Gå til innhold

Kjære Mr. Buzzer,Rune Stokkebekk !


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Jeg har endel å takke deg for !

Først og fremst denne siden,som må være Norges mest aktive nettside om vår kjære hobby.

Så fordi du har vært med å pushe meg i riktig retning når det gjelder myggpuppefiske.

Nå burde det vært omvendt,jeg burde vært den som pushet i riktig retning,men noen ganger må vi nestorer lære av de yngre inovative fluefiskerene.

Det har jeg ikke noe imot,for jeg vet at jeg kan lære bort mye til mindre erfarne fluefiskere fremdeles,så det lever jeg fint med. ;)

Nå skal jeg glatt liste meg forbi alle de flotte fluene du binder.Der er jeg ikke,og kommer antakelig ikke heller til å havne der. ;)

Men buzzerne din inspirerer,og har gjort det siden første gang jeg så dem.

Nå var ikke det første gang jeg så buzzere,for pga. eller på tross av,at jeg har fisket mye med myggpupper,har det aldri vært helt der.Noen ganger har jeg knekt koden og fått greit med fisk,på pupper,klekkere og palmermygg.Det var jeg nødt til der jeg kommer fra.......å fiske med mygg altså,så viktig er det i mine vann i Østmarka.

Men,jeg hadde fått etpar fisk på våren,på Montana.Bra med fisk her,så jeg tenkte å spise dem,og undersøkte selvfølgelig mageinnholdet.En ball med pupper var det som dukket opp da jeg sprettet magene,og jeg kom på tanken om at jeg skulle hatt bedre pupper,som sank bedre og selvfølgelig lurte fisken greit.

Første gang jeg fikk se buzzere var på en svensk nettside.Artikkelen var skrevet av en nordmann og omhandlet poxybuzzere fra Storbritania.

Og jeg må si jeg delte artikkelforfatterens tanke om at: Dette så troverdig ut! :)

Så,via tilfeldige linker dukket FFS opp.En kveld leste jeg så øyenene rant,og da jeg ikke fikk lagt meg fordi jeg lo så tårene rant av en tråd i "Off Topic" var jeg solgt. ;D (Et sånt forum med sånne folk,ville jeg gjerne være medlem av)

Etter endel lesing av sånt og hint,festet jeg meg ved buzzerartikkelene og det ene tok det andre,og jeg lovte meg selv(og deg,tror jeg) ;) at buzzere skulle bindes og prøves....mer,og mye mer !

Vårsesongen ifjor ble Montanaen byttet ut med mygg,klekkere og ikke minst;buzzere.

Og,joda,det virket,og jeg fikk fine fisker på buzzere i hjemmvannene rundt her jeg bor.Ingen kanonfisker,men stort sett større og under "vanskeligere" forhold enn det jeg pleide å lykkes med.

Også i sesongstarten i Ekso ble preget av buzzere.Det fikk jeg ingen store på,men det nærmest umulige fisket på myggende fisk i de rolige partiene i elva,var en sagablott.Den ene etter den andre sugde i seg buzzerene,uten reservasjon.

Jeg har fortsatt bundet flere buzzere,og fremdeles med neglelakk som "glue" ;D ,men selv om jeg hadde en viss suksess med litt bling i bade kropp og thorax,og fluer med rød glassbead til en viss grad har funket tilfredstillende,har jeg begynt å binde dem mer minimalistiske(less is more,er det visst noe som heter).

De nyeste puppen har nesten ikke innblanding av krystallflash el.,bare hvit bindetråd som segmentering,små cheeks,som hvis jeg syns blir for prangende(og det skal ikke mye til)legger etpar surringer Synton over,sånn bare for å dempe litt. ;)

Vel,ettesom buzzeren blir mer minimalistiske(binder dem nesten utelukkende på vanlig rett tørrfluekrok)ser det ut som fisken blir større !

Eller : Det virker som fisken ikke har noen reservarsjon mot disse unseelige puppene,og siden jeg ofte fisker med etpar forskjellige buzzere på fortommen,er det disse som lurer de største,samme hvor de sitter.

