Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Joda, har nok gjort en del i photoshop (elements). Det var først og fremst fargene jeg tenkte på, de er ikke forsterka i etterbehandlingen. Tror det er kontrasten som er forsterka litt i meste laget. Bruker ellers stort sett samme prosedyren som Lars Mathisen lister opp i et tidligere innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig Vebjørn - fine strålinger gjennom skyene, og godt komponert bilde også med 'land' mot venstre som gir litt dybde og substans. Godt bilde  :)

Noen digger ikke de klassiske "fotoreglene", men her er et godt eksempel på at det funker som f med 1/3 osv  :) Bevisst eller ubevisst.

Det gir luft ut --> mot høyre, noe som ofte gjør seg. En liten underfundighet her også - uten at jeg skal overtolke bildet ditt eller andres - er at når et bilde har "tyngden" mot venstre så fører det liksom ut i NOE (ubevisst tolkning hos alle) akkurat som vi leser mot høyre er vi vant til at ting skal skje mot høyre. Likeledes tenker hjernen ubevisst at "hjem" er mot venstre. Tenk på det når dere ser film eller bilder, karer. Det brukes bevisst. Ble litt søkt dette, men dog sant  ;) Uansett et fint bilde.

Edit: Skriveleifer

Du har så rett,så rett.Tyngde til venstre,åpne mot høyre gir det bildet som faller lettest å like,og som du sier,fordi vi leser den veien.

Og du har rett når det gjelder filming også,det brukes helt bevisst.

Legg også merke til når personer blir filmet på fjernsyn,i feks. interjuvsituasjoner er det alltid(nesten ihvertfall) rom i den retningen personen er vendt mot.

Å bryte reglene er greit.....hvis du kan dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske fantastisk ja. Og det er ikke photoshoppa, har faktisk desaturert noe i etterbehandlingen. Enkelte ganger er lyset bare slik, men det varer ikke lenge. En må være til stede når det skjer.

Du har ihvertfall vært der til rett tid denne gang,nydelig og spektakulært som det kan være på vestlandet under sånne forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og spiste da månen steg feit og gul opp over fjellet.

Visste jeg hadde dårlig tid,grabbet kameraet,skiftet til 100-400mmer'n,kjappa på meg jakke og tøfler og stupte ut.

Mens jeg prøver å finne ut hva jeg trenger av eksponeringer,kommer et fly med retning som kommer til å gå foran månen.

Er nok litt for ivrig og IS'en henger nok ikke helt med mitt forsøk på å få fanget det,men legger det ut her likevel,mest som en kurositet.

Har vært nøye med å ikke overskarpe så "uskarpen" (u-Ola ;D ) kommer nok av maks tele,skjelvinger(dæsken som det danser på 400 mm. ;) ) og en viss cropping. :)

6337274351_7029a728d0_b.jpg

Er'e Norwegian ? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og spiste da månen steg feit og gul opp over fjellet.

Visste jeg hadde dårlig tid,grabbet kameraet,skiftet til 100-400mmer'n,kjappa på meg jakke og tøfler og stupte ut.

Mens jeg prøver å finne ut hva jeg trenger av eksponeringer,kommer et fly med retning som kommer til å gå foran månen.

Er nok litt for ivrig og IS'en henger nok ikke helt med mitt forsøk på å få fanget det,men legger det ut her likevel,mest som en kurositet.

Har vært nøye med å ikke overskarpe så "uskarpen" (u-Ola ;D ) kommer nok av maks tele,skjelvinger(dæsken som det danser på 400 mm. ;) ) og en viss cropping. :)

6337274351_7029a728d0_b.jpg

Er'e Norwegian ? ;D

Stilig bilde Rodswinger :D

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og spiste da månen steg feit og gul opp over fjellet.

Visste jeg hadde dårlig tid,grabbet kameraet,skiftet til 100-400mmer'n,kjappa på meg jakke og tøfler og stupte ut.

Mens jeg prøver å finne ut hva jeg trenger av eksponeringer,kommer et fly med retning som kommer til å gå foran månen.

Er nok litt for ivrig og IS'en henger nok ikke helt med mitt forsøk på å få fanget det,men legger det ut her likevel,mest som en kurositet.

Har vært nøye med å ikke overskarpe så "uskarpen" (u-Ola ;D ) kommer nok av maks tele,skjelvinger(dæsken som det danser på 400 mm. ;) ) og en viss cropping. :)

6337274351_7029a728d0_b.jpg

Er'e Norwegian ? ;D

Spennende bilde, Willy - litt sånn "fly me to the moon"-stemning over dette her  :) Cool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fint lys og bilde fra Randsfjorden i dag Ola  ;)

Gisle - Jeg har brukt et plugin filter fra Topaz som heter Clean3 (kan brukes i photoshop/lightroom/aperture/irfanview/iPhoto) .

Her en liten annen variant med filteret.

[attachimg=1]

Trygve

post-820-13949889947049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solnedgang med tåke over Randsfjorden nå tatt i efta.

solnedgang5.jpg

8) Oi oi oi, her har du virkelig fanget det "gyldne minuttet" flott, Ola. Grattis.  

Kjempefin komposisjon i bildet også. Sjekk strekene i motivet karer, som går fra solsiden til venstre/ tyngdepunktet i bildet, og sprer seg luftig utover i bilderamma mot høyre. Faen, dette er jo kunst jo  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert tåkebilde Skarpen.

Mye tåke om dagen, så jeg lagde en liten timelapse-videosnutt av tåkehavet selv.

Takk for det Tob, Gisle, rune,øyvind og Andre` :)

Øyvind, hvor mange bilder har du brukt på denne timelapsen? Og ikke minst tidsintervallen?

Det kan ikke være mange sekunder mellom bildene her skjønner jeg

Og kan jeg spørre om lukkerhastigheten?

Skikkelig flott var. Har prøvd litt sjøl og får liksom ikke helt dreisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bilde av et magisk øyeblikk Skarpen.

Lekkert tåkebilde Skarpen.

Mye tåke om dagen, så jeg lagde en liten timelapse-videosnutt av tåkehavet selv.

Den "heksegryta" av en timelaps var utrolig fasinerende. Sett den 3 ganger og legger stadig merke til nye elementer. Rett og slett imponerende!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bilde av et magisk øyeblikk Skarpen.

Lekkert tåkebilde Skarpen.

Mye tåke om dagen, så jeg lagde en liten timelapse-videosnutt av tåkehavet selv.

Den "heksegryta" av en timelaps var utrolig fasinerende. Sett den 3 ganger og legger stadig merke til nye elementer. Rett og slett imponerende!

;)

Hehe, ja, det var skikkelig tøft og dramatisk, Øyvind. Og veldig passende musikk til også.

Du har skills til å filme slike time laps, det skal du ha  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...