Gå til innhold

Bunkrer du ved? Koselig å betale overpris for strøm?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det går ikke an å sammenligne "sydenland" som Nederland og Frankrike med Norge. Det er store forskjeller i klima, infrastruktur og tilgjengelighet av energi.

Og hvis ingen hadde klagd eller brydd seg, hvor hadde de resterende vassdraga våre tatt veien hen da? Rør, demninger, turbiner, og atter et rør..

Det var kun et sitat jeg har hørt på radion i hele dag(nyheter) ikke min mening. Men som en lovlydig borger er vel det noe jeg må innrette meg etter.

Jeg åsså skjønner dette, men gjør flertallet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å sammenligne "sydenland" som Nederland og Frankrike med Norge. Det er store forskjeller i klima, infrastruktur og tilgjengelighet av energi.

Og hvis ingen hadde klagd eller brydd seg, hvor hadde de resterende vassdraga våre tatt veien hen da? Rør, demninger, turbiner, og atter et rør..

Det var kun et sitat jeg har hørt på radion i hele dag(nyheter) ikke min mening. Men som en lovlydig borger er vel det noe jeg må innrette meg etter.

Jeg åsså skjønner dette, men gjør flertallet det?

Jeg trur nok dessverre at vi tilhører minoriteten..  :-\
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har det bra i dette landet. Men, det betyr vel ikke at en skal lukke øyne, ører og munn og la andre styre.

Vi er en del av den største natur raserings generasjonen som noengang har vandret på denne jorden. Vi setter spor etter oss som aldri vil bli borte. Det er vel på tide vi tar det innover oss og begynner å tenke. Vi skal selvfølgelig fortsatt utnytte naturen, men må gjøre det på en mer skånsom måte.

Nå er det på tide å restaurere det som er ødelagt der det lar seg gjennomføre. Enegiutvinning må optimaliseres ikke maksimaliseres. Vi trenger energi, men vi trenger ikke flere bekker og elver i rør.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Energi fra fornybare kilder er en velferdsressurs som tilhører det norske folk, ikke privateide kraftselskap. Strøm bør bare produseres til det norske folk for 0 kost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 kost er jeg ikke enig i, hvis du mener at vi ikke skal betale for strømmen.  Det vil bety det samme som endeløs ødsling av energi desverre. Hvis det er slik at vi ikke produserer nok strøm til eget forbruk her i landet, så må forbruket ned. (jeg stusser forresten litt på dette. Er det tilfelle? Det blir som regel nevnt litt forsiktig i en bisetning...) Lavere forbruke skjer ikke ved lavere priser. Strøm må koste penger, men synes det er feil at prisene varierer som de gjør i ulike landsdeler. Det er konskurransevridende og feil. At Per og Kari skal betale for uvettiges overforbruk mener jeg også er galt. At de som forvalter denne felles rikdommen skal fortsette å få lov til å berike seg selv, må da være åpenbart feil.

Som for oppdrettsnæring mangler vi politisk styring på disse områdene! Her er det kun penga som rår. Det må det bli slutt på.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

SELVKOST for E-verkene. Selvfølgelig må forbrukeren betale.. Men ikke koko priser pga. eksport om sommeren. Dessuten ville behov for rasering av nors natur begrense seg mye.

Lyst til å nevne i en bisetning at ved oppgraderinger på eksisterende kraftverk ville produksjonen av strøm øke formidabelt. LITT for lett å få konsesjon til et nytt kraftverk i stedet.

Er ikke konspirasjonspanikk å kalle norsk kraftindustri for rasshølopptreden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 kost er jeg ikke enig i, hvis du mener at vi ikke skal betale for strømmen.  Det vil bety det samme som endeløs ødsling av energi desverre. Hvis det er slik at vi ikke produserer nok strøm til eget forbruk her i landet, så må forbruket ned. (jeg stusser forresten litt på dette. Er det tilfelle? Det blir som regel nevnt litt forsiktig i en bisetning...) Lavere forbruke skjer ikke ved lavere priser. Strøm må koste penger, men synes det er feil at prisene varierer som de gjør i ulike landsdeler. Det er konskurransevridende og feil. At Per og Kari skal betale for uvettiges overforbruk mener jeg også er galt. At de som forvalter denne felles rikdommen skal fortsette å få lov til å berike seg selv, må da være åpenbart feil.

