Gå til innhold

Inspirasjonstråd for telt, liggeunderlag, soveposer, brennere etc.


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Fikk lyst til å starte en tråd som omhandler erfaringer av alt annet enn fiskeutstyr, men om utstyr som er omtrent like viktig for oss som tilbringer en del dager i telt i løpet av sesongen. Liggeunderlag, soveposer, telt, brennere etc. er ting som vi bruker mye i løpet av hvert døgn på tur. MSR, Primus eller hva foretrekker du av brennere? Rødsprit, gass eller bensin?

Så la oss dele litt erfaringer, tanker og gleder omkring disse tingene i denne tråden.

Håper tråden blir både lang, lærerik og morsom for oss alle. Og full av personlige tanker omkring utstyr. Jeg starter noe uvitenskapelig, og legger lista lavt for tråden  :)

Har faktisk kjøpt meg et nytt liggenunderlag nå til denne våren. Exped SynMat 9, så nå skal unge Brun ligge mer komfortabelt på telttur enn noen sinne ;D Hele 9 cm tykt, og det er stort i snittet også (se bildet).

Jeg har nå tre liggeunderlag, som alle er kjempebra. (og et par som ikke er så bra).

Men for å ha et positivt fokus - de tre bra:  

- Artiach Compact-Mat'n har en lun velour-aktig utrolig god overflate, men litt tynn (3 cm), men hvis man passer på hvor man setter teltet så er jo ikke det noe problem.

- Term-A-Rest Basecamp Reg'n er litt tykkere og virker til å ha et veldig slitesterkt ytterstoff, men litt glatt mot teltbunnen, synes jeg. Man glir rett og slett av underlaget om ikke bunnen under teltet er helt i vater. Spiller ikke så stor rolle, men blir litt irriterende etter noen dager i felt. Men superflott liggeunderlag.

- Exped SynMat 9'n virker med sine 9 cm tykkelse til å bli favoritten. Her snakker vi komfort om natta! Og ikke veier den noe mer enn de andre heller, så dette lover jo superbra! Utrolig digg å ligge på. Fylt med syntstoff slik at det ikke bare er luft inni der, noe som lover bra for isolasjonen til 3-sesongers bruk, som jeg stort sett bruker tingene mine til.

På telttur så slenger jeg oppå dette min Nanok Endurance SF -10 (kongebra sovepose når det er litt kjølig om natta) eller min Helsport Snota fra Pro- serien (en fantastisk god og komfortabel sommersovepose for de varme dagene i telt) alt ettersom hvor kaldt/varmt jeg tror det blir.

På bildet. Mine tre liggeunderlag.

Til venstre: Exped SynMat 9  (1160 gram, og 9 cm tykkelse!)

I midten: Term-A-Rest Basecamp Reg. (1250 gram, og 5 cm tykkelse)

Til høyre: Artiach Compact-Mat (1000 gram, og 3 cm tykkelse)

5582134597_e325c6d12d_b.jpg

TELT:

På teltsiden sverger jeg til Helsport, og grunnen til det er egentlig at pappa hadde et Helsport- telt vi brukte på reinsjakt fra jeg var 7-8 år, og det tålte alt. Så min Helsport- preferanse er mer følelsesmessige. Jeg og pappa lå der i fra alt til tidlig september- snøstorm i høyfjellet, til alle de lune varme augustjaktturene våre. For ikke å snakke om alle fine turene jeg og pappa hadde på sommeren. Der vi lå og snakket ut i de sene kveldstimer. Trygt og godt for en liten gutt - på tur sammen med "min store helt". For meg var han verdens beste fisker og jeger  :) Og han lærte meg alt.

Senere i livet ble jeg sponset av Helsport og har vært det i mange år nå, så jeg skal ikke si så mye mer om teltmerker, men en ting jeg har lyst til å si noe om, som kanskje kan være til inspirasjon uansett teltmerke er størrelser og bruk.

Ulike turer inspirerer til ulike telttyper, og her er mine tre preferanser og telt jeg bruker:

- God plass, ekstremt lett Helsport Lavvu Light 4- typen telt veier nesten ingen ting og har plass til 4 pers, men er helt konge for 2-3 stykker. Da har man plass til alt av utstyr inne i teltet, og trenger ikke å slå opp fjellduken mellom bjørker ved siden av teltet for å ha regnskydd til utstyret. Én- duker, så det kan bli litt kondens. Blafrer også litt i vinden, men så lenge man ikke er "skuddredd" om natta i sterk vind så er det ikke noe problem. Men først og fremst veldig lett å bære med seg på lange turer og god plass. Ideelt for 2-3 personer på fisketur som er "gramjegere" og skal gå langt. Jeg har selv brukt dette en hel del i Finnmark.

