Gå til innhold

Skjevhet i fluestanga


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Kjøpte en lett 9 fot kl 4 stang på fredag. Da jeg kom hjem ser jeg at den svinger mot venstre, da stangringene vender ned. Det er en Winston BIIt stang.

Har sett på asia stenger jeg har og de er helt rette. Det er i den nest ytterste delen det er en vridning. Tuppen kommer 1 -2 cm ut av senterlinjen.

Har dette noe praktisk betydning?

Er det noe man må akseptere?

Kan stangen ha vært helt rett under kontrollen hos Winston og den neste øverste delen "slott seg" da den har stått lagret i tuben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er EKSTREMT mange stenger rundt omkring i verden med skjevheter. Dette er gjerne noe som oppstår når feks. mandrillen er brukt mange ganger. Skjevhetene av denne typen er mer å regne som vridning/krumming. De fleste skjevheter av denne typen vil ikke merkes (annet enn psykisk) under fiske. Er skjevheten "skarp" og/eller så ille at du faktisk merker det er det en reklamasjon. Uansett MÅ ringene være på linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringene ligger på linje.

Har lagt den nest øverste delen langs en al. profil som er snorrett. Jeg ser den har en vridning.

Da jeg berører med finger`n motsatt ende på delen retter den seg opp uten å benytte kraft (ett lett trykk).

Det er i stua jeg legger merke til det. Har prøvd stanga både med et GL 4-cast kl. 3 (går som ei kule) og Airflo ridge kl. 5, som stanga også klarer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ta den med tilbake til der du kjøpte den og be dem se på det hvis det lar seg gjøre.

Er den kjøpt på en nettbutikk, ta kontakt med dem og be om å få sende den tilbake med beskrivelser av skjevheten.

En seriøs butikk med respekt for seg selv gir deg ny stang.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med tilbake til der du kjøpte den og be dem se på det hvis det lar seg gjøre.

Er den kjøpt på en nettbutikk, ta kontakt med dem og be om å få sende den tilbake med beskrivelser av skjevheten.

En seriøs butikk med respekt for seg selv gir deg ny stang.

Terje!

Var en tur på Lysaker brygge etter lunch på fredag. 8 mil Tur-retur. Er sikker på jeg får den hjelp jeg trenger der, men siden jeg er litt lat/treg så...... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Som nevntt er de fleste stenger utstyrt med litt "krumming" i mer eller mindre grad. Er det ikke merkbart og ringene er på linje.... Kos deg  :)

Skulle alle med skjevheter i klinger på fiskestenger reklamert hadde bransjen lagt ned. Men som sagt, er det GRAVERENDE feil ! Reklamasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pål er inne på. Ekstremt mange, om ikke 99% av alle stenger er skjeve. Når jeg surrer stenger pleier jeg å ta hensyn til det mer enn ryggen. Jeg har til dags dato kun opplevd å se en rett blank.

Tviler på at det påvirker aksjon/presisjon eller kasteglede

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dette minner meg om en gang jeg kommenterte en ganske skeiv stang fra en amerikansk topp-produsent. Svaret jeg fikk fra ekspeditøren, dette var i en av de større kjedebutikkene, var "Det skal være sånn. Det er for at fluene ikke skal treffe stangemnet under kasting..."  :rolleyes:

party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dette minner meg om en gang jeg kommenterte en ganske skeiv stang fra en amerikansk topp-produsent. Svaret jeg fikk fra ekspeditøren, dette var i en av de større kjedebutikkene, var "Det skal være sånn. Det er for at fluene ikke skal treffe stangemnet under kasting..."  :rolleyes:

Ha-ha . . .  ;D Kunne jeg kommet opp med et så imponerende svar sånn helt uten videre så hadde jeg nok jobbet i butikk jeg også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjeveste stanga jeg har i garderoben er en Lamiglass glassfiberstang. Den er skjev den.

Men som Sigve sier, bygger man selv kan man justere seg etter dette rimelig greit.

Litt skjevhet betyr ingenting. Ikke merker du det, og hadde du latt være å sikte etter stanga, hadde du vært lykkelig uvitende. Bruk heller tiden din på fluebinding og fisketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel stangtyper har en tendens til å bli skjeve ettehvert. Ikke vet jeg om winston er en av dem. Hvis stanga er ny og det irriterer, hadde jeg villet reklamere på den. Utover det, ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig.

Har nevnt det før, Men for eksempel de gamle GLX`ene til Loomis ble ofte skjev etterhvert. Mange hevdet også at stanga ikke ble ordentlig bra før den hadde satt seg med en liten skjevhet ;D Det vet ikke jeg men... Jeg har en skjev en iallefall.

Et annet eksempel på stenger som ofte ble skjev er da "gode" gamle Hardy deluxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke enig med herrene som har uttalt seg her.

Forutsatt selvføelgelig at vi snakker om en merkbar "knekk" ett distinkt sted på klingen. Alle klinger har en naturlig jevn bøy.

Skjevheter kommer av en eller annen ujevnhet under produksjonen av klingen (er mandrillen skjev så blir alle stengene/delene surret på den mandrillen skjeve.) Hvis det er en markant knekk er det ofte luft eller ujevnt press under rullingen eller når tapen surres på. Men det kan også være problemer under herdingen mellom resin og carbon. F.eks. ujevn temperatur i ovnen, feil/ujevnheter i produksjonen av pre-pregs, dårlige pre-pregs ("kina-karbon") osv osv.

