Gå til innhold

Oppdrettsanlegga på land!!


Norumen

Anbefalte innlegg

Er lite tvil om at det å få anleggene opp på land vil være en god løsning for miljøet og oss fiskere. Problemet ligger i at Fiskeridepartementet, også kjent som "bukken og havresekken" departementet ikke er interessert i å pålegge noe sånt. Dette fordi egeninteressen blant de folkevalgte i departementet er vannvittig høy.

Jeg mener på den andre siden at man vil kunne hente inn den kostnaden det er å ha anleggene på land andre steder og at det dermed er samfunnsøkonomisk bærekraftig og dermed også vil være den rette avgjørelsen.

Alternativet slik jeg ser det er å sprenge alle mærene som ligger langs kysten slik at det er like greit å bygge de opp på land igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere så den dokumentaren på nrk (husker ikke navnet akkurat nå) så dere kanskje hvor JÆVLIG mye fisk de tok fra sjøen til å mate denna HELV****S oppdrettsfisken. FYSJ ! Må ha oppdrettsanlegg for å mette dagens befolkning ? Det man egentlig gjør er å tappe havet for fisk som de fôrer oppdrettsanleggene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir så lett å få næringen på land, er ekstremt dyrt og krever mye land areal. Har mye større tro på bedre teknologi og strenge krav på sjøbaserte anlegg , som linken inneholder.

Men det viktigste er å få gjort noe nå som det er gode tider og oppdretterne tjener fett, ikke så lett om 5 år da kanskje intjeninga er mindre og alle oppdretterne truer med oppsigelser ved nye regler og krav!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende diskusjon her nede. En stilte spørsmålet om hvorfor oppdrettsanlegg i sjøen her nede (ja, de har lakseoppdrett i sjøen her også...) ikke lider av samme sykdommer etc som de i andre land, f.eks. Norge. En rask sjekk avslørte at Norge produserte på EN uke dobbelt så mye som det NZ produserer på et helt år. Ser man på ALL produksjon av fisk i Bosnia for 2004 (ørret, karpe og havabbor) så ligger de et lite hakk foran NZ's lakseproduksjon. Men altså fortsatt bare en liten brøkdel av Norges lakseoppdrett.

Det var tall fra 2003/2004, hvor Norge produserte ca 507 tusen tonn laks. I 2011 er det estimert at Norge vil produsere en en million tonn, altså DOBBELT så mye.

Norge har den største lakseproduksjonen i verden (etter at Chile sliter med virus), og har en andel på 70%. Det er totalt urealistisk å tro at det går an å overføre denne produksjonen til land, og HVIS det hadde gått - aldri til samme kostpris. Lakseeksport ga ca 32.5 milliarder i inntekt i 2010.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er en ren voldtekt av de fjordene som har denne faenskapen, og havet forøvrig.

Fra farmedsalmonexposed.org: "A study in the journal Nature calculated that more than three pounds of wild fish — anchovies, herring, sardines, menhaden, mackerel, and the like—are needed to produce one pound of marketable farmed salmon."

Lakseoppdrettsnæringen er større og mer ødeleggende enn noensinne. Og økende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende diskusjon her nede. En stilte spørsmålet om hvorfor oppdrettsanlegg i sjøen her nede (ja, de har lakseoppdrett i sjøen her også...) ikke lider av samme sykdommer etc som de i andre land, f.eks. Norge. En rask sjekk avslørte at Norge produserte på EN uke dobbelt så mye som det NZ produserer på et helt år. Ser man på ALL produksjon av fisk i Bosnia for 2004 (ørret, karpe og havabbor) så ligger de et lite hakk foran NZ's lakseproduksjon. Men altså fortsatt bare en liten brøkdel av Norges lakseoppdrett.

Det var tall fra 2003/2004, hvor Norge produserte ca 507 tusen tonn laks. I 2011 er det estimert at Norge vil produsere en en million tonn, altså DOBBELT så mye.

