Gå til innhold

Bunkrer du ved? Koselig å betale overpris for strøm?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er vel bare å finne seg noe annet å bry seg om? Må da finnes viktigere saker å blø for..... Blir ikke billigere strøm av å diskutere på FFS.  ;)

Lars L

Blir ikke mer fisk heller. Kanskje vi skal slutte å diskutere fiske også? Vi må da kunne prate litt uten at det er for dumt. ;)

Gøy å se hvor lite som skal til :=)

Klem klem, glad i dere også!  ;D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke har fisken som lever der drukket det opp heller. Det kan vi vel være enige om :)

Når drikker fisken egentlig? Kanskje det er det den gjør når den ikke tar fluer på overflaten? Og at det dermed er helt likegyldig hva slags nymfe som blir presentert foran dem? Nymfa er egentlig bare "rusk" i vannet som er fort gjort for fisken å dra i seg når den drikker??    :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke har fisken som lever der drukket det opp heller. Det kan vi vel være enige om :)

Når drikker fisken egentlig? Kanskje det er det den gjør når den ikke tar fluer på overflaten? Og at det dermed er helt likegyldig hva slags nymfe som blir presentert foran dem? Nymfa er egentlig bare "rusk" i vannet som er fort gjort for fisken å dra i seg når den drikker??    :D

;D ;D ;D

Fisken drikker under vann,ja,drikker og spiser under/i vann. :D ...mens du sitter på baken og venter. . . . . . .  :)

Nei det vannet er nok solgt billig,sånn at vi må kjøpe kull-,gass- eller kjernekraft dyrt tilbake. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, traderfolket, gir ikke ved dørene, det ligger ikke i deres natur, og det reduserer bonusen. Lukene ble nok åpnet når prisene syntes gode. At det kan bli kaldt seinere er jo alltid en risiko, men som i pengespill gjelder pengene først. Ola betaler jo han, med lua i hånden, som han alltid har gjort, for strøm må han jo ha.

Litt surmuling må en regne med, som i denne tråden her, men de pleier å glemme fort, så vi kan nok hente bonusene våres neste år også....

Av og til tenker jeg på en setning jeg bet meg merke i under et foredrag  av Johan Galtung (fredsforsker) for mange år siden. Han spådde at Kineserne kom til å bli tungvektere i verdensøkonomien. Det fikk han jo rett i . Han hadde flere teser. En av dem var: "En god økonom, er en død økonom"

Han sa det litt i spøk, men det lå en undertone i det. En helt fri markedsøkonomi er ikke alltid det beste. At markedet alltid regulerer seg selv er bulshit. Vi er og blir avhengige av god politisk styring.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke har fisken som lever der drukket det opp heller. Det kan vi vel være enige om :)

Når drikker fisken egentlig? Kanskje det er det den gjør når den ikke tar fluer på overflaten? Og at det dermed er helt likegyldig hva slags nymfe som blir presentert foran dem? Nymfa er egentlig bare "rusk" i vannet som er fort gjort for fisken å dra i seg når den drikker??    :D

At ørreten drikker er det ihvertfall ingen tvil om, og får den øl så foretrekker den det.

Satte ifra meg en pose øl i elvekanten en gang, og innen jeg hadde fisket ei økt var både posen og ølet borte sad0049.gif

Når det gjelder tomme vannmagasiner på høsten så har det blitt en slager de siste årene, og det ville de skyldt på om det så bøttet ned med regn over hele landet hver dag sommeren igjennom.

Hadde stått mer respekt av om de kalte en spade for en spade : "Dere får skyhøye strømpriser fordi dere har råd til det, og nå skal vi se hvor langt det er mulig å tyne dere" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger forøvrig merke til at opptil flere voksne mennesker her synes "det er rart" at vannlagrene er tomme. Og at det virket merksnodig at det var så høy vannføring i elvene innimellom i sommer...

OJ! :rolleyes:

Poenget er vel ikke at der er "rart". De fleste forstår at elva vokser når man tapper et magasin. Poenget er hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er skummelt er når kraftforsyningen går ut for salg. Dere husker hafslund-saken?