- Stor plass, tåler alt av vær Helsport Svalbard 6 Camp- typen er ekstremt dyrt og egentlig beregnet for helårsbruk på Nordpolen ekspedisjoner og slik. Jeg personlig bruker det som "luksustelt" til 3-sesongers bruk når man ikke trenger å gå så langt. Har faktisk ligget i dette 6-mannsteltet alene f.eks. ved Renaelva da man ikke trenger å bære utstyret noe, og det er jo helt konge. Men er man 6 personer og skal gå langt, så blir det jo ikke mye å bære på hver. Og er man en familie på 4 pers. som skal på telttur med et barn eller to så er det jo også fint med litt ekstra plass. Litt overkill for akkurat det da. Men samtidig er det null kondens og behagelig om man er på familietur eller langfisketur. Jeg har ligget en del i dette teltet som 2 pers. også når det har vært kort gåtur, og det er jo rene og skjære luksusen på tur, med god plass til utstyr og organisering.

- God plass, lett og stabilt, tåler alt av vær Helsport Fjellheimen X-Trem Camp 4- typen er litt mellomtingen for min del av de to andre. Og det teltet jeg desidert bruker mest. Ganske lett, tåler alt, god plass for 2-3 pers og null kondens og null problemer. Og det karakteriserer vel mange teltmerker i dette segmentet. Pro-telt i 3-4 mannsutgaven er og blir allroundteltet om man er et par-tre personer på tur. Joa, det går å være 4 pers. men for komforten synes jeg ofte at det lønner seg å beregne en størrelse større telt enn antall personer man er. I hvert fall når man har anleding til det. Skal man gå veldig langt, så kjører man heller et lettere telt, som f.eks. Lavvu Lighten eller tilsvarende fra andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kan bekrefte at expeed er fantastiske sovesaker......har hatt den med dun men den gikk fløyten etter at en pålvarm kjele ble satt på den....... det har fått meg til å holde øl, vin og brennevin og halvfulle folk borte dra liggeunderlaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vinter har jeg investert i nytt turutstyr ;D. Kjøpte et Helsport Fjellheimen 3 Camp telt, helsport jerv liggeunderlag, Helsport alta sovepose og en bergans alpinist tursekk. Nå har jeg ingen erfaringer med disse riktig enda, men gleder meg masse til å teste så fort vann og elver åpner seg igjen :). Så ser ut som rapporten må vente enda en liten stund til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vinter har jeg investert i nytt turutstyr ;D. Kjøpte et Helsport Fjellheimen 3 Camp telt, helsport jerv liggeunderlag, Helsport alta sovepose og en bergans alpinist tursekk. Nå har jeg ingen erfaringer med disse riktig enda, men gleder meg masse til å teste så fort vann og elver åpner seg igjen :). Så ser ut som rapporten må vente enda en liten stund til :P

gled deg til og sove i helsport alta soveposen!

helt syyk sovepose!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vinter har jeg investert i nytt turutstyr ;D. Kjøpte et Helsport Fjellheimen 3 Camp telt, helsport jerv liggeunderlag, Helsport alta sovepose og en bergans alpinist tursekk. Nå har jeg ingen erfaringer med disse riktig enda, men gleder meg masse til å teste så fort vann og elver åpner seg igjen :). Så ser ut som rapporten må vente enda en liten stund til :P

Du blir garantert fornøyd med Bergans Alpinist sekken din. Om den passer ryggen din, så får du ikke bedre sekk enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. brennere: Lurer på om jeg skal ta steget videre fra rødsprit, og over på en sånn primussak. Hva bør jeg velge? Har fått noen råd tidligere, men har glemt det. Viktig at det er potte tett slik at jeg ikke eksploderer på tur, og at det er enkelt å få fatt på brennstoff, eller "fuel" som man sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ett Helsport Nordmarka 2 telt her forleden, og teltet skal brukes som soverom for 1 pers ved en og annen overnatting når tempen stiger utover våren og sommeren. Kjenner ikke til dette teltet, men det virker som om folk er greit fornøyd med det.

