Gå til innhold

Rena elva


Lundeflue

Anbefalte innlegg

Hey...hadde tenkt meg til Rena elva i sommer ( juni/juli ) , har dere noen tips om når, hvor og hva de tar der borte :) regner jo med at døgnfluene mine slår til uansett, men alltid grett med et tips :) Er vestlands gutt ( sauda ) å her blir d mest tørrflue fiske i små tjern ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Hey...hadde tenkt meg til Rena elva i sommer ( juni/juli ) , har dere noen tips om når, hvor og hva de tar der borte :) regner jo med at døgnfluene mine slår til uansett, men alltid grett med et tips :) Er vestlands gutt ( sauda ) å her blir d mest tørrflue fiske i små tjern !  

I månedsskifte juni/juli er det først og fremst døgnfluene som er på menyen. Vi snakker da om rhodani, aurivilli og kanskje litt sulphurea. Danica`n kan dukke opp litt ut i juli, men den er noe mer usikker selv om det har blitt mer av den de siste sesongene.

Vi snakker her i første rekke dagfiske fra midt på dagen og et godt stykke utover ettermiddagen.

Vårfluene kommer først fra midten av juli og ut sesongen.

Er du i rena under vårflueperioden sørg for å ha godt med svømmepupper for det er i første rekke de som striper inn i hopetall når mørket senker seg over elva.

Det hender dog av og til at ørreten tar eggleggende vårfluer og da er Renaflua, Dyret, cdc vårfluer etc et must å ha i boksen.

Du bør ha godt med parachute fluer for de nevnte døgnfluene samt spente spinnere i aurivilli og sulphurea størelse. Rhodani`n dykker for å legge egg og kommer sjelden eller aldri opp igjen, og er sjeldent aktuell som spent spinner når det kommer til tørrfluefiske.

I tillegg er det kjekt å ha noen døgnflueklekkere for de samme artene. No hackle fluer er også lurt å ha i boksen, samt kanskje også noen comparadun varianter.

Noen gule sulphurea ville jeg også sørget for å ha med i boksen.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, det er ikke tvil om at Renaelva er rå, vakker og nydelig å være ved. Gleder meg som en unge til å dra dit igjen.

Nye instramminger av fiskereglene har ført til bra med stor fisk de siste åra, men det er en ting jeg stusser på. Storørreten i Rena fortjener noen "fristeder" den kan få være litt i fred, men her er det kun fra hengebrua og opp dette er tilfelle.

I resten av elva blir det fisket fra båt/kajakk/kano i stor stil. I de fleste vann jeg kjenner til, som de vil ivareta bestandene i, er det første som blir innført, forbud mot fiske fra flytende farkost. Er det noen som vet hvorfor denne regelen ikke er innført her ?

Hilse Trygve     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tvil om at Renaelva er rå, vakker og nydelig å være ved. Gleder meg som en unge til å dra dit igjen.

Nye instramminger av fiskereglene har ført til bra med stor fisk de siste åra, men det er en ting jeg stusser på. Storørreten i Rena fortjener noen "fristeder" den kan få være litt i fred, men her er det kun fra hengebrua og opp dette er tilfelle.

I resten av elva blir det fisket fra båt/kajakk/kano i stor stil. I de fleste vann jeg kjenner til, som de vil ivareta bestandene i, er det første som blir innført, forbud mot fiske fra flytende farkost. Er det noen som vet hvorfor denne regelen ikke er innført her ?

Hilse Trygve       

Noen deler av Rena er nesten bare tilgjengelig med flytende farkost. Man kunne jo selvsagt latt dette være rene fristeder, men da ville presset på andre steder økt. Synes imidlertid man kunne hatt større områder hvor det kun var lov å fiske fra land. F.eks fra rødsbrua og opp til malungen er det veldig mange fiskere og da blir presset ekstra stort når det fiskes både fra land og fra kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tvil om at Renaelva er rå, vakker og nydelig å være ved. Gleder meg som en unge til å dra dit igjen.

Nye instramminger av fiskereglene har ført til bra med stor fisk de siste åra, men det er en ting jeg stusser på. Storørreten i Rena fortjener noen "fristeder" den kan få være litt i fred, men her er det kun fra hengebrua og opp dette er tilfelle.

I resten av elva blir det fisket fra båt/kajakk/kano i stor stil. I de fleste vann jeg kjenner til, som de vil ivareta bestandene i, er det første som blir innført, forbud mot fiske fra flytende farkost. Er det noen som vet hvorfor denne regelen ikke er innført her ?

Hilse Trygve       

Noen deler av Rena er nesten bare tilgjengelig med flytende farkost. Man kunne jo selvsagt latt dette være rene fristeder, men da ville presset på andre steder økt. Synes imidlertid man kunne hatt større områder hvor det kun var lov å fiske fra land. F.eks fra rødsbrua og opp til malungen er det veldig mange fiskere og da blir presset ekstra stort når det fiskes både fra land og fra kajakk.

