Gå til innhold

Snakeroll og vannkast stang?


Juvis

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Jeg drister meg til å påstå at "vannkast" er like vanskelig/enkelt uavhengig av om det er toppaksjon eller dyp stang.

Det har vel kanskje null å si.

Det er litt som sykling, kan du sykle på en racersykkel kan du også sykle på en offroader.

Men det er forskjell på å sykle og å sykle, ikke en hver racersyklist hadde gjort dette:

Ja der kommer det med spesialisering inn. Og det er en forskjell. Men for å lære seg dette, så går det greit med de fleste type "vanlige" stenger.

At tohåndsstenger går mere mot dype responsive stenger for spaykast er det ingen tvil om, så det er forskjeller, men det blir tatt ut av alle proposjoner.

Ta for eksmpel den pinnen med ullgarn på for å øve kasting innendørs. (Er det Orvis ?) Den er supre til å lære spay med dersom man har gulvteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Er det ikke som det meste annet da? Det som gjør det enkelt for deg i starten er det som begrenser deg i utviklingen til å bli god. Med andre ord må man ta steg for steg med bytte av utstyr ettersom man blir bedre eller gå den tunge veien med trening og det utstyret man ellers bruker.

En stang med myk bunn kan gi deg den lille hjelpen du trenger i starten, men vil også kunne hemme deg ved lange kast. En stang med stivere bunn vil altså muligens hemme deg litt i starten, men gi deg det du trenger ved lange kast. Det enkleste er altså ofte å gjøre som Staffan sier og bruke en klasse tyngre når man er i startfasen. Etter hvert er man over i "riktig" klasse når teknikken sitter.

Som også Staffan sier (dæggern så mye han kan), så er nok snøret en viktigere faktor for å lykkes. Å speye med et snøre med mest tyngde i fremste del av klumpen (eks. SA XXD) er ikke særlig behagelig for noen, uansett nivå. Å speye med et snøre som har mest tyngde i bakre del av klumpen gjør det mye enklere for alle. Så vil lengde på klumpen og forskjellige taperinger avgjøre om det passer den enkeltes nivå eller ikke.

Selv "trener" jeg spey nesten hver gang jeg er ute og fisker. Jeg gjør svært ofte noen kast når det ikke skjer noe bare for å holde det lille jeg kan sånn noenlunde intakt. Jeg foretrekker også klumper med tyngde jevnt fordelt, eller med ørliten vektøkning bakover, på 12-15m (13-14 optimalt). Jeg klarer alltids å få ut 12-15m etter alle årene ved elver og vann. Resten vil da snøret kunne hjelpe meg med dersom stanga har nok kraft til å bidra. Hvis klumpen er f.eks. 10m, stanga har myk bunn og jeg skal forsøke å nå 20m eller mer(?) har jeg et par problemer:

Skyte 10m? Hva med presentasjonen da?

Ha mer snøre ute før jeg skyter? Det er begrenset hvor mye mer enn klumpen jeg kan ha ute før jeg mister kraft.

Myk stangbunn gir meg for små marginer og/eller for lite kraft når jeg skal "ta i" litt.

Dette kan selvsagt bero på manglende teknikk og vi er alle forskjellige så det betyr ikke at det stemmer for deg.

Hvor man fisker, forhold og hvilke ønsker man har vil selvsagt også innvirke på hva som passer best for hver enkelt. Det er forskjell på Håelva og Hemsil for å si det slik. Teknikk, eller mangel på sådan, vil uansett være avgjørende for resulatet.

Kort sagt: Det finnes egentlig ingen snarveier til å bli virkelig god. Bare trening og talent kan ta deg dit.

Jeg fisker mest med fast action stenger, og da er det ikke lett å få noe særlig smell i nevnte kast.

Derfor spør jeg, finnes det et forslag på en billig og god stang til formålet? Dumt spørsmål teknisk sett,

For jeg vet svaret, men er ikke kjent med roligere typer stenger. Forslag?

Kan ikke komme med konkrete forslag, men liker ikke for dype, for stive, for raske, eller hva man vil kalle stengene. Gode "normale" stenger funker godt for meg. Snører er mer avgjørende.

+

trening....trening....trening....trening....trening....trening....trening....trening

og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ikke er det spesielt vanskelig å få til heller.

