Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Pål Andersen

Meeeget bra finish ja :)

Et lite apropo til alle de som slenger "dritt" om vårt bruk og kast samfunn. Det var prosentvis mer utstyr som ble kastet på "dynga" etc. i splitcane/glassfiberens tid enn det det er i dag. Skikkelig håndtverk produsert på karbonklinger har MYE lengre levetid med lik mengdebruk som nevnte. Utstyr i dag får bare flere eiere enn før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropo til alle de som slenger "dritt" om vårt bruk og kast samfunn. Det var prosentvis mer utstyr som ble kastet på "dynga" etc. i splitcane/glassfiberens tid enn det det er i dag. Skikkelig håndtverk produsert på karbonklinger har MYE lengre levetid med lik mengdebruk som nevnte. Utstyr i dag får bare flere eiere enn før....

Dette ville jeg likt å se dokumentasjon på!

Jeg har ingen dokumentasjon, men min oppfatning er at det ble kastet mindre før + at det er myyye mere utstyr pr. hode i dag.

Vi bruker 2 stenger, har 18 på boden  :) (kaster riktignok ikke de 18 da..  ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et lite apropo til alle de som slenger "dritt" om vårt bruk og kast samfunn. Det var prosentvis mer utstyr som ble kastet på "dynga" etc. i splitcane/glassfiberens tid enn det det er i dag. Skikkelig håndtverk produsert på karbonklinger har MYE lengre levetid med lik mengdebruk som nevnte. Utstyr i dag får bare flere eiere enn før....

Dette ville jeg likt å se dokumentasjon på!

Jeg har ingen dokumentasjon, men min oppfatning er at det ble kastet mindre før + at det er myyye mere utstyr pr. hode i dag.

Vi bruker 2 stenger, har 18 på boden  :) (kaster riktignok ikke de 18 da..  ;) )

18 stenger på boden?

Er det noe der av kvalitet som du vil selge ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi HAR mere utstyr, ikke noe tvil om det.. Men vi kaster det vel ikke??? Så da er det vel et BRUK og ikke kast samfunn ?  :)

Og godt er det, for karbon brytes ikke så lett ned i naturen... Om 100 år sender vi skrammelet ut i verdensrommet. Godt å ha et stort sted å bli kvitt dritten.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som i Nord Norge. Hiv skitn på havet.

Det som gjør meg glad (bortsett fra sutrende søringer) er at utstyrsvalg i dag er så mye mer nyansert.

Man kan skreddersy stang, line og snelle, og alt det andre da, til minste detalj til de forholdene og fiskeplassene man bruker.

Ikke bare mht lengder, liner og lineklasser, men også om det er glassfiber, bambus, gullerot, boron eller grafitt man vil herje med.

Og ikke minst hva som tiltaler hver enkelt fisker.

Ser du verdien i godt håndverk, gløden i treverk, litt mer masse og tradisjoner. OG ikke minst fisker på fine ikke alt for store elver og vann. Har splitcane absolutt sin plass i stangkroken.

En moderne bambusstang kaster 10% kortere enn en dyr grafittstang med samme lengde og med samme line.

De hadde til og med samme CSI-verdi.

Dette har jeg prøvd.

Hvor mye man legger i trivsel forbundet med den rette stangen på tur blir en høyst personlig sak.

Vil man ha sitt egene særegne, eller er man deltaker i et lokalt hylekor av Loop eller Guidelinedisipler.

Jeg driter egentlig loddrett i hva andre bruker av utstyr, og har det fint på tur folk som fisker med Mr. Garrison, kompisene T&T eller The Steffen brothers, eller Guideline for den saks skyld. Bare man får holde på med sitt i fred og ro.

Det som gjør meg oppriktig lei meg er hjernevaskede nybegynnere som en eller annen guru har tutet full av fordommer.

Det er generelt ikke noe stort poeng for en kystfisker å kjøpe seg en splitcanestang.

Dunker man mye streamer kan man egentlig kjøpe noe tyngere enn #4

Ønsker man seg en bambusstang, så kjøper man seg en. For da vil mest sannsynelig viljen til å kjent med nyervervelsen være stor.

Roter man ofte under små forhold, trenger man ikke en 9 fot 5er.

Fisker du med sluk og er tilhenger av å vise naboen hvor mange frysebokser man har klart å fylle før sesongslutt.

Kan man faktisk vurdere å sette seg på en campingstol i garasjen med en øl i handa og bilen på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som i Nord Norge. Hiv skitn på havet.