Jeg er enig, Oddbjønn ;D

Rødsbakken burde bli båtfri sone. På det værste i fjor sommer, telte jeg 19 (Nitten!!!!) kajakker og båter bare på Rødstrekket! Det sier seg sjøl at dette ikke er holdbart! For det første, er det INGEN steder fisken får stå i fred, for det andre, er det kun et fåtall av kajakk-padlerne som viser hensyn til folk på land.

Jeg, og flere jeg kjenner, fikk ødelagt flere situasjoner p.g.a uvettug padling i fjor.

Hva er vitsen med å sitte i en kajakk, og kaste inn mot land på Rødsbakken? Klarer dem ikke å kaste uten baksleng, får dem si ifra, så er det ikke noe problem å ordne et lite kastekurs der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tvil om at Renaelva er rå, vakker og nydelig å være ved. Gleder meg som en unge til å dra dit igjen.

Nye instramminger av fiskereglene har ført til bra med stor fisk de siste åra, men det er en ting jeg stusser på. Storørreten i Rena fortjener noen "fristeder" den kan få være litt i fred, men her er det kun fra hengebrua og opp dette er tilfelle.

I resten av elva blir det fisket fra båt/kajakk/kano i stor stil. I de fleste vann jeg kjenner til, som de vil ivareta bestandene i, er det første som blir innført, forbud mot fiske fra flytende farkost. Er det noen som vet hvorfor denne regelen ikke er innført her ?

Hilse Trygve     

Jeg vet ikke hvor kjent du er i Rena, hillern?. Men det er helt sikkert halve lengden av elva som er nærmest fredet pga stryk. Så at fisken i elva ikke har noe fristed er bare skjære tull!!

Problemet er vel heller at alle skal på samme stedene for å fiske, uansett om det er fra land eller båt.

For å sette det litt på spissen så er det lov til å fiske med sluk i Rena, noe slik denger du over elva på de fleste steder så det blir ingen friplass selv om det blir forbudt med båt.

Å si at fisken har friplass fra hengebrua og oppover er etter det jeg har sett av fluekasting de siste årene ikke tilfelle, da veldig mange faktisk greier å kaste helt til midten av elva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg forstår virkelig det spørsmålet du stiller, hillern. Det er i høyeste grad merkelig for å si det mildt.

I fare for å banne i kjerka så vil jeg bare gi min fulle støtte til det Tor Arne og Oddbjørn sier.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrekka er nok det stedet som er mest trafikkert av flytedingser. Men å frede strekka for båtfiske akkurat der kan fort vekk bli vanskelig. Jeg innbiller meg at de fleste fastboende akkurat der har grunnen sin helt ned til elva, mange av dem fisker fra båt. Det er fort gjort at det blir noen av dem som melder seg ut av styre og stell langs elva å freder fiskinga for andre?? Det er i allefall en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrekka er nok det stedet som er mest trafikkert av flytedingser. Men å frede strekka for båtfiske akkurat der kan fort vekk bli vanskelig. Jeg innbiller meg at de fleste fastboende akkurat der har grunnen sin helt ned til elva, mange av dem fisker fra båt. Det er fort gjort at det blir noen av dem som melder seg ut av styre og stell langs elva å freder fiskinga for andre?? Det er i allefall en mulighet

Joda, faren er å tråkke dem på tærne. Men det er ikke dem som er det største problemet. Det er de 10-15 andre farkostene som farter opp og ned der til enhver tid som er problemet....

Hvem av de "fastboende" på Rødsbakken bruker båt? Jeg vet om 4-5 stk totalt, og dem er ikke utpå så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Rødstrekka er nok det stedet som er mest trafikkert av flytedingser. Men å frede strekka for båtfiske akkurat der kan fort vekk bli vanskelig. Jeg innbiller meg at de fleste fastboende akkurat der har grunnen sin helt ned til elva, mange av dem fisker fra båt. Det er fort gjort at det blir noen av dem som melder seg ut av styre og stell langs elva å freder fiskinga for andre?? Det er i allefall en mulighet

Kunne ikke det vært løst ved at de fastboende hadde unntak fra regelen for eksempel? De utgjør maks to båter på rødsstrekket så vidt jeg vet.

Det er ikke mange fastboende på rødsstrekket som frekventerer elva i farkost. Når Tor Arne forteller om 19 farkoster på rødsbakken samtidig så er vel stort sett ingen av dem fastboende.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena er blitt ett fristed for kortlinenymfere, streamerfeticher og dyptvadende svensker med E-12`ar som indikator. I tillegg har kajakk blitt erstattet av god gammeldags gange langs elva.

Halford var forut for sin tid. Kun oppstrøms med tørrflue og vade-/kajakkforbud er mitt forslag. Konservativt ja, men ett stort rungene ja vil også fisken svare  ;)

NB. Midstrøms kajakk/kano for rekreasjon bør selvsagt være lov. Men finnes fiskeutsyr om bord, bør farkosten senkes på stedet. Gjerne med skudd fra land hvis vedkommende ikke tilkjennegir seg og godtar sin velfortjente mulkt ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så mange TA, men jeg har sett åssen grunneiere er veldig flinke til å få med seg andre grunneiere hvis dem føler seg tråkket på tærne. Hvis det blir et forbud mot båtbruk så gjelder jo det dem 4-5 som er utpå en gang iblandt.

