Gå til innhold
  • 0

Line for rullekast /speykast?


Gary

Spørsmål

- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?

Jeg bruker f.t. halvaksjon medium/rask 9' stang (GL LPXe).

Tar også gjerne imot tips tilsvarende, for ei noe dypere stang (Fario el.lign.), om det skulle gjøre noen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Først og fremst.... hvilken Linaklasse er det snakk om?

Jeg mener personlig at den ENKLESTE lina å utføre underhåndskast med, er Loop Opti Stillwater. Den kan du vinkle omtrent det du orker, og den "tilgir" endel svikt i teknikken:) Klumpen er forholdsvis tung, og du skyter bra med line.

Denne lina er litt "plaskete", og kan være lei å presentere lett og veldig pent... det går som regel greit, men om du fisker i veldig klart vann,på veldig sky fisk kan det være greit å vurdere andre alternativer.

Highwater og Presentation er også gode veldig gode liner til vannkast. Her kreves det litt mer teknikk, og timingen må være bedre!

Har både pt tapere ,og LOOP sitt oticreek ( 7,9 meter klump eller hva det er , spenner lynraskt på vannkast , ble veldig overrasket over dette snøre ( det gule)

Nfisk har hatt noe tilbud på looplinene ( 50%) før jul , mulig noe er igjen , nemer de solgte dette til 390kr eller noe , usikker på hva som er igjen , liker og godt presentationtaper.

det er ingen vits i å kjøpe både loop sitt og pt taper , ganske like , pt taper har en tykkere bakline etter klump , jnoe som gjør det LITT letterer å vinkle kast.

skal du vinkle kastene ofte med overhåndskast , vil noek ett snøremed lengere klump enn underkant av 10meter være å foretrekke.

Lykke til.  Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Det jeg trekker ut som en foreløpig konklusjon er at flertallet her - til mitt formål og behov som "noget grønn" i vannkastdisipliner - anbefaler en klumplengde på 8 m +/-. Jeg har ikke funnet snøreprofilen på alle forslag og anbefalinger her, men jeg ser at flertallet framhever GL Presentation, og diverse triangel-taper liner, altså med en baktung klump.

Ser på snøreprofilen på Loop Opti Stream at klumpen er mer parallell, med en noe bråere tapering i forkant.

Hører gjerne synspunkter på hva denne forskjellen medfører under praktisk fiske, både for selve kastingen og for presentasjonen, overslag av fortom/flue mv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er ingen vits i å kjøpe både loop sitt og pt taper , ganske like , pt taper har en tykkere bakline etter klump , jnoe som gjør det LITT letterer å vinkle kast.

skal du vinkle kastene ofte med overhåndskast , vil noek ett snøremed lengere klump enn underkant av 10meter være å foretrekke.

Lykke til.  Espen

Om du skal ha stort mer enn klumpen ute på Stillwateren når du skal vinkle vannkast, må du treffe utrolig godt:) Men det trengs som regel ikke... Har du klumpen ute, og kaster teknisk bra, skyter det avgårde som bare pokker.

Om man ser kun på vannkast, mener jeg Stillwateren er bedre, på plasser der det er trangt. Jeg synes den lader bedre, og skyter bedre enn f.eks Presentation. Og det kan være helt avgjørende der det virkelig er trangt!

Jeg brukte TT i fjor, og var fornøyd med den også, men foretrekker nok Stillwateren:) Det er ei perfekt Rena-Line:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Siden det er nybegynner tråd, og rådene som kommer begynner å bli kompliserte; Du trenger ikke en spesialline for å gjøre meget bra og avanserte vannkast, "Standard" WF liner med klump fra 10-14 meter gjør nytta i massevis... Sørg heller for at stanga er egnet, samt at man ikke må undervurdere en passe lang og riktig tapert fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden det er nybegynner tråd, og rådene som kommer begynner å bli kompliserte; Du trenger ikke en spesialline for å gjøre meget bra og avanserte vannkast, "Standard" WF liner med klump fra 10-14 meter gjør nytta i massevis... Sørg heller for at stanga er egnet, samt at man ikke må undervurdere en passe lang og riktig tapert fortom