Norge har den største lakseproduksjonen i verden (etter at Chile sliter med virus), og har en andel på 70%. Det er totalt urealistisk å tro at det går an å overføre denne produksjonen til land, og HVIS det hadde gått - aldri til samme kostpris. Lakseeksport ga ca 32.5 milliarder i inntekt i 2010.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er en ren voldtekt av de fjordene som har denne faenskapen, og havet forøvrig.

Fra farmedsalmonexposed.org: "A study in the journal Nature calculated that more than three pounds of wild fish — anchovies, herring, sardines, menhaden, mackerel, and the like—are needed to produce one pound of marketable farmed salmon."

Lakseoppdrettsnæringen er større og mer ødeleggende enn noensinne. Og økende...

Det der er ille !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsanlegg kjem aldri på land, dei er rett og slett altfor store. Det er heller ikkje noko diskusjon i oppdrettsmiljøet om landbaserte anlegg, derimot så går trenden mot lukka sjøanlegg, der mærane består av semipermeable membraner der ingenting anna enn vatn kjem ut, og alt for og fisk vert samla i botn og sugd opp. Dette er litt på utprøvingsstadiet men håpar at politikarane tørr setja hard press for å gjera næringa bærekraftig.

Forslag: oppdrettsnæringa kunne henta forfisken sin frå overbefolka aure og røyevatn rundt om i landet, dermed hadde dei bidratt til både kultivering og mindre beskatning på sjøfisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er norges nest største eksport vare, sier det seg selv at mye skal sje før det blir radikale forandringer.

men siden det virker umulig fra oppdretteren, og stortinget med og få anleggene på land, er det vel bare og se på muligheter som ligger i sjøen.

det som kan gjøres, er og flytte alt av norges anlegg, og legge de alle sammen til  oslofjorden, de er jo vant med allverden kunst og dibbedutter der, at et par tusen OA hadde ikke gjort noe ;D

da hadde de løst det mest av problemene til vestlandet, trønderlag, angående lus og rømmt OL.

tipper det kommer til og ryke titt og ofte en mære der også, og da regner jeg med

at siden alt er billiger og bedre på system bolaget rett over grensa, regner jeg med fisken gjør som oss mennesker, ja rett og slett tar en tur over grensa til Sverige, og klarer svenskene og utnytte dette, kan de jaggu tjene seg noen kroner på fisken de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er norges nest største eksport vare, sier det seg selv at mye skal sje før det blir radikale forandringer.

men siden det virker umulig fra oppdretteren, og stortinget med og få anleggene på land, er det vel bare og se på muligheter som ligger i sjøen.

det som kan gjøres, er og flytte alt av norges anlegg, og legge de alle sammen til  oslofjorden, de er jo vant med allverden kunst og dibbedutter der, at et par tusen OA hadde ikke gjort noe ;D

da hadde de løst det mest av problemene til vestlandet, trønderlag, angående lus og rømmt OL.

tipper det kommer til og ryke titt og ofte en mære der også, og da regner jeg med

at siden alt er billiger og bedre på system bolaget rett over grensa, regner jeg med fisken gjør som oss mennesker, ja rett og slett tar en tur over grensa til Sverige, og klarer svenskene og utnytte dette, kan de jaggu tjene seg noen kroner på fisken de også.

Godt forslag.. bruk Iddefjorden ved Svinesund. Stikker fisken så drar faenskapet til Sverige ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Bosnia i høstferien. Fiskeoppdrett er en kjempenæring der. Ingen av produksjonene foregikk i havet.