Flere av komunene her nede har allrede tapt penger på salget for noen få siden i forhold på hva de hadde fått ut i utbytte sto de i avisen.

Kraft bør kansje være en del av statsstyrt infrastruktur som vei ol?

Jeg vet sikkert ikke nok om dette men finner tanken på at eierskapet i kraftproduksjonen kan forsvinne utenlands veldig skummel!!

Næringen har vel hatt et fortrinn med gunstige kraftpriser. Skal vi klare å konkurere med "ytlandet" må vi vel ha det.

Jeg håper det fortsetter. Jeg er for tiden inne på et jernstøperi og jobber. Det produserer deler til vindkraft. Vestas.

De sliter hardt nå!! Veldig hardt. 3000 annsatte må gå. De klarer enda ikke tjene nok på vindkraft. Nedbetalingstiden på en såkalt v-90 (de store du ser i danmark) regner de til ca  21 år. Nå oppgraderer de til v-112. De blir enorme!

Det er med andre ord veldig høye etaberingskostnader med vindkraft enda. Tipper det ikke er mange uberørte elver og store bekker om 50 år.

Noen av dere som klager stemmer sikkert frp i tillegg ;D ;D

Ps: Jeg er glad jeg ikke bygde hus på 80 tallet når staten reklamerte: Bygg med oppvarming av strøm. Det er billig og miljøvennlig. Mange har jo varmekabler i hele etasjer og ikke pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Danmark, Uganda, Peru og alle de andre landene liksom? Hvor mange ansatte har mista jobben i det Uzbekistanske helsevesenet egentlig? Og hvem bryr seg vel om hva kraftselskapene gjør med elver og "magasin" her i Norge? Det er jo bare en ubetydelig bagatell sammenligna med feks sultkatastrofene i Kongo. Nei, vi skulle holdt munn alle mann, for her i Norge har vi det mer enn godt nok til å kunne åpne kjeften.  ;)8)

Jeg gikk til innkjøp av 40 sekker med ved i september, og så tidlig som kulda satte inn i år skulle jeg nok kanskje ha kjøpt 20 til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Danmark, Uganda, Peru og alle de andre landene liksom? Hvor mange ansatte har mista jobben i det Uzbekistanske helsevesenet egentlig? Og hvem bryr seg vel om hva kraftselskapene gjør med elver og "magasin" her i Norge? Det er jo bare en ubetydelig bagatell sammenligna med feks sultkatastrofene i Kongo. Nei, vi skulle holdt munn alle mann, for her i Norge har vi det mer enn godt nok til å kunne åpne kjeften.   ;)8)

Jeg gikk til innkjøp av 40 sekker med ved i september, og så tidlig som kulda satte inn i år skulle jeg nok kanskje ha kjøpt 20 til..

gud bevare meg vel...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Danmark, Uganda, Peru og alle de andre landene liksom? Hvor mange ansatte har mista jobben i det Uzbekistanske helsevesenet egentlig? Og hvem bryr seg vel om hva kraftselskapene gjør med elver og "magasin" her i Norge? Det er jo bare en ubetydelig bagatell sammenligna med feks sultkatastrofene i Kongo. Nei, vi skulle holdt munn alle mann, for her i Norge har vi det mer enn godt nok til å kunne åpne kjeften.   ;)8)

Jeg gikk til innkjøp av 40 sekker med ved i september, og så tidlig som kulda satte inn i år skulle jeg nok kanskje ha kjøpt 20 til..

Er det meg du sikter til ??? I tilfelle skjønner jeg ikke helt hvorfor :)

Ikke kjøp sekker neste gang. Det er for dyrt. Du klarer å stable litt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Ruffen. :) Det småteite innlegget mitt var ikke spesielt retta mot deg. Men jeg synes ofte at problemstillinger som gjelder Norge og nordmenn blir sammenligna med irrelevante internasjonale kriser osv...og da blir liksom det hele meningsløst å diskutere..

