Gå til innhold

Bunkrer du ved? Koselig å betale overpris for strøm?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Skal vi la kraftprodusentene få herje enda verre en det de allerede har gjort? Er det det du mener?  Fordi vi tross alt har det bedre enn Uzbekistan?

bjorni

Ser ikke helt sammenhengen i at billigere strøm krever mer utbygging ? Problemet er vel ikke at man ikke klarer å produsere nok kraft som det er i dag, men at man har funnet ut dette er noe man kan selge langt dyrere enn tidligere ?

Strømprisene ville ikke gått ned om man så la alt som fantes av vassdrag her i landet i rør, tvert imot . . .

Tror heller ikke at vi får billigere strøm med mere utbygging Lars. Så lenge vi eksporterer til et marked hvor strømmen er mye dyrere enn her så er det utopisk. Det jeg prøver å si er at strømprodusentene har hatt altfor gode vilkår i dette landet. Ikke nok med at vann er lagt i rør, men når strømmen også skal produseres avhengig av pris, uten hensyn til natur, da opprører det meg. Det resulterer i det jeg kaller effektkjøring, som er fryktelig ødeleggende for alt liv i vassdragene våres. Effektkjøring er enten full fart, eller full stopp på vannet. Vedvarende gode priser resulterer i fullstendig nedtappede magasiner. Velkommen til Telemark, så skal jeg vise deg. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å fjerne produksjonsanleggene, de er kommet for å bli. Det er grådighet og maxprofitt kulturen jeg sjokkeres av. I alle fall når det så til de grader går utover miljøet.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bra link, Willy  :) Den treffer etter min mening kjernen i problemstillingen omkring kraft/kraftpriser.

Det mener jeg og,og det kan ha flere konsekvenser.

Grunnet kraftkrisen begynner politikerne å krafse etter nye vassdragsutbygginger som truer habitat til en mengde arter. Endelig støtter en med "tyngde" det vi har hevdet i flere år! Kraftkrisen medfører ikke bare dyr strøm, men press på utbygging av frittflytende elver!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som Wiloch,ble ikke fornuftig før han ble pensjonist,og da var det ikke måte på......

Winther sier det så greit som det egentlig er. Bra.

Men sånn går det når vi velger oss politikere som mener konkurranse og markedets styring er løsningen på det meste.

Det sies at vi får de politikerne vi fortjener,men alt blir jo ikke lagt fram i en valgkamp....!!!! p-off

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

RASSHØL er min supersaklige karakteristikk av kraftbransjen/utbyggere.... Tapper alle magasiner om sommeren for å selge strømmen til utlandet. Kalkulerer med lite vann og kulde for å kjøre opp strømprisene ... Det blir da vel for f.... ikke mer vann av høye priser???

ALT dette blir gjort for å ha fler argumenter for flere og større utbygginger, og tjene MYE penger selvfølgelig. De folka driter i norsk natur og fellesarven til alle nordmenn. FLOTT med privatiserng av denne bransjen.....

Snakk om ræv... P.........ere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Smart å tjene mest mulig penger. Bruke alle triks i boka for å få mest ut av et produkt. Ville gjort nett det samme.

Du kan da vel for pokker ikke mene at det er GREIT at dine og mine ressurser blir forvaltet slik??? Har da vel ingenting med å tjene penger på best mulig måte å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å tjene mest mulig penger. Bruke alle triks i boka for å få mest ut av et produkt. Ville gjort nett det samme.

Du kan da vel for pokker ikke mene at det er GREIT at dine og mine ressurser blir forvaltet slik??? Har da vel ingenting med å tjene penger på best mulig måte å gjøre.

Er det ikke det som er saken her? At de herjer som de vil for å tjene mest mulig.

Jeg synes forørig med fare for å uttale meg om ting jeg ikke vet nok om at kraftforsyningen i et land ikke skal være en profittsak. Heller et pimærbehov som skal hånteres og forvaltes av staten. Huff, dette høres litt vel rødt ut..... Mener dette er en så viktig del av infrastrukturen i et land at det må voktes godt.

Saken er kansje den at Norge som nasjon tjener så grovt på dette at det jeg sier er helt på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker for mye strøm her i landet. Og mye er rein sløsing. Det er bare å kjøre forbi hyttebyene på fjellet om vinteren, så ser en jo eksempler på galskapen. Fjellsidene lyser mot deg som en by på en onsdag kveld. Når folk til og med har varmekabler i oppkjørselen til garasjen på hytta, så tar det helt av spør du meg. Men, de har råd til å betale. Det de betaler i strøm er bare en liten del av inntekten sammenliknet med en vanlig arbeider. Det som faktisk skjer er at du og jeg må være med på å betale for dette unødvendige luksus forbruket når knapphet inntreffer.

Forbruket må ned. Problemet er at det ønsker egentlig ikke kraftprodusentene og ikke staten heller. Kraftinntektene er med på å finansiere et byråkrati som i realiteten er altfor stort. Det gir råd til å opprettholde fylkeskommunene og et sinnsykt antall småkommuner. Byråkratene ønsker også høyest mulig pris på kraften. Da blir det tøfft å være politiker og mene noe annet.