Som for oppdrettsnæring mangler vi politisk styring på disse områdene! Her er det kun penga som rår. Det må det bli slutt på.

bjorni

Tror du har rett i det med at strømmen må koste noe, bjorni, ellers blir det lett mye ødsling.

Ang. Norges strømproduksjon:

Såvidt jeg har forstått, funker det slik: vi produserer mer strøm enn vi forbruker i Norge. Grunnen til at vi får dyr strøm og strømmangel i perioder er at vi er knyttet opp til det europeiske kraftmarkedet og at kraftselskapene skal drive kommersielt - altså med mest mulig profitt. Strøm er en kommersiell råvare på lik linje med f.eks. olje eller fisk, og da kjøper og selger selskapene på en sånn måte at de tjener mest mulig penger. Dette tror jeg det har vært bred politisk enighet om i 25 år. Er vel bare SV som er imot dette? Jeg tror dessverre dette er en politisk styrt utvikling.

I tillegg er overføringskapasiteten dårlig utbygd, spesielt i Midt-Norge, og dette gjør at strømmen blir ekstra dyr der. Tilbud og etterspørsel, rett og slett.  

Noe sånt, trur eg...

SELVKOST for E-verkene. Selvfølgelig må forbrukeren betale.. Men ikke koko priser pga. eksport om sommeren. Dessuten ville behov for rasering av nors natur begrense seg mye.

Lyst til å nevne i en bisetning at ved oppgraderinger på eksisterende kraftverk ville produksjonen av strøm øke formidabelt. LITT for lett å få konsesjon til et nytt kraftverk i stedet.

Er ikke konspirasjonspanikk å kalle norsk kraftindustri for rasshølopptreden....

Enig i mye av dette, Pål.

Har sagt dette flere ganger, men hvis man ønsker seg søvnløse netter er det bare å gå inn på NVE sine sider og sjekke lista over søknader om småkraftverk. Skrekk og gru! Får Fjellkraft og alle de andre det som de vil, blir alt strømmende vann i Norge lagt i rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 kost er jeg ikke enig i, hvis du mener at vi ikke skal betale for strømmen.  Det vil bety det samme som endeløs ødsling av energi desverre. Hvis det er slik at vi ikke produserer nok strøm til eget forbruk her i landet, så må forbruket ned. (jeg stusser forresten litt på dette. Er det tilfelle? Det blir som regel nevnt litt forsiktig i en bisetning...) Lavere forbruke skjer ikke ved lavere priser. Strøm må koste penger, men synes det er feil at prisene varierer som de gjør i ulike landsdeler. Det er konskurransevridende og feil. At Per og Kari skal betale for uvettiges overforbruk mener jeg også er galt. At de som forvalter denne felles rikdommen skal fortsette å få lov til å berike seg selv, må da være åpenbart feil.

Som for oppdrettsnæring mangler vi politisk styring på disse områdene! Her er det kun penga som rår. Det må det bli slutt på.

bjorni

applaus  party  applaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun penga som rår. Det må det bli slutt på.

bjorni

Har dette argumentet med at "nå må pengene slutte å råde" noengang vunnet frem?

Hva er alternativet? HVORDAN skal det bli slutt på at "penga rår"?

Uansett om man prinsipielt liker det eller ikke så inngår strømmen vår, elvene våre, lakseoppdretten, matprisene, bensinprisene, lederlønninger - ja sort sett alt som kan omsettes for penger i et system der "penga rår".

Hvis strøm skal ha en myndighetsstyrt makspris - hva med mat? Alle må jo spise.

Drivstoff? Det går ikke T-bane i distriktene, så bil er en forutsetning for veldig mange.

Nybygde hus? Vi må alle ha et sted å bo.

"Penga rår" sies det om all disse tingene. "Penga rår" også når vi (jeg selv inludert etter gårsdagens regning) klager på at strøm er dyrt.

For pengene rår også hjemme hos meg. Jeg skulle MYE heller brukt de pengene på morsomme ting som hacklefjær, bleier og rødvin. Penga rår også for mitt valg av yrke, bosted og hvilke butikker jeg handler i.

Penga rår neste gang jeg skal forhandle lønn. Og inntil jeg tar mot til meg og flytter ut i en gamme i Nordmarka for å leve som en huleboer, lykkelig omgitt av tjuvfiske og bærplukking, vil penga råde.

Jeg er en del av et system der penga rår. Så hvordan i huleste skal penga slutte å råde over strømprisene?