Hovedgrunnen er vel at de mangler hav :)

når det er norges nest største eksport vare, sier det seg selv at mye skal sje før det blir radikale forandringer.

men siden det virker umulig fra oppdretteren, og stortinget med og få anleggene på land, er det vel bare og se på muligheter som ligger i sjøen.

det som kan gjøres, er og flytte alt av norges anlegg, og legge de alle sammen til  oslofjorden, de er jo vant med allverden kunst og dibbedutter der, at et par tusen OA hadde ikke gjort noe ;D

da hadde de løst det mest av problemene til vestlandet, trønderlag, angående lus og rømmt OL.

tipper det kommer til og ryke titt og ofte en mære der også, og da regner jeg med

at siden alt er billiger og bedre på system bolaget rett over grensa, regner jeg med fisken gjør som oss mennesker, ja rett og slett tar en tur over grensa til Sverige, og klarer svenskene og utnytte dette, kan de jaggu tjene seg noen kroner på fisken de også.

Reagerte litt på fiskerimenisterens utalelse om hvor vanskelig det var å drive lønnsomt og da særlig på land. Rart hun tok ut 1,6 mill i lønn hvis det ikke er lønnsomt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Bosnia i høstferien. Fiskeoppdrett er en kjempenæring der. Ingen av produksjonene foregikk i havet.

Hovedgrunnen er vel at de mangler hav :)

Noe som heller ikke var poenget. POenget var at de hadde det på land! (Dessuten har de 27 km kystlinje ;))

Nå måtte jeg sjekke kartet og du har rett, men at det kan være så mye som 27km. Ser ut som et lite elveløp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette ikke snakk om landanlegg, men lukkede anlegg i sjøen som pumper dritten på land. Så er ikke så store landområder som kreves for dette. Tror dette er realistisk om man tvinger oppdrettsnæringen til å måtte investere i det, men de gjør ingenting frivillig så lenge det koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller viljen i oppdrettsnæringa det står på og ikke plassmangel på land det står på. I et landbasert anlegg kan jo fisken gå mye tettere, altså økt biomasse pr.kubikk vann. De må jo oksygenere vannet slik at det er mettet på 02. Alle snakker om at det er så mange kubikk vann i et anlegg, men det er jo bare en liten del av det som er fullt av fisk! Så plass til anleggene på land har vi helt sikkert.                  Dessuten vil vekstperioden til laksen økes ved en stabil temperatur i hele året i landbaserte anlegg, og alt fo'r og avføring kan selges som gjødsel istedet for å forurense fjordene våre! Sist men ikke minst kan alt vann UV behandles og det blir null lus i anleggene :).                                                                          Hvis norsk oppdrettsnæring skal komme på land, er det tida å gjøre det nå da det er god pris på laksen og mye penger i næringa. Myndighetene må tørre å sette krav til dem NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jo vært min kjepphest i lengre tid og jaggu er det noen som virkelig tar tak..!!  Og så må han jaggu til utlandet for å få gehør for sitt prosjekt.  Dette virker jo så intressant og skulle vært moro å hørt hvem som ikke har tatt denne mannen alvorlig.  Håper denne karen lykkes og lykkes så til gangs at noen innefor norsk forvaltningen tar sin hatt å går.

Nok engang skal utlandet få teste ut og dra nytte av gode ideer som kan snu opp ned på produksjon av oppdrettsfisk.  Her får en etter hva jeg kan skjønne, akkurat det som jeg har prediket for i flere anledninger.  KJEMPEBRA, ja rent av morsomt synes jeg.  Ønsker derfor Arve Gravdal lykke til og utroper et stort hurra.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norsk-tekonologi-skal-gjoere-irland-til-oppdrettskonger-3401543.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest interessante med prosjektet i Irland er etter hva jeg kan skjønne opplegget med å utnytte avfall til energiproduksjon.  En av hovedutfordringene med landbaserte anlegg er visstnok at de er ekstremt energikrevende. Hvis de kan være selvforsynt med energi, vil iallefall dette problemet være løst.