For de som husker Odd Hagen, fluefiskeguru fra 70-tallet og utover. (Døde desverre alt for tidlig)

Han lærte meg på 90-tallet hvordan man skal spaye (Med vinkling til og med) på en halvtimes tid.  Deretter måtte jeg selvfølgelig øve. Samme kveld sto jeg å speya 20 meter med femmerstang. Det var ikke vanskeligere enn å lære tradisjonelt overhode kast, enklere vil jeg si.

Til dette den gangen brukte jeg en Sage RPL og en Scott G. Altså litt av begge deler mht akson.

Etpar år senere også på Frysja i Oslo fikk jeg snakeroll-instruksjon av Fredrik Rieber Mohn (Som tilfeldigvis var på Frysja og varmet opp til laksesesongen, Sønnen til riksadvokaten)

Han viste meg snakeroll på noen minutter, og det var enda enklere enn spaykast.

Jeg nevner dette for å avmystifisere dette med "vannkast" Jeg har ingen naturlige forutsettninger for å være noe flinkere enn andre. MEN, jeg elsker fluekasting, etter 30 år med kasting er jeg om mulig enda mere fascinert.. Stang og snøre kan fremdeles overraske meg fra en dag til en annen. En utrolig kul ting å kunne !

Som Staffan skriver. "Så lenge bevegelsen er riktig"  

Jeg føyer til. "Og da følger snøret slavisk etter !"

Altså, ut og øv !

Edit.

Må nevne at mine lærere i dette eksempelet var helt i toppen, ikke minst som instruktører begge to. Ikke noe vissvass om hva de trodde, men presis instruksjon. (Dette er viktig.)

Jeg har nok vært heldig med instruktører vil jeg si. Til overmål var det Staffan som tok meg fra dustenivå til habilt nivå i -91 tror jeg det var.

Staffer'n har også en fin evne til å skjære gjennom tøyset med sin forenkling av all kompliseringen som foregår.

(Kan noen finne den linken der Staffan demonstrerer Slateutstur og spleiser snører, Se denne og man skjønner at Staffan er verdt å øre på mht kasting...)

Forøvrig var vel Hagen mannen som har æren for at det moderne fluefisket kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Blir vel litt sånn smak og behag, men jeg synes at vannkast er lettest å utføre med en dyp stang som ikke er for myk[, og gjerne et snøre med vekta langt bak, som f. eks Zpey silence. Dette er forholdsvis lett å speye med, samtidig som det er utstyr man kan vokse med!

Angående stenger med toppaksjon, så synes jeg den myke tuppen gir seg for lett, og spesielt når man skal løfte mye snøre fra vannet, men det har muligens noe med kasteteknikk å gjøre. Men nå vil jeg gjerne se noen videosnutter der dere spey`er med winerpølser! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Staffan, ikke glem at det må selges stenger også. Dersom det hadde vært nok med en stang ville det ikke vært grunnlag for fluefiskebutikker i Norge. Dessuten må du ikke undervurdere den ekstra motivasjonen Juvis vil få om han får seg en stang som er designet med tanke på vannkast. Men enig med snøret, det er også meget viktig.

De må selge stenger, juvis kan kjøpe seg ny stang når han vil.....men det ville være feil om nybegynnere ikke skulle tørre å trene slike kast med det de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en trivelig og meget imponerende økt med preben anker og vannkast, tror ingen i norge behersker de meste av vannkast......her er det mye på reportoaret, f. eks. backhand med høyre og venstre kurve uten bakkast......sitter her taus pga. imponeringa![attachimg=1]

post-0-13949887197156_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Enig med staffan her. Har til dags dato ikke sett noen med en slik line/stangkontroll som preben.

Ikke nok med det, han er i tillegg svært lite håven og cocky til å være så jækla suveren. Åsså er han flinkt til å lære fra seg også. Det er det ikke alle som er. Mange er flinke å kaste, men ikke å lære fra seg.

Staffan og er ekstremt dyktig til å lære bort riktige ting, og finne/luke ut småfeil hos allslags kastere.

Slike mennesker skal vi være glade for at vi har rundt oss.

Jeg for min del har ikke vært flink å utnytte dette. Til sommeren, om staffan er i rena, skal jeg plage han med mine problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg har sett av Preben på diverse klipp har vært imponerende! Timing og kontroll jeg kun har sett maken til en håndfull ganger, hvis jeg tar med ALLE jeg ar sett i utlandet også. Skulle gjerne sittet ved bredden med en god kopp kaffe og bare observert den karen kaste.

