Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

HOHO! nå har jeg funnet tilbake til fotogleden igjen etter en laaaang dødperiode.

Gleden fikk seg en kickstart etter att jeg kjøpte meg Mac, og fikk se hvordan bildenefilene mine egentlig såg ut  ;D

håper å kunne bidra med litt bilder fremover. Har en liten gutt så blir mye bilder av ham. Heldigvis sitter han i ro i ny og ne, så da blir det slike bilder som dette.

Tatt med 40D og 50 1.8.

[attach=1]

post-4153-13949890067529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var utrolig flott lys ute.

Tusen takk for gode tips! (prøvde å legge hånda over og det blir nesten et helt annet bilde) :)

Her er 2 andre bilder uten noe hus og "forstyrrende" elementer. Som du sier, disse bildene tar kanskje ikke så mye fokus bort fra selve motivet/naturen?

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Men uansett, takk for gode tips :D

post-4394-13949890070959_thumb.jpg

post-4394-13949890071687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah! der ja! nå gikk det fra å være ett heilt greit bilde til å bli ett nydelig fotografi!

Personlig så likte jeg aller best det øverste. En av årsakene er at i det nederste bildet så har du en veldig markant og dominerende masse helt i venstre av bildet, i motsettning til det øverste hvor "tyngden" ligger i høyre bildekant.

Ta en liten test; speilvendt det nederste bildet og se om du liker det bedre reint bildemessig etter du har gjort det. (siden du er fra området må du naturligvis hive av det kunnskapet om at det blir dårligere fordi at det er feil... når snakker vi foto, ikke geografi  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble noe annet uten huset, krana og tanken :)

Hehe, prøvde å gjøre det nederste bildet speilvendt å det ble ikke helt det samme(sånn utenom at det er speilvendt da :D )... Men det virker nesten litt fjærnt? Det går fra å være et kjent motiv(for min del) til å bli helt ukjent nesten... Så jeg mener at MYE av sjarmen forsvinner for min del... Jeg får på en måte ikke samme forholdet til bildet hvis du skjønner?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble noe annet uten huset, krana og tanken :)

Hehe, prøvde å gjøre det nederste bildet speilvendt å det ble ikke helt det samme(sånn utenom at det er speilvendt da :D )... Men det virker nesten litt fjærnt? Det går fra å være et kjent motiv(for min del) til å bli helt ukjent nesten... Så jeg mener at MYE av sjarmen forsvinner for min del... Jeg får på en måte ikke samme forholdet til bildet hvis du skjønner?  :P

hehe, da lar vi det være. Poenget er at man i underbevistheten leser ett bilde fra venstre mot høyre, tilsvarende som man leser en tekst. (... så de områder av verden hvor man leser fra høyre mot venstre så blir det andre regler  ;D)Store dominerende flater i venstre billedkant kan være uheldig. dette er jo uansett bare teori og pjatt. Ett landskapsbilde som du henviser til er det jo litt farlig å speilvende så klart  ;) Men test det ved en senere anledning på ett bilde som tåler å bli speilvendt. Jeg gjør det ganske ofte bare for å få sett bilde på en "ny måte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...