Gå til innhold

Silke og bambus, why??!


Anbefalte innlegg

Det ville jeg rett og slett ikke ha tatt sjansen på Grunde. Dette blir subjektivt, men som Vidar skriver, man bruker mye penger på stegene, og for min del hadde det vært helt uaktuelt med nikkelholker okke som :)

:P ante meg...

Nei, hvis jeg blir rik en gang får jeg kanskje sørge for å få bygd en egen sjøørret bambus for saltvannsbruk  8) Men det er vel ingen fare for at det skal skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vidar: Tåler holkene og nysølvet i snellefestet saltvann? (dvs. er det ikke noe problem hvis man bare vasker godt etterpå?)

Hvordan materialet rent teknisk/kjemisk reagerer ift saltvann vet jeg ikke. Nikkelsølv reagerer f eks med luft over tid (får et matt belegg). Dette pusses/poleres for å gjenvinne opprinnelig glans.

Mitt inntrykk er at denne prosessen forsterkes når metallet utsettes for saltvann (og salt luft), men ved skylling og tørking umiddelbart etter bruk går det fint.

Et alternativ er nikkelaluminiumsbronse. Denne legeringen er svært lik NS av utseende, og brukes bl a til propellakslinger. Både snellefeste og holker kan lages av dette, men også her gjelder selvsagt skylling og tørking.

Holker av karbon er en annen mulighet, samt bambusholker (men sistnevnte er jeg personlig av andre årsaker ikke tilhenger av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kaster sånn i press når cupen kommer til Tromsø kommer du til å gjøre det bra! Garrison 212 er det 8'6" stanga di?

Grunde

Kasting med en Garrison taper 212 splitcanestang mot mye hard carbon.

Se linken til TCFF: http://fluefiskeinord.no/news.php

Under " Klubb-konkurranse, søndag januar"

Dette er en stang som oppleves som rimelig dyp. 8fot lang med et SA Expert Distancesnøre #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det presisjonsresultatet, så knuste han meg i hvertfall!  ;D

Hvis du kaster sånn i press når cupen kommer til Tromsø kommer du til å gjøre det bra! Garrison 212 er det 8'6" stanga di?

Grunde

Kasting med en Garrison taper 212 splitcanestang mot mye hard carbon.

Se linken til TCFF: http://fluefiskeinord.no/news.php

Under " Klubb-konkurranse, søndag januar"

Dette er en stang som oppleves som rimelig dyp. 8fot lang med et SA Expert Distancesnøre #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gi en rapport når dere får testet stengene"

Prøvde en 8 foter #6, med agatering.

Den syntes jeg var "jobbete", men forsøkte ikke mange snørene.

Finishen - syntes jeg var fin, så jeg bestilte meg en 6,6 foter #3 - uten agatering.

(uansett hvordan den er - vil den passe fint med en gammel fiskeveske, snelle etc. som jeg har  :D)

Eieren av 8 foter`en prøvde forskjellige snører til den i dag, og et Sharkskin i WF 7 - passet visst veldig bra.

Jeg prøvde bare et par 6`er snører med den - som tydeligvis ikke passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Lot meg imponere av tørrbjørns "pandastick" 8.5 foter klasse 5 under kasting i Tromsøhallen i går kveld. Tørrbjørn selv nådde, etter en god presisjons runde respektable 80 poeng i femmercup løypa. Dette etter noen bedritne lengdekast. Med en god dag ser ikke jeg det umulig for tørrbjørn og nå 90 poeng med denne. Prøvde selv stanga og nådde 29.3 m utrent i min runde (15 poeng i presisjon satte en stopper for gode poeng). Noe sier meg at dagens snører har mer å si for kastelengder enn stanga. Med et godt silkesnøre med samme tapering er det fullt mulig å kaste lengre enn med dagens plast (mindre luftmotstand etc). Har om jeg ikke husker feil sett longbelly i katalog fra 1880.