Og siden jeg er i i skrytemodus - Staffan er også meget dyktig!! Har sett deg mye på messer osv opp igjennom årene, og du imponerer hver gang. Pluss at jeg stadig blir servert historier fra kompiser om hvordan du takler forskjellige scenarier ved elva. Skriv gjerne en bok til!  ;) (Jeg har "Bare Ett Kast Til")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da får jeg også skryte....preben var min fluekasteelev da han var 13 år, utenfor på plenen til sølvkroken. nå er jeg dog skrekkelig ynklig med betennelse i overarmen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke som det meste annet da? Det som gjør det enkelt for deg i starten er det som begrenser deg i utviklingen til å bli god. Med andre ord må man ta steg for steg med bytte av utstyr ettersom man blir bedre eller gå den tunge veien med trening og det utstyret man ellers bruker.

En stang med myk bunn kan gi deg den lille hjelpen du trenger i starten, men vil også kunne hemme deg ved lange kast. En stang med stivere bunn vil altså muligens hemme deg litt i starten, men gi deg det du trenger ved lange kast. Det enkleste er altså ofte å gjøre som Staffan sier og bruke en klasse tyngre når man er i startfasen. Etter hvert er man over i "riktig" klasse når teknikken sitter.

Som også Staffan sier (dæggern så mye han kan), så er nok snøret en viktigere faktor for å lykkes. Å speye med et snøre med mest tyngde i fremste del av klumpen (eks. SA XXD) er ikke særlig behagelig for noen, uansett nivå. Å speye med et snøre som har mest tyngde i bakre del av klumpen gjør det mye enklere for alle. Så vil lengde på klumpen og forskjellige taperinger avgjøre om det passer den enkeltes nivå eller ikke.

Selv "trener" jeg spey nesten hver gang jeg er ute og fisker. Jeg gjør svært ofte noen kast når det ikke skjer noe bare for å holde det lille jeg kan sånn noenlunde intakt. Jeg foretrekker også klumper med tyngde jevnt fordelt, eller med ørliten vektøkning bakover, på 12-15m (13-14 optimalt). Jeg klarer alltids å få ut 12-15m etter alle årene ved elver og vann. Resten vil da snøret kunne hjelpe meg med dersom stanga har nok kraft til å bidra. Hvis klumpen er f.eks. 10m, stanga har myk bunn og jeg skal forsøke å nå 20m eller mer(?) har jeg et par problemer:

Skyte 10m? Hva med presentasjonen da?

Ha mer snøre ute før jeg skyter? Det er begrenset hvor mye mer enn klumpen jeg kan ha ute før jeg mister kraft.

Myk stangbunn gir meg for små marginer og/eller for lite kraft når jeg skal "ta i" litt.

Dette kan selvsagt bero på manglende teknikk og vi er alle forskjellige så det betyr ikke at det stemmer for deg.

Hvor man fisker, forhold og hvilke ønsker man har vil selvsagt også innvirke på hva som passer best for hver enkelt. Det er forskjell på Håelva og Hemsil for å si det slik. Teknikk, eller mangel på sådan, vil uansett være avgjørende for resulatet.

Kort sagt: Det finnes egentlig ingen snarveier til å bli virkelig god. Bare trening og talent kan ta deg dit.

Jeg fisker mest med fast action stenger, og da er det ikke lett å få noe særlig smell i nevnte kast.

Derfor spør jeg, finnes det et forslag på en billig og god stang til formålet? Dumt spørsmål teknisk sett,

For jeg vet svaret, men er ikke kjent med roligere typer stenger. Forslag?

Kan ikke komme med konkrete forslag, men liker ikke for dype, for stive, for raske, eller hva man vil kalle stengene. Gode "normale" stenger funker godt for meg. Snører er mer avgjørende.

+

trening....trening....trening....trening....trening....trening....trening....trening

og trening.

Tenkte egentlig ikke jeg skulle legge inn noen post på dette emnet. Dette er jo et typisk slikt emne der alle egentlig er enige, men ikke skal være det likevel, gjerne forsi de har en type stang eller snøre eller lignende som favoritt som de brenner for. Jeg er overbevist om at alle som behersker vannkast egentlig er totalt enige i hvilke egenskaper både stangaksjoner og snører som forenkler denne teknikken. De som eventuelt er uenige, er dem som er så mye dyktigere enn alle andre at de behersker annet type utstyr, eller de som ikke behersker det i det hele tatt.

