Gå til innhold

Hemsil 2011


Kim Skjerve

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

morsomste er jo de som står med fluestang og sluk!!

var en tur i hemsil i fjor, og var ikke noe problem å finne plasser uten å se folk.. var så heldig å være der den dagen da aroni begynte å klekke.. Nesten ikke folk :P:P:P

Flott med litt reklame da så det blir flere i år  8)

Litt ironi inni i bildet her også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så praktisk med hemsil er at om det er for tett mellom fiskerne i selve elva, så kan man heller velge flatsfiske i Eikre-dammen  :D

Det er på vei til å ta helt av nå, og de som vil oppleve dette i 2011 bør bestille fiskekort og guide nå med det første  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så praktisk med hemsil er at om det er for tett mellom fiskerne i selve elva, så kan man heller velge flatsfiske i Eikre-dammen  :D

Det er på vei til å ta helt av nå, og de som vil oppleve dette i 2011 bør bestille fiskekort og guide nå med det første  ;)

Hørt snakk om detta! Har lyst til å dra opp tidlig i år for å utforske en nye teknikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk tidlig om morran.

Det er fortsatt ledige plasser mellom kl. 08:00 - 11:00 i helgene he he..

Synes du det begynner å bli litt mye folk utover formiddagen setter du deg i bilen og kjører videre oppover i dalen.

Så tar du til høyre og oppover ett stykke.

Da finner du en liten intim elv som på sine plasser kan gi veeeldig spennende fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordre så mange som mulig og fiske mest mulig i Hemsil. Det er utrolig fint der og masse av stor fisk. Veldig trivelig miljø og bare hyggelige folk. :)

Enig, dra til Hemsil, bare unngå å hoppe ut i elva før oppsynet har sjekket fiskekort (de var raske under min første og eneste gang for 6-7 år siden).

Igjen, dra for all del til Hemsil, drit i Finnmark og andre elendige ørretsteder. Der er det bare småfisk og harr uansett, dessuten er fiskekortet enormt dyrt i forhold til Hemsil (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Det er godt det er elver til alle. Jeg fisker heller aldri i Hemsil i høysesong, 450 kroner dagen synes jeg ikke det er verdt, når det eksempelvis koster 1/9-del like ved. Klart, tar man fly opp og ned fra Finnmarksvidda, leier seg bil og greier, blir vel fort døgnprisen noe av det samme der oppe. Uansett, helt sikkert verdt det, siden man slipper å snike seg innpå den samme fisken som tre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3200 gjelder vel utenbygds, sånn til opplysning. Ellers er sesongkort for de som enten jobber i skoleverket, er fra Hemsedal, nylig er blitt ungkar og dermed har masse ferie til overs eller de som drar hver helg hele sesongen. For den gjengse fiskeren, er det todøgnskortet som gjelder. Og igjen, det koster 1/10 for sesongkort i andre elver som også har fisk.

(Dessuten bruker jeg aldri 3200 på byen, 3200 er 700 kroner mindre enn mitt månedsbudsjett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste sesong vil det bli satt opp kasse med kølapper ved benken, slik at alle som skal fiske i fluesona må nedom der og trekke lapp før de starter fisket.

Disse lappene blir helt gratis, men om det viser seg at din tur ikke blir samme dag som du trekker lapp, eller samme uke, så går det fint å fiske i hallingdalselva eller på noen av fjellvannene mens man venter  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett årskort koster kr.3200,-.  En kveld på by'n koster mer.

  Hvis det er for folksomt noen steder enkelte ganger, så er det mange gode plasser som ikke fiskes.  Hvis man gidder å  bruke hjernen og beina, så kan også dere oppleve eventyrlige Hemsil.

3200,- for en kveld på byen ?

Det må være Hemsedal sentrum,for det står vel i stil med prisnivået ellers i dalen.

Hemsedal er,også om sommeren,eller spesielt da,en av Norges vakreste daler.Den ligger i leia mi når jeg reiser fra vest til øst,eller omvendt,og jeg har bare en ting å gjøre: Kjøre igjennom så fort fartsgrensene tillater,i tilfelle bøtene er høyere der også.

Jævlig godt markedsført,og jeg er glad jeg har nytt dalen før den ble kommers! applaus applaus applaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett årskort koster kr.3200,-.  En kveld på by'n koster mer.

 

Hva i pokker... Her tror jeg vi snakker seriøs spandering på damene ^^. Skulle jeg betalt 3200 kr for et årskort noe sted skulle tur på byen etter fiskedagene vært inkludert i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ok, dette er for viktig for meg til å ikke skrive noe om uansett hvor mye “connection problems” det er.

Brukerkonto kalt “Hemsila”, kun 7 innlegg, alle i samme tråd (selvsagt om Hemsila 2011), eventyrlig elv med plass nok til enda flere, kr. 3200,- ikke er nok “på by’n” osv.