Det som gjør meg glad (bortsett fra sutrende søringer) er at utstyrsvalg i dag er så mye mer nyansert.

Man kan skreddersy stang, line og snelle, og alt det andre da, til minste detalj til de forholdene og fiskeplassene man bruker.

Ikke bare mht lengder, liner og lineklasser, men også om det er glassfiber, bambus, gullerot, boron eller grafitt man vil herje med.

Og ikke minst hva som tiltaler hver enkelt fisker.

Ser du verdien i godt håndverk, gløden i treverk, litt mer masse og tradisjoner. OG ikke minst fisker på fine ikke alt for store elver og vann. Har splitcane absolutt sin plass i stangkroken.

En moderne bambusstang kaster 10% kortere enn en dyr grafittstang med samme lengde og med samme line.

De hadde til og med samme CSI-verdi.

Dette har jeg prøvd.

Hvor mye man legger i trivsel forbundet med den rette stangen på tur blir en høyst personlig sak.

Vil man ha sitt egene særegne, eller er man deltaker i et lokalt hylekor av Loop eller Guidelinedisipler.

Jeg driter egentlig loddrett i hva andre bruker av utstyr, og har det fint på tur folk som fisker med Mr. Garrison, kompisene T&T eller The Steffen brothers, eller Guideline for den saks skyld. Bare man får holde på med sitt i fred og ro.

Det som gjør meg oppriktig lei meg er hjernevaskede nybegynnere som en eller annen guru har tutet full av fordommer.

Det er generelt ikke noe stort poeng for en kystfisker å kjøpe seg en splitcanestang.

Dunker man mye streamer kan man egentlig kjøpe noe tyngere enn #4

Ønsker man seg en bambusstang, så kjøper man seg en. For da vil mest sannsynelig viljen til å kjent med nyervervelsen være stor.

Roter man ofte under små forhold, trenger man ikke en 9 fot 5er.

Fisker du med sluk og er tilhenger av å vise naboen hvor mange frysebokser man har klart å fylle før sesongslutt.

Kan man faktisk vurdere å sette seg på en campingstol i garasjen med en øl i handa og bilen på tomgang.

Kan like det svaret ;D

Jeg startet tråden for å provosere litt, for å få frem litt meninger ;D

Det er det som funker best her på FFS :rolleyes:

Jeg har ingen nevneverdig erfaring med cane, bare testet såvidt for mange år siden..

Lurer litt på disse pandamat stengerne, om de har en plass hos meg også.

Og fikk jo frem mye meninger her også da!

Men det blir vel som en kosestang de gangene jeg fisker i småelvene nordpå..

Til sjøfiske blir de nok for lite holdbare, og mye styr med vasking og skylling..

Hvordan tåler limet og klingen salt??

Trekker det inn i treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fremdeles på att noen skal forklare meg hva som er finere med å kjøre en fisk på en cane stang enn på en carbon stang.

Hva blir forskjellen?

Jeg hadde med cane til Kola og brukte den en formiddag. Det var en 5'er stang og synes den ble veik når de store gutta tok tørrflua. Tuppen knakk etter å ha kjørt en på 2,6 kilo.

Tar ikke med cane til Kola igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fremdeles på att noen skal forklare meg hva som er finere med å kjøre en fisk på en cane stang enn på en carbon stang.

Hva blir forskjellen?

Jeg hadde med cane til Kola og brukte den en formiddag. Det var en 5'er stang og synes den ble veik når de store gutta tok tørrflua. Tuppen knakk etter å ha kjørt en på 2,6 kilo.

Tar ikke med cane til Kola igjen...

Har da sett at Svein Røbergshagen fisker med cane på Kola, og får inn stor ørret.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fremdeles på att noen skal forklare meg hva som er finere med å kjøre en fisk på en cane stang enn på en carbon stang.

Hva blir forskjellen?

Jeg hadde med cane til Kola og brukte den en formiddag. Det var en 5'er stang og synes den ble veik når de store gutta tok tørrflua. Tuppen knakk etter å ha kjørt en på 2,6 kilo.

Tar ikke med cane til Kola igjen...

Har vanskelig med å se at en cane i klasse 5 skal være svakere/sterkere enn en karbon i samme klasse. Det er jo snørevekten som bestemmer fleksibiliteten, ikke fiskevekten.

Har selv opplevd stangbrud med karbon under kjøring av mindre fisk, men tør ikke på noen måte tilskribe bruddet stangmaterialet.