Grunnen til at jeg likevel skriver et innlegg her nå, er kun for å erte Erik littegrann hehe. Erik er en kar jeg har - ikke stor - men enorm respekt for. Jeg koser meg hver gang han skriver et langt innlegg. Årsaken er at hver gang han skriver et langt innlegg, er det for det første som regel morsomt. Det har ofte en balansert smart form for ironi, samt at han legger aldri ut et langt innlegg uten at han selvfølgelig vet at han har rett. Derimot denne gangen... svarer jeg på innlegget hans. De to første avsnittene mener jeg er for allround. Jeg ser at du med disse avsnittene er enig med Staffan (forøvrig en annen jeg har tilsvarende respekt for - faktisk er der to i klasse med de 5-6 man slett ikke kødder med). Jeg mener Erik at du (og Staffan) er for snill her. Jeg ser at dere mener at teknikk og følelse er det viktigste for å beherske vannkast. Jeg kjøper den. Likevel mener jeg at utstyrsaspektet er viktigere enn på noe annet når det gjelder vannkast. Det er akkurat under slike tekniske kast at man virkelig får hjelp av utstyr. Da synes jeg det er feil å "allroundisere det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mulig at det er sånn at det utstyret vi som kan det oppfatter som mere egnet, er et være eller ikke være for en nybegynner.

Altså, med utstyr som har vannkast i fokus er det som skal til for at flere vil komme greiere til disse kastene.

Dersom det er dette du mener Bjørnar, så er jeg ikke uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi har vel ulik teknikk ulik rytme........ det er vel også slik at noen liker dattra andre mora......det er vel også slik at det er noen produsenter som lager asosierende navn  på stangserier til "vanskelige" kast for å selge mere eller eler lage seg en nisje i markedet på det jeg mener er usannheter........ Dette er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for meg var det ideen om ha egen stang for såpass vanlige kast som virket litt snodig. Bruker mer vannkast enn overhodekast. Og, hvis man ikke takler disse kastene med en rask stang så mestrer man dem antagelig ikke med en mykere/dypere stang heller. Ja, man får litt hjelp og bedre tid, men teknikken må sitte uansett hvis det skal funke.

Men det er lettere å lære med en litt roligere stang, så der er en fordel. Men EGEN stang for vannkast OG overhodekast...?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for meg var det ideen om ha egen stang for såpass vanlige kast som virket litt snodig. Bruker mer vannkast enn overhodekast. Og, hvis man ikke takler disse kastene med en rask stang så mestrer man dem antagelig ikke med en mykere/dypere stang heller. Ja, man får litt hjelp og bedre tid, men teknikken må sitte uansett hvis det skal funke.

Men det er lettere å lære med en litt roligere stang, så der er en fordel. Men EGEN stang for vannkast OG overhodekast...?  :-\

Enig med deg Tore.

Jeg vil også si at en god vannkaststang også er en god overhodestang og en stang som er god til å fiske med overhode også er en god vannkaststang. De stengene som er så stive at de ikke er gode på vannkast er som regel ikke særlig gode å fiske med overhodekast heller, de egner seg best uten flue på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Riktig.

For hva er det egentlig man gjør ? Man setter opp et spaykast for deretter å utføre et mere eller mindre ordinært framkast. Å sette spaybukta gjør du like greit med ei brøytestikke.

Det samme gjelder snakeroll etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.

For hva er det egentlig man gjør ? Man setter opp et spaykast for deretter å utføre et mere eller mindre ordinært framkast. Å sette spaybukta gjør du like greit med ei brøytestikke.

Det samme gjelder snakeroll etter mitt syn.

Den dagen jeg ser en gjøre et bra utført snakeroll med en brøytestikke så blir jeg imponert. Å gjøre et ok overhodekast med en brøytestikke, eller for den saks skyld uten noen stikke i det hele tatt går relativt greit. Men det er ikke sikkert du mente det så bokstavelig?  ;D

Men tenk dere å utføre et speykast eller snakeroll uten stang? Vil det i det hele tatt la seg gjøre? Det er ihvertfall 100 ganger vanskeligere enn et overhodekast. Så her kan man se hvor mye stanga har å bety for kastet. Overhodekastet har så mye enklere ting å forholde seg til at her er det mulig å kaste 10-15 meter uten stang, men jeg har tilgode å se noen gjøre det på et snakeroll. Stanga vil hjelpe deg med to særdeles viktige ting, holde kontakten med snøret hele tiden (snørespenn) og holde en god akselerasjon. En for stiv stang vil gi mindre hjelp til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Riktig.

