Gå til innhold

Klarer ikke dele stanga!


T.Gullaksen

Anbefalte innlegg

prøv først å vri hver vei samtidig som du trekker, hvis ikke sett den ut eller kaldt over natta. sannsynligvis er det oppstått vakum pga tempratur forskjell da du satte sammen, kombinert med kondens. fryseren vil garantert gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fryseren ikke er tilgjengelig kan firehåndsgrepet funke bra (men da må man helst ha en kompis tilgjengelig (hvis man ikke er så heldig å ha fire armer, da)).

Hehe,jeg vet ikke om jeg hadde følt meg heldig dersom jeg hadde fire hender Håvard :P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skjønner min tegning. Så fungerer det! Ta fryste erter (grønnsaker, ispose O.l.) på hannholken (det den spisse heter?) så tar du hårføner på hunnholken. Hannholken vil da trekke seg sammen, og hunnholken vil da utvide seg. Etter hannholken har blitt kald, og hunnholken veldig varm er det på tide å dra, gjøre som som Rolf_Hansen skriver. Dette fungerte da ALT annet sviktet. Verdt et forsøk!  :)

post-4686-13949887000019_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel gjenta at jeg for noen år siden hadde en XP 590-4 der de to nederste delene var uadskillelige. Da hadde stanga vært sammenmontert et par dager. Jeg prøvde, en kamerat prøvde, en kamerat og jeg prøvde, stanga lå i fryseskap, nye forsøk med fattern og jeg på hver side dørterskelen, Nordisk forsøkte, Rudi Heger i Tyskland forsøkte - og Sage USA sendte meg ny stang... Kul i helsike altså. Skjer ikke så ofte, men det kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer jo gjerne når stanga har vært montert lenge, ja. Etter en ukestur er det fort gjort at en av fiskekompisene har en stang som sitter bom fast i en holk. Da kan firehåndsgrepet være en utvei (annenhver hånd, to på hver side av holken, beskrevet i bl.a. Ørretboka), men jeg har også opplevd at det har endt med brudd. Virker som om fett, solkrem, myggmiddel og skitt bidrar til at holkene setter seg fast. Det blir til rene superlimet noen ganger. Sikkert lurt med sånn voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vær forsiktig med fryseboks. Kulde gjør alt sprøere og det er nesten umulig å dra rett uten å få noe vridning,og du er så nær skade på stanga som du kan være. Råder deg til å ikke stresse med å dra de fra hverandre sånn med en gang.Ha på litt WD 40 eller annen lett penetrerende olje på boks.Legg noen dråper i skjøten(stanga opp ned),og la den stå litt. Deretter ville jeg forsiktig bøyd og bendt litt før jeg hadde prøvd å dra.Hvis det ikke er nok,sett sammen stanga og kasta litt eller ta en ny fisketur.Ha på litt olje en gang imellom. Vil tro at den løsner til slutt.

Har løst problemet med å alltid ha voks i holkene.Bruker dubbingvoks.Supertynt lag som jeg gnir ut med fingra.Da løsner aldri stangdelene under kasting heller. Lykke til.  Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skjønner min tegning. Så fungerer det! Ta fryste erter (grønnsaker, ispose O.l.) på hannholken (det den spisse heter?) så tar du hårføner på hunnholken.

Tør jeg spørre hvilken hårføner du har tegnet her (Braun, Philips osv) ?

Jeg er svært interessert i spennende design, og denne falt virkelig i smak  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skjønner min tegning. Så fungerer det! Ta fryste erter (grønnsaker, ispose O.l.) på hannholken (det den spisse heter?) så tar du hårføner på hunnholken.

Tør jeg spørre hvilken hårføner du har tegnet her (Braun, Philips osv) ?

Jeg er svært interessert i spennende design, og denne falt virkelig i smak  ;D  ;D  ;D

Flaten, Lars  ;D Vet ikke hvor mye jeg har ledd av dine innlegg! ;D ;D Du får meg alltid glad! :) Design har jeg ikke tenkt på annet en god passform i hånda. En nærmere Philips vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har klart det allerede: Dobbeltsidig kvalitetstape og gummihansker er det du trenger. Bygg opp et tykt og behagelig "håndtak" på hver stangdel med tapen, få på deg gummihansker og vri alt du makter (får litt blemmer etterhvert om du kjører uten gummi). Har klart å gjøre dette to ganger med egne stenger og prøvd alt fra frysespray til trolldom, men dette gjorde trikset ved begge anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg hadde samme problemet på min stang. jeg borret et lite hull i toppen/enden og spayet crc i. tvinnet 2 gummihansker rundt stangen.. en på hver del og drog.. pang. å stangen var delt  på et lite blunk. dette var siste utvei etter å ha prøvd alt av forslag på forumet.. dette virker.. tre så i en litten skummplugg i enden av stangen igjenn og 2 dråper epoxy oppå.

stangen er som ny..:)) min stang satt mellom bunndel og del 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holkevoks fåes kjøpt hos alle Loon forhandlere , Jenzi har også , begge selges forøvrig av Jarle & Bjørnars fluefiske.

Jenzi en er fin ,med klut til påføring , men lukter ikke spesiellt godt.

ev søk på ferrule wax på google og du vil finne.

Parafinvoks fungerer også. fastere og i biter .

Bruker parafinvoks på tohånds ,. virker fint det.

Voks er spesiellt viktig når holkene er TOP-OVER

til SPIGOT er det også mulig å bruke dette , men jeg har hatt mendre setningsproblematikk på SPIGOT enn på TOP-OVER

Jævla irriterende å stå å slite med sånt når man skal gi seg med økta.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, håper du klarer å dele stanga di, dette skjedde på spinnstanga mi for litt siden, prøvde alt mulig men endte til slutt med å bruke tang. Noen kosmetiske skader ble det, men ikke så alt for ille.

En ting som funker ganske bra hvis du ikke har holkevoks ol. for hånden er å gni holken i panna eller håret (funker best hvis du ikke har dusjet på en stund :P), da disse områdene ofte er litt fett. Sikkert ikke like bra som holkevoks, men ett godt supplement hvis du ikke har andre ting tilgjengelig.

Lykke til, MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...