Jeg er ikke så opptatt av å ha ett telt for mount everest ekspedisjoner, så de værste hardcore telta blir nok litt overkill for min del.

Turene blir lagt til romeriksåsen og omegn samt rena, så værforholdene blir nok ikke akkurat grensesprengende.

Anyway, noen som kjenner til luftinga i dette teltet? Kjipt å krepere i en vakumpåsa når sommeren begynner å steke kl.0600 om morgenen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dæven..denne tråden kan fort avsløre langt fremtreden havesyke.  :rolleyes:

Telt/lavvu:

Tentipi Onyx 9 bomull, kjempebolig på alle måter dersom jeg slipper å bære.

Frisport Basic 5, enkel lavvu som er litt ombygd for å bøte på de største svakhetene...har 2 1/2 av denne. Lang historie rundt den halve.. hehe

Kuppeltelt 2-manns, enkel variant kjøpt på XXL, funker fint til sommerbruk i kombinasjon med en tarp fra Magasinet.

Enmannstelt Backpacker en, et billig krypinn til skogsturer.

Sovepose

Helsport Alta Wide, deilig og komfortabel pose til sommerbruk, holder ikke helt temperaturgrensene fra Helsport.  Har nå utstyrt hele familien med Alta.

Ajungilak Tyin Winter, varm pose til vår og høstbruk.

+ et par varaianter til innebruk, fabrikat Helsport.

Tror det ligger 13-14 poser her vi huset, bor jo flere her en meg. hehe

Underlag:

ArtiachCompact Mat, oppblåsbart som støver ned.

Helsport oppblåsbart som støver ned

Ajungilak Pump-Mat eller noe i den dur'n, tykt oppblåsbart og dunfylt, god komfort.

Ajungilak Bamse Extreme, alltid med på tur.

+ 4 andre billigvarianter

Div skinn selvskutt.  ;D

...og feltsenga naturligvis.  ;D

Ryggsekk

Norrøna Recon Pack pakkramme, fantastisk sekk for tyngre bører.  Brukes på de fleste overnattingsturer i skauen.

Bergans Gausta 60l, brukes til dagsturer i marka.

+ 5-6 jaktsekker, husker ikke navn i farta.

Dessuten har både kjerringa og ungene et par sekker hver.

Kokeutstyr

Primus omnifuel

Trangia stormkjøkken 27 UL, med både gass og spritbrenner.  Bruker stort sett denne.

Ble litt oppramsing dette her, men brukererfaringer kommer senere.  Litt sent nå.  Med et lite hus med lite lagringsplass....sliter jeg litt med lagring av utstyr til alle fire.  Hoper seg litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. brennere: Lurer på om jeg skal ta steget videre fra rødsprit, og over på en sånn primussak. Hva bør jeg velge? Har fått noen råd tidligere, men har glemt det. Viktig at det er potte tett slik at jeg ikke eksploderer på tur, og at det er enkelt å få fatt på brennstoff, eller "fuel" som man sier. 

Primus Omnifuel er jo en genial brenner, den eter alt og brenner effektivt.

Men jeg har klart og herpe to stk, dvs begge ganger har det vært garantisaker. Men hadde jeg fyrt i telt hadde det gått til helvete begge gangene.

Så ett godt råd til alle , fyr utenfor teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd, her blir det nok mye interessant fremover.

Liggunderlag:

Har selv et exped liggunderlag, kommer ikke på hva det heter i farta, helt supert, alltid sovet dårlig i telt, men ikke nå lenger.

De som har dette liggunderlaget bør kjøpe chairkit'et. Det topper turopplevelsen, da kan man virkelig slappe av i ryggen når man sitter, hvis du ikke vet hva jeg mener, ta en titt her:

Anders...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. I litt kjedsomhet ramser jeg opp:

Telt:

McKinley solotelt. Veldig lite og lite brukt.

Helsport Normarka 3 Camp. Brukt dette mye og er fornøyd. Plass til to voksne, ikke tre. Kunne vært litt høyere i igangspartiet.

Soveposer:

Ajungilak Vision - L195. Litt for avsmalende mot beina, så jeg våkner litt ofte når jeg skal snu meg rundt. Komfortemperatur på et par varmegrader. Tar liten plass.  