For hva er det egentlig man gjør ? Man setter opp et spaykast for deretter å utføre et mere eller mindre ordinært framkast. Å sette spaybukta gjør du like greit med ei brøytestikke.

Det samme gjelder snakeroll etter mitt syn.

Den dagen jeg ser en gjøre et bra utført snakeroll med en brøytestikke så blir jeg imponert. Å gjøre et ok overhodekast med en brøytestikke, eller for den saks skyld uten noen stikke i det hele tatt går relativt greit. Men det er ikke sikkert du mente det så bokstavelig?  ;D

Men tenk dere å utføre et speykast eller snakeroll uten stang? Vil det i det hele tatt la seg gjøre? Det er ihvertfall 100 ganger vanskeligere enn et overhodekast. Så her kan man se hvor mye stanga har å bety for kastet. Overhodekastet har så mye enklere ting å forholde seg til at her er det mulig å kaste 10-15 meter uten stang, men jeg har tilgode å se noen gjøre det på et snakeroll. Stanga vil hjelpe deg med to særdeles viktige ting, holde kontakten med snøret hele tiden (snørespenn) og holde en god akselerasjon. En for stiv stang vil gi mindre hjelp til begge deler.

DEt var selvfølgelig ikke ment bokstavlig nei, og det gjaldt kun innkastet.

Når det gjelder å snakerolle uten stang klarer man vel ikke å utføre tilstrekkelig stor sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt var selvfølgelig ikke ment bokstavlig nei, og det gjaldt kun innkastet.

Når det gjelder å snakerolle uten stang klarer man vel ikke å utføre tilstrekkelig stor sirkel.

Det er et poeng, men tenk deg en dønn stiv stokk da (bokstavelig). Du ville klart å satt snaken, men du ville ikke fått det til å gå mange meterne framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for meg var det ideen om ha egen stang for såpass vanlige kast som virket litt snodig. Bruker mer vannkast enn overhodekast. Og, hvis man ikke takler disse kastene med en rask stang så mestrer man dem antagelig ikke med en mykere/dypere stang heller. Ja, man får litt hjelp og bedre tid, men teknikken må sitte uansett hvis det skal funke.

Men det er lettere å lære med en litt roligere stang, så der er en fordel. Men EGEN stang for vannkast OG overhodekast...?  :-\

Hvis det er meg som trådstarter du sikter (må ta forbehold om uttalelser i tråden som jeg ikke har fått med meg, for jeg har vært borte i helgen og har ikke lest hele greia), så har jeg lyst til å få til kastet og siden jeg ikke er autodidakt og ikke er supermann. Så hadde jeg  lyst til å kjøpe en stang som egner seg bedre enn de jeg har. Har fått hyggelige og hjelpsomme PMer, så jeg tror dette går helt fint. I tillegg har jeg alltid lyst på ny stang og siden jeg har solgt ett par andre så tenkte jeg at det kanskje kunne være noe, men hvis det er for dumt, så skal jeg selvfølgelig la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda enklere går det med et snøre som er laget for det. Dvs. snører med bra tyngde bak og ikke for lang baktapering.

Om man nå skulle være så uheldig og kun ha snører med mest vekt i front av klumpen, så er man ikke helt sjanseløs av den grunn.

Det jeg bruker å gjøre da er like enkelt som det er genialt : Jeg spoler ganske enkelt snøret "feil" vei på snella, slik at klumpen snus  :D

Man får da en lovlig lang fronttapering (skyteline og bakre del av klumpen), men klarer man å underhåndskaste med en stokk og wienerpølser så fikser man vel det også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tror trådstarter må forholde seg til Oddbjørn og Fredrik, resten er bare synsing og generelle behov.

Er ikke antall fot også en stor påvirkning på slike kast?

Antar at du ser humoren, det er viktig.  ;)

Synes selv det tok veldig lang tid før noen reagerte på wienerpølse-snøret.  :D

Og jo, du har rett i at en lengere stang forenkler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...