Må nesten være kødding…

Det er jo forresten bare å utvide parkeringsplassen om det skulle bli fullt…

Helt ærlig så har jeg på ingen måte noe mot andre fiskere i Hemsila eller noen av de som kommer. Dvs. jeg har truffet på et par idioter, men de er så få og så lenge siden jeg har møtt at det teller ikke nå. I alle fall er så å si alle jeg treffer på svært så trivelige mennesker. Men antallet trivelige mennesker som er langs elva kan, jeg understreker kan, til tider bli for mye av det gode for en som bor her og elsker å fiske i elva. Ja, det har faktisk blitt så galt at minst en av de mest ivrige og gladeste hemsedølene har gitt opp og ikke fisket nedenfor sentrum de siste sesongene (muligens én gang). "Finner ikke én plass hvor det ikke er folk, fisket tidligere på dagen eller multikroket fisk, så nå gidder jeg ikke mer. Vente i nesten 9 måneder på  at fisket skal begynne og så er det ferdigfisket i hver eneste kulp etter klokka 11. fra omtrent første uka. Ta fri for å være ved elva kl. 08.00, eller helst litt tidligere, for å få plass er rett og slett bare for dumt."

Jeg føler faktisk noe av det samme. Når man må ta ferie for å få fisket i elva som renner noen meter fra huset må det vel nesten være noe galt.

For det er ofte fullt. Det er sant at det er mange "ledige plasser hvis man gidder å lete litt". Det bare det at de enten er "ødelagt" gjennom hardt fiske dagen i forveien eller tidligere på dagen. Eller det er steder hvor det faktisk ikke er så mye fisk, de aller største (som nesten ingen har sett) eller stort sett bare småfisk. For de beste stedene blir knallhardt fisket fra dag én. Eller i alle fall fra det begynner å skje ting der. Det starter nederst i vassdraget og brer seg oppover ettersom sesongen skrider frem. Så i førsten er det ikke mange stedene det skjer stort og da skal det altså ikke så mange fiskerne til før det er fullt. Og ser man på hvordan folk egentlig og innerst inne liker å bedrive fluefiske så er det ikke bare fullt, men stappa! For det at man muligens kan finne seg en "ubemannet lomme" på et par hundre meter er for de aller fleste ikke det fluefiske handler om. Det handler som regel om avslapning, harmoni og opplevelser. Ikke om lyden av banning i skogen bak ryggen fordi man står akkurat der man står eller om lyden av skrålende fiskere som hyler ut et "jaaaa" når de håver en eller annen personlig rekord rundt neste sving og med påfølgende synkronristing av tørkepulverbokser. Det handler i alle fall ikke om å ta så mange bilder at den lokale fiskeren legger ned stanga si fordi han tror det lyner. For meg handler det i alle fille fall om ro og lading av batteri. Og det oppnår jeg ikke ved å springe rundt for å finne meg en "lomme" hvor det ikke er eller har vært noen. Så uansett hvor mye folk påstår at det er plass til enda flere samtidig så er jeg altså svært uenig. Og jeg er ikke alene om det. Det merkes sikkert ikke så godt heller for en som er ute tidlig på dagen. Det er verre når man jobber først og så gjerne vil fiske litt etter jobb. Da merkes det! Og det merkes sikkert ikke så lett at det er en del fluefiskere som tusler bak i skogen for å forsøke å finne seg en plass. Man er opptatt med sitt og tror at det ikke er så mange andre. Vel, jeg syns faktisk synd på kompisen min som ikke bare har gitt opp, men også må være like blid og hjelpe andre fluefiskere hver eneste dag. Det er som sagt ikke på noen som helst måte hver og en, men totalen av det hele som påvirker humøret i negativ retning. Hyggelige mennesker har aldri vært annet enn nettopp hyggelig. Og jeg (vi) stortrives i samtaler med de aller aller fleste av dem (dere). Sosialt sett så er jo Hemsil glimrende dersom man ønsker kontakt med likesinnede. Og det gjør jeg. Bare jeg også for fisket litt innimellom. Dessverre blir man selv litt for kynisk og litt for ego bare for å få av seg litt innebygd fiskesjuke etter en lang vinter. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke alltid er så hyggelig som jeg egentlig vil være den første delen av sesongen da jeg er helt vilt fiskesjuk og det samtidig står en god del fiskere på alle de plassene jeg vet det er brukbart. Jeg må innrømme at jeg dessverre er mindre sympatisk enn jeg kunne vært av den enkle grunn at jeg er misunnelig på de som allerede har fisket et par måneder og nå også står der jeg vil fiske. Ikke meningen og jeg har ingenting imot dem. Jeg blir bare i overkant frustrert.

Så hva skal man gjøre? Tja, man bør i alle fall ikke lage reklamefilm for Hemsila… De filmene er det nok av allerede. Man bør vel heller ikke påstå at det er god plass til alle. Og prisen på kort er galskap og vel så det. Ikke det at ikke folk har råd, de aller fleste har faktisk det, men prisen øker presset på elva. Altså motsatt av det som (offisielt) var intensjonen med prisøkningen. Joda, sikkert(?) færre fiskere enn før (mulig noen stykker færre enn toppåret), men de fisker i alle fall mye hardere enn før. Jo dyrere, jo mer valuta skal de ha for pengene. Kort sagt så satt de mer på baken og jugde før det ble "millionærpriser". Dessuten har de blitt mye flinkere til å fiske. Enten selvlært, lært av andre fiskere eller det beste; full pakke med "sjølvaste". Da vet man hvor og hva og kan liksom få ned kilosprisen til akseptabelt nivå om man står på litt ekstra. Ikke noe galt i å ha lært seg, langt ifra, men når man må ned på 0.10mm fortom for å lure fisken så er den tatt mange nok ganger av de som har lært seg. Å ta den enda en gang blir bare for mye for meg. Jeg er sikkert rar i så måte, men jeg liker ikke å bruke for lang tid på å kjøre fisk. Særlig ikke når den allerede har fått noen "turer".