Da det er sagt så er jeg totalt enig i at det finns altfor mange idioter utpå å flyter, som ikke bryr seg en dritt om andre!

Som sikkert mange skjønner så fisker jeg mest fra båt (pga helsa), men ikke på Rødsstrekka ;D.

Hvordan man løser detta Terje vet ikke jeg, men at fisketrykket og ikke minst irritasjonen som TA skriver er stort, er det ingen tvil om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så mange TA, men jeg har sett åssen grunneiere er veldig flinke til å få med seg andre grunneiere hvis dem føler seg tråkket på tærne. Hvis det blir et forbud mot båtbruk så gjelder jo det dem 4-5 som er utpå en gang iblandt.

Da det er sagt så er jeg totalt enig i at det finns altfor mange idioter utpå å flyter, som ikke bryr seg en dritt om andre!

Som sikkert mange skjønner så fisker jeg mest fra båt (pga helsa), men ikke på Rødsstrekka ;D.

Ville ikke grunneierne hilst et forbud for andre enn grunneiere å benytte båt velkommen, da ?

Skulle nesten tro at de bare ville være glad til for det . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkert mange skjønner så fisker jeg mest fra båt (pga helsa), men ikke på Rødsstrekka ;D.

Et vesentlig poeng,spør du meg,ikke alle er like bevegelige tilbens,og Rena er jo ikke verdens enkleste å gå langsmed.Da er kanskje en farkost løsningen,men det går jo an å gi disp....da blir'e mange handicapede kajakkpadlere........ ;D

NB. Midstrøms kajakk/kano for rekreasjon bør selvsagt være lov. Men finnes fiskeutsyr om bord, bør farkosten senkes på stedet. Gjerne med skudd fra land hvis vedkommende ikke tilkjennegir seg og godtar sin velfortjente mulkt ;D  

Eller pepre dem med kulehuenymfer......... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet bruk av båt/kajakk eller er problemet at man fisker fra disse?  Jeg tilbringer i blant hele dager i kajakken uten at jeg klarer å se at jeg utgjør noen større trussel for fisken enn andre, på en god dag klarer jeg å lure en eller to ørreter og disse slippes ut igjen.  At enkelte ikke har folkeskikk synes jeg ikke burde gå utover en hel gruppe.  Man forstyrrer ikke folk ved elvebredden, selv om de tilsynelatende bare sitter og glor.  Samtidig burde det samme gjelde motsatt vei, dersom en kajakk ligger nær land.  Først til mølla osv.  Men jeg må få lov til å si at jeg aldri har opplevd problemer med dette, folk flest har folkeskikk.  For meg er det like irriterende at godplassen på land er opptatt som at det ligger en kajakk rett på utsiden...men jeg klarer jo å leve med det.  ;D

Jeg håper problemet egentlig ikke er at det blir i overkant folksomt i elva til tider og det kunne være kjekt å bli kvitt en gruppe man ikke tilhører selv.  Eventuelle konflikter burde løses på annet vis enn å utestenge grupper.  I tillegg har jeg veldig vanskelig med å se at bruk av kajakk skulle være en trussel for bestanden, hadde vært fint om noen kunne utdype en eventuell slik oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet bruk av båt/kajakk eller er problemet at man fisker fra disse?  Jeg tilbringer i blant hele dager i kajakken uten at jeg klarer å se at jeg utgjør noen større trussel for fisken enn andre, på en god dag klarer jeg å lure en eller to ørreter og disse slippes ut igjen.  At enkelte ikke har folkeskikk synes jeg ikke burde gå utover en hel gruppe.  Man forstyrrer ikke folk ved elvebredden, selv om de tilsynelatende bare sitter og glor.  Samtidig burde det samme gjelde motsatt vei, dersom en kajakk ligger nær land.  Først til mølla osv.  Men jeg må få lov til å si at jeg aldri har opplevd problemer med dette, folk flest har folkeskikk.  For meg er det like irriterende at godplassen på land er opptatt som at det ligger en kajakk rett på utsiden...men jeg klarer jo å leve med det.  ;D

Jeg håper problemet egentlig ikke er at det blir i overkant folksomt i elva til tider og det kunne være kjekt å bli kvitt en gruppe man ikke tilhører selv.  Eventuelle konflikter burde løses på annet vis enn å utestenge grupper.  I tillegg har jeg veldig vanskelig med å se at bruk av kajakk skulle være en trussel for bestanden, hadde vært fint om noen kunne utdype en eventuell slik oppfatning.

Enig i absolutt alt du skriver hoje!! Jeg selv gjør kanskje ikke mer enn 10 kast på en kveld og natt fra båten oppi Rena, nekter å tro at det gjør ørreten stressa ;D.

I fjor hadde jeg 3-4 ørreter i båten (bare for si åssen fisketrykk jeg representerer ;D). Jeg håper alle 3-4 ørretene er i live etter vintern?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...