Hva er i dine øyne en egnet stang Pål? Jeg tenker en stang som jobber i bunndelen. Hva sier du som er "godt over snittet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden det er nybegynner tråd, og rådene som kommer begynner å bli kompliserte; Du trenger ikke en spesialline for å gjøre meget bra og avanserte vannkast, "Standard" WF liner med klump fra 10-14 meter gjør nytta i massevis... Sørg heller for at stanga er egnet, samt at man ikke må undervurdere en passe lang og riktig tapert fortom

Hva er i dine øyne en egnet stang Pål? Jeg tenker en stang som jobber i bunndelen. Hva sier du som er "godt over snittet"?

Spørsmålet tiltredes - hvilke aksjoner som egner seg for vannkast har jeg ikke lært stort om så langt... og hva mener man om GL LPXe 9'  #5 i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er med stenger som med snører. En dyktig kaster takler alle stenger. Man er ikke god før man speyer hele snøret med et kosteskaft.

Du vil ikke ha problemer med å lære kasingen med din stang!

Underhåndskastet er lettere å spenne opp (det er mindre marginer med et slikt kast) des dypere stanga er. Problemet er bare at det ikke er nok at rota spennes. Skal du få hjelp av ei slik stang, er man avhengig av å ha en spenstig og hurtig nok toppdel som akselerer i framkatet. Hvis ikke blir kastet vanskeligere å utføre. Det blir fort griserumper (hjul). Man er avhengig av å hjelpe veldig til med håndleddet for at det skal fungere.

Min mening bare.. mere konkret vil jeg ikke gå innpå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Siden det er nybegynner tråd, og rådene som kommer begynner å bli kompliserte; Du trenger ikke en spesialline for å gjøre meget bra og avanserte vannkast, "Standard" WF liner med klump fra 10-14 meter gjør nytta i massevis... Sørg heller for at stanga er egnet, samt at man ikke må undervurdere en passe lang og riktig tapert fortom

Hva er i dine øyne en egnet stang Pål? Jeg tenker en stang som jobber i bunndelen. Hva sier du som er "godt over snittet"?

For ALL del. Er ingen superfasit på dette. Med egnet stang mener jeg hva hver enkelt klarer å mestre ut fra egne forutsetninger. Det er helt åpenbart at enkelte aksjoner/typer stenger er lettere å lære seg vannkast med, men man må se hele utstyret i sammenheng. Stanga som er nevnt i denne diskusjonen vil egne seg helt utmerket, i likhet med mange andre stenger. De fleste "moderne" stenger i dag er så godt laget at det er vanskeligere å finne utstyr som IKKE er egnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har noen erfaring med Opti Creek snøret?

Ja, jeg har Opti Creek i #3 . . . Må vel innrømme det ikke er førstevalget blandt mine 3'er-snører. Hele lina er altså 17m lang, og med en tapering som vel er i nærheten av OptiStream-snørene.

Jeg syntes disse snørene har en tendens til å slå vel brutalt over, selv med laaang fortom. Klumpen er veldig kort og tung (min Sage Slt i #3 er nær ved å knele med 7-8 meter snøre ute  ;D), uten at jeg husker hva den målte her og nå . . .

Snøret er brukbart til rullekast og vannkast i uhyre trange posisjoner, i små elver/bekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har noen erfaring med Opti Creek snøret?

Ja, jeg har Opti Creek i #3 . . . Må vel innrømme det ikke er førstevalget blandt mine 3'er-snører. Hele lina er altså 17m lang, og med en tapering som vel er i nærheten av OptiStream-snørene.

