meg og ikke noe annet.

Blir heller ikke skuffa hvis en halvkilos tar tørrflua, men får ikke noe kick av det heller for å si det sånn.

Det var litt om mitt syn på mitt fluefiske ;D

Fluefiske er selvfølgelig en form for lek med fisk, det kommer man ikke utenom.

Jeg synes det er utrolig gøy å se ørreten ta flua mi for så å så kjenne stanga bøye dypt mens snøre fyker av snella. Fy faen så herlig følelse det er....... egoistisk kanskje men fluefiske skal også være gøy...... det må vi kunne tørre å si ......... men det bør ikke så gøy at man leker unødig lenge med fisken, derfor bør den inn så fort som mulig......såpass bør vi kunne respektere fisken.

Det gir meg stor glede å kunne sette ut igjen en ørret og vite at den kan bli større og at den kan bidra til at fremtidige generasjoner ørret ser dagens lys. Det er en naturlig del av det å bedrive fluefiske i mine øyne. Ja det er egoistisk, men faen heller jeg kunne vært en av de som flyr rundt å slår ned folk på by`n eller driver med annet faenskap, så jeg synes ikke det jeg bruker tiden på blir så all for galt sett i den sammenheng :D........ men jeg innrømmer glatt at fluefiske er noe jeg primært gjør for min egen del men at det er positive sideeffekter av det å sette ut igjen ørreten som jeg faktisk brenner for, og som forhåpentligvis vil komme fremtidge genrasjoner fluefiskere til gode. Så i det perspektivet har jeg bidratt med noe positivt tross alt :)

Det var litt om mitt syn på ørreten hvorfor jeg synes den bør settes tilbake ;D

Så folk får fiske med hva de vil, hvor de vil og når de vil, bare man følger gjeldene regler for vassdraget man befinner seg i.

Vi skal heller ikke undervurdere den kommende generasjon. Barn og unge idag er ikke så tapt bak en vogn at de ikke klarer å tenke sjæl, og skulle

en og annen fra den yngre garde forville seg inn i denne tråden, ja så har han eller hun et hav av argumenter å tenke igjennom.

Den tilitten tror jeg vi skal gi dem :)

...... and that is all i have to say about that.... :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...