Har ikke fisket så mye med buzzere så langt i år.Men,resultatet har vært over all forventning,særlig når det gjelder størrelsen på fisken.

På noen få turer(tror jeg har fått fisk på alle turer så langt)har det blitt fisk fra halvkiloen og oppover,spreke fine fisker,der flere har vært rundt 40 cm.noen vårslunkne,men også etpar riktig så runde og fine.Har også mistet etpar fine,men de fleste sitter,og sitter godt ! Og der kommer det inn igjen: Ingen reservasjon !

Så: I går.

Toppet det seg !

Ventet til kvelden med å dra,enda fisken i vannet jeg fisker i har vært mest aktiv når jeg har ankommet sånn rundt kl.12 de andre dagene,så jeg visste det var risky,det kunne godt bli bom.Dett er fordi det smelter mye snø i fjellene rundt,og vanntemperaturen synes å gå ned på kvelden,og fisken skrur seg av.

Begynner egentlig fisket for tidlig,siden vinden tok snøret,og da går det ofte for fort,men vil likevel prøve noen kast før vinden roer seg,man vet jo aldri. ;)

Står utvadet på en grunne og kaster ut i det store intet,ingen vak,men mygg er det,så det holder,kommer drivende i småbølgene foran meg.Endel resultatløse kast senere bestemmer jeg meg for sånn smått å søke tilbake til der jeg har sekken.Skal bare fiske av litt langs med land,for her er det dypt og begrodd bunn helt inntil land,og jeg har hatt på noen bra fisker her før(på Montana),og jeg vil gi det en sjangse.

Etpar kast langs land og jeg snur meg og vannkaster nesten rett ut.Lar synke litt,det er femdeles litt driv i vannet etter at vinden har gitt seg,så snøret driver i en svak bue mot høyere.

Begynner sånn smått å "tommle" inn snøret(twisting blir for fort),hele fortommen er under vann og jeg holder øye med snørespissen.Så "holder"snørespissen igjen,og tanken lyner(for en gangs skyld ;D ) at:Det er ikke bunn der !!!

Strammer opp,og får et voldsomt svar,all løslina forsvinner på et blunk,en liten pause,så kommer utraset,og spranget som forteller at nå!nå!har du satt kroken i en skikkelig kubbe !Ser at fisken er bra,og øyeblikket etter kommer enda et utras,denne gangen bare en virvel i overflata,og en bred rygg viser seg lenger ut.Tar innlitt snøre,nytt rykk,snella hyler,som går over i jevn dur,mens fisken går utover i en jevn bevegelse.

Tilslutt stopper den og lar seg bevege innover,etterhvert har jeg den inne ved kanten,men hver gang den nærmer seg,tar den en tur ut igjen,ikke til å stoppe med Midgestixen som jeg begynner å føle er i mykeste laget akkurat i kveld.

Men det tar tydeligvis på,for etterhvert får jeg en viss kontroll,og tilslutt tomler den over håvkanten.

Og sitter på den minimalistiske opphengeren. ;)

Får en idé,for jeg er langt unna sekk og kameraer.Sleper den med meg i håven nedi vannet,et jævla pes.Må over nedfalne trær,og det er ikke bare å vade her,glatte steiner og en bratt bredde gjør det til en svett affære,men så er jeg framme,og kan ta fram kameraet.

Er ikke pers på flue,men på buzzer,så desidert.

5640017536_18df8e42a7_b.jpg

Bra lengde,stanga er liten,men håven er stor.

5640016554_79175b9d37_z.jpg

Portrett.

5640012824_d00cefeb59_z.jpg

Buzzeren sitter i overkjeften.

5639445909_f7049a23eb_z.jpg

My gear. ;)

5639447033_b749313343_b.jpg

Og buzzeren som virker så bra.