Da snakker vi altså om utstyr i klassen 100år+!!!!!

tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent inn i denne, men det er helt klart argumenter for bambus. Jeg nevner i fleng:

- Grunde bruker bambus.

- 9 av 10 fisker foretrekker å bli kjørt på bambus, Tørrbjørn fortrekker å bli r*vkjørt av bambus.

- bambus overgår Greenhart og stål i praktisk fiske og kasting.

Silke er flotte saker, også på karbon. Nødvendig vedlikehold er sterkt overdrevet. Det viktigste er at det får lov å tørke innimellom, og at det får litt smøring nå og da. Til gjengjeld har det vel ca 100 x levetid av plastikk med samme bruk.

Jeg venter fremdeles på att noen skal forklare meg hva som er finere med å kjøre en fisk på en cane stang enn på en carbon stang.

Hva blir forskjellen?

Jeg hadde med cane til Kola og brukte den en formiddag. Det var en 5'er stang og synes den ble veik når de store gutta tok tørrflua. Tuppen knakk etter å ha kjørt en på 2,6 kilo.

Tar ikke med cane til Kola igjen...

Merkelig. Jeg har hatt bambus for snøre # 4-5 med på 3 turrer til Kola og ikke hatt problemer. På de turene har den taklet vind bedre enn karbon for samme snøreklasse, men på grunn av lengden (7,5') har karbon stengene noen ganger fordeler. På Kola turene har jeg knekt ca 4 stenger totalt, alle har vært karbon. dette skyldes nok ikke stenger, men slurv fra meg under kjøring/landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...why??!

Blir litt dyp på denne tiden av døgnet men får skylle på quarter cask'n, to gode grunner er..

Bare lukten av et silkesnøre er nok, minner meg om lukten av min bestemor. ;D

For ikke å snakke om lukten av bambusspiler som herdes i ovnen, lukter nystekte boller herlig :P

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bestemor som lukter silkesnører. Jeg vet ikke helt. Når jeg kommer hjem etter endt tur, og prøver å henge snøret opp til tørk, blir jeg kjeppjaget ut av stua.

Ellers... Videre kasting med kinesisk ugress innendørs.

Gikk fryktelig dårlig denne gangen, både på lengde, bonus og pres.

Torese kastet ikke med bambus denne gangen, men sin egen SAGE III i #5 - meget skuffende det også.

http://www.fluefiskeinord.no/news.php?readmore=375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Stanga jeg brukte var en gammel rpl 490 med snøre av ukjent fabrikat i klasse 4 eller 5. Snøret ble kjøpt for 100 nok og er brukt i 5 sesonger. Det holdt ikke på søndag. Skal kjøpe xxd i klasse 5 så får vi se hvordan det går nå til søndagen. Stanga holder mål den, tror jeg. Om ikke så får jeg stille med T3 fra orvis.

Ny fortom uten krøll er anskaffet.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel knapt et eneste rasjonelt argument for å bruke cane, bortsett fra at faren for lynnedslag i stangen er betydelig redusert.

Kanskje off topic, men et gjennomsnittlig lynnedslag har ca 30 000 ampere og ca 500 megajoule energi. Jeg tror ikke lynnedslaget kommer til å bry seg så fryktelig mye om fiskerens materialvalg i fluestanga  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke carbon rene lynavlederen?? Har alltid trodd dette jeg. Men det er kanskje feil?

(Ja, jeg veit at vi nå er det skikkelig of topic  ;D )

Karbon er ekstremt elektrisitetsførende og nettopp det lynet ser etter når det er ute og herjer og vil ned i bakken. Om dette er en god nok grunn til å gå over til cane, er jeg litt mer usikker på.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon er ekstremt elektrisitetsførende og nettopp det lynet ser etter når det er ute og herjer og vil ned i bakken. Om dette er en god nok grunn til å gå over til cane, er jeg litt mer usikker på.  :D

Mener nå det jeg da. Helsa skal man ta vare på  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...