Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tusen takk, fokens!

Synes dere bruker litt store ord....

Fanger et og annet bra landskapsmotiv, men har mange aspekter innen foto jeg er heeelt grønn på, de fleste andre for å være ærlig..

Jeg tar av meg hatten for det nordlysbildet, Lars :D

Jeg har et par spørsmål til bildet:

1. Bruker du noen form for filter når du tar disse bildene?

2. Er det mye etterarbeid i photoshop (skarphet, fargejustering, kontrast etc) eller er det mer eller mindre rett fra bildebrikken?

Håper du vil dele "litt" info om hvordan du jobber med et sånt bilde :D

Terje

Takk for spørsmålet, Terje.

Jeg er en ivrig "photoshopper", det skal jeg ikke legge skjul på. Jeg gidder ikke gel-filter på blitser, varmefilter og lignende på objektivet (bruker litt nd-filter innimellom). Jeg tar heller noen enkle grep i det digitale mørkerommet.

På dette bildet har jeg stort sett gjort etterbehandlinga i Lightroom.

Fort og galt:

-Hvitbalansen: Har justert denne litt siden den har blitt påvirket av kunstlys.

-Eksponering: Dratt ned litt siden jeg eksponerer nattbilder så optimalt som mulig etter histogrammet for å unngå støy i skyggepartiene (bedre å juster ned enn opp).

Drar ned blacks for å få frem skyggepartiene.

Kontrast: Drar godt på kontrasten for å ungå at motivet blir flatt.

-Farger: Litt opp på clarity for å få frem glitteret i snøen samt stjernene.

Dratt opp vibrance litt (hente fram fargene som er lite representert), og ned på fargemetning ettersom undereksponerte bilder ofte blir oversaturert.

Curves: Lager en S-kurve for å skape mere dybde og kontraster i mellomtonene.

Stort sett ikke-destruktive grep som er med å gi bildet litt "snert"

6322820150_135baff3f7_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6218463150_0d870e11c4_o.jpg

Absolutt et av dine flotteste bilder Lars. Du har blitt en jævel på nordlys etterhvert :)

Men jeg har lyst til og gi deg en litet utfordring Lars!!

Det hadde vært utrolig morsomt om du hadde funnet noe rennende vann, og fått dette sammen med nordlys.

Mye fjell og hav + nordlys rundt om på div fotosider, men jeg tror aldri jeg har sett noe bra nordlysbilder sammen med rennende vann. Og det tror jeg muligens du Lars, kunne vært den som fikk til bra med dine magiske egenskaper ;)

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tusen takk, fokens!

Synes dere bruker litt store ord....

Fanger et og annet bra landskapsmotiv, men har mange aspekter innen foto jeg er heeelt grønn på, de fleste andre for å være ærlig..

Jeg tar av meg hatten for det nordlysbildet, Lars :D

Jeg har et par spørsmål til bildet:

1. Bruker du noen form for filter når du tar disse bildene?

2. Er det mye etterarbeid i photoshop (skarphet, fargejustering, kontrast etc) eller er det mer eller mindre rett fra bildebrikken?

Håper du vil dele "litt" info om hvordan du jobber med et sånt bilde :D

Terje

Takk for spørsmålet, Terje.

Jeg er en ivrig "photoshopper", det skal jeg ikke legge skjul på. Jeg gidder ikke gel-filter på blitser, varmefilter og lignende på objektivet (bruker litt nd-filter innimellom). Jeg tar heller noen enkle grep i det digitale mørkerommet.

På dette bildet har jeg stort sett gjort etterbehandlinga i Lightroom.

Fort og galt:

-Hvitbalansen: Har justert denne litt siden den har blitt påvirket av kunstlys.

-Eksponering: Dratt ned litt siden jeg eksponerer nattbilder så optimalt som mulig etter histogrammet for å unngå støy i skyggepartiene (bedre å juster ned enn opp).