Fisken ble satt ut igjen,og skal etter sigende ha det bra. ;D

Og Rune: Takker så mye for buzzerpushingen ! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesning.... Gratulerer med flott fangst... ( Vet egentlig ikke om jeg sitter her med en liten misunnelse eller en glede over å se andre fanger fisk allerede) Selv er jeg nesten daglig oppe ved et par vann og ser at isen begynner å bli mer råtten for hver dag som går... Ikke mange dagene igjen her heller nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Willy og tusen takk for hyggelige ord.

Det er rapporter som dette som gjør forumet til en skikkelig høydare for meg.

Grattis med utrolig flott fisk, også på buzzer da gitt  ;D Selv setter jeg de store "vannfiskene" høyest av alle og den du viste fram her var en riktig fin gutt.

Jeg deler også din oppfattning av at fluer med lite flash er ofte bra. Derfor har jeg aldri vært spesielt glad i hverken gull- eller sølvtinsel i kroppen. Det jeg har brukt av flash er gjerne en diskret krage når jeg ikke har cheeks eller som cheeks og da rimelig tynne. Hvit rib er fint! Jeg har en greie gående som gjør meg litt schizofren, jeg blir nemlig ikke enig med meg selv om hva som er den ultimate sorte buzzer. For sorte mygg er jo oftest ikke bare sorte... Lys og mørk oliven er bra og hvit er også knall. På min sorte med hvit bruker jeg hvit tråd i bakkroppen og ribber med sort tubing slik at det blir lyse mellomrom. Kan legge den ut i databasen i løpet av påsken. Hvordan lager du helst din? Schizofreniet har ikke noe med fisken å gjøre for den tar alle, har mest med hva jeg skal bli enig med meg selv om  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Årets så langt beste lesing! Grymt Willy og stort grattis! Det fikk meg veldig inspirert til når jeg denne sesongen skal begynne å slite litt med nye treern. Fader ass, nå ble plutselig de kommende sjøørretturene nærmest ikke interessante i det hele tatt. Har planlagt å tilbringe mye mer tid i skogen denne sesongen, finne tilbake til mine fluefiskerøtter. Dette inspirerer. Takk Willy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig flott Willy...jeg digger din entusiasme ovenfor dette fisket.

Og som deg er vi mange utrolige glade for at Stokkebekken har pushet buzzere og selve fisket på oss.

I alt for mange år har man lest utelukkende om "mygg fiske i marka"..dvs tørrfluefisket med små tørre og klekkere.

Ikke at det er noe leit i det hele tatt, men Rune sine bidrag gir folk muligheten til å våkne litt i forhold til "dybden" i storyen rundt mygg. :)

Og når til stadighet "buzzer rapporter" tikker inn, ja så er det tegn på at mange etterhvert begynner tro på dette :) :)

VAr selv med bror og svigerinne på liten tur torsdag...mye vind, egentlig guffent der vi var, veldig lite aktivitet, så knapt en mygg på overflaten.

Av nesten ren rutine på denne tiden kommer tre stk buzzere på fortom....og den ene fisken på vel halvkilo reddet turen.

På den aller mest nøytrale buzzer i midtre oppheng.

Så jeg slenger meg galant på denne "takken" til Stokkebekken (Mr BuzzerRex) oghans evne til å suge med seg nyttig fra naboøyen hvor Everton FC er det fineste som finnest.

Håper Rune får en knall Irland tur nå om en ukes tid, og at vi igjen får mange herlige bilder å beundre. :)

Og til Willy er det bare èn ting å si; fin, fint innlegg :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hjelper det at tre stykker av oss var i sweden for å fiske SØ i går, OG at det vaket helt avsindig med, riktignok mye smått (men vi så mange fisker over 1 kg), og de spiste fjærmygg og digre bibio tørt??? Trenger ikke åpne skogsvann for å få myggfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det at tre stykker av oss var i sweden for å fiske SØ i går, OG at det vaket helt avsindig med, riktignok mye smått (men vi så mange fisker over 1 kg), og de spiste fjærmygg og digre bibio tørt??? Trenger ikke åpne skogsvann for å få myggfiske :)

Absolutt ikkje  :) Det e ikkje får gånger ein nesten tar fram myggutstyret når ein står og fisker etter Sø. Ein ser at Sø går og beiter på mygg og det e kult :D