Produksjonsutstyret mange produsenter har i dag, i kombinasjon med dyktige folk gjør at skjeve stenger blir mer og mer sjeldent, eller rettere sagt flere av klingene i hver "batch" er rette. Selv de beste produsentene i Kina og Korea leverer stort sett "rette" stenger. Ihvertfall så rette at skjevheter ikke er merkbare. Det vil alltid være skjeve klinger ut fra ovnen, men de SKAL sorteres bort. Jeg leste et intervju av Tom Morgan (mens vi snakker om Winston) for en tid tilbake hvor han fortalte at nesten halvparten av hans klinger blir sortert bort pga en eller annen feil. Bl.a. skjevheter (det forklarer kanskje prisen...  ;D).

Ingen av mine stenger har synlige skjevheter. Og hadde jeg kjøpt en stang som hadde en synlig knekk så hadde jeg vært kjapp med å returnere den. Så det er min anbefaling  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "knekken" godt synlig er den underkjent. Enkelt og greit. Den ville i saa fall ogsaa blitt underkjent av Winston den gangen Morgan eide merket. Han er noeye. En mer jevn boey som gaar over hele delen kan man fikse med ringplassering. Men det kan gaa paa bekostning av en evt "spining" av stanga (kun et poeng for custombyggere...).

Jeg har diskutert dette med folk fra Sage samt CTS. Det er forsaavidt deres info jeg har gjengitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke enig med herrene som har uttalt seg her.

Forutsatt selvføelgelig at vi snakker om en merkbar "knekk" ett distinkt sted på klingen. Alle klinger har en naturlig jevn bøy.

Skjevheter kommer av en eller annen ujevnhet under produksjonen av klingen (er mandrillen skjev så blir alle stengene/delene surret på den mandrillen skjeve.) Hvis det er en markant knekk er det ofte luft eller ujevnt press under rullingen eller når tapen surres på. Men det kan også være problemer under herdingen mellom resin og carbon. F.eks. ujevn temperatur i ovnen, feil/ujevnheter i produksjonen av pre-pregs, dårlige pre-pregs ("kina-karbon") osv osv.

Produksjonsutstyret mange produsenter har i dag, i kombinasjon med dyktige folk gjør at skjeve stenger blir mer og mer sjeldent, eller rettere sagt flere av klingene i hver "batch" er rette. Selv de beste produsentene i Kina og Korea leverer stort sett "rette" stenger. Ihvertfall så rette at skjevheter ikke er merkbare. Det vil alltid være skjeve klinger ut fra ovnen, men de SKAL sorteres bort. Jeg leste et intervju av Tom Morgan (mens vi snakker om Winston) for en tid tilbake hvor han fortalte at nesten halvparten av hans klinger blir sortert bort pga en eller annen feil. Bl.a. skjevheter (det forklarer kanskje prisen...  ;D).

Takk for alle svar.

I går strakk jeg en snor. For å kunne måle og registrere krumningen, brukte jeg en stol med trerygg som understøtte.

Da jeg hadde understøtte på nederste del var tuppen 10 mm ute av senter. Stolen ble flyttet til del 2 (fra håndtak) og da var tuppen 8 mm ute av senter. Da stolen ble flytte langt fram på del 3 var tuppen 2 mm ute av senter.

Både utifra mål og visuell registrering er det del 3 som er "betydelig" krum. Kan ikke si at det er en synlig knekk.

Da jeg holder delene eks. tuppen og del 3 ved siden av hverandre ser begge rette ut.

Stolryggen er ganske glatt. Egenvekten av stangen er nok til å rette opp krumningen, ref. måling over.

Winston kjøpte jeg da den var herlig "myk" og den eneste boron stangen jeg har. Siden det ligger mye eier glede så er det visuelle også viktig. Da det gjelder pris er Winston billigere enn SAGE Z-A og Scott (G2) i Norge, omvendt i USA.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på hele lengden (9 fot) er stangen 10 mm (altså 1 cm) skjev?

Ja, fra i front håndtak og fram til spissen. Har målt mellom snor og senterlinjen/midt på stanga.

Da blir det ca. 8 fot som er målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på hele lengden (9 fot) er stangen 10 mm (altså 1 cm) skjev?

Ja, fra i front håndtak og fram til spissen. Har målt mellom snor og senterlinjen/midt på stanga.

Da blir det ca. 8 fot som er målt.

Bare husk og justere ved aa sikte 1 cm til siden for der du vil treffe...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe å klage på. Skjønner nesten ikke hvordan du merket det engang

Har et godt sikteøye  :)

Var overasket da jeg målte, så mye mer/verre ut. La merke til det da stanga ble satt i sammen i stua. Burde ha sjekket det i butikken, men var sikker på at kvalitetskontrollen hadde gjort jobben.

Ser det jo ekstra godt sammen med "rette" stenger.

Men siden den vrir mot venstre og jeg kaster med venstre, så blir det kan hende ekstra bra 8)

Takk igjen for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...