Det jeg tror er riktig vei å gå er ganske enkelt å gjøre andre vassdrag bedre. Hvis vi alle er villige til å betale litt til andre steder slik at det er økonomisk grunnlag for å kultivere og forbedre disse stedene så trenger vi ikke stå i kø eller ha syke priser noe sted. Men vi må ville det selv og vi må kanskje også ta i et tak i det lokale nærmiljøet. Jeg betaler gjerne en hundrelapp (eller litt mer) for å fiske en dag uansett sted hvis en del av det går til vedlikehold eller forbedring av vassdraget. Men slik det er nå så er det enten kjempedyrt og fullt med folk eller stort sett flaks/uflaks til en billig penge.

Noen vil sikkert si at Rena er et godt alternativ, men helt ærlig så har jeg personlig aldri likt å fiske i den elva. Men akkurat det er bare meg og har bare med meg å gjøre. Det er i alle fall ikke negativt ment overfor de som liker seg der. Absolutt ikke! Den er vel også ganske "full" innimellom vil jeg tro. Dessuten er det ganske typisk at hver gang ei god elv blir nevnt så er det enten Hemsila eller Rena, hvis ikke begge, som blir dratt frem. Da kan det vel ikke være så hinsides mange andre steder som er like bra som de kunne vært?

Noen vil sikkert si at jeg er i overkant negativ og kan muligens ha rett i det. Men når én dølakompis har gitt opp og flere av de andre kompisene som elsker Hemsila er blitt lettere å treffe på fjellet enn i elva, så er det noe galt. Uansett hva andre påstår. I alle fall for oss. Én ting er i alle fall mer provoserende enn noe annet og det er denne setningen: "Dere har jo selv bedt om det gjennom markedsføring av elva i blader og filmer og Gud vet hva". Ingen av oss har bedt om det. Men vi ønsker selvsagt at alle fluefiskere kan få oppleve Hemsila slik den kan være. Det går bare ikke at alle gjør det samtidig. Syns altså vi. Eller i alle fall jeg og et par kompiser.

Det som er vårt aller største (og sikkert svært naive) ønske er at andre fiskere forstår hvordan vi ser det og slutter å tipse hverandre i full offentlighet i de største fluefiskeforumene om at "nå klekker det **** og ********" eller "vi var der i helga og det var helt rått" osv. Om ikke av hensyn til oss eller til andre fiskere som allerede er ved elva, men i det minste av hensyn til fisken. Man trenger liksom ikke gire opp andre til å overta rett etter at en selv har kjørt fisk på fisk. Syns nå vi da. Vi mistenker nemlig sterkt at fisken har godt av at folk må finne ut litt selv innimellom. Antagelig også fiskeren…

Uansett ønsker jeg dere alle et godt fiske og er på ingen måte sur på noen av dere. Og jeg begynner nå å bli j****g fiskesjuk!

Antagelig derfor jeg ikke er ved mine fulle fem og skriver i et forum jeg på ingen måte ville delta i før “connection problem”-saken var løst.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel talt(igjen), Hr. Eikre!

Løsningen kan være, selv om jeg nesten blir litt kvalm når jeg foreslår dette;

Skru opp prisene litt til.

Men tilby døgnkort(For nå er det vel min. todagers?)

Og sett for gudenes skyld et tak på antall kort! Slik at man får en "eksklusiv" opplevelse.

Da tør jeg nesten garantere at det siger minst like mye kroner inn til grunneiere og hva det måtte være. (Selv om resten av "industrien" i dalen vil lide litt).

De fastboende bør selvfølgelig få årskort til grei pris, og kunne fiske hele tida!

OK. Jeg hater virkelig dette med eksklusivt fiske. Egentlig.

Men Hemsil er ei tapt elv for oss nasjonalromantikere(Eller hva pokker jeg skal kalle vårs som ønsker fritt fiske for alle nordmenn i norske elver)uansett.

Selv jeg kunne klint til med et døgn eller så, om jeg ikke måtte stå i kø, og fiske på aurer med nesten ødelagte kjefter.

Og så synes jeg den type prissetting/eksklusivitet kunne stoppet med Hemsil.

Pengefolket har jo desverre allerede greid å huke tak i enda en elvestubb i nærheten.

Med omtrent like psyke priser.

Og hvis noen kommer med "kultivering" eller lignende når jeg nevner denne, så får jeg fnatt! Bare overtatt, og skrudd prisene i været!

Selv om de der har et tak på antall kort, så får jeg en emmen smak i munnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...