Jeg syntes disse snørene har en tendens til å slå vel brutalt over, selv med laaang fortom. Klumpen er veldig kort og tung (min Sage Slt i #3 er nær ved å knele med 7-8 meter snøre ute  ;D), uten at jeg husker hva den målte her og nå . . .

Snøret er brukbart til rullekast og vannkast i uhyre trange posisjoner, i små elver/bekker.

Hei.  Litt fakta:

Opti Creek- snøret har en kort klump (6-6,6 meter), og er som blir nevnt her, spesiallaget for vannkast fra trange situasjoner og teknisk vanskelige fiskesituasjoner med lette fluestenger der du ikke har mye plass rundt deg til å lade stanga med mye snøre ute. Jeg bruker det selv i klasse 2 og 3.

Lars - Hvis du vil kan du få prøve komboen min engang, nøye avstemt med snøre, fortom og stang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lars - Hvis du vil kan du få prøve komboen min engang, nøye avstemt med snøre, fortom og stang  :)

Hei Andrè ! Ja, det kommer helt sikkert anledninger til det, så jeg prøver gjerne  :)

Ja, mens vi sitter der å venter på vak, Lars så kan vi like så godt gjøre noe annet morsomt også  :)

Ohh, merker forresten at jeg gleder meg igjen til å vandre opp og ned og speide etter vak nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lars - Hvis du vil kan du få prøve komboen min engang, nøye avstemt med snøre, fortom og stang  :)

Hei Andrè ! Ja, det kommer helt sikkert anledninger til det, så jeg prøver gjerne  :)

Ja, mens vi sitter der å venter på vak, Lars så kan vi like så godt gjøre noe annet morsomt også  :)

Ohh, merker forresten at jeg gleder meg igjen til å vandre opp og ned og speide etter vak nå.

Det er alltid gøy å teste snører og stenger  :D

Opti Creek snøret skal jo egentlig være perfekt for forhold som hunnselva . . .

Når jeg tenker meg om så har jeg irritert meg over at fronten på mitt snøre av en eller annen grunn synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lars - Hvis du vil kan du få prøve komboen min engang, nøye avstemt med snøre, fortom og stang  :)

Hei Andrè ! Ja, det kommer helt sikkert anledninger til det, så jeg prøver gjerne  :)

Ja, mens vi sitter der å venter på vak, Lars så kan vi like så godt gjøre noe annet morsomt også  :)

Ohh, merker forresten at jeg gleder meg igjen til å vandre opp og ned og speide etter vak nå.

Det er alltid gøy å teste snører og stenger  :D

Opti Creek snøret skal jo egentlig være perfekt for forhold som hunnselva . . .

Når jeg tenker meg om så har jeg irritert meg over at fronten på mitt snøre av en eller annen grunn synker.

Det tipper jeg er på grunn av tyngdekraften og en lov som en gammel tulling som hetet Arkimedes eller noe fant opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha lest - og tolket, etter beste evne - alle svar, innspill og meningsutvekslinger her blir GL Presentation #5 mitt "begynnersnøre" for innlæring av vannkast. Det skulle ellers passe godt inn som et snøre for alle de små forholdene, der distansene er korte , uansett hvordan kastene må utføres.

Etter hvert vil jeg gjerne se på hva snører som Opti Stream og Opti Stillwater kan by på i vannkastsammenheng. Ut fra innlegg her er inntrykket mitt er at disse snørene er "tyngre" i klumpen og skyter lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha lest - og tolket, etter beste evne - alle svar, innspill og meningsutvekslinger her blir GL Presentation #5 mitt "begynnersnøre" for innlæring av vannkast. Det skulle ellers passe godt inn som et snøre for alle de små forholdene, der distansene er korte , uansett hvordan kastene må utføres.

Etter hvert vil jeg gjerne se på hva snører som Opti Stream og Opti Stillwater kan by på i vannkastsammenheng. Ut fra innlegg her er inntrykket mitt er at disse snørene er "tyngre" i klumpen og skyter lengre..