Og når det kommer til Willy og Stig sin takk til Mr. Stokkebekk. Så finner eg det til rette og gjøre det samme sjølv :)

Hadde det ikkje vært for innleggene hans når det kommer til buzzer fiske, så trur eg ikkje at eg hadde funnet dette veldigt inntresant sjølv. For meg så var det myggfiske med klekker og voksen som virkeligt var det morsomme før, men no dei 2 siste årene, så har buzzerfisket vært det eg har gledet meg mest til på tideligt vår fiske :D

Så mister Stokkebekk!! Tusen takk ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Willy og tusen takk for hyggelige ord.

Det er rapporter som dette som gjør forumet til en skikkelig høydare for meg.

Grattis med utrolig flott fisk, også på buzzer da gitt  ;D Selv setter jeg de store "vannfiskene" høyest av alle og den du viste fram her var en riktig fin gutt.

Jeg deler også din oppfattning av at fluer med lite flash er ofte bra. Derfor har jeg aldri vært spesielt glad i hverken gull- eller sølvtinsel i kroppen. Det jeg har brukt av flash er gjerne en diskret krage når jeg ikke har cheeks eller som cheeks og da rimelig tynne. Hvit rib er fint! Jeg har en greie gående som gjør meg litt schizofren, jeg blir nemlig ikke enig med meg selv om hva som er den ultimate sorte buzzer. For sorte mygg er jo oftest ikke bare sorte... Lys og mørk oliven er bra og hvit er også knall. På min sorte med hvit bruker jeg hvit tråd i bakkroppen og ribber med sort tubing slik at det blir lyse mellomrom. Kan legge den ut i databasen i løpet av påsken. Hvordan lager du helst din? Schizofreniet har ikke noe med fisken å gjøre for den tar alle, har mest med hva jeg skal bli enig med meg selv om  ;)

Ser ut som jeg har vært litt svar skyldig her. :)

Når det gjelder hvit bindetråd som underlag,var det noe jeg begynte å bruke etter å ha lest og sett hva Hendsgutta drev med.

Det gir jo en veldig fin gjennomskinnelighet og det første jeg brukte det til var Body-quills som er ganske gjennomskinnelig.Så skaffet The Stig meg Strech-tube,og jeg bandt opp noen JK-klekkere med dette.Artig å se fargeforskjellen om du bandt med svart eller hvit tråd som underlag,noe som også gir sånne materialer uendelige fargevariasjonsmuligheter.Binder i dag også vespertinaduns med brun Strech-tubing,noen med svart tråd og noen med hvit tråd,for solskinnsdager,da ser de nemlig mye mer lysebrune ut,så det vil jeg prøve hvis jeg treffer klekkingene i Ekso i juni. ;)

Så var det vel Robban,tror jeg,som første gang viste fram myggpupper med hvit tråd og Strech-tube,og jeg syns de så fine ut og har lagd noen,men har ikke fått prøvd dem enda.Det er ikke så mange turene foreløpig,da det ikke er så lenge siden jeg opererte skulderen og fisking er litt nedtonet om dagen,kan bare kaste/fiske i korte perioder av gangen og ikke hver dag.....enda. :)

Når det gjelder svarte buzzere,binder jeg dem med svart tråd,og litt forskjellig ribbing,noe virker for kraftig(fordi de ikke virker så bra  ;) )men den nye neglelakken ;D min tar veldig fint vare på duse farger som hvit bindetråd som ribbing(blir ikke fullt så usynlig som annnet jeg har prøvd,abdomen ser bare segmentert ut)og da bruker jeg det forløpig.Med Synton som underlagstråd får puppa et lillaskjær som ser ganske kult ut,men dette er også litt lite utprøvd,så det må jeg komme tilbake til.

Kjenner på meg at neste tur ikke er langt unna. ;D  Selv om den går til vann med mindre fisk,er jeg litt sugen på å få prøvd meg litt igjen. ;) ....få testet skulderen liksom..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...