Det er faktisk også en del forhold som taler for å velge cane til de litt mer tøffe ekspedisjonene. Massiv cane tåler betydelig mer slag enn hulbygget  karbon. Det er faktisk et dokumentert faktum. Kan jo være greit å kunne fortsette fisket på tross av en tur i steinrøysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan like det svaret ;D

Jeg startet tråden for å provosere litt, for å få frem litt meninger ;D

Det er det som funker best her på FFS :rolleyes:

Jeg har ingen nevneverdig erfaring med cane, bare testet såvidt for mange år siden..

Lurer litt på disse pandamat stengerne, om de har en plass hos meg også.

Og fikk jo frem mye meninger her også da!

Men det blir vel som en kosestang de gangene jeg fisker i småelvene nordpå..

Til sjøfiske blir de nok for lite holdbare, og mye styr med vasking og skylling..

Hvordan tåler limet og klingen salt??

Trekker det inn i treet?

Bruker bambus i sjøen ganske ofte (ikke i forhold til antall turer jeg har men...), og tro meg, med slikt håndverk vil du skylle den! :) Fikk bygd den med snellefeste av kork, nei kanskje ikke det vakreste... men fryktelig klassisk, praktisk, og vektreduserende til mitt fiske :) Sattans artig å kjøre fisk på skal jeg si deg tony ;) Kaster ikke så mye kortere med den heller, men jeg bruker plastliner da! Kan varmt anbefale deg sjøørret på 1.5kg på disse stengene :) Den er så mjuk og god å kaste med at jeg har bestemt meg for å bruke den oftere. Bærer #4 lina like godt som #6 lina og begge lempes ut så det suser:) Stanga må kastes litt rolig med ifht. spaceage stengene, men allikevel opplever jeg den som forholdsvis rask. Vektreduksjonen vi fikk ved å eliminere nikkelholkene gjorde stanga stivere, raskere, og lettere.  Har hatt stanga i eie noe over ett år nå og angrer ikke et sekund. De teknsike spørsmålene kan jeg ikke svare på, men Tore lagde en tråd her på forumet http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13724.0 og den er verdt lesinga.

Fra Tore sin side (stangbygger) var dette med bambusholker et eksperiment, for meg åpnet det muligheten for å bruke stanga i sjøen med god samvittighet ;)

Så lite nikkel som overhodet mulig...

splitcu.th.jpg

Photoshoot fra Halden brygge Okt. 2010

12102010326.th.jpg

En sen høstdag på Sortland, prøvekasting... Outbound #6, med tung clouser på, vi prøvde faktisk å knele de holkene  ;D ;D

mg3366.th.jpg

Stangbyggeren tester flex ;), jeg hadde med sekken full av liner og jeg har aldri kosa meg så mye ved sjøen før.

mg3358.th.jpg

Den var vel ikke ferdig lakka heller her tror jeg, ingen problemer av dette!

img3390o.th.jpg

Sånn, hvorfor har jeg følelsen av at jeg har banna i kjærka nå.  ;D ;D pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Martin.

Det er ikke noe som forhindrer bruk av bambus i saltvann. På lik linje med plaststenger, bør man velge deler som i minst mulig grad påvirkes av saltet (holker, ringer og snellefeste). Selve stangen er normalt lakket med en eller annen form for vannbestandig lakk, gjerne båtlakk. Lakkerte trebåter bør ikke være et ukjent fenomen for oss nordmenn, og det fungerer jo.

Min erfaring er at alt utstyr som brukes i saltvann må skylles etter bruk, punktum! Salt i vann/luft har en utrolig evne til å tære opp de fleste materialer, så selv om en karbonstang i seg selv tåler påvirkningen ganske godt, vil ringer og snellefeste korrodere dersom det ikke skylles etter bruk.

Om man virkelig ønsker å utsette en nyinnkjøpt canestang til 20 000 for den belastningen saltvann uansett medfører er jo et annet spørsmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en jeg bruker til sjøørret, faktisk blit førstevalget mitt...  Stang nr2 er glassfiber og reserven er en gammel carbon..

På stangen bruker jeg både glass, synk og flyt. Vind er heller ikke et problem.

Når det gjelder sylling har jeg altid gjort det, uansett matriale stangen er laget av.. også saltvannsikre sneller..

Får ikke mindre fisk heller, bare jævlig mye mere morro!

Og jeg trenger heller ikke ta med 4ern til myggfisket for det takler cane stangen  bra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...