Jeg får bruke litt mindre strøm neste måned, da. Siden pengene rår.

Det er min løsning.

enkel og naiv løsning - eksportforbud på strøm...

Ikke dumt - dette med å begynne å isolere seg litt fra resten av verden er en god ide. De ser ut til å funegere både i Nor-Korea og Iran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslaget om eksportforbud av strøm:

Jeg vil gjerne tipse om en artikkel i Dagens Næringsliv i dag.

http://www.dn.no/privatokonomi/article2036968.ece

To poeng fra artikkelen:

- Én prosent av den totale kraftproduksjon blir eksportert

- Hvis vi ikke kan eksportere, kan vi ikke regne med import heller. Da får vi mye større variasjon i prisene, med betydelig høyere priser i tørre år, og betydelig lavere i våte år. (Sitat Tor Arnt Johnsen, seksjonssjef i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)).

For de av dere som har papirutgaven kan jeg opplyse at det står mer om dette der, blant annet at prisene på kraft i Midt-Norge også varierer veldig mye med om de svenske atomanleggene er innkoblet eller ikke. Interessant å lese litt tall og statistikker.

Og ironisk at dette står i en avis som tross alt er trykket på lyserødt papir...

Interessant lesning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslaget om eksportforbud av strøm:

Jeg vil gjerne tipse om en artikkel i Dagens Næringsliv i dag.

http://www.dn.no/privatokonomi/article2036968.ece

To poeng fra artikkelen:

- Én prosent av den totale kraftproduksjon blir eksportert

- Hvis vi ikke kan eksportere, kan vi ikke regne med import heller. Da får vi mye større variasjon i prisene, med betydelig høyere priser i tørre år, og betydelig lavere i våte år. (Sitat Tor Arnt Johnsen, seksjonssjef i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)).

For de av dere som har papirutgaven kan jeg opplyse at det står mer om dette der, blant annet at prisene på kraft i Midt-Norge også varierer veldig mye med om de svenske atomanleggene er innkoblet eller ikke. Interessant å lese litt tall og statistikker.

Og ironisk at dette står i en avis som tross alt er trykket på lyserødt papir...

Interessant lesning

Ojsan, det var en overraskelse, ja. Så vi eksporterer nesten ikke strøm, da? Da blir jo eksportforbud bare et slag i luften. For en prosent er jo nærmest ingenting, og å stanse sånt småtteri gjør ikke noe fra eller til. Mulig en og annen danske vil fryse litt, men det får'n heller tåle. Nei, da er det nok bare å godta de høye strømprisene da, og drite i både vin, vadere og bleier. Ja, for det tallet må vi bare tro på - det står jo i DN og det var til og med en fyr fra NVE som sa det. Og det er neppe manipulert, heller, det tallet, for de folka vil oss jo bare godt. 1%? Netto? Siden 1993? Da må det tross alt være bedre å fortsette å eksportere den ene prosenten - attpåtil risikerer vi  å bli som Iran og Nord-Korea. Takke meg til høy strømpris og globalisering da. Iraner og nordkoreaner vil jeg ikke bli. Skal slutte å skremme barnebarna med sånt også nå. "Er du ikke snill, kommer globaliseringa og tar deg!" pleier jeg å si når de herjer som verst. Da sperrer de opp øya, gitt, og ser seg forskrekka rundt noen minutter for de setter i gang igjen.

Og takk til deg, Lars Erik, som fikk meg til åpne (sperre) opp øynene for sannheten om de høye strømprisene. Det var lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hoppet inn i denne tråden - har kun lest siste siden.

Jeg bor i midt-Norge og har vært rammet av alt for høye strømpriser. Vel - jeg mener da at jeg har vært rammet av for høye strømpriser i forhold til resten av landet.

Dette mener jeg er tragisk. En liter melk koster det samme overalt. Det skulle også en kilowattime gjort også. Jeg er derimot tilhenger av at strøm må koste litt. Blir strømmen for billig, så kommer vi til å bruke så innmari mye mere. Da blir vi sikkert nødt til å strupe de siste strykene vi har igjen i Norge. Det synes jeg er tragisk hvis vi må gjøre. Synes mine barnebarn også skal få oppleve ei elv med en ordentlig flom også.