Drar ned blacks for å få frem skyggepartiene.

Kontrast: Drar godt på kontrasten for å ungå at motivet blir flatt.

-Farger: Litt opp på clarity for å få frem glitteret i snøen samt stjernene.

Dratt opp vibrance litt (hente fram fargene som er lite representert), og ned på fargemetning ettersom undereksponerte bilder ofte blir oversaturert.

Curves: Lager en S-kurve for å skape mere dybde og kontraster i mellomtonene.

Stort sett ikke-destruktive grep som er med å gi bildet litt "snert"

Takker så mye for info, Lars :D

Det satte jeg stor pris på :D

Kan desverre ingenting om photoshop, men det burde jeg strengt tatt gjort noe med :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler noen av triksene dine med oss, Lars!

Du har ikke tlfeldigvis noen exif-data også?

Kunne tenkt meg å prøve og knøvle litt med dette selv, selv om jeg innser at veien frem til nordlysbilder på ditt nivå er lang...

Er ikke noen kunst å ta gode nordlysbilder, Håvard. Det meste dreier seg om motivet. Der sliter jeg litt. Jeg har mange plasser som jeg vet komeer til å gi noen knallmotiver. Problemet er å rekke over alt. Lange arb.dager og alenefar annenhver uke..

Exif på bildet mitt:

Camera Canon EOS 5D Mark II

Exposure 6 sec

Aperture f/2.5

Focal Length 24 mm

ISO Speed 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler noen av triksene dine med oss, Lars!

Du har ikke tlfeldigvis noen exif-data også?

Kunne tenkt meg å prøve og knøvle litt med dette selv, selv om jeg innser at veien frem til nordlysbilder på ditt nivå er lang...

Er ikke noen kunst å ta gode nordlysbilder, Håvard. Det meste dreier seg om motivet. Der sliter jeg litt. Jeg har mange plasser som jeg vet komeer til å gi noen knallmotiver. Problemet er å rekke over alt. Lange arb.dager og alenefar annenhver uke..

Exif på bildet mitt:

Camera Canon EOS 5D Mark II

Exposure 6 sec

Aperture f/2.5

Focal Length 24 mm

ISO Speed 800

Takk!

Har noen plasser jeg har skikkelig tro på når det gjelder nordlysbilder, men felles for dem er at de ligger skrekkelig langt fra Oslofjordbotn...

Vi får se;)

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg hadde vært borti den fotografen før,husker ikke hvor,antakelig fotodotten eller akam.no

Den gang vant han en eller annen konkuranse,og det var muligens med dette bildet.

3328783869_180e54e641_o.jpg

Utrolig mange herlige detaljer i dette.

Mange fine nordlysbilder/bilder på siden hans,bare å sjekke.

http://www.flickr.com/photos/uberfischer/

Uten at det tar noe bort fra dine fantastiske bilder,@Lars. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde, Willy!

Prøvde å dra opp lyset i bildet ditt og ser forgrunnen blir relativt grå. Tror med fordel du kunne dratt på litt fargemetning.

Ken Rockwell har et greit "oppsett" for 5D MkII til motlysbilder av lav kveldsol.

Sett opptaksmodus til standard. Gå inn i menyen på kameraet og øk fargemetninga til +2.

Ta gjennomsnittlig lysmåling av motivet og undereksponer med -0,7 EV.

Denne funker MEGET bra på motlysbilder (vel og merke når du ikke benytter gradert ND-filter.

Personlig likte jeg denne best; http://farm7.static.flickr.com/6096/6326015792_fda25d94e5_z.jpg

Mener det bør være litt detaljer i forgrunnen dersom denne er dominerende. Det virker også som om du har bedre kontroll på høylysene i dette bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips 5D Maestro ! :)

var det meningen å lage et silhuettbilde av dette,og husker ikke om jeg brukte ND-filteret her,tror ikke det.