Helsport Glitterheim. Suveren pose. Romslig og god. Oppgitt komforttemperatur  er -4 grader, men den holder i hvertfall godt i temperaturer ned mot null. Tar litt mer plass enn Ajungilak, men jeg tar den nesten alltid med. Sove godt er viktig! Bruker en oppblåsbar pute fra Ajungilak.  

Liggeunderlag:

Ajungilak Bamse Extreme. Med Bamse sklir man ikke av liggeunderlaget og det isolerer veldig godt. Vurderer oppblåsbart i tillegg pga pakkegenskaper, men sover veldig godt på bamse.

Sekker:

Lengre turer: Norrøna pakkramme 120 liter med avtagbare sidelommer. Kjøpt brukt. Genial sekk for lengre turer. Enkelt å holde orden, f.eks. med all mat og drikke i en sidelomme som man tar med til leirplassen.

Overnattingsturer i marka (1-2 netter): Bergans 95 liter (husker ikke merkebetegnelse, ligger på loftet...Trollheim var det visst)

Dagsturer med vadere nedpakket: Bergans Gausta 60 liter.

Dagsturer iført vadere: Bergans 28 liter, plass til mat, drikke, ekstra genser, lue, førstehjelpsutstuyr, Nintendo DS og kamera.  

Kokeutstyr:

Trangia stormkjøkkensett med rødsprit. Vurderer altså å modernisere dette pga sot. Blir nok den Omnifuel-saken.

Kjenner lukten av teltduk her jeg sitter, og ser frem til mange netter i telt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har leir i nærheten av bilen, iallefall oftest, og overnatter i lavvo så har feltsengen fra Prologic vært en enestående investering for en dårlig rygg.

JB, kjøpte meg gassbrenner til stormkjøkkenet og det synes jeg har vært helt gull. Justerer bare antall kjeler, og sotproblemet er helt eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også pakksekker fra Exped i diverse størrelser. Veldig praktisk og gjør at man kan pakke, sortere og holde oversikt før man pakker alt ned i sekken. Enkelt mindre pakksekker rommer standardting som tannbørste, liten lommelykt, fyrstikker, plaster, paracet, sovebriller, solkrem, noen tørk dopapir, noen meter jaffateip o.l. Ligger alltid klar og er bare å pakke ned i den aktuelle sekken.

Her er en del varianter: http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=183&vk=100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det behagelig på tur er viktig. Om man må velge burde man absolutt kjøpe en litt rimeligere fluestang og heller bruke mer penger på campingutstyr.

En ryddig og velfungerende leir gjør mye for oppholdet.

Jeg han ikke la være å dra fram reinskinnet som et fantastisk liggeunderlag. Nå er exped og thermarestr utrolig fine å ligge på men prøv et garvet og impregnert reinskinn på toppen.

På årstider med lite mygg kombinert med lite nedbør er det flott å ligg under åpen himmel. ved ei lun furu med bål og en god sovepose.

Ellers så er sotkjelen, ei steikepanne og en øks viktig å ha med for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB, kjøpte meg gassbrenner til stormkjøkkenet og det synes jeg har vært helt gull. Justerer bare antall kjeler, og sotproblemet er helt eliminert.

Trangia gassbrenner?

Trangia stormkjøkken med og uten gassbrenneren er to vidt forskjellige ting, bra investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Reinskinn er suverent.......et "bjørkerislag" på 50 cm under skinnet lager madrass bedre enn en jensen eller svanemadrass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja JB, trangia gassbrenner. Funker helt utmerket synes jeg, og jeg har ofte muligheten til å ha med meg litt ting for jeg bærer stort sett ikke i timesvis. Greit å slippe å koke mat i kaffekjelen synes nå jeg, selv om Monsen er talsmann for det motsatte...  :D

Til vannkoking har jeg en sånn Kelly kettle, vet ikke hvor mye raskere den er enn en vanlig gassbrenner, men den er artig synes jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hovedforskjellene på Exped Synmat 9 og Exped Downmat 9 ?  Ser at den ene er fylt med syntetfyll(Synmat) og andre med dunfyll(Downmat)

Men det jeg lurer på er hvilken praktisk betydning vil dette egentlig ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hva er hovedforskjellene på Exped Synmat 9 og Exped Downmat 9 ?  Ser at den ene er fylt med syntetfyll(Synmat) og andre med dunfyll(Downmat)

Men det jeg lurer på er hvilken praktisk betydning vil dette egentlig ha? :)

den med dun isolerer noe bedre enn den med syntetinnlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hovedforskjellene på Exped Synmat 9 og Exped Downmat 9 ?  Ser at den ene er fylt med syntetfyll(Synmat) og andre med dunfyll(Downmat)

Men det jeg lurer på er hvilken praktisk betydning vil dette egentlig ha? :)

Tja si det, men reklamen sier i hvert fall at den med dun isolerer bedre enn den med syntmateriale.