Men, det er vel ganske lett (bare dyrt) å gjøre tiltak som skaper omtrent lik pris i landet her? Da må vi bygge ut kabler, slik at strømmen kan flyter fritt overalt. Da blir det kun aktørene som kan forandre priser (her velger vi jo fritt). Derfor sunes jeg vi skal huske på det når diskusjonen om monstermaster dukker opp i mai, når aksjonistene hæler å sitte og protestere, og alle har empati fordi de ikke har behov for å varme opp husene sine akkurat da.

Hva er mest skjemmende. En kabel som dingler over en fjord (som sikkert også kan fjernes engang i tiden) - eller en neddemt elvedal med tørrlagt elv nedom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsan, det var en overraskelse, ja. Så vi eksporterer nesten ikke strøm, da? Da blir jo eksportforbud bare et slag i luften. For en prosent er jo nærmest ingenting, og å stanse sånt småtteri gjør ikke noe fra eller til. Mulig en og annen danske vil fryse litt, men det får'n heller tåle. Nei, da er det nok bare å godta de høye strømprisene da, og drite i både vin, vadere og bleier. Ja, for det tallet må vi bare tro på - det står jo i DN og det var til og med en fyr fra NVE som sa det. Og det er neppe manipulert, heller, det tallet, for de folka vil oss jo bare godt. 1%? Netto? Siden 1993? Da må det tross alt være bedre å fortsette å eksportere den ene prosenten - attpåtil risikerer vi  å bli som Iran og Nord-Korea. Takke meg til høy strømpris og globalisering da. Iraner og nordkoreaner vil jeg ikke bli. Skal slutte å skremme barnebarna med sånt også nå. "Er du ikke snill, kommer globaliseringa og tar deg!" pleier jeg å si når de herjer som verst. Da sperrer de opp øya, gitt, og ser seg forskrekka rundt noen minutter for de setter i gang igjen.

Og takk til deg, Lars Erik, som fikk meg til åpne (sperre) opp øynene for sannheten om de høye strømprisene. Det var lærerikt.

lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sannheten om 1% eksport er nok desverre slik:

sommerstid eksporterer krafteierne strøm med høy profitt til utlandet og tapper ned magasinene, sånn at når kulda kommer og vi trenger strøm, må de importere til høy innkjøpspris, som de selger til oss litt dyrere, fordi de må selvfølgelig tjene penger på den importerte strømmen også*1.

Så sier nå NVE og DN at nettoeksporten (summen av eksport og import) kun er 1%. Det er det vi må reagere på, for det betyr at med et eksportforbud, ville vi vært selvforsynte - til og med en liten reserve - den ene prosenten... vi trengte i et slikt scenario ikke bekymre oss for at flere fosser og elver skulle havne i rør.

Jeg sier derfor bare en ting, naiv og enkel som jeg er: eksportforbud! nå!

1) Det med at de tjener penger på å selge dyr strøm til oss, er jeg seriøst ikke i mot. Det jeg er dritforbannet på, er at de får lov til å eksportere strøm når vi ikke trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig rår penga. Det bare slutter å være akseptabelt når det norske folks fellesarv blir rasert av noen få jævler........

OK.

Hva er alternativet? Hvilken løsning foreslår du?

Det er vel bare en ting å gjøre:Tar på meg en genser til,etpar ekstra sokker og går å slår av enda en strømoppvarmet varmekilde. p-off

Har jo vært igjennom en sommer der tempen sjelden var over 17 grader,så jeg skal nok klare meg med det hjemme også!

Og hvis jeg syns det blir for gæli,tar jeg meg en tur ut i kulda,sånn at det ikke virker så gæærnt når jeg kommer hjem igjen.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 % ? Det høres ikke mye troverdig ut. Noen som vet hvor man kan sjekke det? Investeringene på kabler ned til Nedreland og andre plasser som de har lagt for å selge strøm må ha lang inntjeningstid da? De kjøper strøm gjennom de og men de ble vel lagt for å selge?

1% er et snitt over tid. Gjennom bl.a. NorNed-kabelen du nevner både importerer og eksporterer vi mye kraft - opptil 20% den ene eller andre veien i enkelte måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sier nå NVE og DN at nettoeksporten (summen av eksport og import) kun er 1%. Det er det vi må reagere på, for det betyr at med et eksportforbud, ville vi vært selvforsynte - til og med en liten reserve - den ene prosenten... vi trengte i et slikt scenario ikke bekymre oss for at flere fosser og elver skulle havne i rør.