Det snakkes om et fritt marked. I realiteten er det vel ikke noe fritt marked. Det er knapphet på varen og det er ikke for hvem som helst å tilby den. Det er vel i realiteten et monopol hvor best mulig pris er det eneste som teller.

Hvis strømsparing er et mål, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke politikerene vurderer å innføre systemer lik det vi hadde før. Da betalte en en gitt pris for et "normalforbruk" og høy pris for overforbruk. Det skapte en bevissthet hos folk å ha en måler på kjøkkenet som viste forbruket til enhver tid.

Men igjen, det er tankegang som ikke er forenelig med det kraftlobbyistene og byråkratene mener er riktig. Vi ser det samme overalt hvor mye penger er involvert, som i fiskeri politikken og oppdrettsnæringen. Der er det også vanskelig for politikerene å ta styring. Så når det gjelder kraftpolitikk og oppdrettsnæring så kan en vel like gjerne stemme julenissen ved neste stortingsvalg. Trist i noe vi tror er et demokrati.

Vannmagasinene bør fungere som et batteri. De må være "optimalt ladet" inn mot den kalde årstiden hvor vi vet forbruket er høyere enn om sommeren.

Prisen til forbruker bør være lik uavhengig av geografi. Ja det bør være slik sier Riis Johansen, men så begynner han å flakke med blikket mens svetteperlene presser seg frem i pannen. Jeg misunner ham ikke.

Apropos marked... Etter normale markedsmekanismer burde jo prisen på en vare være absolutt høyest der tilbudet er lavest og etterspørselen høyest. Dersom markedet var fritt så ville det i mitt hode tilsi at kraftprisen bude være høy  i Oslo. Der er etterspørselen stor og produksjonen er vel ikke allverden i Akerselva?

Neste år kan vi vel igjen lese om høye bonuser for "flinke" ansatte i kraftproduksjonen som igjen har gjort en fenomenal jobb. Inntektene har økt og da er det flott med en belønning for "strevet".

Er det slik vi vil ha det?

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Smart å tjene mest mulig penger. Bruke alle triks i boka for å få mest ut av et produkt. Ville gjort nett det samme.

Du kan da vel for pokker ikke mene at det er GREIT at dine og mine ressurser blir forvaltet slik??? Har da vel ingenting med å tjene penger på best mulig måte å gjøre.

Er det ikke det som er saken her? At de herjer som de vil for å tjene mest mulig.

Jeg synes forørig med fare for å uttale meg om ting jeg ikke vet nok om at kraftforsyningen i et land ikke skal være en profittsak. Heller et pimærbehov som skal hånteres og forvaltes av staten. Huff, dette høres litt vel rødt ut..... Mener dette er en så viktig del av infrastrukturen i et land at det må voktes godt.

Saken er kansje den at Norge som nasjon tjener så grovt på dette at det jeg sier er helt på viddene?

Ikke misforstå, jeg er helt enig med deg. Saken er jo selvfølgelig at man skal tjene penger samma f..... Det jeg mente var henvist til tidligere innlegg om at man i pengetjeneprosessen sender norsk vassdragsnatur rett i dass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å tjene mest mulig penger. Bruke alle triks i boka for å få mest ut av et produkt. Ville gjort nett det samme.

Du kan da vel for pokker ikke mene at det er GREIT at dine og mine ressurser blir forvaltet slik??? Har da vel ingenting med å tjene penger på best mulig måte å gjøre.

Er det ikke det som er saken her? At de herjer som de vil for å tjene mest mulig.

Jeg synes forørig med fare for å uttale meg om ting jeg ikke vet nok om at kraftforsyningen i et land ikke skal være en profittsak. Heller et pimærbehov som skal hånteres og forvaltes av staten. Huff, dette høres litt vel rødt ut..... Mener dette er en så viktig del av infrastrukturen i et land at det må voktes godt.

Saken er kansje den at Norge som nasjon tjener så grovt på dette at det jeg sier er helt på viddene?

Ikke misforstå, jeg er helt enig med deg. Saken er jo selvfølgelig at man skal tjene penger samma f..... Det jeg mente var henvist til tidligere innlegg om at man i pengetjeneprosessen sender norsk vassdragsnatur rett i dass

Innlegget mitt var fro å fyre litt, og det funket . Måtte bare sjekke om du var deg selv lik, og det var godt å se at du fremdeles har det.

Pål. SeØFØLGELIG mener jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I den saken her greier jeg fint fyringa sjæl....... Svina er den største trusselen mot min "livsstil" som finnes... Jævla mafia og 3. statsmakt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å sammenligne "sydenland" som Nederland og Frankrike med Norge. Det er store forskjeller i klima, infrastruktur og tilgjengelighet av energi.

Og hvis ingen hadde klagd eller brydd seg, hvor hadde de resterende vassdraga våre tatt veien hen da? Rør, demninger, turbiner, og atter et rør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...