Men til 3- sesongers bruk som jeg bruker utstyret mitt til 99% av tiden så gikk jeg for SynMat 9. Sikkert mange her inne som bruker liggeunderlaget sitt mye på vinteren, men for de som er som meg som stort sett bare fisker vår, sommer, høst, så holder det med SynMat. Litt billigere er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 ting som jeg virkelig liker:

1: Sekken min en Norrøna Recon pack på 125liter. Den får jeg plass til alt for mye i og blir aldri under 30kg når jeg drar på tur, men den tåler alt og virker uslitelig. Har ødelagt spenner på den flere ganger og jeg får alltid nye av norrøna. Jeg har også en sekk til for fisketurer uten overnatting. Den heter skylite og er fra lundhags. Den sekken er svært god å ha på ryggen, hoftebelte og stropper beveger seg etter kroppen. Jeg tror dette er en sekk laget for klatring, mye reimer og skit. Den har også vannlås åpning i toppen, den hater jeg! Sykt trangt å dytte ned større ting. Det jeg ønsker meg nå er en skikkelig stor stolsekk som tåler ei skikkelig skur.

2: Murikka: Stekepanna med stor S som du lett steker bacon til 10mann i på en gang. Tung og fæl og jeg bærer den skjelden med meg langt. Denne er også solid og jeg kan være slapp med vedlikehold. Bare å ta fram stålbørsten og raspe på hvis den er skitten.

3: Oppblåsbar seng  ;D Jeg har en sånn airbed fra campingaz den slår alt av liggeunderlag i comfort. Veier halvannen kg. men pytt. Jeg ligger nesten like godt som i senga hjemme. Denne har jeg "psyket" ut flere med på tur. Høy kosefaktor men må inrømme at den ikke er noe kuul når det er kaldt på bakken. Da blir lufta inni kald mot ryggen. Men nå ligger jeg helst inne når det er få plussgrader.

Når det gjelder soveposer så har vi flere i heimen. Jeg har en Tyin som kun egner seg til minusgrader og en kompakt super som kun er god på vår og høst. På sommern når jeg bruker sovepose så ligger jeg i en billigsak fra Europris til 199,- Den er faktisk ikke varm, det liker jeg! Teltet mitt er fra Helsport og heter dovre t3 camp tror jeg, er sikkert 15 år siden jeg kjøpte det. Like fint ennå og kommer nok ikke til å bli byttet ut. Så sant det ikke blir mindre hytteutleie rundt omkring da...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er vekt viktig.

Mener jeg har verdens fineste 2 manns telt, Hilleberg Stalon. Siden det ikke produseres mer, ville jeg kjøpt Hilleberg Allak hvis jeg trengte nytt 2 manns telt til fjell og fisketurer. Du reiser deg med takvelvingen + hver person har sin egen utgang og lagringsplass.

Har noen liggeunderlag. Oppblåsbare fra 410 gram (NEO Air) til 1670 gram (Camp rest 196X63X50).

Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville jeg kjøpt det nye lette fra Mammut. veier ca. 550 gram, selges hos XXL.

Sekk og sovepose, de fleste gode forslag er nevnt. De sekkene jeg liker best er ikke lengre i produksjon, Norrøna Dovre (120 liter) Bergans Alpinist (50 liter).

Sovepose = du får det du betaler for!

Dun: Den siste posen jeg kjøpte var Western Mountaineering mega Lite. 710 gram, til minus 2. Anbefales  :)

Kunstfiber: Mammut/Ajung. på 900 gram (Hyttepose) og 2000 gram (Compact super) + en fra Mountain Equipment, Moonwalker I. 1200 gram (ute sommer/vår)

Bruker kun gass og bål. 450 gram gass holder til 1 uke på fjellet = Hardangervidda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...