Jeg sier derfor bare en ting, naiv og enkel som jeg er: eksportforbud! nå!

Tom, dette er dessverre feil. Logikken om at vi ville være selvforsynte med et import / eksportforbud faller sammen på et  avgjørende punkt:

Vannmagasinene, selv på absolutt høyeste fyllingsgrad, er ikke store nok til å vare et helt år. Derfor er vi avhengige av import i de kalde månedene.

Vårt forbruk er størst i de månedene hvor tilsiget til vannmagasinene er minst - om vinteren. Det lagres ikke nok vann gjennom våren, sommeren og høsten til at vi vil klare oss gjennom hele vinteren med kun vannkraft.

Selv med dagens store eksport om sommeren er vannivået i norske vannmagasin på rundt 90% på sensommeren/høsten. Hvis vi ikke eksporterer, vil magasinene fylles helt opp, for så å overfylles – vannet vil strømme ut i elvene uten at vi kan tjene penger på kraften. Det vil være fint for vannføringen på senhøsten, men vi vil gå glipp av my energi som kunne vært omgjort til eksporterbar strøm når vi har et stort overskudd.

Fordi du vil innføre et eksportforbud.

Mot slutten av vinteren, for eksempel  i mars der vannivået i magasinene historisk er nede i 15%, importerer vi i dag massevis av strøm fra utlandet. Det vil vi ikke ha muligheten til siden eksportforbudet stenger oss ute fra markedet.

Et eksportforbud vil kreve at vi bygger ut vannmagasinene til bortimot det dobbelte – DET er ikke en idé JEG liker.

Det er selskaper som tjener penger på å produsere og selge strømmen. Og disse selskapene jager profitt. Deler av profitten havner også på utenlandske hender gjennom utenlandsk eierskap i norsk vannkraft. Men å skape et bilde av en stor konspirasjon der formålet er å tyne oss stakkars forbrukere blir for ensidig.

Jeg tror at dersom vi skal lykkes i å beholde levelige strømpriser også om vinteren OG unngå videre storstilt utbygging av elver og magasin, må vi akseptere at strøm er en hinternasjonal handlesvare på lik linje med olje og gass. For penga rår, men vi kan få penga til å jobbe for, og ikke mot oss.

Jeg vil derfor heller jobbe for fortsatte reduksjoner i forbruket, utbygging av ledningsnettet (selv om jeg er fra Hardanger) slik at fremføringen ikke driver prisene opp og definitivt en satsning på andre energikilder. Vi har blant annet en kyst full av vind og tidevann – det blir sikkert en hel ny diskusjon på det området på sikt.

Jeg kjenner allerede at jeg gleder meg til den diskusjonen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Selvfølgelig rår penga. Det bare slutter å være akseptabelt når det norske folks fellesarv blir rasert av noen få jævler........

OK.

Hva er alternativet? Hvilken løsning foreslår du?

Tror du virkelig at Norge kun eksporterer 1% av total produksjon???

Norge skulle ALDRI privatisert kraftproduksjonen. Hvis ALLE eksisterende kraftverk hadde fått siste teknologi i turbiner etc. så ville produksjonen gått opp MYE. (Dette burde vært gjort for 10 år siden....)

Vi forbrukere betaler ikke bare for strømmen, vi støtter også ennå større profitt via eksport..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at Norge kun eksporterer 1% av total produksjon???

Som et snitt av måndelig produksjon - Ja , det tror jeg.

Men du trenger ikke tro på meg, noe du sikkert ikke gjør likevel. Jeg foreslår en gjennomgang av tilgjenglig tallmateriale fra for eksempel Statistisk Sentralbyrå http://www.ssb.no/elektrisitet/

Se for eksempel at i perioden Jan-Sep 2010 IMPORTERTE vi 11 371 gigawatt-timer mens vi EKPORTERTE 4 588 GWh i samme periode.

I samme periode 2009 var forholdet omvendt - 4 327 inn og 9 886 ut.

Hvis du mener det de skriver er feil, en løgn eller et resultat av en konspirasjon så er det greit. Da har jeg ingen flere argumenter å fremføre som du vil høre på. Men hvis du er villig til å tro på det SSB skriver og rapporterer, så er det mye informasjon tilgjegelig.

Denne informasjonen kan uansett være nyttig for å forstå hvordan f.eks. NVE tar sine beslutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...