Det andre er med. ;)

Lyset falt fint inn på forgrunnen,og jeg kunne dra opp lyset der litt mer,men litt seint ute,et kvarter før og lyset hadde falt litt mindre flatt,noe som ville gitt en bedre effekt.Men det er snakk om tidsmessige marginer. ;)

Når det er sagt,så bøyer jeg meg i støvet for hva det kameraet får fram fra mørke,tilsynelatende undereksponerte partier.

Som her feks,tatt på frihånd,med 50mm.f/1,4.

6313138076_caebb49701_z.jpg

ISO 3200

f/2,2

1/40 sek.

Et trykk på Autocurves i DPP:

6312617329_daca410f0d_z.jpg

Flatt fokus i pytten,men skvatt nesten da jeg så fargene her.

Så,samme kveld som jeg tok sihuettbildet.

Det var blitt bekmørkt,fokus over på manuell/hyperfokus(uendelig?),siden ikke jeg heller klarte å se nok til å stille fokus etter motiv,fikk motiv bli i periferien. ;D

Så kom en halvfull måne frem,og jeg ville se om "månelyst" er l"lyst nok".

Og det er det,sjekk fargene i dette bildet som er tatt mens jeg selv har problemer med hvor jeg setter bena i bekmørket på bakken.

Lot skyggen av kamera og stativ stå igjen,sånn bare for å vise det.

På bildet mitt på pc'en ser jeg greit at det glitrer i duggdråpene i gresset.

6319802250_5170a4d87a_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innponerende hva den 5D klarer Willy, nesten så man skulle tro bilde var tatt i dagslys.

Men du har nok tuffet bra med iso, lukketid også da.

Hvilken iso og lukkertid har du foresten brukt her?

Ola

T'øyeblikk.......... ;D

Det skal vaffal gå fortere enn det gikk å ta bildet. ;)

ISO 3200

f/7,1

30 sek.

Ingen komp.

Fantastisk flotte bilder Lars og Willy.

Gisle

Takker Gisle.

Er litt i fotomood om dagen,særlig ang. l-a-a-a-a-a-nge lukkertider.

Prøver å ta tilbake tittelen "Mørkets fyrste" fra Nikon D3s. ;D

Syns den passer bedre på en fotograf. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars.

Kan du legge ut en RAW fil før redigering?

Slik at vi kan få se hvor bra utgangspunktet må være for å få så ekstremt bra resultat :)

Et før og etter om du vil :)

Det hadde vært veldig hyggelig for oss amatører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars.

Kan du legge ut en RAW fil før redigering?

Slik at vi kan få se hvor bra utgangspunktet må være for å få så ekstremt bra resultat :)

Et før og etter om du vil :)

Det hadde vært veldig hyggelig for oss amatører :)

Ikke noe problem :)

6326626901_1e841f3770_b.jpg

Har bevisst "undereksponert" (Det er alltid nattbilder hvis rett skal være rett) for å i størst mulig grad unngå utbrent nordlys, kunstlys samt fakkelen på Melkøya.

Mye av skyggepartiene kommer frem når du drar ned de ferdige preset'ene på blacks og huker på for objektivkorreksjon (vignettering, fortegning, etc..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars.

Kan du legge ut en RAW fil før redigering?

Slik at vi kan få se hvor bra utgangspunktet må være for å få så ekstremt bra resultat :)

Et før og etter om du vil :)

Det hadde vært veldig hyggelig for oss amatører :)

Ikke noe problem :)

6326626901_1e841f3770_b.jpg

Har bevisst "undereksponert" (Det er alltid nattbilder hvis rett skal være rett) for å i størst mulig grad unngå utbrent nordlys, kunstlys samt fakkelen på Melkøya.

Mye av skyggepartiene kommer frem når du drar ned de ferdige preset'ene på blacks og huker på for objektivkorreksjon (vignettering, fortegning, etc..).

Dritbra Lars :)

Takk for at du gidder :)

Flott info for oss amatører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...