Litt fakta til:

Nei, Opti Stream snøret er ikke tyngre enn andre snører.

Nå skal ikke jeg si noe om GL Presentation, for det har jeg aldri kastet med, men jeg kjenner Opti Stream- snøret godt, og kan si noe om det:

Det er ideelt å lære seg vannkast med på grunn av tapering, lengde og tyngde på klump. Både rullekast, underhåndskast og snake-roll kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lær teknikken riktig av en som kan lære det bort, så spayer du med hva som helst av alminnelige snører tilpasset stanga.

Mitt utgangspunkt er at jeg ikke kjenner noen her omkring som kan lære bort det vi snakker om her. Tanken bak denne tråden bunner i min enkle logikk om at skal du gjøre eller lære deg noe du ikke kan, så er det fornuftig å starte med utstyr som egner seg best mulig til formålet. Så jeg prøver å få innblikk gjennom videosnutter og annet stoff - ikke minst er det mye å hente på dette forumet. Og så får framgangen og erfaringene komme gjennom prøving og feiling.

Kanskje jeg på sikt kan komme dit at jeg speyer med både det ene og det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Lær teknikken riktig av en som kan lære det bort, så spayer du med hva som helst av alminnelige snører tilpasset stanga.

Mitt utgangspunkt er at jeg ikke kjenner noen her omkring som kan lære bort det vi snakker om her. Tanken bak denne tråden bunner i min enkle logikk om at skal du gjøre eller lære deg noe du ikke kan, så er det fornuftig å starte med utstyr som egner seg best mulig til formålet. Så jeg prøver å få innblikk gjennom videosnutter og annet stoff - ikke minst er det mye å hente på dette forumet. Og så får framgangen og erfaringene komme gjennom prøving og feiling.

Kanskje jeg på sikt kan komme dit at jeg speyer med både det ene og det andre...

Hvor er heromkring  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gary,

hele liner går supert, bare pass på at lina fronttaperer noen få meter. Det snakkes ofte mye om profil/vektfordeling av lina i øvrighet (med rette), men riktig front er svært viktig, kombinert med passende oppbygd fortom.

Et alternativ til hel line er klumpen beskrevet nedenfor. Har hatt den som premie engang, men aldri fått anledning til å prøve den selv. Det må jeg få gjort. Dette er ei line laget for spey (skandinavisk), noe du kan observere på profilen.

Din LPXe vil forøvrig fungere helt strålende.

Urørt av menneskehånd er denne klumpen ca. 10,5 meter i sekserutgave. Lina er bare tilgjengelig i 6, 7 og 8, så til din femmerstang kan du eventuelt kappe en liten tanke bak på sekserlina, noen få gram, så blir den passe, og lettkastet i de fleste situasjoner vil jeg mene.

Men for all del; en helt vanlig hel wf "presentasjonsline" for ørret som mange her allerede har omtalt, vil fungere svært godt til den fasen du nå er inne i; inntrening av vannkast. Ikke tenk lengde nå. Du bør først søke kunnskap om de kastetekniske detaljene bak dette kastet. Vi justerer oftest litt på teknikken også, i forhold til hvor lett eller tungt utstyr vi kaster vannkast med.

Så her inne at Brun planlegger speyshow på Gjøvik. Det kan jo være greit hvis du ikke bor for langt derfra.

Lykke til!

http://buy.scientificanglers.com/lines/spey-lines/atlantic-silver-shooting-head.html

edit; føyd på ordet skandinavisk for oppklaringens skyld.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

PS. Kastene det egentlig spørres om er vel ikke spey heller, men switch/planet/bølgekast (sånn bare for å forvirre ennå mer)

Når spurte han om dem, Pål? Du blander kanskje sammen en annen tråd her inne?

Dette er hans opprinnelige (og eneste) spørsmål så langt jeg kan se:

"- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?"

Forøvrig er Alexander Grant-kastet du nevner i seg selv selvsagt interessant nok det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...