Felle, stable og kappe kan jeg så absolutt. Jeg har bare ikke skog og ta av. Like greit egentlig, hvertfall når jeg fikk sekken for 35 og lysta på skogsarbeid er fraverende for øyeblikket.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Danmark, Uganda, Peru og alle de andre landene liksom? Hvor mange ansatte har mista jobben i det Uzbekistanske helsevesenet egentlig? Og hvem bryr seg vel om hva kraftselskapene gjør med elver og "magasin" her i Norge? Det er jo bare en ubetydelig bagatell sammenligna med feks sultkatastrofene i Kongo. Nei, vi skulle holdt munn alle mann, for her i Norge har vi det mer enn godt nok til å kunne åpne kjeften.   ;)8)

Jeg gikk til innkjøp av 40 sekker med ved i september, og så tidlig som kulda satte inn i år skulle jeg nok kanskje ha kjøpt 20 til..

Vel, kanskje retta mot meg da?

Ja vi har det bra her i landet. Men, det betyr ikke at alt i dette landet er riktig? Skal vi la kraftprodusentene få herje enda verre en det de allerede har gjort? Er det det du mener?  Fordi vi tross alt har det bedre enn Uzbekistan?

Sorry, greier ikke med min beste velvilje å forså logikken i det du prøver å formidle. Men nå er det ikke alt jeg forstår heller da..  :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd på sørlandet Ruffen ?

Agder Energi er vel 100 % eid av stat og kommune ?

Nei de solgte halvparten av aksjene og startet cultiva. En del småkommuner har klagt på dette i ettertid. Bla Marnardal der laksfiske i mandalselva forgår.

http://cultiva.no/om

Hvor kommer denne posten inn her ? http://www.ae.no/ae/om/organisasjon/article45058.ece

Ble litt OT dette ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi la kraftprodusentene få herje enda verre en det de allerede har gjort? Er det det du mener?  Fordi vi tross alt har det bedre enn Uzbekistan?

bjorni

Ser ikke helt sammenhengen i at billigere strøm krever mer utbygging ? Problemet er vel ikke at man ikke klarer å produsere nok kraft som det er i dag, men at man har funnet ut dette er noe man kan selge langt dyrere enn tidligere ?

Strømprisene ville ikke gått ned om man så la alt som fantes av vassdrag her i landet i rør, tvert imot . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd på sørlandet Ruffen ?

Agder Energi er vel 100 % eid av stat og kommune ?

Nei de solgte halvparten av aksjene og startet cultiva. En del småkommuner har klagt på dette i ettertid. Bla Marnardal der laksfiske i mandalselva forgår.

http://cultiva.no/om

Hvor kommer denne posten inn her ? http://www.ae.no/ae/om/organisasjon/article45058.ece

Ble litt OT dette ?  :)

Helt ærlig så skjønte jeg ikke noe av dette. Kr,sand sto med 5,3 %. Jeg trodde Kr,sand eide mer. Det ble i alle fall solgt aksjer for å starte cultiva for noen år siden. Tror meg, det var en varm debatt om dette da! Ser ut som statskraft nå eier det meste. Poenget mitt i sted var at nå får ikke kommunene nyte av overskuddet på samme måte som før. Og som jeg sa er skrekken min at dette forsvinner utenlands.

Lagde regjeringen ikke noen føringer for dette i den tiden? For å sikre? Noen som vet? Jeg husker ikke.

Sikkert noen andre som kan hjelpe meg anngående det med agder energi og cultiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Ruffen. :) Det småteite innlegget mitt var ikke spesielt retta mot deg. Men jeg synes ofte at problemstillinger som gjelder Norge og nordmenn blir sammenligna med irrelevante internasjonale kriser osv...og da blir liksom det hele meningsløst å diskutere..

Felle, stable og kappe kan jeg så absolutt. Jeg har bare ikke skog og ta av. Like greit egentlig, hvertfall når jeg fikk sekken for 35 og lysta på skogsarbeid er fraverende for øyeblikket.  ;)

Det var bra :) Jeg håpet ikke vi hadde noe "usnakket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...