Tillatt også en liten kommentar mht priser/lønnsomhet: Oppdrettsnæringa er en høyavkastningsnæring - oppdrettere tar ut svært gode lønninger og er ofte regionens lønnstopper. Nå er jeg ikke så naiv at jeg tror reduksjon av disse inntektene alene vil finansiere bærekraftig drift, men prisøkning vil gjøre det.  Hvis man ikke kan drive bærekraftig med dagens priser, må man øke prisene til et nivå som gjør dette mulig. Dersom prisene da blir for høye til at næringa blir lønnsom, har ikke næringa livets rett. Enkel, økonomisk teori. Og hvorfor skulle det ikke være så enkelt?

I mellomtiden er det lov til å være en smule forbanna nettopp fordi folka i næringa tar ut høy avkastning som i realiteten er finansiert av manglende miljøtiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest interessante med prosjektet i Irland er etter hva jeg kan skjønne opplegget med å utnytte avfall til energiproduksjon.  En av hovedutfordringene med landbaserte anlegg er visstnok at de er ekstremt energikrevende. Hvis de kan være selvforsynt med energi, vil iallefall dette problemet være løst.

Tillatt også en liten kommentar mht priser/lønnsomhet: Oppdrettsnæringa er en høyavkastningsnæring - oppdrettere tar ut svært gode lønninger og er ofte regionens lønnstopper. Nå er jeg ikke så naiv at jeg tror reduksjon av disse inntektene alene vil finansiere bærekraftig drift, men prisøkning vil gjøre det.  Hvis man ikke kan drive bærekraftig med dagens priser, må man øke prisene til et nivå som gjør dette mulig. Dersom prisene da blir for høye til at næringa blir lønnsom, har ikke næringa livets rett. Enkel, økonomisk teori. Og hvorfor skulle det ikke være så enkelt?

I mellomtiden er det lov til å være en smule forbanna nettopp fordi folka i næringa tar ut høy avkastning som i realiteten er finansiert av manglende miljøtiltak.

Er nettopp avfallproblematikken som er en av 2 styggdommer med dagens sjø-anlegg som jeg har misslikt sterkt. Og hvis de nå endog kan lage penger av avfallet så vil jo kostnader pr kilo produsert fisk svare seg ennå bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nå følge med og se hva som skjer. Prisen på oppdrettslaks er kunstig høy pga sykdommen i Chile. Der er produksjonen på vei opp igjen, og vil være på normalt nivå om et par år. Da går nok prisen ned.

Generelt så tror jeg det er urealistisk å produsere de mengdene (1,2 mill tonn innen 2012) på land. Bare å pumpe de mengdene med vann inn i annleggene må koste en formue (=mindre fortjeneste). For ikke å snakke om investeringene som må til.

Jeg er heller ikke særlig happy over at Irland nå skal satse hardere på lakseoppdrett, uansett hvor det er. Det betyr at behovet for fôr også øker. Og der tror jeg det er rimelig skakkjørt allerede, når man ser mengdene som blir tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger bare en plass å det er norges befolkning som 2 ganger på rad har stemt frem Jens stoltenberg til statsminister som igjen ansetter "toppledelsen i norsk ol" til å være fiskeriminister!! Å ja det er kommet mange løsninger med lukkede anlegg osv. Men hjelper lite når en korrupt jævel sitter å styrer pengen og makten om hva som må gjøres.

Ser mange nevner at vi kan sende problemet over til svenskene. Litt av problemet ligger vel i at faktisk all vill laksen kan bli utryddet å bli erstattet me hybrider og oppdrettslaks!!

Nei bare en ting å gjøre. Kvitte oss med Lisbeth Berg Hansen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke så enkelt som å kvitte seg med LBH.  Den forrige var vel Helga Pedersen, og hun var ikke det minste bedre, snarere tvert imot. Dessuten virker det som det er lite å hente hos en alternativ regjering - Høyre har hatt noen forferdelige fiskeriministre hvor skråsikkerheten har vært omvendt proporsjonal med kunnskapsnivået, og hvem FRP evt kan komme opp med, kan gi grunnlag for søvnløse netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...